IBPP2/443-868/14/RSz - Określenie stawki VAT właściwej dla sprzedaży przez zespół szkół ogólnokształcących biletów wstępu na basen, saunę i jacuzzi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 września 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-868/14/RSz Określenie stawki VAT właściwej dla sprzedaży przez zespół szkół ogólnokształcących biletów wstępu na basen, saunę i jacuzzi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 maja 2014 r. (data wpływu 3 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismem z 2 września 2014 r. (data wpływu 5 września 2014 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w zakresie zastosowania 8% stawki VAT do sprzedaży biletów wstępu na basen (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),

* nieprawidłowe - w zakresie zastosowania 8% stawki VAT do sprzedaży biletów wstępu na saunę i jacuzzi (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2014 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. zastosowania 8% stawki VAT do sprzedaży biletów wstępu na basen, saunę i jacuzzi.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 2 września 2014 r. (data wpływu 5 września 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 25 sierpnia 2014 r. znak: IBPP2/443-534/14/RSz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 w C. (dalej: "Szkoła", "Wnioskodawca") jest jednostką budżetową utworzoną przez Miasto C.

Dotychczas Szkoła nie była zarejestrowana dla celów VAT i nie była podatnikiem VAT czynnym. W pierwszej połowie czerwca Szkoła planuje jednak złożyć zgłoszenie rejestracyjne dla celów VAT i stać się czynnym podatnikiem, niekorzystającym ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT, z datą od 1 lipca 2014 r.

W lipcu 2014 r., po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT czynny, Szkoła rozpocznie realizację inwestycji polegającej na modernizacji basenu znajdującego się w budynku Szkoły. Nieruchomość, na której znajduje się budynek Szkoły, została jej przekazana w trwały zarząd przez Miasto C.

Planowany początek robót w tym zakresie to lipiec 2014 r. Zakończenie robót planowane jest na listopad 2014 r., a przekazanie inwestycji do użytkowania na grudzień 2014 r. Wartość inwestycji przekroczy 15.000,00 zł. Przed otrzymaniem pierwszych faktur z tytułu modernizacji basenu Szkoła będzie zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Inwestycja będzie polegała na gruntownej modernizacji istniejącego basenu, który nie spełnia wymogów higienicznych i bezpieczeństwa stawianym obecnie tego typu obiektom. W ramach modernizacji wymieniona zostanie niecka basenu, instalacja elektryczna, instalacja wodno-kanalizacyjna, instalacja centralnego ogrzewania oraz wentylacja mechaniczna. Ponadto, zainstalowany zostanie nowy system oczyszczania wody, wymienione zostaną podłogi, zmodernizowane zostaną szatnie, zaplecze, pomieszczenie ratownika i wejście do basenu, a cały obiekt zostanie przystosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Na terenie obiektu zostanie również zaaranżowana część SPA składająca się z sauny i wanny jacuzzi (dalej łącznie jako"basen").

W związku z powyższą inwestycją, Wnioskodawca będzie ponosić szereg wydatków, m.in. koszty nadzoru, wykonania prac budowlanych, urządzenia wnętrz (dalej: wydatki inwestycyjne). Wydatki inwestycyjne będą dokumentowane przez dostawcóww.ykonawców wystawianymi na Szkołę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Wydatki te będą dotyczyć wytworzenia nieruchomości, w rozumieniu art. 2 pkt 14a ustawy o VAT.

Już w chwili obecnej, tj. przed faktycznym rozpoczęciem realizacji inwestycji intencją Szkoły jest, aby po jej oddaniu do użytku była ona wykorzystywana w dwojaki sposób:

A. odpłatne, komercyjne udostępnianie, zarówno na rzecz grup osób fizycznych oraz firm jak również

B. udostępnianie nieodpłatne na cele stricte publiczne, tj. na rzecz uczniów Szkoły w ramach lekcji wychowania fizycznego.

Szkoła pragnie podkreślić, że zanim rozpocznie się inwestycja w zakresie modernizacji basenu, Szkoła stanie się czynnym podatnikiem VAT, a jej zamiarem od początku inwestycji będzie wykorzystywanie basenu opisane powyżej, w tym dla celów komercyjnych.

Ustalenie stawek za wstęp na basen, w ramach udostępniania komercyjnego zostanie poprzedzone badaniem rynku pod kątem ceny takich usług na pływalniach znajdujących się w regionie. Następnie ceny te zostaną ustalone w zarządzeniu Prezydenta Miasta C.

Z tytułu komercyjnego udostępniania basenu Szkoła będzie wystawiała faktury VAT (względnie paragony), ujmowała otrzymane kwoty w rejestrach oraz deklaracjach VAT i rozliczała VAT należny.

Zainteresowane osoby będą mogły kupić bilet wstępu na część na której znajduje się pływalnia i jednocześnie bilet wstępu na część SPA (np. na jednym bilecie będzie wykazana osobno opłata za godzinę korzystania z basenu i za drugą godzinę korzystania z części SPA) lub osobno bilet wstępu na jedną z tych części.

Czynności związane z administrowaniem basenem, tj. np. jego otwieraniem i zamykaniem, czuwaniem nad przestrzeganiem regulaminu, pobieraniem opłat, wystawianiem faktur i/lub paragonów, etc. będą wykonywane przez pracowników Wnioskodawcy. Szkoła będzie widniała jako sprzedawca usługi wstępu na basen na wystawianych paragonach i/lub fakturach VAT.

Zgodnie z planowanym regulaminem wykorzystania basenu, będzie on otwarty siedem dni w tygodniu w godzinach od 6:00 do 22:00. Sposób udostępniania basenu będzie wyglądał następująco:

* w godzinach od 6:00 do 17:00 od poniedziałku do piątku będzie on wykorzystywany dla potrzeb organizacji zajęć wychowania fizycznego dla uczniów Szkoły, tj. dla celów innych niż. działalność gospodarcza (B).

* w godzinach od 17:00 do 22:00 od poniedziałku do piątku będzie on odpłatnie udostępniany na rzecz zainteresowanych podmiotów trzecich, tj. będzie wykorzystywany dla celów działalności gospodarczej (A);

* przez cały dzień w sobotę i w niedzielę, w okresie wakacyjnym, tj. przez cały miesiąc lipiec i sierpień oraz w całym dwutygodniowym okresie ferii zimowych basen będzie udostępniany odpłatnie na rzecz zainteresowanych podmiotów trzecich, tj. dla celów działalności gospodarczej (A).

W ww. piśmie z 2 września 2014 r. pełnomocnik Wnioskodawcy w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia stanu faktycznego z dnia 25 sierpnia 2014 r., doręczonego w dniu 27 sierpnia 2014 r., o sygn. IBPP2/443-534/14/RSz, poinformował:

II.W zakresie pytań nr 2 i 3:

1. W ocenie Szkoły będzie ona świadczyć usługi o następujących symbolach PKWiU:

* 93.11.10.0 - tj. usługi związane z działalnością obiektów sportowych - usługa wstępu na basen oraz

* 93.19.19 - tj. pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją - usługa wstępu na część SPA.

Jednocześnie Szkoła pragnie wskazać, że dotychczas nie występowała do Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o klasyfikację powyższych usług.

2. Jak zostało wskazane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej rodzaj biletu wstępu na inwestycję realizowaną przez Szkołę będzie zależny od rodzaju zakupionych usług. Klient Szkoły będzie mógł zatem kupić bilet uprawniający go wyłącznie do korzystania z basenu, bilet uprawniający go wyłącznie do korzystania z części SPA, tj. sauny i jacuzzi lub bilet uprawniający go do korzystania zarówno z basenu jak i z części SPA (wówczas na bilecie będzie osobno wykazana opłata za korzystanie z basenu i osobno za korzystanie z części SPA). W ocenie Szkoły będą to zarówno usługi sklasyfikowane w załączniku nr 3 do ustawy o VAT pod nr 179, tj. usługi związane z działalnością obiektów sportowych (wstęp na basen) jak i pod nr 186, tj. pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu (wstęp na część SPA).

3. Klient będzie miał możliwość zakupu biletu uprawniającego go do korzystania wyłącznie z części SPA, tj. sauny i jacuzzi, bez możliwości korzystania z basenu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (oznaczenie jak we wniosku):

2. Czy sprzedaż biletów wstępu na basen co do zasady będzie czynnością opodatkowaną VAT według stawki 8%.

3. Czy sprzedaż biletów wstępu na saunę i jacuzzi co do zasady będzie czynnością opodatkowaną VAT według stawki 8%.

Stanowisko Wnioskodawcy (oznaczenie jak we wniosku).

2. Sprzedaż biletów wstępu na basen co do zasady będzie czynnością opodatkowaną VAT według stawki 8%.

3. Sprzedaż biletów wstępu na saunę i jacuzzi co do zasady będzie czynnością opodatkowaną VAT według stawki 8%.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 2

Szkoła stoi na stanowisku, że w odniesieniu do czynności odpłatnego udostępnienia pływalni, co do zasady, zastosowanie znajdzie obniżona stawka VAT w wysokości 8% określona w art. 41 ust. 2 w związku z załącznikiem nr 3 do ustawy o VAT stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (obecnie 8% zgodnie z treścią art. 146a pkt 2 ustawy o VAT).

W pozycji nr 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono usługi związane z działalnością obiektów sportowych. Zdaniem Szkoły, czynność odpłatnego udostępnienia pływalni stanowi usługę związaną z działalnością obiektów sportowych. W konsekwencji czynność ta powinna być opodatkowana obniżoną stawką VAT.

Stanowisko to znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. W ten sposób wypowiedzieli się przykładowo: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 14 października 2011 r., sygn. IPPP1-443-1098/11-2/AS oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 18 grudnia 2013 r., sygn. ILPP5/443-209/13-4/PG.

Jednocześnie Szkoła pragnie wskazać, że jeżeli w przyszłości doszłoby do sprzedaży biletów na rzecz jednostek i zakładów budżetowych, to będzie ona podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie przepisu § 3 ust. 1 pkt 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2013 r. poz. 1722).

Ad. 3

Szkoła stoi na stanowisku, że w odniesieniu do sprzedaży usług wstępu na saunę i jacuzzi zastosowanie znajdzie obniżona stawka VAT w wysokości 8% określona w art. 41 ust. 2 w związku z załącznikiem nr 3 do ustawy o VAT stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (obecnie 8% zgodnie z treścią art. 146a pkt 2 ustawy o VAT).

W pozycji nr 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono bowiem pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu. Zdaniem Szkoły usługa wstępu na saunę i jacuzzi stanowi usługę związaną z rekreacją. W konsekwencji czynność ta powinna być opodatkowana obniżoną stawką VAT.

Stanowisko to znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych m.in. w wyroku NSA z dnia 18 lutego 2014 r., sygn. I FSK 349/13, w wyroku NSA z dnia 30 stycznia 2014 r., sygn. I FSK 311/13 oraz wyroku WSA w Warszawie z dnia 11 kwietnia 2013 r., sygn. III SA/Wa 3204/12 (orzeczenie nieprawomocne).

Jednocześnie Szkoła wskazała, że jeżeli w przyszłości doszłoby do sprzedaży biletów na rzecz jednostek i zakładów budżetowych, to będzie ona podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie przepisu § 3 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2013 r. poz. 1722).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie zastosowania 8% stawki VAT do sprzedaży biletów wstępu na basen (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),

* nieprawidłowe - w zakresie zastosowania 8% stawki VAT do sprzedaży biletów wstępu na saunę i jacuzzi (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić należy, że prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT, jeśli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne - zgodnie z cyt. art. 5a ustawy.

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia świadczonej usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące zakresu świadczonych usług.

Klasyfikacją towarów i usług, która ma aktualnie zastosowanie do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak w myśl, art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

W załączniku Nr 3 do ustawy stanowiącym "Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%", zawarto m.in. usługi:

* w poz. 179 - "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" - symbol PKWiU 93.11.10.0.,

* w poz. 186 - bez względu na symbol PKWiU - "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu".

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1722), w myśl którego zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

1.

jednostkami budżetowymi;

2.

samorządowymi zakładami budżetowymi;

3.

jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

- z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

W wyjaśnieniach do PKWiU (www.stat.gov.pl) wskazano, iż grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

* usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.,

* usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,

* usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Przez obiekt sportowy rozumieć należy zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych (www.stat.gov.pl). Grupowanie to obejmuje usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe, itp. Zatem obniżoną stawką podatku VAT będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie od tego czy celem wstępu będzie rekreacja, czy uprawianie sportu.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Szkoła jest jednostką budżetową utworzoną przez Miasto C. W pierwszej połowie czerwca Szkoła planuje jednak złożyć zgłoszenie rejestracyjne dla celów VAT i stać się czynnym podatnikiem, niekorzystającym ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT, z datą od 1 lipca 2014 r.

Szkoła będzie świadczyć usługi o następujących symbolach PKWiU:

* 93.11.10.0 - tj. usługi związane z działalnością obiektów sportowych - usługa wstępu na basen oraz

* 93.19.19 - tj. pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją - usługa wstępu na część SPA.

Szkoła dotychczas nie występowała do Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o klasyfikację powyższych usług.

Klient Szkoły będzie mógł kupić bilet uprawniający go wyłącznie do korzystania z basenu, bilet uprawniający go wyłącznie do korzystania z części SPA, tj. sauny i jacuzzi lub bilet uprawniający go do korzystania zarówno z basenu jak i z części SPA (wówczas na bilecie będzie osobno wykazana opłata za korzystanie z basenu i osobno za korzystanie z części SPA).

W ocenie Szkoły, będą to zarówno usługi sklasyfikowane w załączniku nr 3 do ustawy o VAT pod nr 179, tj. usługi związane z działalnością obiektów sportowych (wstęp na basen) jak i pod nr 186, tj. pozostałe usługi związane z. rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu (wstęp na część SPA).

Klient będzie miał możliwość zakupu biletu uprawniającego go do korzystania wyłącznie z części SPA, tj. sauny i jacuzzi, bez możliwości korzystania z basenu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania, co do zasady, stawką 8% biletów wstępu na:

* basen - sklasyfikowanych w PKWiU 93.11.10.0., oraz

* saunę i jacuzzi - sklasyfikowanych w PKWiU 93.19.19 tj. pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją (część SPA).

Ad. 2.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w sytuacji gdy klient kupi bilet uprawniający go wyłącznie do korzystania z basenu, i faktycznie świadczona przez Wnioskodawcę usługa - mieści się w PKWiU w grupowaniu 93.11.10.0, a podana klasyfikacja jest prawidłowa - to opłaty za bilety wstępu podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT i art. 146a pkt 2 w związku z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż biletów wstępu na basen co do zasady będzie czynnością opodatkowaną VAT według stawki 8%, należało uznać za prawidłowe.

Za prawidłowe należy również uznać stanowisko Wnioskodawcy, że jeżeli w przyszłości doszłoby do sprzedaży biletów na rzecz jednostek i zakładów budżetowych, to będzie ona podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie przepisu § 3 ust. 1 pkt 7 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Ad. 3.

Odnosząc się natomiast do możliwości zastosowania 8% stawką podatku VAT dla biletów wstępu na saunę i jacuzzi - sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę wg PKWiU do grupowania 93.19.19, tj. pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją, należy stwierdzić, co następuje:

W załączniku nr 3 do ustawy w poz. 186 ustawodawca objął obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% pozostałe usługi związane z rekreacją, lecz wyłącznie w zakresie wstępu.

Ustawodawca nie określił jednak ani form ani kategorii "wstępu", które objął 8% stawką podatku.

Wobec tego należy rozstrzygnąć, czy opisane usługi mogą być opodatkowane stawką podatku 8%, na podstawie poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy jako "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu (bez względu na symbol PKWiU)".

Z treści wniosku wynika, że za terenie obiektu zostanie zaaranżowana część SPA składająca się z sauny i wanny jacuzzi. Klient Szkoły będzie mógł kupić bilet uprawniający go wyłącznie do korzystania z części SPA, tj. sauny i jacuzzi lub bilet uprawniający go do korzystania zarówno z basenu jak i z części SPA (wówczas na bilecie będzie osobno wykazana opłata za korzystanie z basenu i osobno za korzystanie z części SPA). Klient będzie miał także możliwość zakupu biletu uprawniającego go do korzystania wyłącznie z części SPA, tj. sauny i jacuzzi, bez możliwości korzystania z basenu.

Z przywołanych przepisów wynika, że ustawodawca objął obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% pozostałe usługi związane z rekreacją, lecz wyłącznie w zakresie wstępu. Ustawodawca nie określił jednak ani form ani kategorii "wstępu", które objął 8% stawką podatku.

W związku z brakiem definicji pojęcia "wstęp" w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług aby poznać jego znaczenie należy sięgnąć do wykładni językowej. Zgodnie z pojęciem "wstępu" określonym w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa - www.sjp.pwn.pl) rozumieć należy możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś. W sytuacji gdy wykładnia językowa, nie daje jednoznacznych rezultatów, za słuszne należy uznać wsparcie się na przepisach istniejących w obrębie tego samego systemu prawa, w szczególności w kontekście autonomii prawa podatkowego.

Ponadto, z art. 32 ust. 1 Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 77, s. 1) wynika, iż usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 Dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

W art. 32 ust. 2 ww. rozporządzenia wskazano natomiast, że ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:

a.

prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;

b.

prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;

c.

prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

W myśl art. 32 ust. 3 ww. rozporządzenia, ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

Należy wyjaśnić, że wskazanie na ww. regulacje spowodowane jest tym, że użyto w nich również pojęcia "wstęp", zatem jest to pomocne w definiowaniu znaczenia tego terminu.

Co więcej, Rada Unii Europejskiej we wstępie do ww. rozporządzenia, uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), zwanej dalej "Dyrektywą 112", w szczególności jej art. 397 oraz uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej, w pkt 27 wskazała, iż "Aby zapewnić jednolite opodatkowanie świadczenia usług kulturalnych, artystycznych, sportowych, naukowych, edukacyjnych, rozrywkowych i podobnych, należy zdefiniować pojęcie wstępu na tego rodzaju wydarzenia i usługi pomocnicze związane z takim wstępem".

Ww. rozporządzenie Rady Nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, że przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady Nr 282/2011 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zatem, z ww. przepisów rozporządzenia wynika, że świadczenie usług wstępu, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, obejmuje prawo wstępu na spektakle, występy cyrkowe, koncerty, wystawy, mecze, zawody, konferencje, seminaria.

Dlatego, w procesie wykładni treści poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług należy kierować się nie tylko wykładnią językową, ale także wykładnią systemową wewnętrzną, i to całego określenia "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu", a nie tylko jego wybranego zwrotu czy fragmentu.

Użycie przez ustawodawcę zwrotu znajdującego się po myślniku tj. "wyłącznie w zakresie wstępu" ma istotne, wręcz decydujące znaczenie przy rozpoznawaniu niniejszej sprawy. Dopisanie go spowodowało znaczne ograniczenie w zakresie objęcia opodatkowaniem preferencyjną stawką podatku VAT, wyłącznie do samego wstępu. Daje ono jedynie możliwość wejścia i biernego uczestniczenia w usłudze związanej z rekreacją czy rozrywką, tj. przebywania, oglądania i słuchania, nabycie natomiast "pozostałej usługi związanej z rekreacją" w szerszym zakresie niż "wstęp", jest już opodatkowane stawką podstawową.

Gdyby ustawodawca chciał objąć preferencyjną stawką podatku od towarów i usług "pozostałe usługi związane z rekreacją" w szerszym zakresie aniżeli sam "wstęp" to bez wątpienia uczyniłby to, wskazując w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług tylko "pozostałe usługi związane z rekreacją", pomijając całkowicie określenie "wyłącznie w zakresie wstępu". Tym bardziej, że takie rozwiązanie ustawodawca zastosował do wielu rodzajów usług wymienionych w zał. nr 3 do tej ustawy; wskazać tu można chociażby poz. 179 ww. załącznika, w której wymienił "usługi związane z działalnością obiektów sportowych", obejmując tym samym wszystkie formy i kategorie usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 93.11.10.0.

Skoro ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "wstępu", nie określił również ani form ani kategorii wstępu, to zasadnym stało się skorzystanie z definicji słownikowej, zgodnie z którą "wstęp" należy rozumieć jako możliwość wejścia "gdzieś" co nie jest równoznaczne możliwością korzystania z dostępnych tam możliwości. Opłata (bilet) za wstęp jest opłatą wnoszoną przez np. kibica, co do zasady, za uczestniczenie w imprezie poprzez np. oglądanie (bierne uczestnictwo). Zatem pojęcia usług w zakresie wstępu (o którym mowa w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług) nie można utożsamiać z pojęciem "biletu wstępu" uprawniającego do korzystania z dostępnych urządzeń infrastruktury technicznej. Wstęp do wyposażonego obiektu/lokalu nie uprawnia korzystającego (klienta) do wstępu jedynie w sensie wejścia gdzieś, jak to ma miejsce np. w przypadku nabycia biletu do kina, lecz obejmuje również czynne uczestnictwo, a więc korzystanie z kompleksowej usługi - w niniejszej sprawie skorzystania z wybranych urządzeń infrastruktury technicznej.

W niniejszych okolicznościach Wnioskodawca zamierza sprzedawać bilet uprawniający klienta wyłącznie do korzystania z części SPA, tj. sauny i jacuzzi lub bilet uprawniający do korzystania zarówno z basenu jak i z części SPA (wówczas na bilecie będzie osobno wykazana opłata za korzystanie z basenu i osobno za korzystanie z części SPA).

Opłaty te stanowią niewątpliwie wynagrodzenie za prawo korzystania z dostępnych na terenie części SPA urządzeń (sauny i jacuzzi). Z tych też względów pobierane przez Wnioskodawcę opłaty stanowiące w istocie wynagrodzenie za świadczone usługi uprawniające do korzystania z urządzeń dostępnych w prowadzonych przez Wnioskodawcę w ramach działalności pomieszczeniach nie mogą być uznane za opłaty za wstęp, lecz przede wszystkim za możliwość korzystania z dostępnych urządzeń. Klienci decydujący się bowiem skorzystać z biletu wstępu dostępnego w ramach działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę oczekiwać będą w szczególności wyświadczenia usługi polegającej na możliwości skorzystania ze znajdujących się w pomieszczeniach urządzeń.

Zatem, bilet wstępu uprawniający klienta do korzystania z części SPA tj. sauny i jacuzzi, daje możliwość nie tylko wejścia do pomieszczeń/obiektu, ale przede wszystkim możliwość czynnego korzystania z urządzeń dostępnych w tych pomieszczeniach. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że na bilecie będzie osobno wykazana opłata za korzystanie z części SPA.

W świetle przywołanych uregulowań i przedstawionej treści wniosku należy stwierdzić, że opłata za bilet wstępu, uprawniająca klienta do korzystania z części SPA, tj. sauny i jacuzzi, bez możliwości korzystania z basenu, z uwagi na to, że uprawnia do wstępu na teren obiektu oraz pomieszczeń i skorzystania z udostępnionej klientom infrastruktury - nie może być uznana za opłatę za wstęp. Pobierana opłata uprawnia więc do korzystania z szerszego zakresu usług niż sam wstęp.

Wobec tego, opłaty, które Wnioskodawca zamierza pobierać za usługi - sklasyfikowane przez niego wg PKWiU do grupowania 93.19.19, tj. pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją - uprawniające klienta do korzystania z części SPA tj. sauny i jacuzzi nie będą usługami wymienionymi w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - co wyklucza zastosowanie preferencyjnej 8% stawki podatku.

Zatem, w odniesieniu do sprzedaży usług wstępu na saunę i jacuzzi nie znajdzie zastosowania obniżona stawka VAT w wysokości 8%, określona w art. 41 ust. 2 w związku z załącznikiem nr 3 do ustawy o VAT stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (obecnie 8% zgodnie z treścią art. 146a pkt 2 ustawy o VAT).

Tak więc, usługa, za którą pobierana jest opłata dotycząca sprzedaży biletu wstępu do sauny i jacuzzi, umożliwiająca klientom wstęp do obiektu/pomieszczeń, opodatkowana będzie stawką VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 i art. 146a pkt 1 cyt. ustawy.

Jednakże należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że jeżeli w przyszłości doszłoby do sprzedaży biletów na rzecz jednostek i zakładów budżetowych, to będzie ona podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie przepisu § 3 ust. 1 pkt 7 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż biletów wstępu na saunę i jacuzzi, co do zasady, będzie czynnością opodatkowaną VAT według stawki 8%, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. organ pragnie wskazać, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o poprawności zaklasyfikowania opisanych we wniosku usług według PKWiU.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie pytania oznaczonego Nr 2 i 3. W zakresie pytań oznaczonych we wniosku jako: Nr 1, Nr 4, Nr 5, Nr 6 wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl