IBPP2/443-866/09/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-866/09/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2009 r. (data wpływu 22 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 stycznia 2010 r. (data wpływu 7 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania nagród w ramach odpłatnie świadczonej usługi promocyjno-reklamowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania nagród w ramach odpłatnie świadczonej usługi promocyjno-reklamowej.

Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 stycznia 2010 r. (data wpływu 7 stycznia 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu wysłanego w dniu 4 stycznia 2010 r., znak: IBPP2/443-866/09/ASz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz swoich klientów usługi polegające na stworzeniu i obsłudze kampanii promocyjno-reklamowej firmy i/lub produktu. Jednym z elementów usługi jest przeprowadzenie losowania i przekazanie nagród wśród uczestników promocji (np. każdy kto zakupi produkt klienta Wnioskodawcy, a następnie wyśle smsa pod wskazany numer telefonu wraz z unikatowym kodem zawartym na produkcie, weźmie udział w konkursie, w ramach którego zostaną rozlosowane wartościowe nagrody). Zgodnie z umową to na Wnioskodawcy spoczywał będzie obowiązek zakupu nagród i przekazania ich zwycięzcom. Za wykonaną usługę Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie, na które składa się wartość nagród oraz prowizja agencyjna. Wnioskodawca wystawi fakturę z opisem "Stworzenie i obsługa kampanii promocyjno-reklamowej zgodnie z umową z dnia...".

W piśmie z dnia 4 stycznia 2010 r. Wnioskodawca dodał, iż zgodnie zumowami Wnioskodawca świadczy jedna usługę promocyjno-reklamową, w ramach której wykonuje czynności polegające np. na:

* opracowaniu projektu graficznego i składu X plakatu A3 oraz A4, elementu gazetki oraz bociana (plakat B1, B2),

* przygotowaniu Konkursu i dokonaniu wszelkich czynności związanych z jego organizacją,

* przygotowaniu dokumentacji niezbędnej do prowadzenia Konkursu w tym regulaminu konkursu, protokołów, sprawozdań i raportów,

* zakupie i wysyłce nagród w konkursie,

* zapewnieniu systemu teleinformatycznego do przyjmowania zgłoszeń (SMS) uczestników Konkursu oraz jego pełnej administracji i obsługi,

* gromadzeniu i ewidencjonowaniu danych osobowych dotyczących uczestników Konkursu (w tym przechowywaniu i przetwarzaniu danych osobowych uczestników Konkursu w rozumieniu ustawy o Ochronie Danych Osobowych),

* przygotowaniu szczegółowego raportu odnośnie przeprowadzonych działań marketingowych.

Za wykonaną usługę wystawiana jest jedna faktura po wykonaniu całości usługi. Jeżeli akcja promocyjna prowadzona jest w dłuższym okresie czasu, firma wystawia faktury częściowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekazanie nagród zwycięzcom podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w sytuacji, gdy następuje w ramach innej odpłatnie świadczonej usługi jaką jest usługa promocyjno-reklamowa.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie nagród zwycięzcom nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż następuje na cele związane z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem, tj. na cele prowadzonej przez niego działalności w zakresie świadczenia usługi promocyjno-reklamowej. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa pod warunkiem, że jest przekazywane na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Natomiast przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Zasadą jest, że usługa podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy ma charakter odpłatny. Jeżeli daną usługę wykonano nieodpłatnie, to nie podlega ona opodatkowaniu - z pewnymi zastrzeżeniami dotyczącymi usług nieodpłatnych zrównanych z usługami świadczonymi odpłatnie.

Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz swoich klientów usługi polegające na stworzeniu i obsłudze kampanii promocyjno-reklamowej firmy i/lub produktu. Jednym z elementów usługi jest przeprowadzenie losowania i przekazanie nagród wśród uczestników promocji (np. każdy kto zakupi produkt klienta Wnioskodawcy, a następnie wyśle smsa pod wskazany numer telefonu wraz z unikatowym kodem zawartym na produkcie, weźmie udział w konkursie, w ramach którego zostaną rozlosowane wartościowe nagrody). Zgodnie z umową to na Wnioskodawcy spoczywał będzie obowiązek zakupu nagród i przekazania ich zwycięzcom. Za wykonaną usługę Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie, na które składa się wartość nagród oraz prowizja agencyjna. Wnioskodawca wystawi fakturę z opisem "Stworzenie i obsługa kampanii promocyjno-reklamowej z godnie z umową z dnia...".

Zgodnie z umowami Wnioskodawca świadczy jedna usługę promocyjno-reklamową, w ramach której wykonuje czynności polegające np. na:

* opracowaniu projektu graficznego i składu X plakatu A3 oraz A4, elementu gazetki oraz bociana (plakat B1, B2),

* przygotowaniu Konkursu i dokonaniu wszelkich czynności związanych z jego organizacją,

* przygotowaniu dokumentacji niezbędnej do prowadzenia Konkursu w tym regulaminu konkursu, protokołów, sprawozdań i raportów,

* zakupie i wysyłce nagród w konkursie,

* zapewnieniu systemu teleinformatycznego do przyjmowania zgłoszeń (SMS) uczestników Konkursu oraz jego pełnej administracji i obsługi,

* gromadzeniu i ewidencjonowaniu danych osobowych dotyczących uczestników Konkursu (w tym przechowywaniu i przetwarzaniu danych osobowych uczestników Konkursu w rozumieniu ustawy o Ochronie Danych Osobowych),

* przygotowaniu szczegółowego raportu odnośnie przeprowadzonych działań marketingowych.

Za wykonaną usługę wystawiana jest jedna faktura po wykonaniu całości usługi. Jeżeli akcja promocyjna prowadzona jest w dłuższym okresie czasu, firma wystawia faktury częściowe.

Z powyższego wynika, że usługa promocyjno-reklamowa, której elementem jest przekazanie zwycięzcom konkursu nagród, będzie wykonana na rzecz zleceniodawcy odpłatnie. Z treści powołanych regulacji prawnych wynika, ze nieodpłatne przekazanie nagród rzeczowych przez Wnioskodawcę laureatom konkursów stanowi, co do zasady, dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednakże, o ile faktycznie wartość nagród będzie elementem wynagrodzenia za świadczoną przez Wnioskodawcę na rzecz zleceniodawcy usługę promocyjno-reklamową, a tym samym będzie jednym z elementów podstawy opodatkowania podatkiem VAT tej usługi, wówczas sama czynność fizycznego przekazania przez Wnioskodawcę towarów (nagród) zwycięzcom konkursu, nie będzie stanowiła u Wnioskodawcy odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Ewentualny obowiązek rozliczenia podatku VAT z tytułu przekazania towarów (nagród) zwycięzcom konkursu, ciążyć będzie na zleceniodawcy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznające, iż przekazanie nagród zwycięzcom nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, należało uznać za prawidłowe, co nie oznacza jednak, że czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w ogóle, gdyż jak wskazano wyżej, ewentualny obowiązek rozliczenia podatku VAT z tytułu przekazania towarów (nagród) zwycięzcom konkursu ciążyć będzie na zleceniodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl