IBPP2/443-844/10/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-844/10/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2010 r. (data wpływu 28 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 września 2010 r. (data wpływu 1 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy w przypadku kiedy nie występuje marża (koszty poniesione dotyczące usługi turystycznej są większe od pobranych odpłatności), to czy odpłatności wnoszone przez uczestników wycieczek i wyjazdów powinno się ująć w rejestrze VAT w kwartale w którym wykonano usługę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy w przypadku kiedy nie występuje marża (koszty poniesione dotyczące usługi turystycznej są większe od pobranych odpłatności), to czy odpłatności wnoszone przez uczestników wycieczek i wyjazdów powinno się ująć w rejestrze VAT w kwartale w którym wykonano usługę.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 września 2010 r. (data wpływu 1 października 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 września 2010 r. znak: IBPP2/443-548/10/RSz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również: Spółdzielnia) prowadzi działalność zwolnioną i opodatkowaną. Zgodnie z zapisami statutu Spółdzielnia prowadzi działalność społeczną oświatową i kulturalną. Zasady rozliczania kosztów działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej prowadzonej przez Spółdzielnię i ustalenia obciążeń finansowych członków z tego tytułu określa regulamin uchwalony przez Radę Nadzorczą. Z wyżej wymienionej działalności korzystają członkowie spółdzielni, małżonkowie, dzieci i inne osoby bliskie wspólnie zamieszkałe, właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługuje własnościowe prawo do lokalu. Źródłem finansowania ww. działalności są: pożytki i przychody z własnej działalności gospodarczej (wpływy z najmu lokali użytkowych), częściowa odpłatność członków spółdzielni i ich rodzin korzystających z działalności społecznej, kulturalnej i oświatowej, częściowa odpłatność właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni, częściowa odpłatność niebędących członkami spółdzielni osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, pożytki i inne przychody z działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej, darowizny, dotacje i inne formy sponsoringu. Na wniosek Spółdzielni Urząd Statystyczny w Łodzi nadał symbole statystyczne PKWiU dla prowadzonej działalności społecznej, oświatowej kulturalnej.

1.

Usługi związane z różnymi formami rozwoju kulturalnego społeczeństwa, wykonywane przez pracowników klubu osiedlowego, obejmujące organizowanie kół zainteresowań, np. plastycznych, teatralnych, muzycznych, tanecznych, przyrodniczych, itp., organizowanie zajęć w kołach emerytów i rencistów, zajęć świetlicowych dla osób nieuczestniczących w pracach kół oraz konkursów muzycznych, plastycznych, i tanecznych (w ramach zadań własnych klubu) -odpłatnych jak i nieodpłatnych według PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. PKWiU 90.04.10.0, dla VAT PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. PKWiU 92.32.10-00.00,

2.

Organizowanie nieodpłatnych imprez sportowych (turniejów tenisa stołowego, turniejów bilardowych, itp.,) PKWiU 93.19.1, dla VAT 92.62.12-00.00,

3.

Organizowanie (odpłatnych jak i nieodpłatnych) imprez okolicznościowych, np.: związanych z uczczeniem rocznic i świąt państwowych, międzynarodowych, lokalnych, wigilii, imprez noworocznych, mikołajków dla dzieci, bez wyżywienia PKWiU 93.29, dla VAT 92.34.1,

4.

Organizowanie (odpłatnych jak i nieodpłatnych) imprez okolicznościowych, np.: związanych z uczczeniem rocznic i świąt państwowych, międzynarodowych, lokalnych, wigilii, imprez noworocznych, wraz z zapewnieniem wyżywienia, napojów zimnych i gorących PKWiU 56.10.11.0, dla VAT 55.30.11-00.00.

5.

Organizowanie nieodpłatnych zajęć sportowych prowadzonych przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje zawodowe (instruktorskie, trenerskie) PKWiU 85.51.10.0, dla VAT 92.62.13-00.10,

6.

Organizowanie letniego i zimowego wypoczynku dla dzieci w formie półkolonii (akcja letnia i zimowa) PKWiU 88.91.11.0, dla VAT PKWiU 85.32.11-00.00.

Wszystkie wyżej wymienione usługi dotyczą wyłącznie usług, które nie mają na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków. Wnioskodawca w ramach swojej działalności statutowej wykonuje ww. usługi. Obowiązek wnoszenia odpłatności (wpisowego) przez osoby uczestniczące w różnych formach działalności nie jest obliczone na osiąganie dochodów i mieści się w szerokim wachlarzu zadań własnych jednostki. Pobierane opłaty nigdy nie pokrywają kosztu udziału w organizowanych imprezach, rekompensują jedynie ich minimalną część. Wpłaty tworzą dodatkowo źródło finansowania działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej zgodnie z regulaminem ich rozliczania. Wszystkie ww. usługi są ujmowane w rejestrach VAT jako zwolnione z podatku od towarów i usług.

Odnośnie punktu 4 nieodpłatne świadczenie usług jest związane z prowadzeniem działalności przez Spółdzielnię, dlatego też Spółdzielnia korzysta z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i ujmuje te usługi w rejestrze VAT jako zwolnione.

Oprócz wyżej wymienionych zajęć kluby osiedlowe organizują również wyjazdy do teatrów i kin w ramach działalności kulturalno oświatowej, oraz organizują wycieczki turystyczno-krajoznawcze gdzie uczestnicy pokrywają tylko częściową odpłatność.

Na pytanie odnośnie symbolu klasyfikacji Wnioskodawca dostał następującą interpretację: Organizowanie wycieczek (jednodniowych i wielodniowych) turystyczno-krajoznawczych i rekreacyjnych z zapewnieniem transportu, zakwaterowania, wyżywienia, przewodnika, ubezpieczenia, programu, oraz organizowanie wyjazdów do teatrów, oper i kin (uczestnicy pokrywają tylko częściowo odpłatność) PKWiU 79.12.1, dla VAT PKWiU 63.30.11-00.

W przypadku kiedy Wnioskodawca sam organizuje wycieczkę lub wyjazd do teatru czy kina poprzez wynajęcie autokaru, zakup biletów wstępu, ubezpieczenie uczestników, delegowanie własnego pracownika, który opiekuje się grupą, otrzymuje za zakup usług obcych faktury, natomiast delegowany pracownik otrzymuje zwrot kosztów delegacji i godzin nadliczbowych (które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT).

W tym przypadku Wnioskodawca jest zobowiązany do opodatkowania otrzymanych odpłatności od uczestników w wysokości 22% VAT tylko od odpłatności dotyczącej usług własnych gdyby takie wystąpiły i ujęcia ich w rejestrze sprzedaży VAT, a tym samym ma prawo do odliczenia podatku VAT dotyczącego zakupu towarów i usług związanych z wykonywaniem usług własnych i ujęcia go w rejestrze zakupu VAT.

W zakresie, w jakim usługi zakupione od innych podmiotów związane są z usługą turystyki, Spółdzielni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Wynika to z art. 119 ust. 4 ustawy o VAT. Ponieważ nie występuje marża (poniesione koszty są mniejsze od otrzymanych odpłatności), to zarówno poniesione koszty wykazane w fakturach jak i odpłatności od uczestników ujmuje w rejestrach VAT jako nie podlegające podatkowi VAT i nie ujmuje w deklaracji VAT-7D. W deklaracji VAT-7D zaznacza tylko poz. 73 w części F.

W ramach działalności klubów osiedlowych Wnioskodawca dokonuje również zakupu wycieczek jednodniowych lub wielodniowych od profesjonalnych biur zajmujących się turystyką, otrzymuje od nich faktury VAT marża. Ponieważ Wnioskodawca nie jest organizatorem tej wycieczki Urząd Statystyczny nie nadał żadnego symbolu statystycznego. Za udział w tych wycieczkach uczestnicy wnoszą częściową odpłatność, dlatego też Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jest pośrednikiem w częściowej odsprzedaży tej usługi. Ponieważ nie występuje marża (poniesione koszty są mniejsze od otrzymanych od płatności), to zarówno poniesione koszty wykazane w fakturach VAT marża jak i odpłatności od uczestników są ujmowane w rejestrach VAT jako niepodlegające podatkowi VAT i nie są ujmowane w deklaracji VAT-7D. W deklaracji VAT-7D zaznacza tylko poz. 73 w części F.

W przypadku usług turystycznych opodatkowanych według szczególnej procedury, o której mowa w art. 119 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15. dnia od dnia wykonania usługi. Odpłatności wnoszone przez uczestników wycieczek i wyjazdów ujmowane są w rejestrach VAT w kwartale w którym wykonano usługę, ponieważ marża nie występuje. Faktura za zakup usług turystycznych również jest ujmowana w rejestrze VAT w kwartale w którym wykonano usługę.

W piśmie uzupełniającym z dnia 14 września 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

Nr 1.

Spółdzielnia nie pobiera opłat za wstęp na imprezy okolicznościowe. Symboliczna odpłatność pobierana jest jedynie za udział w "Mikołajkach" (5,00 zł na pokrycie kosztów słodyczy i soków wydawanych dzieciom).

Spółdzielnia jest organizatorem imprez.

Nr 2.

Przy organizowaniu letniego i zimowego wypoczynku dla dzieci w formie półkolonii (akcja letnia i zimowa) Spółdzielnia wykonuje we własnym zakresie:

1.

opracowuje i realizuje program półkolonii,

2.

zapewnia własny obiekt,

3.

zatrudnia własny personel oraz wychowawców na umowę zlecenie do opieki nad dziećmi.

Nr 3.

W celu zorganizowania letniego i zimowego wypoczynku dzieci Spółdzielnia nabywa towary i usługi dla bezpośredniej korzyści uczestników od innych podatników:

1.

wynajmuje autokar od firm przewozowych, które prowadzą działalność w tym zakresie,

2.

ubezpiecza uczestników w firmie ubezpieczeniowej,

3.

wynajmuje przewodnika i pilota wycieczki, który prowadzi działalność w tym zakresie,

4.

kupuje artykuły spożywcze dla dzieci (II-gie śniadanie, napoje),

5.

kupuje bilety wstępu do obiektów kulturalnych, rekreacyjno-sportowych.

Spółdzielnia jest organizatorem letniego i zimowego wypoczynku dla dzieci zgodnie ze statutem i regulaminem działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej § 5 punkt "Działalność opiekuńczo-wychowawczą:

* akcja letnia i zimowa organizowana dla dzieci i młodzieży szkolnej w okresie ferii i wakacji letnich".

Nr 4.

Prowadzona przez Spółdzielnię działalność społeczna, oświatowa i kulturalna nie ma na celu osiągania zysków (marży), lecz jest działalnością statutową prowadzoną dla zaspokojenia potrzeb członków i ich rodzin. Wpłaty wnoszone przez członków korzystających z tej działalności tworzą dodatkowo źródło finansowania działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej. Wnoszone opłaty nie pokrywają kosztów prowadzonej działalności. Koszty są większe od otrzymanych odpłatności.

Nr 5.

Otrzymane odpłatności obejmują przy organizacji:

1.

Akcji letniej i zimowej:

* odpłatność obejmuje zakup drożdżówek i napojów.

2.

Wycieczek turystyczno-krajoznawczych i wyjazdów do instytucji kultury.

Odpłatności obejmują pokrycie:

* kosztów autokaru, pilota, parkingów,

* kosztów biletów wstępu do kina, teatru, skansenu itp.,

* kosztów ubezpieczenia,

* kosztów noclegów lub posiłków w lokalach gastronomicznych.

3.

"Mikołajków"

* odpłatność obejmuje pokrycie kosztów zakupu słodyczy i soków wydawanych dzieciom.

Nr 6.

Dokumentowanie otrzymanych odpłatności.

Odpłatności uczestnicy wpłacają do kasy Spółdzielni, otrzymują dowód wpłaty k.p.

Nr 7.

Organizacja wycieczek jedno i wielodniowych jest usługą kompleksową i obejmuje:

1.

Usługi własne, które obejmują: opiekę pracownika nad uczestnikami (wynagrodzenie pracownika-udokumentowane jest listą płac, delegacją).

2.

Usługi i towary nabyte od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestników, które obejmują:

* transport, pilota, bilety wstępu do zwiedzanych obiektów, posiłki, noclegi dokumentowane fakturami,

* parkingi dokumentowane paragonami,

* ubezpieczenie dokumentowane polisami.

Nr 8.

Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi ewidencję kwot wydatkowanych na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestników imprezy oraz kosztów własnych zgodnie z art. 119 ust. 3a ustawy o VAT.

Nr 9.

Usługi własne dotyczące turystyki obejmują opiekę pracownika spółdzielni nad uczestnikami wycieczki.

Nr 10.

Wnoszone odpłatności przez uczestników nie dotyczą usług własnych.

Odpłatności wnoszone przez uczestników dotyczą usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestnika. Są to:

1.

dla wycieczek turystyczno-krajoznawczych i wyjazdów do instytucji kultury:

* 1/3 kosztów autokaru pilota, parkingów,

* 1/2 ceny biletów wstępu do kina, teatru skansenu itp.,

* 100% ubezpieczenia,

* 100% kosztów posiłków w lokalach gastronomicznych, noclegów,

2.

dla wycieczek jednodniowych:

* 1/3 kosztów autokaru, pilota, parkingu, biletów wstępu do zwiedzanych obiektów,

* 100% ubezpieczenia,

* 100% kosztów posiłków zamawianych w lokalach gastronomicznych

3.

dla wycieczek dwudniowych:

* 1/3 kosztów autokaru, pilota, parkingu, biletów wstępu do zwiedzanych obiektów,

* 100% ubezpieczenia,

* 100% kosztów posiłków i noclegów.

Ponadto Wnioskodawca modyfikuje stwierdzenie dotyczące stanu faktycznego: że poniesione koszty działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej są mniejsze od otrzymanych odpłatności. Według Wnioskodawcy winno być "poniesione koszty są wyższe od otrzymanych odpłatności".

Poz. 55

Nr 2.

Wnioskodawca anuluje zapytanie dotyczące zdarzenia przyszłego.

Nr 5.

Czy Spółdzielnia przy pobieraniu częściowej odpłatności za zakupione imprezy od profesjonalnych biur zajmujących się turystyką i wystawiających faktury VAT marża powinna w rejestrach VAT ujmować zakup usług jak i odpłatności od uczestników jako nie podlegające podatkowi VAT. Ponieważ poniesione koszty są wyższe od odpłatności (występuje marża ujemna), to czy w deklaracji VAT-7D powinno się ująć marżę ujemną, jeżeli tak to w której pozycji i czy należy zaznaczyć pozycję 73 w części F, lub nie ujmować marży ujemnej w deklaracji VAT-7D a tylko zaznaczyć poz. 73 w części F.

Nr 6.

Czy w przypadku kiedy nie występuje marża (koszty poniesione dotyczące usługi turystycznej są większe od pobranych odpłatności), to czy odpłatności wnoszone przez uczestników wycieczek i wyjazdów powinno się ująć w rejestrze VAT w kwartale w którym wykonano usługę. Czy faktura za zakup usług turystycznych powinna również być ujęta w rejestrze VAT w kwartale w którym wykonano usługę.

Poz. 56

Nr 5.

Zdaniem Wnioskodawcy, w rejestrze VAT należy ująć zakup usług od profesjonalnych biur zajmujących się turystyką i wystawiających faktury VAT marża jak również otrzymanych od uczestników wycieczek odpłatności jako nie podlegające podatkowi VAT i nie ujmować marży ujemnej w deklaracji VAT-7D. Zdaniem Wnioskodawcy, w deklaracji powinno zaznaczyć się tylko poz. 73 w części F.

Nr 6.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku kiedy nie występuje marża (koszty poniesione dotyczące usługi turystycznej są większe od pobranych odpłatności), to odpłatności wnoszone przez uczestników wycieczek i wyjazdów powinno się ująć w rejestrze VAT w kwartale w którym wykonano usługę. Faktura za zakup usług turystycznych powinna również być ujęta w rejestrze VAT w kwartale w którym wykonano usługę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku jako nr 6):

Czy w przypadku kiedy nie występuje marża (koszty poniesione dotyczące usługi turystycznej są większe od pobranych odpłatności), to czy odpłatności wnoszone przez uczestników wycieczek i wyjazdów powinno się ująć w rejestrze VAT w kwartale w którym wykonano usługę. Czy faktura za zakup usług turystycznych powinna również być ujęta w rejestrze VAT w kwartale w którym wykonano usługę.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku kiedy nie występuje marża (koszty poniesione dotyczące usługi turystycznej są większe od pobranych odpłatności), to odpłatności wnoszone przez uczestników wycieczek i wyjazdów powinno się ująć w rejestrze VAT w kwartale w którym wykonano usługę. Faktura za zakup usług turystycznych powinna również być ujęta w rejestrze VAT w kwartale w którym wykonano usługę.

Stanowisko i pytanie Wnioskodawcy zostało ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 28 września 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż pismem z dnia 28 września 2010 r. (data wpływu 1 października 2010 r.) Wnioskodawca dokonał istotnych zmian zarówno w opisie stanu faktycznego, zadanych pytań, jak też we własnym stanowisku, w porównaniu do treści zawartych we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 23 czerwca 2010 r. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do przedstawionego ostatecznie stanu faktycznego, sformułowanych pytań i stanowiska własnego Wnioskodawcy zawartego w ww. piśmie z dnia 28 września 2010 r.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o podatku VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przepis art. 119 ustawy o VAT określa szczególną procedurę opodatkowania usług turystyki. W myśl ust. 1 tego artykułu podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5.

Z kolei przez marżę, w tym przypadku, rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca, a ceną nabycia przez podatnika podatku od towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Jak już wskazano powyżej przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie (art. 119 ust. 2 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 119 ust. 3 ustawy o VAT, przepis ust. 1 stosuje się bez względu na to, kto nabywa usługę turystyki, w przypadku gdy podatnik:

1.

ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;

2.

działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;

3.

przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

Łączne spełnienie przedmiotowych przesłanek przesądza o obligatoryjności zastosowania szczególnej procedury opodatkowania marżą usług turystyki.

Ponadto treść art. 119 ust. 3a ustawy o VAT stanowi, że podatnicy, o których mowa w ust. 3, są obowiązani prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3, z uwzględnieniem kwot wydatkowanych na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiadać dokumenty, z których wynikają te kwoty.

Przedmiotowa regulacja w sposób kategoryczny zobowiązuje podatników świadczących usługi turystyki do prowadzenia specyficznej dla tego rodzaju działalności ewidencji.

Należy zauważyć, iż ustawa ani inne przepisy nie definiują pojęcia "marża ujemna", a więc, uwzględniając przepisy art. 119 ust. 1-3 ustawy, zdaniem tutejszego organu, podatek wystąpi w przypadku, gdy wystąpi marża w rozumieniu przepisu art. 119 ust. 2 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do ustalenia, czy w przypadku kiedy nie występuje marża (koszty poniesione dotyczące usługi turystycznej są większe od pobranych odpłatności), to czy odpłatności wnoszone przez uczestników wycieczek i wyjazdów powinno się ująć w rejestrze VAT w kwartale w którym wykonano usługę. Czy faktura za zakup usług turystycznych powinna również być ujęta w rejestrze VAT w kwartale w którym wykonano usługę.

Wyrażając swoje stanowisko Wnioskodawca stwierdził, iż w przypadku kiedy nie występuje marża (koszty poniesione dotyczące usługi turystycznej są większe od pobranych odpłatności), to odpłatności wnoszone przez uczestników wycieczek i wyjazdów powinno się ująć w rejestrze VAT w kwartale w którym wykonano usługę. Faktura za zakup usług turystycznych powinna również być ujęta w rejestrze VAT w kwartale w którym wykonano usługę.

W myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), w przypadku świadczenia usług turystyki opodatkowanych według szczególnej procedury, o której mowa w art. 119 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15. dnia od dnia wykonania usługi.

Jak wyżej wskazano, dla usług turystyki opodatkowanych według szczególnej procedury, o której mowa w art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca określił szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, co powoduje, iż niezależnie od różnych zasad dotyczących określania momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku poszczególnych usług wchodzących w zakres usługi turystyki, przyjmuje się jeden moment powstania obowiązku podatkowego właściwy dla usługi turystyki.

Zatem w przypadku pobrania odpłatności od uczestników wycieczek obowiązek podatkowy powstaje z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15. dnia od dnia wykonania usługi, zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r.

Zatem ww. usługi turystyki należy wykazać w rejestrach za okres, w którym podatnik ustalił marżę, w tym przypadku marżę "ujemną".

Reasumując: stanowisko Wnioskodawcy, iż w przypadku kiedy nie występuje marża (koszty poniesione dotyczące usługi turystycznej są większe od pobranych odpłatności), to odpłatności wnoszone przez uczestników wycieczek i wyjazdów powinno się ująć w rejestrze VAT w kwartale w którym wykonano usługę oraz faktura za zakup usług turystycznych powinna również być ujęta w rejestrze VAT w kwartale w którym wykonano usługę, należało uznać za nieprawidłowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Wyjaśnić należy, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga jedynie w kwestii objętej pytaniem oznaczonym we wniosku jako nr 6. Odnośnie problemów, których dotyczą pytania oznaczone we wniosku jako nr 1, 2, 3, 4 i 5 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl