IBPP2/443-840/13/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-840/13/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2013 r. (data wpływu 12 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2013 r. znak:. (data wpływu 16 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki niezabudowanej nr 882/1 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie opodatkowania sprzedaży działki niezabudowanej nr 882/1.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 września 2013 r. znak:. (data wpływu 16 września 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 września 2013 r. znak: IBPP2/443-540/13/AB.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Gmina zgodnie z podjętą uchwałą Rady Gminy zawarła umowę sprzedaży nieruchomości gruntowej położonej w miejscowości W w Gminie Ż o obszarze 0,05 ha, oznaczonej w ewidencji gruntów numerem działki 882/1 sklasyfikowanej jako sad na pastwisku klasy IV (S/PsIV). Nieruchomość została sprzedana w drodze bezprzetargowej na poprawienie warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej o nr ewid. 882/4, która jest zabudowana budynkiem mieszkalnym i gospodarczymi.

Gmina nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tej działki. W wypisie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Ż tereny te są oznaczone jako MZ - obszary, które mogą być przeznaczone pod budowę.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że akt notarialny kupna-sprzedaży działki o nr ewid. 882/1 nastąpił 21 maja 2013 r. Ogłoszenie o sprzedaży działki nastąpiło w dniu 9 marca 2013 r. za kwotę wraz z podatkiem VAT. Działka o nr ewid. 882/1 w dacie sprzedaży była działką niezabudowaną. Dla działki o nr ewid. 882/1 brak jest decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie oznaczone jako nr 2:

Czy sprzedaż działki w miejscowości W należało opodatkować podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż działki o nr ewid. 882/1 położonej w miejscowości W należało opodatkować podatkiem VAT stawką 23%. Gmina kierowała się przeznaczeniem tego terenu w założeniach w studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego Gminy. Postępowanie w sprawie sprzedaży ww. działek rozpoczęto przed 1 kwietnia 2013 r. tj. przed wejściem zmiany ustawy o podatku VAT z dnia 11 marca 2004 r. z późn. zm., w której zwolnieniu od podatku podlegała dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego w kwestiach objętych pytaniem nr 2 uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie zwrócić uwagę należy, że interpretacja indywidualna została wydana w oparciu o przepisy ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 kwietnia 2013 r., gdyż jak wskazał Wnioskodawca akt notarialny kupna-sprzedaży działki nr ewid. 882/1 nastąpił w dniu 21 maja 2013 r. czyli w okresie, kiedy to już obowiązywały znowelizowane przepisy ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Tereny budowlane, w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2013 r., to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane w myśl art. 2 pkt 33 ww. ustawy. Natomiast dostawa gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są terenami budowlanymi, jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia wynika, iż Wnioskodawca sprzedał, aktem notarialnym z dnia 21 maja 2013 r., działkę niezabudowaną. Działka o nr ewidencyjnym 882/1 jest sklasyfikowana jest jako sad na pastwisku klasy IV (S/PsIV), nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego, oraz dla ww. działki brak jest decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a zatem nie posiada ona walorów działki budowlanej.

Tak więc, mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz ww. przepisy stwierdzić należy, iż sprzedaż działki nr 882/1 która nastąpiła w dniu 21 maja 2013 r., dla której brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, jako teren, nie będący terenem budowlanym w myśl art. 2 pkt 33, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w kwestiach objętych pytaniem nr 2 należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy w kwestiach objętych pytaniem nr 1 będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl