IBPP2/443-839/11/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-839/11/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2011 r. (data wpływu 21 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi montażu rolet zewnętrznych i saun oraz

* nieprawidłowe w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi montażu rolet wewnętrznych, żaluzji poziomych i markiz.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku od towarów i usług do usług montażu rolet, markiz, żaluzji oraz saun w obiektach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 11 października 2011 r. znak: IBPP2/443-839/11/RSz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Jest czynnym podatnikiem VAT. Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest dostawa wraz z ich montażem rolet, markiz, żaluzji oraz saun. Proces wygląda następująco: po złożeniu zamówienia przez klienta pracownicy udają się do miejsca wykonania usługi, aby ocenić warunki techniczne i dokonać pomiarów. Następnie zamawiany jest gotowy wyrób u jego producenta (w przypadku rolet, żaluzji, markiz) lub materiał (w przypadku saun). Ostatnim etapem jest zamontowanie gotowego wyrobu lub złożenie sauny w miejscu wykonania usługi.

W piśmie uzupełniającym z dnia 17 października 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił:

Ad. 1.

Przedmiotem opisanego stanu faktycznego jest świadczenie usług u klienta. Z treści umowy cywilnoprawnej wynika, że jest to umowa montażu. Ma miejsce jeszcze sytuacja, gdy klient kupuje towar bezpośrednio w salonie sprzedaży Wnioskodawcy (bez montażu), wtedy stosowana jest jednak stawka podstawowa. Nie jest to przedmiotem pytania.

Ad. 2.

Towary montowane są w następujący sposób:

a.

rolety wewnętrzne (materiałowe, plisowane, rzymskie) - pełnią funkcję osłony przed nadmiernym nasłonecznieniem pomieszczenia w trakcie dnia i zapewnienie prywatności wieczorem i nocą): przyklejane lub przykręcane w sposób trwały do ramy okiennej, przykręcane do lub nad wnęką okienną;

b.

rolety zewnętrzne, tzw. "antywłamaniowe" (aluminiowe) - pełnią podobną funkcję jak rolety wewnętrzne i dodatkowo w niewielkim stopniu zabezpieczają budynek przed włamaniem): montowane na stałe na zewnętrznej wnęce okiennej;

c.

żaluzje poziome (aluminiowe, drewniane) - pełnią funkcję osłony przed nadmiernym nasłonecznieniem pomieszczenia w trakcie dnia i zapewnienie prywatności wieczorem i nocą): przyklejane lub przykręcane w sposób trwały do ramy okiennej, przykręcane do lub nad wnęką okienną;

d.

sauny pełnią funkcje zdrowotne (montowane na stałe przez postawienie konstrukcji - szkieletu drewnianego, zakotwionego do ścian i podłoża, dopasowanego do konkretnego pomieszczenia i obudowanie go boazerią drewnianą);

e.

markizy (tarasowe, balkonowe) - pełnią funkcję osłony przed nasłonecznieniem i w niewielkim stopniu przed deszczem): montowane przez zakotwienie na stałe uchwytów w ścianie zewnętrznej.

Ad. 3.

Wszystkie towary montowane są w sposób trwały. Naruszona zostaje substancja lokalu lub budynku. Aby je wymontować trzeba użyć specjalistycznych narzędzi. Wymontowanie bez widocznych uszkodzeń ich samych a także lokalu lub budynku nie jest możliwe. Rozmiar uszkodzeń zależy od technik użytych do montażu, materiałów i narzędzi oraz techniki demontażu. Zawsze pozostaną przynajmniej uszkodzenia ścian, wymagające użycia zaprawy, szpachli, gipsu i farby oraz uszkodzenia ram okiennych. Największe uszkodzenia powstaną przy demontażu saun.

Ad. 4.

Pod pojęciem sauna Wnioskodawca rozumie tzw. saunę fińską - pomieszczenie wykonane z drewna, ogrzewane piecem, gdzie przebywa się w wysokiej temperaturze przy niskiej wilgotności. Sauny montowane są w sposób trwały (opisany w punkcie 2d). Sauna nie jest łaźnią parową. Wnioskodawca sprzedaje jeszcze gotowe kabiny, ale wtedy stosuje stawkę 23%.

Ad. 5.

Usługi wykonywane są w ramach remontu lub modernizacji obiektów budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Ad. 6.

W cenę usługi wliczony jest: zakup towaru, jego przygotowanie do montażu, montaż, koszty dojazdu na pomiar i montaż. Cena jest kompleksowa i wykazywana jest na fakturze w jednej pozycji.

Ad. 7.

Usługi wykonywane są w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych PKOB 111 oraz budynkach o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych PKOB 112.

Ad. 8.

Usługi wykonywane są w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnie użytkowa nie przekracza 300 m2 oraz w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2. Na tę okoliczność klient podpisuje stosowne oświadczenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować, gdy usługi, opisane we wniosku, wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, spełniających warunki określone w art. 41 ust. 12a i 12b ustawy VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Proces realizacji zamówienia klienta jednoznacznie wskazuje, że celem świadczenia głównego są roboty budowlano-montażowe polegające na prawidłowym wbudowaniu (instalacji, montażu) określonego produktu w obiekt budownictwa mieszkaniowego klienta. Nie oczekuje on bowiem tylko sprzedaży - przedmiotem umowy jest kompleksowa usługa. W efekcie jej realizacji dojdzie do remontu (gdy obiekt klienta jest wyposażony w dany produkt i trzeba go wymienić) lub modernizacji (gdy obiekt klienta nie posiada produktu i trzeba go zamontować).

Instalacja jest bowiem elementem procesu budowlanego danego obiektu budownictwa mieszkaniowego (jego budowy, remontu, modernizacji, itp.) I tak powinna być oceniana z punktu widzenia podatku od towarów i usług. Wyrok NSA: I FSK 1221/09.

Zgodnie z wyrokiem NSA: I FSK 1218/09, nawet usługi polegające na montażu stałej zabudowy kuchennej oraz montażu szaf wnękowych z elementów zakupionych od producentów tych elementów i materiałów tej zabudowy mieszczą się w ramach pojęcia "robót budowlano-montażowych": "skoro czynności, które zamierza wykonywać skarżąca (montaż stałej zabudowy kuchennej i szaf wnękowych) polegają na wykonywaniu szeregu czynności związanych z dopasowywaniem montowanych elementów, przez zmianę ich kształtu i rozmiaru do indywidualnych potrzeb klientów, zgodzić się należy, że dominującym elementem tych czynności jest świadczenie usług (w znaczeniu art. 8 ust. 1 ustawy VAT).

Ponadto, w kolejnym wyroku NSA (I FSK 545/08) Sąd stwierdził, iż "w procesie budowlanym nie jest najistotniejszy zakup określonego materiału (produktu) budowlanego (parapetów, blatów, markiz, kafli, kominków itp.), lecz jego właściwe wbudowanie w obiekt mieszkalny, gdyż to dopiero nadaje temu produktowi charakter użytkowy, istotny z punktu widzenia zleceniodawcy (inwestora)".

Oczywiście, wyroki te odnoszą się do konkretnych spraw, jednak w tym przypadku można mówić już o ustalonej linii orzecznictwa NSA i spodziewać się podobnych orzeczeń w przyszłości, dopóki stan prawny nie ulegnie zmianie.

W świetle powyższych analiz należy stwierdzić, że na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy VAT, stawka podatku dla usług polegających na dostawie wraz z montażem rolet, markiz, żaluzji oraz saun wykonywanych w obiektach budowlanych lub ich częściach, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, spełniających warunki określone w art. 41 ust. 12a i 12b wynosi 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, uznaje się za:

* prawidłowe w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi montażu rolet zewnętrznych i saun oraz

* nieprawidłowe w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi montażu rolet wewnętrznych, żaluzji poziomych i markiz.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010 r. wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010 r. wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast, stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, dział PKOB 11 obejmuje:

* budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

* budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

* budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

* budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),

* robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),

* przebudowie - należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (...) (pkt 7a),

* remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).

W znaczeniu słownikowym ("Współczesny słownik języka polskiego", red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), "remont" oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast "montaż" to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei "instalować" oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Modernizacja to "unowocześnienie i usprawnienie czegoś"- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Montaż - wg powyższego słownika - to "składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość."

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie, którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje "wytwór" będący zupełnie nową całością.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na te usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Jest czynnym podatnikiem VAT. Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest dostawa wraz z ich montażem rolet, markiz, żaluzji oraz saun. Proces wygląda następująco: po złożeniu zamówienia przez klienta pracownicy udają się do miejsca wykonania usługi, aby ocenić warunki techniczne i dokonać pomiarów. Następnie zamawiany jest gotowy wyrób u jego producenta (w przypadku rolet, żaluzji, markiz) lub materiał (w przypadku saun). Ostatnim etapem jest zamontowanie gotowego wyrobu lub złożenie sauny w miejscu wykonania usługi.

W piśmie uzupełniającym z dnia 17 października 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił:

1. Przedmiotem opisanego stanu faktycznego jest świadczenie usług u klienta. Z treści umowy cywilnoprawnej wynika, że jest to umowa montażu.

2. Towary montowane są w następujący sposób.

a.

rolety wewnętrzne (materiałowe, plisowane, rzymskie) - pełnią funkcję osłony przed nadmiernym nasłonecznieniem pomieszczenia w trakcie dnia i zapewnienie prywatności wieczorem i nocą): przyklejane lub przykręcane w sposób trwały do ramy okiennej, przykręcane do lub nad wnęką okienną;

b.

rolety zewnętrzne, tzw. "antywłamaniowe" (aluminiowe) - pełnią podobną funkcję jak rolety wewnętrzne i dodatkowo w niewielkim stopniu zabezpieczają budynek przed włamaniem): montowane na stałe na zewnętrznej wnęce okiennej;

c.

żaluzje poziome (aluminiowe, drewniane) - pełnią funkcję osłony przed nadmiernym nasłonecznieniem pomieszczenia w trakcie dnia i zapewnienie prywatności wieczorem i nocą): przyklejane lub przykręcane w sposób trwały do ramy okiennej, przykręcane do lub nad wnęką okienną;

d.

sauny pełnią funkcje zdrowotne (montowane na stałe przez postawienie konstrukcji - szkieletu drewnianego, zakotwionego do ścian i podłoża, dopasowanego do konkretnego pomieszczenia i obudowanie go boazerią drewnianą);

e.

markizy (tarasowe, balkonowe) - pełnią funkcję osłony przed nasłonecznieniem i w niewielkim stopniu przed deszczem): montowane przez zakotwienie na stałe uchwytów w ścianie zewnętrznej.

3. Wszystkie towary montowane są w sposób trwały. Naruszona zostaje substancja lokalu lub budynku. Aby je wymontować trzeba użyć specjalistycznych narzędzi. Wymontowanie bez widocznych uszkodzeń ich samych a także lokalu lub budynku nie jest możliwe. Rozmiar uszkodzeń zależy od technik użytych do montażu, materiałów i narzędzi oraz techniki demontażu. Zawsze pozostaną przynajmniej uszkodzenia ścian, wymagające użycia zaprawy, szpachli, gipsu i farby oraz uszkodzenia ram okiennych. Największe uszkodzenia powstaną przy demontażu saun.

4. Pod pojęciem sauna Wnioskodawca rozumie tzw. saunę fińską - pomieszczenie wykonane z drewna, ogrzewane piecem, gdzie przebywa się w wysokiej temperaturze przy niskiej wilgotności. Sauny montowane są w sposób trwały (opisany w punkcie 2d). Sauna nie jest łaźnią parową.

5. Usługi wykonywane są w ramach remontu lub modernizacji obiektów budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

6. W cenę usługi wliczony jest: zakup towaru, jego przygotowanie do montażu, montaż, koszty dojazdu na pomiar i montaż. Cena jest kompleksowa i wykazywana jest na fakturze w jednej pozycji.

7. Usługi wykonywane są w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych PKOB 111 oraz budynkach o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych PKOB 112.

8. Usługi wykonywane są w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 oraz w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2. Na tę okoliczność klient podpisuje stosowne oświadczenie.

Wnioskodawca uznał, że proces realizacji zamówienia klienta jednoznacznie wskazuje, że celem świadczenia głównego są roboty budowlano-montażowe polegające na prawidłowym wbudowaniu (instalacji, montażu) określonego produktu w obiekt budownictwa mieszkaniowego klienta. Nie oczekuje on bowiem tylko sprzedaży - przedmiotem umowy jest kompleksowa usługa. W efekcie jej realizacji dojdzie do remontu (gdy obiekt klienta jest wyposażony w dany produkt i trzeba go wymienić) lub modernizacji (gdy obiekt klienta nie posiada produktu i trzeba go zamontować).

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o VAT lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich czynności dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Należy zauważyć, iż sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont lub modernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako usługę budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy, o których mowa w ustawie.

Odnosząc wskazany wyżej stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że do usług montażu rolet zewnętrznych tzw. "antywłamaniowych" (aluminiowych) i saun wykonywanych przez Wnioskodawcę w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 oraz w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2, w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (PKOB 111 oraz PKOB 112), zastosowanie ma 8% stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Opisane przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (remontu lub modernizacji).

Wnioskodawca wskazał, bowiem, że rolety zewnętrzne, tzw. "antywłamaniowe" pełnią funkcję zabezpieczającą budynek przed włamaniem i montowane są na stałe na zewnętrznej wnęce okiennej. Natomiast, pod pojęciem sauny Wnioskodawca rozumie pomieszczenie wykonane z drewna, ogrzewane piecem. Sauny montowane są na stałe przez postawienie konstrukcji - szkieletu drewnianego, zakotwionego do ścian i podłoża, dopasowanego do konkretnego pomieszczenia, które Wnioskodawca obudowuje boazerią drewnianą.

Stawka ta ma zastosowanie do całości robót (koszt robocizny oraz materiału), przy założeniu, że roboty te wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz, że Wnioskodawca zawarł umowy na wykonanie usługi, bez wyodrębniania poszczególnych elementów, które złożą się na tę usługę.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Natomiast, odnosząc wskazany wyżej stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że do usług montażu rolet wewnętrznych, żaluzji poziomych i markiz, wykonywanych przez Wnioskodawcę w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 oraz w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2, w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (PKOB 111 oraz PKOB 112), zastosowanie znajduje stawka podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Podkreślenia wymaga fakt, iż rolety wewnętrzne, żaluzje poziome i markizy są wyposażeniem budynku (lokalu). W wyniku ich montażu nie następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku.

Wykonywane przez Wnioskodawcę ww. czynności nie mieszczą się w ramach remontu lub modernizacji obiektów budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, gdyż w istocie czynności te są jedynie zaopatrywaniem lokalu mieszkalnego w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych.

Wskazać należy, że roboty budowlano-montażowe dotyczące budownictwa mieszkaniowego objęte były 7% stawką podatku VAT na podstawie § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799, z późn. zm.), które obowiązywało do dnia 31 grudnia 2010 r.

Natomiast przywołane powyżej regulacje ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują, jak wskazano powyżej, możliwości opodatkowania od 1 stycznia 2011 r. obniżoną - 8% stawką podatku od towarów i usług wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności montażu rolet wewnętrznych, żaluzji poziomych i markiz.

W konsekwencji, stanowisko w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego a także zmiany stanu prawnego.

Dodatkowo należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania budynków według PKOB. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje budynki według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania budynków, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Należy podkreślić także, iż na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii nie mogą wpłynąć powołane przez Wnioskodawcę orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego, bowiem stanowią one rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i w określonym stanie prawnym. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) w swoim rozdziale III określa zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Nie przewiduje on takiej mocy dla orzecznictwa sądowego, w tym orzecznictwa sądów administracyjnych (w Polsce nie obowiązuje system precedensów sądowych). W związku z powyższym, nie negując orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroków zamyka się w obrębie spraw, w których zostały wydane. Wynika to również z treści art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.), który przesądza, że ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia. Organ podatkowy jest zatem zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy.

Należy podkreślić, iż powołane wyroki zostały podjęte w innym stanie prawnym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl