IBPP2/443-832/13/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-832/13/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2013 r. (data wpływu 10 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych w ramach prowadzania (administrowania) portalu internetowego o tematyce kulturalnej, sportowej, rozrywkowej bądź naukowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych w ramach prowadzania (administrowania) portalu internetowego o tematyce kulturalnej, sportowej, rozrywkowej bądź naukowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza utworzyć portal internetowy i zarządzać nim (jako Administrator) w celu uzyskiwania dochodu z reklam rozpowszechnianych za jej pośrednictwem (poprzez najem powierzchni reklamowej na portalu oraz rozsyłanie informacji reklamowych drogą mailową).

Portal będzie dostępny dla każdego użytkownika sieci Internet. Celem portalu będzie wymiana informacji o wydarzeniach kulturalnych, w tym także o wydarzeniach sportowych, rozrywkowych bądź naukowych pomiędzy użytkownikami portalu a Instytucjami kultury. Jako Instytucja kultury będzie mógł zostać zarejestrowany w portalu podmiot publiczny bądź prywatny zajmujący się działalnością w zakresie upowszechniania kultury oraz organizowania wydarzeń kulturalnych o charakterze sportowym, rozrywkowym lub naukowym. Instytucje kultury będą mogły za pośrednictwem portalu organizować akcje promocyjne, w ramach których będzie można uzyskać bezpłatnie zaproszenie na określone wydarzenie kulturalne. Beneficjentami zaproszeń przyznawanych w ramach akcji promocyjnych będą Zarejestrowani Użytkownicy portalu. Zarejestrowanym Użytkownikiem będzie mogła zostać w wyniku rejestracji każda osoba fizyczna mająca ukończone 18 lat i posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych albo osoba fizyczna mająca ukończone 13 lat w takim zakresie, w jakim może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania zgodnie z obowiązującymi przepisami. W ramach rejestracji osoba zainteresowana (zarówno Instytucja kultury, jak i Zarejestrowany Użytkownik) będzie m.in. wyrażać zgodę na otrzymywanie wiadomości o charakterze reklamowym i informacyjnym w zakresie działalności portalu. Korzystanie z portalu zarówno przez Instytucje kultury, jak i przez pozostałych użytkowników, w tym branie udziału w akcjach promocyjnych przez Zarejestrowanych Użytkowników, będzie całkowicie bezpłatne.

Instytucje kultury będą mogły organizować akcje promocyjne zgodnie z ramowymi zasadami określonymi w regulaminie portalu. W celu przeprowadzenia akcji Instytucje kultury będą korzystały z wbudowanego w portal systemu, który automatycznie będzie przetwarzał dane w trakcie trwania akcji, a po jej przeprowadzeniu będzie generował listę beneficjentów. W przypadku zamiaru organizowania akcji promocyjnej, Instytucja kultury zawiadamia o tym Administratora. Szczegółowe warunki akcji, w szczególności ilość i rodzaj zaproszeń oraz wydarzenie, którego dotyczą, są określane przez Instytucję kultury i publikowane na podstronie akcji. Administrator otrzymuje te informacje jedynie w celu pełnienia nadzoru nad prawidłowym funkcjonowaniem portalu. Administrator nie będzie miał wpływu na przebieg konkursu ani na przyznanie zaproszeń. Administratorowi oraz Instytucji kultury będzie przysługiwało prawo do weryfikacji prawidłowości przebiegu konkursu, zgodności zgłoszeń zarejestrowanych użytkowników z regulaminem portalu i warunkami akcji promocyjnej. System wbudowany w portal, służący do przeprowadzenia akcji promocyjnej, będzie informował Instytucję kultury o liście zwycięzców w drodze wiadomości e-mail oraz w informacji zawartej na panelu. System ten automatycznie wygeneruje również powiadomienie do Zarejestrowanych Użytkowników, którzy uzyskali zaproszenie, w drodze wiadomości email. W ten sam sposób zostaną oni poinformowani o sposobie realizacji zaproszenia. Jak już jednak wyżej wskazano, Administrator nie będzie miał wpływu na sposób realizacji tego zaproszenia, a jedynie będzie nadzorował przepływ informacji pomiędzy Instytucją kultury a Zarejestrowanymi Użytkownikami.

Podsumowując, w ramach swojej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie udostępniał platformę, na której Instytucje kultury oraz Zarejestrowani Użytkownicy będą mogli zasięgnąć informacji o wydarzeniach kulturalnych oraz wziąć udział w akcjach promocyjnych w celu otrzymania zaproszeń na te wydarzenia. Wnioskodawca nie będzie dysponentem tych zaproszeń, nie będzie decydował o ich ilości ani o ich rodzaju, nie będzie ponosił także żadnego kosztu ich finansowania. Rola Wnioskodawcy będzie ograniczać się do zapewnienia sprawnego działania portalu w celu niezakłóconego przekazywania informacji o liście zwycięzców Instytucji kultury oraz informacji o wygranej oraz o sposobie realizacji zaproszeń zarejestrowanym użytkownikom. Tym samym Wnioskodawca stworzy na portalu przestrzeń, w ramach której Instytucje kultury będą upowszechniać informacje o organizowanych przez siebie wydarzeniach, a użytkownicy portalu będą mogli otrzymać zaproszenie na interesujące ich wydarzenie kulturalne. Z punktu widzenia Wnioskodawcy celem utrzymywania portalu jest stworzenie miejsca atrakcyjnego dla reklamodawców, a tym samym stworzenie możliwości osiągania przychodów z tytułu rozpowszechniania reklam poprzez portal. Przychody z reklam będą osiągane na podstawie odrębnych porozumień Wnioskodawcy zawieranych z reklamodawcami.

W związku z powyższym w zakresie podatku od towarów i usług zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca świadczy usługi opodatkowane VAT w ramach prowadzenia portalu poprzez umożliwienie nieodpłatnego korzystania z niego Zarejestrowanym Użytkownikom oraz instytucjom kultury w opisany sposób.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, zgodnie z którym czynności dokonywane przez niego w ramach prowadzenia opisanego portalu internetowego w stosunku do Instytucji kultury lub Zarejestrowanych Użytkowników nie stanowią świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu VAT. Poniżej Wnioskodawca przedstawia uzasadnienie swojego stanowiska.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uważa się również wszelkie nieodpłatne świadczenie usług w celach innych niż związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Analiza powyższych przepisów prowadzi do wniosku, że Wnioskodawca nie będzie wykonywał na rzecz Instytucji kultury ani Zarejestrowanych Użytkowników żadnych czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Należy bowiem zauważyć, że Wnioskodawca wszystkie czynności związane z prowadzeniem portalu, jego zarządzaniem i zapewnieniem sprawnego jego działania będzie podejmował w celach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, tzn. w celu osiągania przychodów z reklam rozpowszechnianych za pośrednictwem portalu. Tym samym wykonywane przez niego nieodpłatne świadczenia na rzecz Instytucji kultury oraz Zarejestrowanych Użytkowników (rejestracja i udostępnienie konta na portalu, zapewnienie sprawnego funkcjonowania portalu oraz niezakłóconego przesyłu informacji) nie spełniają przesłanek przewidzianych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, a zatem nie będą podlegały opodatkowaniu.

Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę na bezpośredni związek pomiędzy prowadzeniem portalu internetowego na określony, sprecyzowany temat, w sposób rzetelny i przejrzysty dla osób zainteresowanych daną tematyką, a popularnością tego portalu w sieci Internet. Popularność portalu wśród internautów, zwiększa jego atrakcyjność dla reklamodawców, którzy chcą dotrzeć ze swoim przekazem do jak największej grupy odbiorców. Również określenie tematyki portalu zwiększa jego atrakcyjność z punktu widzenia reklamodawcy, bowiem umożliwia dotarcie do użytkowników o określonym profilu zainteresowań. Również możliwość organizowania akcji promocyjnych ma na celu uczynienie portalu jeszcze bardziej popularnym wśród użytkowników - zarówno Instytucji kultury, które mogą umieścić informacje o organizowanych przez siebie imprezach, jak i dla Zarejestrowanych Użytkowników, którzy mogą otrzymać zaproszenie na interesujące ich wydarzenie. Ponadto rejestracja użytkowników umożliwi Wnioskodawcy uzyskanie ich zgody na przesyłanie im materiałów reklamowych na podany adres e-mail, co znacznie zwiększy możliwości rozpowszechniania materiałów reklamowych.

Podsumowując, należy stwierdzić, że w ramach prowadzenia opisanego portalu Wnioskodawca nie będzie dokonywał czynności opodatkowanych VAT na rzecz użytkowników portalu, w tym na rzecz Zarejestrowanych Użytkowników bądź Instytucji kultury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, iż nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane.

W konsekwencji, dostawa towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wtedy, gdy są wykonane odpłatnie oraz gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem (odbiorcą) istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zgodnie z powyższymi unormowaniami, w pewnych ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Warunki, których spełnienie powoduje, że nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług to: w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa - użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia (w całości lub w części) podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (warunki te muszą być spełnione łącznie), natomiast w przypadku świadczenia usług - świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza utworzyć portal internetowy i zarządzać nim (jako Administrator) w celu uzyskiwania dochodu z reklam rozpowszechnianych za jej pośrednictwem (poprzez najem powierzchni reklamowej na portalu oraz rozsyłanie informacji reklamowych drogą mailową).

W ramach swojej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie udostępniał platformę, na której Instytucje kultury oraz Zarejestrowani Użytkownicy będą mogli zasięgnąć informacji o wydarzeniach kulturalnych oraz wziąć udział w akcjach promocyjnych w celu otrzymania zaproszeń na te wydarzenia. Wnioskodawca nie będzie dysponentem tych zaproszeń, nie będzie decydował o ich ilości ani o ich rodzaju, nie będzie ponosił także żadnego kosztu ich finansowania. Rola Wnioskodawcy będzie ograniczać się do zapewnienia sprawnego działania portalu w celu niezakłóconego przekazywania informacji.

Administrator nie będzie miał wpływu na przebieg konkursu ani na przyznanie zaproszeń.

Korzystanie z portalu zarówno przez Instytucje kultury, jak i przez pozostałych użytkowników, w tym branie udziału w akcjach promocyjnych przez Zarejestrowanych Użytkowników, będzie całkowicie bezpłatne.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na uwadze fakt, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W przedmiotowej sprawie, oceniając charakter działań Wnioskodawcy należy stwierdzić, iż korzystanie z portalu zarówno przez Instytucje kultury, jak i przez pozostałych użytkowników, w tym branie udziału w akcjach promocyjnych przez Zarejestrowanych Użytkowników, będzie całkowicie bezpłatne. Wnioskodawca wszystkie czynności związane z prowadzeniem portalu, jego zarządzaniem i zapewnieniem sprawnego jego działania będzie podejmował w celach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, tzn. w celu osiągania przychodów z reklam rozpowszechnianych za pośrednictwem portalu.

Wobec powyższego wskazać należy, że czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzenia portalu internetowego w celu wymiany informacji o wydarzeniach kulturalnych, w tym o wydarzeniach sportowych, rozrywkowych bądź naukowych pomiędzy użytkownikami portalu a Instytucjami kultury, z uwagi na brak odpłatności, nie stanowią świadczenia usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto aby dane świadczenie nieodpłatne uznać za opodatkowane w myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT musi spełniać warunki wynikające z tego przepisu.

Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie podlega opodatkowaniu, w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia.

Nieodpłatne świadczenie podlega opodatkowaniu w sytuacji gdy świadczone usługi byłyby wykonywane na cele osobiste Wnioskodawcy, jego pracowników lub wspólników, jak również w sytuacji gdyby były świadczone na cele inne niż prowadzona działalność.

Z opisu sprawy wynika, że portal nie będzie prowadzony na cele osobiste Wnioskodawcy ani innych podmiotów wymienionych w przepisie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, natomiast celem głównym prowadzania portalu będzie działalność gospodarcza polegająca na uzyskiwaniu dochodu z reklam rozpowszechnianych za jego pośrednictwem (poprzez najem powierzchni reklamowej na portalu oraz rozsyłanie informacji reklamowych drogą mailową), a przychody z reklam będą osiągane na podstawie odrębnych porozumień Wnioskodawcy zawieranych z reklamodawcami.

Wobec powyższego w okolicznościach przedstawionych we wniosku nie zostały spełnione przesłanki wynikające z przepisu art. 8 ust. 2 dla uznania ww. nieodpłatnego świadczenia za podlegające opodatkowaniu, tym samym w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania również przepis art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w kwestiach dotyczących podatku od towarów i usług, zgodnie z którym czynności dokonywane przez niego w ramach prowadzenia opisanego portalu internetowego w stosunku do Instytucji kultury lub Zarejestrowanych Użytkowników nie stanowią świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy wskazać, że ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca zagadnienia objętego pytaniem nr 1 (dot. podatku dochodowego od osób fizycznych) będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl