IBPP2/443-818/08/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-818/08/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko "X" Spółka Jawna, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2008 r. (data wpływu 5 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT przy sprzedaży mieszkania powstałego w sposób opisany we wniosku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT przy sprzedaży mieszkania powstałego w sposób opisany we wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wskazał, iż w 2000 r. dwie osoby fizyczne zakupiły nieruchomość mieszkalną wybudowaną w latach międzywojennych. Nieruchomość została zakupiona prywatnie i nie była obciążona podatkiem od towarów i usług. Nie dokonywano też w tym czasie żadnych remontów i nikt też w niej nie mieszkał. W 2007 r. właściciele tej nieruchomości założyli spółkę jawną i w 2008 r. dokonali sprzedaży tej nieruchomości (za pośrednictwem pełnomocnika po wcześniejszym dokonaniu jej wyceny przez rzeczoznawcę) do tej spółki. Zakup ten nie był obciążony podatkiem od towarów i usług. Spółka kupiła tę nieruchomość z zamiarem dokonania jej rozbudowy i przebudowy oraz podziału na lokale mieszkalne i ich sprzedaży. Nieruchomość nie została wprowadzona do ewidencji środków trwałych, potraktowano ją jako towar handlowy. Spółka otrzymała stosowne pozwolenie na rozbudowę i przebudowę nieruchomości. W efekcie przebudowy powstała praktycznie nowa nieruchomość - dobudowano jedno skrzydło z przeznaczeniem na klatkę schodową, wymieniono dach oraz wszystkie instalacje wewnętrzne, przystosowano strych na cele mieszkalne. Powstałe w ten sposób lokale mieszkalne nie pokrywają się w całości z lokalami, które budynek posiadał wcześniej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Z jaką stawką podatku od towarów i usług należy sprzedać mieszkania powstałe w sposób opisany wg stanu faktycznego z poz. 50.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt iż powstały zupełnie nowe towary, które po raz pierwszy będą sprzedawane, należy zastosować 7% stawkę podatku od podatku na mocy art. 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach, rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT, zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkałe po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. W myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Zatem w zakresie odpłatnej dostawy obiektów budownictwa mieszkaniowego i ich części, zasiedlonych lub zamieszkałych po raz pierwszy w rozumieniu ww. przepisów, nie znajduje zastosowania zwolnienie z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, pojęcie "obiekty budownictwa mieszkaniowego" oznacza budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji lokalu mieszkalnego. Definicję lokalu mieszkalnego zawiera art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z ww. przepisem, samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Tym samym samodzielny lokal mieszkalny należy uznać za część budynku, o której mowa w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Generalną zasadą VAT (art. 5 ust. 1 pkt 1) jest opodatkowanie każdej dostawy towarów oraz świadczenia usług. Ustawa o VAT wprowadza jednocześnie katalog sytuacji, w których opodatkowanie dostawy towarów oraz świadczenia usług podlega zwolnieniu z VAT. Zwolnienie to obejmuje również dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego, przy czym zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT, zwolnienie nie obejmuje obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkałe po raz pierwszy.

W przedmiotowej sprawie podstawowe znaczenie ma powołana wyżej definicja pierwszego zasiedlenia, która wskazuje na wydanie mieszkania pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi do użytkowania.

Jak wskazuje treść przytoczonych przepisów, intencją ustawodawcy było objęcie zwolnieniem VAT dostawy mieszkań, które przed datą planowanej sprzedaży (dostawy) były choćby krótkotrwale zamieszkane (wykorzystywane na potrzeby mieszkaniowe) lub zostały zasiedlone. Istotne jest więc powiązanie faktu zamieszkiwania lub zasiedlenia z konkretnym lokalem mieszkalnym. Jeżeli więc zmiany dokonane w budynku powodują, że dany lokal mieszkalny, który był zamieszkiwany lub zasiedlony przestaje istnieć jako wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb służących zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, a niezależnie od tego lokalu powstaje "nowy" lokal (odrębny pod względem powierzchni, ścian odgraniczających od innych lokali, jakości itp.), wówczas brak jest możliwości powiązania faktu zamieszkiwania "starego" lokalu z lokalem "nowym".

Zaznaczyć również należy, że przepis ustawy VAT determinujący zwolnienie z VAT (lub wyłączenie zwolnienia) dostawy obiektów budownictwa mieszkaniowego (lub ich części) jest przepisem szczególnym względem przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT, określającego warunki zwolnienia towarów używanych. Należy więc uznać, że dostawa obiektów budownictwa mieszkaniowego (lub ich części) jest zwolniona z VAT, jeżeli obiekt ten (lub jego część) jest towarem używanym. Przy czym warunkiem uznania obiektu budownictwa mieszkaniowego (lub jego części) za towar używany (zwolniony z VAT) jest zasiedlenie (w rozumieniu ustawy VAT) lub zamieszkiwanie.

Oznacza to, że intencją ustawodawcy było wyłączenie ze zwolnienia VAT dostaw obiektów budownictwa mieszkaniowego (lub ich części), jeżeli dostawa realizowana jest na rynku pierwotnym. Uznanie więc, że okoliczności danej transakcji pozwalają na stwierdzenie, że transakcja realizowana jest na rynku pierwotnym, prowadzi do uznania, że dla potrzeb VAT sprzedaż taka podlega opodatkowaniu VAT z wyłączeniem zwolnienia.

Ze stanu faktycznego wynika, iż w 2000 r. dwie osoby fizyczne zakupiły nieruchomość mieszkalną wybudowaną w latach międzywojennych. Nieruchomość została zakupiona prywatnie i nie była obciążona podatkiem od towarów i usług. Nie dokonywano też w tym czasie żadnych remontów i nikt też w niej nie mieszkał. W 2007 r. właściciele tej nieruchomości założyli spółkę jawną i w 2008 r. dokonali sprzedaży tej nieruchomości (za pośrednictwem pełnomocnika po wcześniejszym dokonaniu jej wyceny przez rzeczoznawcę) do tej spółki. Zakup ten nie był obciążony podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca kupił tę nieruchomość z zamiarem dokonania jej rozbudowy i przebudowy oraz podziału na lokale mieszkalne i ich sprzedaży. Nieruchomość nie została wprowadzona do ewidencji środków trwałych, potraktowano ją jako towar handlowy. Spółka otrzymała stosowne pozwolenie na rozbudowę i przebudowę nieruchomości. W efekcie przebudowy powstała praktycznie nowa nieruchomość - dobudowano jedno skrzydło z przeznaczeniem na klatkę schodową, wymieniono dach oraz wszystkie instalacje wewnętrzne, przystosowano strych na cele mieszkalne. Powstałe w ten sposób lokale mieszkalne nie pokrywają się w całości z lokalami, które budynek posiadał wcześniej.

W wyniku wykonania opisanych wyżej prac budowlanych dojdzie do faktycznej "likwidacji" istniejących lokali mieszkalnych, rozumianych jako określony (dany, czy też istniejący) układ pomieszczeń służących realizacji potrzeb mieszkaniowych. W ich miejsce powstaną jakościowo nowe lokale mieszkalne niejako "w oderwaniu" od obecnie istniejących lokali mieszkalnych, gdyż jak wskazał Wnioskodawca w efekcie przebudowy powstała praktycznie nowa nieruchomość - dobudowano jedno skrzydło z przeznaczeniem na klatkę schodową, wymieniono dach oraz wszystkie instalacje wewnętrzne, przystosowano strych na cele mieszkalne. Powstałe w ten sposób lokale mieszkalne nie pokrywają się w całości z lokalami, które budynek posiadał wcześniej.

Oznacza to, że dostawa nowych lokali mieszkalnych dotyczy mieszkań, które nie były wcześniej zasiedlone lub zamieszkałe. Wyłącza to zatem, możliwość zastosowania zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT. Należy uznać, iż w wyniku planowanej sprzedaży dochodzi do transakcji na rynku pierwotnym. Z perspektywy nabywcy oraz sprzedawcy istotne są bowiem cechy charakterystyczne mieszkania nowego.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy o VAT).

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, 7% stawkę podatku stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym na potrzeby powyższego przepisu zdefiniowane zostało w art. 41 ust. 12a-12c ustawy o VAT.

Nadmienia się, iż przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl art. 41 ust. 12a cyt. ustawy, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Artykuł 41 ust. 12b stanowi natomiast, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Zgodnie z ust. 12c cyt. artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Zgodnie z przepisem § 5 ust. 1a pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 - w zakresie, w jakim wymienione obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż zamierzona przez Wnioskodawcę sprzedaż lokali mieszkalnych, podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl