IBPP2/443-8/11/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-8/11/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 marca 2011 r. (data wpływu 22 marca 2011 r.) oraz pismem z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 30 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi konserwacji instalacji wod-kan, co-gaz wykonywanych w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismami z dnia 21 marca 2011 r. (data wpływu 22 marca 2011 r.) oraz z dnia 30 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi konserwacji instalacji wod-kan, co-gaz wykonywanych w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Spółką Jawna zajmującą się sprzedażą materiałów wod-kan., co i gaz oraz usługami związanymi z wszelkiego rodzaju naprawami, remontem, modernizacją, montażem instalacji, wod-kan i co i gaz. W przypadku robót budowlanych, remontowych, modernizacyjnych wykonywanych w budynkach sklasyfikowanych jako PKOB 111 oraz 112 Wnioskodawca stosuje wg ustawy stawkę 7%.

W piśmie uzupełniającym wniosek Wnioskodawca stwierdził, iż:

* oczekuje interpretacji przepisów obowiązujących od 01/2011 r. wg rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 246, poz. 1649),

* iż wykonuje roboty konserwacyjne mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części. Wartość towarów bez podatku VAT wchodzących w podstawę opodatkowania świadczonych robót konserwacyjnych, które wykonuje firma Wnioskodawcy nie przekracza 50% wartości netto tej usługi (podstawy opodatkowania).

Ponadto Wnioskodawca stwierdził, iż usługi konserwacyjne będą wykonywane w budynkach o symbolu PKOB 111 i 112 i nie będą wykonywane w lokalach użytkowych. Powierzchnia lokali o symbolu PKOB 111 i 112 nie będzie przekraczała 150 m #178; dla lokali mieszkalnych oraz 300 m #178; dla budynków mieszkalnych.

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca zmodyfikował treść pytania oraz treść stanowiska do tego pytania w następujący sposób:

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak należy opodatkować usługi konserwacji instalacji wod-kan co-gaz wykonywanych w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. usługi powinny być opodatkowane stawką 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w piśmie z dnia 21 marca 2011 r. oraz w piśmie z dnia 30 marca 2011 r. Wnioskodawca dokonał uzupełnienia stanu faktycznego oraz dokonał modyfikacji pytania i stanowiska do tego pytania.

W niniejszej interpretacji przytoczono zatem pytanie i stanowisko w wersji zmodyfikowanej w piśmie uzupełniającym.

Jednocześnie Wnioskodawca oświadczył, iż oczekuje interpretacji w oparciu o przepisy obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r. zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010 r. wynosiła 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010 r. wynosiła 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz art. 9 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) z dniem 1 stycznia 2011 r. w ustawie o podatku od towarów i usług dodano w przepisach przejściowych i końcowych przepisy art. 146a-146j.

I tak stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

W myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Zgodnie z § 7 ust. 3 ww. rozporządzenia przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Zgodnie zatem z § 7 ust. 1 pkt 2 cyt wyżej rozporządzenia Ministra Finansów, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (tj. budynków mieszkalnych jednorodzinnych do 300 m #178; powierzchni użytkowej oraz lokali mieszkalnych do 150 m #178; powierzchni użytkowej).

Dla obiektów i lokali wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia (tj. budynków o powierzchni użytkowej powyżej 300m#178; oraz lokali mieszkalnych powyżej 150m#178;), przewidziano możliwość zastosowania stawki obniżonej dla robót konserwacyjnych, pod warunkiem, że wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych nie przekroczy 50% tej podstawy.

W przypadku, gdy wartość towarów wchodzących w podstawę opodatkowania przekroczy 50% tej podstawy, wówczas roboty konserwacyjne podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku. Stawkę tę stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania przekraczającej udział powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (tj. powyżej 300 m#178; dla budynków i 150 m #178; dla lokali mieszkalnych) w całkowitej powierzchni użytkowej. Pozostała część podstawy opodatkowania podlega opodatkowaniu stawką 8%.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wykonuje usługi konserwacji instalacji wod-kan co-gaz w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym PKOB 111 oraz PKOB 112 z wyłączeniem lokali użytkowych. Powierzchnia lokali mieszkalnych nie przekracza 150 m 2, a budynków - 300 m 2.

Wykonywane przez Wnioskodawcę roboty konserwacyjne mają na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części. Wartość towarów bez podatku VAT wchodzących w podstawę opodatkowania świadczonych robót konserwacyjnych, które wykonuje Wnioskodawca nie przekracza 50% wartości netto tej usługi (podstawy opodatkowania).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że do czynności polegających na robotach konserwacyjnych, o których mowa we wniosku, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., należy odwoływać się do przepisu ww. § 7 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż wykonywane przez Wnioskodawcę usługi konserwacyjne podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług, jeżeli faktycznie usługi te mają celu utrzymanie sprawności technicznej elementów tego budynku lub jego części oraz usługi te są wykonywane w obiektach sklasyfikowanych w PKOB 111 i 112, a także powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych jednorodzinnych nie przekracza 300 m 2 i powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych nie przekracza 150 m 2.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy nadmienić, iż przedstawiony we wniosku opis działalności Wnioskodawcy dotyczącej usług związanych z wszelkiego rodzaju naprawami, remontem, modernizacją, montażem instalacji, wod-kan i co i gaz, co do których Wnioskodawca stosował stawkę VAT 7%, nie jest przedmiotem oceny przez tut. organ.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, tj. wg stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego a także zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl