IBPP2/443-795/12/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-795/12/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2012 r. (data wpływu 31 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 października 2012 r. (data wpływu 29 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy wraz z montażem balustrad i poręczy w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym w sytuacji, gdy w umowie określono odrębnie koszt materiałów i robocizny - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. stawki podatku VAT dla dostawy wraz z montażem balustrad i poręczy w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym w sytuacji, gdy w umowie określono odrębnie koszt materiałów i robocizny.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 października 2012 r. (data wpływu 29 października 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 października 2012 r., znak: IBPP2/443-795/12/AM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą głównie na produkcji i świadczeniu usług budowlano-montażowych, tj. produkcja i montaż balustrad i poręczy. Jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Głównymi odbiorcami świadczonych usług w zakresie montażu wyprodukowanych poręczy i balustrad dostarczanych wraz z montażem są firmy deweloperskie budujące osiedla mieszkaniowe oraz osoby fizyczne będące właścicielami budynków mieszkalnych. W budynkach mieszkalnych wielorodzinnych znajdują się tylko mieszkania do 150 m kw zaś domy jednorodzinne nie przekraczają 300 m kw, ww. budynki spełniają wymogi ustawowe kwalifikujące je do uznania za obiekty objęte społecznym programem mieszkaniowym. Balustrady i poręcze są montowane również w częściach wspólnych budynków mieszkalnych.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że usługi montażu balustrad i poręczy wykonywane są w ramach czynności o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z 2011 r. z późn, zm.), tj. czynności związanych z budową budynków w ramach społecznego programu mieszkaniowego. Jako podwykonawca, firma Podatnika otrzymuje zlecenie na dostawę wraz z montażem balustrad i poręczy w nowo budowanych budynkach mieszkalnych spełniających ww. wymogi.

Firma zawarła dwa rodzaje umów:

* zleceniodawca określił w umowie cenę metra bieżącego wykonanej poręczy lub balustrady wraz z montażem. Brak wyodrębnienia kosztów wykonania balustrady i poręczy oraz kosztów montażu, zaś wystawiona faktura obejmuje całą należną kwotę

* w umowie określono koszt materiałów i robocizny odrębnie, zaś na fakturze znajdują się dwie pozycje - określające wartość dostarczonych materiałów oraz koszty robocizny.

Według nomenklatury PKOB zawartej w rozp. RM z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynki w których wykonywane są przedmiotowe usługi mają klasyfikację 1122.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy właściwe jest zastosowanie stawki 8% w podatku od towarów i usług dla wykonywanych usług w zakresie montażu wyprodukowanych elementów ślusarskich, w budynkach mieszkalnych oraz częściach wspólnych tych budynków, objętych społecznym programem mieszkaniowym w myśl art. 41 ust. 12a ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca przewidział dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawkę podatku 7%. Zgodnie z art. 146a pkt 2 stawka podatku wynosi obecnie 8%. Ww. stawkę podatku w myśl art. 41 ust. 12 stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Art. 41 ust. 12a ustawy reguluje co należy rozumieć pod pojęciem budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Jeśli chodzi o samą definicję pojęć budowa, modernizacja, remont termomodernizacja, przebudowa, należy się odwołać do przepisów prawa budowlanego. Reguluje to art. 3 ust. 6 oraz ust. 7a i art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623)

Warunkiem zastosowania stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek:

* zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy

* budynki muszą być zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Ponieważ Wnioskodawca montuje wyprodukowane balustrady i poręcze w budynkach mieszkalnych oraz domach spełniających powyższe przesłanki zarówno w częściach mieszkalnych jak i w częściach wspólnych budynków mieszkalnych stąd prawo do zastosowania preferencyjnej stawki dla świadczonych usług. Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż nie ma znaczenia pochodzenie (produkcja własna) montowanych balustrad i poręczy. Zawierane umowy na roboty budowlane polegające na wykonaniu elementów ślusarskich w postaci poręczy i balustrad oraz ich montażu w budynkach mieszkalnych spełniających wymogi budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie wyodrębniają kosztów materiałów i montażu, a obejmują całość wykonywanej usługi. Stąd należy uznać, iż prawidłowym jest przyjęcie 8% stawki podatku VAT dla świadczonych usług. Potwierdza to m.in. interpretacja z dnia 27 maja 2011 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy ITPP2/443-360/11/BK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy wraz z montażem balustrad i poręczy w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym w sytuacji, gdy w umowie określono odrębnie koszt materiałów i robocizny, uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 2 pkt 22 ww. ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 5a ww. ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Należy zaznaczyć, iż zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Niewymienienie danego towaru lub usługi w ustawie (załączniku do ustawy) lub przepisach wykonawczych jest jednoznaczne z obowiązkiem zastosowania stawki podstawowej.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Stosownie do art. 41 ust. 12a ww. ustawy przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Jak stanowi art. 41 ust. 12c ustawy o VAT w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Natomiast przepisy ww. ustawy nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnione dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą głównie na produkcji i świadczeniu usług budowlano-montażowych, tj. produkcja i montaż balustrad i poręczy. Jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Głównymi odbiorcami świadczonych usług w zakresie montażu wyprodukowanych poręczy i balustrad dostarczanych wraz z montażem są firmy deweloperskie budujące osiedla mieszkaniowe oraz osoby fizyczne będące właścicielami budynków mieszkalnych. W budynkach mieszkalnych wielorodzinnych znajdują się tylko mieszkania do 150 m2 zaś domy jednorodzinne nie przekraczają 300 m2, ww. budynki spełniają wymogi ustawowe kwalifikujące je do uznania za obiekty objęte społecznym programem mieszkaniowym. Balustrady i poręcze są montowane również w częściach wspólnych budynków mieszkalnych.

Usługi montażu balustrad i poręczy wykonywane są w ramach czynności o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności związanych z budową budynków w ramach społecznego programu mieszkaniowego. Jako podwykonawca, firma Podatnika otrzymuje zlecenie na dostawę wraz z montażem balustrad i poręczy w nowo budowanych budynkach mieszkalnych spełniających ww. wymogi.

Firma zawarła dwa rodzaje umów:

* zleceniodawca określił w umowie cenę metra bieżącego wykonanej poręczy lub balustrady wraz z montażem. Brak wyodrębnienia kosztów wykonania balustrady i poręczy oraz kosztów montażu, zaś wystawiona faktura obejmuje całą należną kwotę

* w umowie określono koszt materiałów i robocizny odrębnie, zaś na fakturze znajdują się dwie pozycje - określające wartość dostarczonych materiałów oraz koszty robocizny.

Według nomenklatury PKOB budynki w których wykonywane są przedmiotowe usługi mają klasyfikację 1122.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro preferencyjna, tj. 8% stawka podatku VAT ma zastosowanie do czynności enumeratywnie wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, tj. dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, to w sytuacji gdy umowa cywilnoprawna, na podstawie której Wnioskodawca wykonuje przedmiotowe usługi, określa koszt materiałów i robocizny odrębnie, a na fakturze znajdują się dwie pozycje, określające odrębnie wartość dostarczonych materiałów i odrębnie koszty robocizny, wówczas z uwagi na fakt, iż przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, w odniesieniu do budownictwa mieszkaniowego, przewidują obniżoną stawkę podatku wyłącznie dla czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (tekst jedn.: dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym), natomiast takiej stawki nie przewidziano dla dostawy materiałów służących wykonaniu tych usług, opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku w wysokości 8% podlegać będą jedynie czynności montażu przedmiotowych balustrad i poręczy, zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT. Natomiast wykazywane w odrębnej pozycji faktury materiały zużyte do wykonania ww. czynności należy opodatkować stawką podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy wraz z montażem balustrad i poręczy w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym w sytuacji, gdy w umowie określono odrębnie koszt materiałów i robocizny, należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej z dnia 27 maja 2011 r. znak: ITPP2/443-360/11/EK wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, należy zauważyć, że podjęte w niej rozstrzygnięcie zapadło w innym stanie faktycznym niż przedstawiony w przedmiotowej sprawie. Dotyczy bowiem wyłącznie opodatkowania usługi montażu balustrad, gdy tymczasem przedmiotowa interpretacja dotyczy m.in. kwestii opodatkowania materiałów zużytych do wykonania usługi montażu balustrad i poręczy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy wskazać, iż kwestia dotycząca stawki podatku VAT dla dostawy wraz z montażem balustrad i poręczy w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym w sytuacji, gdy w umowie określono cenę metra bieżącego wykonanej poręczy lub balustrady wraz z montażem, będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl