IBPP2/443-795/10/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-795/10/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko, Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2010 r. (data wpływu 30 września 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 grudnia 2010 r. (data wpływu 14 grudnia 2010 r.) oraz pismem z dnia 28 grudnia 2010 r. (data wpływu 28 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności dostawy nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem usługowo-handlowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 14 grudnia 2010 r. (data wpływu 14 grudnia 2010 r.) oraz pismem z dnia 28 grudnia 2010 r. (data wpływu 28 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności dostawy nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem usługowo-handlowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest właścicielem zabudowanej nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka ew. nr 11676 o pow. 292 mkw. położonej w N. Działka zabudowana jest murowanym budynkiem usługowo-handlowym, 2-kondygnacyjnym + poddasze, o pow. użytkowej 433 mkw. Gmina jest właścicielem nieruchomości na podstawie decyzji komunalizacyjnej Wojewody z 1999 r. oraz umowy zamiany ze Skarbem Państwa z 2003 r. Skarb Państwa stał się właścicielem tej nieruchomości z dniem 1 stycznia 1990 r. na podstawie postanowienia Sądu o zasiedzeniu. Działka ew. nr 11676 wg ewidencji gruntów stanowi grunt (Bi) - budowlany inny. Nieruchomość leży w terenie, dla którego brak jest planu zagospodarowania przestrzennego, a w "studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego" leży w terenie 1 MU - zabudowa wielofunkcyjna, mieszkaniowa i usługowa. Budynek jest trwale związany z gruntem, wybudowanym w 1900 r. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych obiekt posiada symbol PKOB -1230 (budynki handlowo-usługowe).

Obiekt został pierwszy raz zasiedlony przez Skarb Państwa w latach 50-tych XX wieku, a Gmina jako właściciel (w części od 1999 r. i w całości od 2003 r.) do dnia dzisiejszego wynajmuje lokale użytkowe na działalność handlową oraz biurowo/usługową. Zatem od pierwszego zasiedlenia minęło ponad 50 lat.

W ostatnich pięciu latach Gmina dokonała koniecznych remontów niezbędnych do utrzymania budynku w należytym stanie technicznym (prace te nie stanowiły ulepszeń) na kwotę 98.954,22 zł w tym:

w 2005 r. - 58.599,00 zł - remont piwnicy wraz z fundamentami oraz remont i malowanie I piętra;

w 2006 r. - 6.000,00 zł - częściowa wymiana instalacji sanitarnej;

w 2007 r. -19.520,00 zł - częściowa wymiana instalacji elektrycznej;

w 2008 r. -12.249,58 zł - malowanie ciągów komunikacyjnych (sień, klatka schodowa);

w 2009 r. - 2.585,64 zł - wymiana drzwi.

Wartość początkowa obiektu wynosiła 330.494,08 zł. Wydatki nie przekroczyły 30% wartości początkowej. W ww. przypadkach gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Gmina ma zamiar sprzedać nieruchomość w trybie publicznego nieograniczonego przetargu ustnego (licytacji).

W piśmie uzupełniającym z dnia 28 grudnia 2010 r. Wnioskodawca przedstawił następujące wyjaśnienia do stanu faktycznego:

1.

Gmina jest podatnikiem podatku VAT z tytułu osiągania przychodów z tytułu czynności najmu lokali użytkowych.

2.

Czynność dostawy nieruchomości gruntowej i budynkowej dokonana w 2003 r. w wyniku zamiany nie była przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT, gdyż Gmina za przekazane działki gruntowe (które nie były objęte podatkiem VAT) uzyskała część omawianej nieruchomości (gruntowej i budynku) od Starostwa powiatowego, który tego przekazania nie fakturował - uznał, iż ta czynność jest zwolniona z podatku VAT.

3.

Uzyskiwane czynsze na tym obiekcie są objęte podatkiem VAT, natomiast Gmina do tej pory nie korzystała z przywileju odliczenia podatku VAT na usługach remontowych dokonywanych na tym obiekcie. Aktualnie wystąpiono o interpretacje w tej sprawie i jeżeli będzie pozytywna to poprzez korektę deklaracji Gmina podejmie decyzję odliczenia podatku VAT na usługach remontowych realizowanych na obiektach, z których dochody są objęte podatkiem VAT.

4.

Jak wynika z pierwotnego wniosku poprzednim właścicielem obiektu był Skarb Państwa, od którego roku aktualnie trudno ustalić. Sformułowanie we wniosku o interpretację "od pierwszego zasiedlenia do czasu dostawy budynku minęło ponad 50 lat" jest dla sprawy nieistotne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane w piśmie z dnia 14 grudnia 2010 r.):

Czy dostawa tj. sprzedaż gruntu wraz z budynkiem usługowo-handlowym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT dostawa budynku wraz z gruntem będzie zwolniona z podatku VAT, ponieważ od pierwszego zasiedlenia do czasu dostawy budynku minęło ponad 50 lat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Pojęcie towaru ustawodawca zawarł w przepisie art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, zgodnie z którym, towarem są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 tej ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści samej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku lub opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Według art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwsze zasiedlenie ma zatem miejsce w momencie oddania do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi:

a.

nowo wybudowanego budynku (budowli lub jego części) lub

b.

gruntownie odnowionego (nakłady na odnowienie to co najmniej 30% jego wartości początkowej) budynku (budowli lub jego części)

a.

w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu VAT (np. sprzedaż, najem, dzierżawa, leasing).

Tak więc, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części, przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Wówczas, jak wynika z przepisów ustawy, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży nieruchomości, jeśli jest ona już zasiedlona bądź zamieszkana.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest właścicielem zabudowanej nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka ew. nr 11676 o pow. 292 mkw. położonej w N. Działka zabudowana jest murowanym budynkiem usługowo-handlowym, 2-kondygnacyjnym + poddasze, o pow. użytkowej 433 mkw. Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości na podstawie decyzji komunalizacyjnej Wojewody z 1999 r. oraz umowy zamiany ze Skarbem Państwa z 2003 r. Skarb Państwa stał się właścicielem tej nieruchomości z dniem 1 stycznia 1990 r. na podstawie postanowienia Sądu o zasiedzeniu. Działka ew. nr 11676 wg ewidencji gruntów stanowi grunt (Bi) - budowlany inny. Nieruchomość leży w terenie, dla którego brak jest planu zagospodarowania przestrzennego, a w "studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego" leży w terenie 1 MU - zabudowa wielofunkcyjna, mieszkaniowa i usługowa. Budynek jest trwale związany z gruntem, wybudowanym w 1900 r. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych obiekt posiada symbol PKOB -1230 (budynki handlowo-usługowe).

Obiekt został pierwszy raz zasiedlony przez Skarb Państwa w latach 50-tych XX wieku, a Gmina jako właściciel (w części od 1999 r. i w całości od 2003 r.) do dnia dzisiejszego wynajmuje lokale użytkowe na działalność handlową oraz biurowo/usługową. Gmina jest podatnikiem podatku VAT z tytułu osiągania przychodów z tytułu czynności najmu lokali użytkowych.

Czynność dostawy nieruchomości gruntowej i budynkowej dokonana w 2003 r. w wyniku zamiany nie była przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT, gdyż Gmina za przekazane działki gruntowe (które nie były objęte podatkiem VAT) uzyskała część omawianej nieruchomości (gruntowej i budynku) od Starostwa powiatowego w N., który tego przekazania nie fakturował - uznał, iż ta czynność jest zwolniona z podatku VAT.

W ostatnich pięciu latach Gmina dokonała koniecznych remontów niezbędnych do utrzymania budynku w należytym stanie technicznym (prace te nie stanowiły ulepszeń) na kwotę 98.954,22 zł. Wydatki nie przekroczyły 30% wartości początkowej. W ww. przypadkach gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Gmina ma zamiar sprzedać nieruchomość w trybie publicznego nieograniczonego przetargu ustnego (licytacji).

Rozstrzygnięcie kwestii czy zamierzona przez Wnioskodawcę dostawa, opisanego we wniosku, gruntu wraz z posadowionym na tym gruncie murowanym budynkiem usługowo-handlowym, będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, wymaga ustalenia czy w przypadku tej dostawy wystąpią, wskazane w tych przepisach, okoliczności wykluczające możliwość zastosowania zwolnienia. W pierwszej kolejności ustalenia wymaga czy ta dostawa zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ww. przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż jest właścicielem nieruchomości nabytej na podstawie decyzji komunalizacyjnej Wojewody z 1999 r. oraz umowy zamiany ze Skarbem Państwa z 2003 r.

Gmina jako właściciel (w części od 1999 r. i w całości od 2003 r.) do dnia dzisiejszego wynajmuje lokale użytkowe na działalność handlową oraz biurowo-usługową. Gmina jest podatnikiem podatku VAT z tytułu czynności najmu lokali użytkowych.

Wydatki poniesione na remonty niezbędne do utrzymania budynku nie przekroczyły 30% wartości początkowej.

Odnosząc przytoczone wyżej przepisy prawa podatkowego do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż dostawa nieruchomości, nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy lub przed nim, bowiem pierwsze zasiedlenie miało miejsce w momencie przekazania przedmiotowego budynku przez Gminę na podstawie umowy najmu na działalność handlową oraz biurowo-usługową (w części od 1993 r. i w pozostałej części od 2003 r.). Ponadto między pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą przez Wnioskodawcę upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

Wobec powyższego w przypadku sprzedaży budynku, o których mowa we wniosku (murowany budynek usługowo-handlowy), znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy.

Należy zwrócić uwagę, iż w przedmiotowej sprawie przedmiotem dostawy będzie również grunt, na którym posadowiony jest ww. budynek.

W myśl art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zgodnie z wyżej wymienionym przepisem do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli albo ich części trwale związanych z gruntem.

Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym budynki te i budowle są posadowione. Jeżeli natomiast dostawa budynków lub budowli podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT, to taką stawką należy opodatkować również grunt, na którym obiekty te się znajdują.

Reasumując, dostawa opisanego we wniosku budynku będzie stanowić dla Wnioskodawcy dostawę zwolnioną od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym zbycie gruntu, na którym posadowiony jest budynek usługowo-handlowy, o którym mowa we wniosku, również będzie podlegać zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT dostawa budynku wraz z gruntem będzie zwolniona z podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się również, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl