IBPP2/443-790/11/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-790/11/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2011 r. (data wpływu 8 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 października 2011 r. (data wpływu 18 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla:

* robót związanych z budową zespołu wielofunkcyjnego mieszkalno-usługowego, obejmującego mieszkania, dopuszczalny handel, usługi, biura; z garażem podziemnym, z wjazdem, z instalacjami wewnętrznymi: elektryczną, wod.-kan., c.o., wentylacją mechaniczną, klimatyzacją, z rozbiórką istniejących budynków i muru frontowego, stanowiącego jeden obiekt budowlany zakwalifikowany do grupowania PKOB 112 - jest prawidłowe,

* robót budowlanych związanych z zagospodarowaniem terenu wokół przebudowywanego budynku (nad garażem podziemnym) w postaci wykonania chodników i nawierzchni z kostki brukowej, wykonania trawników i zieleńców oraz nasadzenie drzew i krzewów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót związanych z budową zespołu wielofunkcyjnego mieszkalno-usługowego, obejmującego mieszkania, dopuszczalny handel, usługi, biura; z garażem podziemnym, z wjazdem, z instalacjami wewnętrznymi: elektryczną, wod.-kan., c.o., wentylacją mechaniczną, klimatyzacją, z rozbiórką istniejących budynków i muru frontowego, stanowiącego jeden obiekt budowlany zakwalifikowany do grupowania PKOB 112.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 października 2011 r. (data wpływu 18 października 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 3 października 2011 r. znak: IBPP2/443-790/11/RSz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: również: Spółka) działa w branży budowlanej. Spółka zawarła umowę na wykonanie zgodnie z otrzymanym projektem i pozwoleniem na budowę: "zespołu wielofunkcyjnego mieszkalno-usługowego obejmującego: mieszkania, dopuszczalny handel, usługi, biura z garażem podziemnym, z wjazdem, z instalacjami wewnętrznymi: elektryczną, wod.-kan., c.o., wentylacją mechaniczną klimatyzacją, z rozbiórką budynków i muru frontowego na działkach..."

Według pozwolenia na budowę obiekt zalicza się do kategorii XIII, określonej w załączniku do Ustawy z dnia 07.07.1994 Prawo Budowlane. Zgodnie z tym załącznikiem - kategoria XIII - obejmuje budynki mieszkalne pozostałe (tj. nie jednorodzinne).

Zgodnie z zatwierdzonym projektem:

* powierzchnia użytkowa całkowita budynku wyniesie 9 886,1 m 2,

* w tym powierzchnia lokali mieszkalnych 6.083,20 m 2, w tym powierzchnia lokali mieszkalnych przekraczająca 150 m 2 1034,80 m 2;

* powierzchnia lokali użytkowych: 799,7 m 2;

* powierzchnia miejsc postojowych 1034,80 m 2.

Biorąc pod uwagę, że powierzchnia lokali mieszkalnych przekracza 50% powierzchni całkowitej budynku - budynek będzie się klasyfikował wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych do budynków mieszkalnych wielorodzinnych w dziale 11; PKOB 112.

Zawarta umowa o wykonanie obiektu budowlanego przewiduje wykonanie kontraktu etapami wg harmonogramu będącego załącznikiem do umowy. Spółka wystawia faktury za poszczególne etapy robót. Podstawą wystawienia faktury jest protokół odbioru danego etapu robót.

W trakcie realizacji kontraktu występuje konieczność zrealizowania robót dodatkowych. Roboty dodatkowe realizowane są na podstawie podpisywanych aneksów do umowy. W dniu 2 marca 2011 r. strony podpisały aneks zobowiązujący Spółkę do wykonania robót dodatkowych - odwodnienia wykopu.

Za roboty dodatkowe wystawiana jest odrębna faktura, na podstawie protokolarnego odbioru wykonanych robót.

W uzupełnieniu do wniosku, zgodnie z wezwaniem z dnia 3 października 2011 r., Wnioskodawca wskazał, iż:

* Wnioskodawca oczekuje interpretacji w oparciu o przepisy obowiązujące w roku 2011.

* Zgodnie z tym co napisano we wniosku, przedmiotem sprzedaży jest usługa wykonania (czyli wybudowania) obiektu budowlanego zgodnie z otrzymanym projektem i pozwoleniem na budowę. Pozwolenie na budowę określa budowany obiekt jako: "Budowa zespołu wielofunkcyjnego mieszkalno-usługowego obejmującego mieszkania, dopuszczalny handel, usługi, biura; z garażem podziemnym, z wjazdem, z instalacjami wewnętrznymi: elektryczną, wod.-kan., c.o., wentylacją mechaniczną, klimatyzacją, z rozbiórką istniejących budynków i muru frontowego na działkach nr... w K.". Umowa obejmuje wykonanie całości tego zespołu, który zgodnie z prawem budowlanym stanowi jeden budynek.

* Wnioskodawca nie jest w stanie określić jakiego rodzaju roboty dodatkowe w trakcie realizacji tej usługi będą konieczne do wykonania. Wnioskodawca oświadcza, że roboty dodatkowe, o które pyta, są to roboty konieczne do wykonania obiektu określonego w umowie, których nie można przewidzieć na etapie podpisywania umowy i określania harmonogramu rzeczowego. Dotychczas w trakcie realizacji umowy pojawiła się konieczność wykonania robót dodatkowych w postaci odwodnienia wykopu. Wykop wykonany został w ramach budowy budynku zgodnie z przewidzianym harmonogramem robót. Po dokonaniu odwiertów okazało się, że poziom zwierciadła wody znajduje się wyżej niż przewidywał to projekt budowlany. Aby kontynuować budowę konieczne było odwodnienie wykopu. Roboty dodatkowe stanowią odrębną pozycję na wystawionej fakturze lub są dokumentowane odrębną fakturą.

* Roboty dodatkowe mogą dotyczyć przedmiotu umowy, a więc: "Budowy zespołu wielofunkcyjnego mieszkalno-usługowego obejmującego mieszkania, dopuszczalny handel, usługi, biura; z garażem podziemnym, z wjazdem, z instalacjami wewnętrznymi: elektryczną, wod.-kan., c.o., wentylacją mechaniczną, klimatyzacją, z rozbiórką istniejących budynków i muru frontowego na działkach nr... w K.".

* Przedmiotowy wykop związany jest z budową ww. budynku.

* Odwodnienie wykopu konieczne jest do kontynuowania budowy, wnioskodawca wykonał ten wykop.

* Budynki i mur frontowy przeznaczone do rozbiórki zlokalizowane są w miejscu budowy budynku. Przeprowadzenie budowy budynku wymaga uprzedniej rozbiórki ww. obiektów.

* Według Wnioskodawcy rozbiórka budynku jest wykonana w ramach budowy obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Jest to jednak element interpretacji o którą Wnioskodawca wnosi i to stwierdzenie należy traktować jako stanowisko wnioskodawcy w sprawie.

* Garaż podziemny, który jest częścią budynku, w przekroju poziomym wychodzi poza obręb ścian budynku znajdujących się na powierzchni. W związku z tym do robót objętych przedmiotową umową należy zagospodarowanie tego terenu (nad garażem podziemnym) w postaci wykonania chodników i nawierzchni z kostki brukowej, wykonania trawników i zieleńców oraz nasadzenie drzew i krzewów, co według Wnioskodawcy nie stanowi infrastruktury towarzyszącej, a jest elementem budowy budynku. Pod powierzchnią tego terenu znajduje się garaż podziemny.

* Wjazd jest związany z bryłą budynku.

* Wjazd stanowi integralną część bryły budynku.

* Wnioskodawca nie oczekuje interpretacji w oparciu o przepisy obowiązujące do dnia 31 grudnia 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie uzupełniającym z dnia 12 października 2011 r.):

Czy do całości usługi, wraz z robotami dodatkowymi, przedstawionej w opisie stanu faktycznego, będzie miała zastosowanie obniżona stawka podatku VAT, o której mowa w art. 41 ust. 2, na podstawie art. 41 ust. 12 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że w dacie zaistnienia zdarzenia, przedstawionego we wniosku obowiązuje przepis przejściowy art. 146a pkt 2 Ustawy o podatku od towarów i usług. Na mocy tego przepisu obniżona stawka, o której mowa w art. 41 ust. 2, wynosi 8%. Reasumując Wnioskodawca pyta, czy do całości usługi opisanej we wniosku będzie miała zastosowanie obniżona stawka VAT w wysokości 8%.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W przedmiotowym stanie faktycznym nie będą miały zastosowania ograniczenia określone w art. 41 ust. 12b i 12c, gdyż przepisy te odnoszą się do lokali mieszkalnych. Przedmiotem umowy nie są jednak poszczególne lokale mieszkalne, ale cały obiekt budownictwa mieszkaniowego. W przedstawionym stanie faktycznym, do całej usługi objętej kontraktem, łącznie z robotami dodatkowymi, zastosowanie będzie miała obniżona stawka VAT.

Obniżona stawka podatku VAT ma według art. 41 ust. 12 zastosowanie do budowy obiektów budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Ustawodawca nie definiuje jednak pojęcia budowy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o podatku od towarów i usług - opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. W art. 41 ust. 12 ustawodawca określił, że obniżoną stawkę: stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja i przebudowa - wymienione w art. 41 ust. 12 powinny być rozumiane, jako świadczenie usług, bo tylko w tym wypadku Wnioskodawca może mówić o opodatkowaniu. W przypadku budowy obiektu budownictwa mieszkaniowego, w rozumieniu art. 41 ust. 12, Wnioskodawca ma do czynienia z opodatkowaniem usługi polegającej na budowie takiego obiektu. Obniżona stawka powinna więc mieć zastosowanie do całego procesu świadczonej usługi określonej jako "budowa obiektu budownictwa mieszkaniowego".

Budowa prowadzona jest na podstawie pozwolenia na budowę, wg decyzji jest to:

"Budowa zespołu wielofunkcyjnego mieszkalno-usługowego obejmującego: mieszkania, dopuszczalny handel, usługi, biura, z garażem podziemnym, z wjazdem, z instalacjami wewnętrznymi: elektryczną, wod.-kan., c.o. wentylacją mechaniczną, klimatyzacją z rozbiórką istniejących budynków i muru frontowego na działkach..."

Budowany obiekt należy do kategorii XIII obiektów budowlanych, wg PKOB klasyfikuje się w dziale 11 (PKOB 112). Wszelkie, więc roboty budowlane, które mieszczą się w zakresie tego pozwolenia na budowę i prowadzą do wybudowania omawianego obiektu, zawierają się w pojęciu budowy obiektu budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym (świadczenia usługi polegającej na wybudowaniu obiektu).

Zdaniem Wnioskodawcy, obniżona stawka VAT będzie miała zastosowanie do całego procesu budowy objętego pozwoleniem na budowę, tj. zarówno do robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynku, jak i wszelkich robót instalacyjnych (instalacje elektryczne, c.o. wod.-kan., klimatyzacja) jak i do wszelkich robót dodatkowych, których wykonanie okaże się konieczne w procesie budowy omawianego obiektu (w tym odwodnienie wykopu).

Przemawia za tym również rozumienie procesu budowy przez prawo budowlane. Proces budowy jest dokumentowany w dzienniku budowy. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 26 czerwca 2002 r.:

" § 2. 1. Dziennik budowy jest przeznaczony do rejestracji, w formie wpisów, przebiegu robót budowlanych oraz wszystkich zdarzeń i okoliczności zachodzących w toku ich wykonywania i mających znaczenie przy ocenie technicznej prawidłowości wykonywania budowy, rozbiórki lub montażu."

Zarówno, więc literalna jak i systematyczna wykładnia wymienionych przepisów prowadzi do wniosku o zastosowaniu obniżonej stawki VAT do całego procesu budowy obiektu budownictwa mieszkaniowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się zakresie stawki podatku VAT dla:

* robót związanych z budową zespołu wielofunkcyjnego mieszkalno-usługowego, obejmującego mieszkania, dopuszczalny handel, usługi, biura; z garażem podziemnym, z wjazdem, z instalacjami wewnętrznymi: elektryczną, wod.-kan., c.o., wentylacją mechaniczną, klimatyzacją, z rozbiórką istniejących budynków i muru frontowego, stanowiącego jeden obiekt budowlany zakwalifikowany do grupowania PKOB 112 - za prawidłowe,

* robót budowlanych związanych z zagospodarowaniem terenu wokół przebudowywanego budynku (nad garażem podziemnym) w postaci wykonania chodników i nawierzchni z kostki brukowej, wykonania trawników i zieleńców oraz nasadzenie drzew i krzewów - za nieprawidłowe.

Należy zauważyć, iż Wnioskodawca w piśmie z dnia 12 października 2011 r. uzupełnił opis zaistniałego stanu faktycznego i zmodyfikował pytanie. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się zatem do stanu faktycznego przedstawionego w obu pismach oraz do pytania sformułowanego w piśmie z dnia 12 października 2011 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010 r. wynosiła 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

I tak, stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 tj. 8%, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Z powyższego wynika, iż o możliwości zastosowania 8% stawki podatku na podstawie ww. art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, dział PKOB 11 obejmuje:

* budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

* budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

* budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast, budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

Stwierdzić należy, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że ze stawki preferencyjnej korzystają wyłącznie budowy i remonty budynków, rozumianych, jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury towarzyszącej.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r., obniżoną do 7% stawką VAT objęte były roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy o VAT, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

W myśl art. 146 ust. 3 ustawy o VAT, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Możliwość stosowania obniżonej do 7% stawki VAT do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu ustała z dniem 31 grudnia 2007 r. Poczynając od dnia 1 stycznia 2008 r. wszedł w życie cyt. wyżej przepis art. 41 ust. 12 ustawy.

Uwzględniając powołane przepisy, od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawodawca przewidział możliwość zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do wyszczególnionych w ustawie usług budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych.

Oznacza to, że stawka preferencyjna dotyczy wyłącznie budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury towarzyszącej.

Zatem dla robót wykonywanych w bryle budynku zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku VAT, o ile mieszczą się w czynnościach dla których ustawodawca przewidział preferencyjną stawkę. Natomiast dla pozostałych usług, wykonywanych poza bryłą budynku zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 cyt. ustawy - Prawo budowlane, przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei, zgodnie z pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Uwzględniając powołane przepisy, od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawodawca przewidział możliwość zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do wyszczególnionych w ustawie usług budowlanych. Należy jednakże zwrócić uwagę, że preferencyjna 8% stawka przewidziana jest wyłącznie dla budownictwa mieszkaniowego i lokali mieszkalnych, czyli obiektów sklasyfikowanych w dziale PKOB 11.

Ponadto, zgodnie z art. 3 pkt 12 cyt. ustawy - Prawo budowlane, przez pozwolenie na budowę należy rozumieć decyzję administracyjną zezwalającą na rozpoczęcie i prowadzenie budowy lub wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu budowlanego.

Pozwolenie na budowę dotyczy całego zamierzenia budowlanego. W przypadku zamierzenia budowlanego obejmującego więcej niż jeden obiekt, pozwolenie na budowę może, na wniosek inwestora, dotyczyć wybranych obiektów lub zespołu obiektów, mogących samodzielnie funkcjonować zgodnie z przeznaczeniem. Jeżeli pozwolenie na budowę dotyczy wybranych obiektów lub zespołu obiektów, inwestor jest obowiązany przedstawić projekt zagospodarowania działki lub terenu, o którym mowa w art. 34 ust. 3 pkt 1, dla całego zamierzenia budowlanego (art. 33 ust. 1 ustawy - Prawo budowlane).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca działa w branży budowlanej. Wnioskodawca zawarł umowę na wykonanie zgodnie z otrzymanym projektem i pozwoleniem na budowę: "zespołu wielofunkcyjnego mieszkalno-usługowego obejmującego: mieszkania, dopuszczalny handel, usługi, biura z garażem podziemnym, z wjazdem, z instalacjami wewnętrznymi: elektryczną, wod.-kan., c.o., wentylacją mechaniczną klimatyzacją, z rozbiórką budynków i muru frontowego na działkach..."

Według pozwolenia na budowę obiekt zalicza się do kategorii XIII, określonej w załączniku do Ustawy z dnia 07.07.1994 Prawo Budowlane. Zgodnie z tym załącznikiem - kategoria XIII - obejmuje budynki mieszkalne pozostałe (tj. nie jednorodzinne).

Zgodnie z zatwierdzonym projektem:

* powierzchnia użytkowa całkowita budynku wyniesie 9 886,1 m 2,

* w tym powierzchnia lokali mieszkalnych 6.083,20 m 2, w tym powierzchnia lokali mieszkalnych przekraczająca 150 m 2 1034,80 m 2;

* powierzchnia lokali użytkowych: 799,7 m 2;

* powierzchnia miejsc postojowych 1034,80 m 2.

Biorąc pod uwagę, że powierzchnia lokali mieszkalnych przekracza 50% powierzchni całkowitej budynku - budynek będzie się klasyfikował wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych do budynków mieszkalnych wielorodzinnych w dziale 11; PKOB 112.

Zawarta umowa o wykonanie obiektu budowlanego przewiduje wykonanie kontraktu etapami wg harmonogramu będącego załącznikiem do umowy. Spółka wystawia faktury za poszczególne etapy robót. Podstawą wystawienia faktury jest protokół odbioru danego etapu robót.

W trakcie realizacji kontraktu występuje konieczność zrealizowania robót dodatkowych. Roboty dodatkowe realizowane są na podstawie podpisywanych aneksów do umowy. W dniu 2 marca 2011 r. strony podpisały aneks zobowiązujący Spółkę do wykonania robót dodatkowych - odwodnienia wykopu.

Za roboty dodatkowe wystawiana jest odrębna faktura, na podstawie protokolarnego odbioru wykonanych robót.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż:

* Przedmiotem sprzedaży jest usługa wykonania (czyli wybudowania) obiektu budowlanego zgodnie z otrzymanym projektem i pozwoleniem na budowę. Pozwolenie na budowę określa budowany obiekt jako: "Budowa zespołu wielofunkcyjnego mieszkalno-usługowego obejmującego mieszkania, dopuszczalny handel, usługi, biura; z garażem podziemnym, z wjazdem, z instalacjami wewnętrznymi: elektryczną, wod.-kan., c.o., wentylacją mechaniczną, klimatyzacją, z rozbiórką istniejących budynków i muru frontowego na działkach nr... w K.". Umowa obejmuje wykonanie całości tego zespołu, który zgodnie z prawem budowlanym stanowi jeden budynek.

* Wnioskodawca nie jest w stanie określić jakiego rodzaju roboty dodatkowe w trakcie realizacji tej usługi będą konieczne do wykonania. Wnioskodawca oświadcza, że roboty dodatkowe, o które pyta, są to roboty konieczne do wykonania obiektu określonego w umowie, których nie można przewidzieć na etapie podpisywania umowy i określania harmonogramu rzeczowego. Dotychczas w trakcie realizacji umowy pojawiła się konieczność wykonania robót dodatkowych w postaci odwodnienia wykopu. Wykop wykonany został w ramach budowy budynku zgodnie z przewidzianym harmonogramem robót. Po dokonaniu odwiertów okazało się, że poziom zwierciadła wody znajduje się wyżej niż przewidywał to projekt budowlany. Aby kontynuować budowę konieczne było odwodnienie wykopu. Roboty dodatkowe stanowią odrębną pozycję na wystawionej fakturze lub są dokumentowane odrębną fakturą.

* Roboty dodatkowe mogą dotyczyć przedmiotu ww. umowy.

* Przedmiotowy wykop związany jest z budową ww. budynku.

* Odwodnienie wykopu konieczne jest do kontynuowania budowy, wnioskodawca wykonał ten wykop.

* Budynki i mur frontowy przeznaczone do rozbiórki zlokalizowane są w miejscu budowy budynku. Przeprowadzenie budowy budynku wymaga uprzedniej rozbiórki ww. obiektów.

* Według Wnioskodawcy rozbiórka budynku jest wykonana w ramach budowy obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

* Garaż podziemny, który jest częścią budynku, w przekroju poziomym wychodzi poza obręb ścian budynku znajdujących się na powierzchni. W związku z tym do robót objętych przedmiotową umową należy zagospodarowanie tego terenu (nad garażem podziemnym) w postaci wykonania chodników i nawierzchni z kostki brukowej, wykonania trawników i zieleńców oraz nasadzenie drzew i krzewów, co według Wnioskodawcy nie stanowi infrastruktury towarzyszącej, a jest elementem budowy budynku. Pod powierzchnią tego terenu znajduje się garaż podziemny.

* Wjazd jest związany z bryłą budynku.

* Wjazd stanowi integralną część bryły budynku.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku zaistniały stan faktyczny oraz wskazany powyżej stan prawny należy stwierdzić, iż wykonywane przez Wnioskodawcę roboty budowlane w zakresie kompleksowej realizacji inwestycji jako całości (budowy w ramach jednej umowy budynku mieszkalno-usługowego obejmującego mieszkania, dopuszczalny handel, usługi, biura; z garażem podziemnym, z wjazdem) wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi (instalacjami wewnętrznymi: elektryczną, wod.-kan., c.o., wentylacją mechaniczną, klimatyzacją), będącymi integralną częścią budynku sklasyfikowanego według PKOB do grupowania 112, oraz roboty dodatkowe w postaci odwodnienia wykopu dotyczące tego obiektu budownictwa mieszkaniowego, podlegają opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 cyt. ustawy o VAT.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Wnioskodawca wskazał również, że w jego ocenie, rozbiórka przedmiotowego budynku jest wykonana w ramach budowy obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Należy w tym miejscu wskazać, iż zgodnie z art. 3 pkt 7 cyt. ustawy - Prawo budowlane, przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca wykonuje prace polegające na rozbiórce obiektu budowlanego obejmujące wyburzenie istniejących budynków i muru frontowego na terenie gdzie będzie realizowana przedmiotowa inwestycja, oraz w wyniku przebudowy obiektu budowlanego powstanie obiekt zaliczony do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym sklasyfikowany - jak wskazał Wnioskodawca - w PKOB w dziale 11; PKOB 112, to usługa rozbiórki tego budynku i muru frontowego, podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 cyt. ustawy o VAT.

Tak więc, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Natomiast, brak jest podstaw do uznania, iż obniżona 8% stawka VAT ma zastosowanie do robót budowlanych związanych z zagospodarowaniem terenu wokół przebudowywanego budynku (nad garażem podziemnym) w postaci wykonania chodników i nawierzchni z kostki brukowej, wykonania trawników i zieleńców oraz nasadzenie drzew i krzewów. W zaistniałej sytuacji, obiekty te stanowią elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Nie są częścią budynku, gdyż konstrukcyjnie nie są z nim powiązane.

Zatem, odnosząc powołane wyżej przepisy do przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż wymienione powyżej roboty związane z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu i wykonywane poza bryłą budynku, opodatkowane są stawką podstawową w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Jednocześnie należy zauważyć, iż w przypadku wykonywania usług budowlanych, związanych z wykonywaniem infrastruktury budowlanej, bez znaczenia dla zastosowania stawki podatku VAT, pozostaje rodzaj budynku, przy którym prace te zostały wykonane.

Tak więc, stanowisko w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że przedmiotem niniejszej interpretacji było rozstrzygnięcie kwestii, czy do całości usługi opisanej we wniosku będzie miała zastosowanie obniżona stawka VAT w wysokości 8%. Zatem, odpowiedzi udzielono wyłącznie na pytanie sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 12 października 2011 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania ww. budynku według PKOB. Należy bowiem zauważyć, iż tut. organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości, dokonanego przez Wnioskodawcę, przyporządkowania formalnego budynku do grupowania statystycznego. Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania budynku wskazanego we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego klasyfikacji przedmiotowego budynku.

Stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl