IBPP2/443-778/13/MN - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-778/13/MN Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 sierpnia 2013 r. (data wpływu 27 sierpnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z 20 listopada 2013 r. (data wpływu 25 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2013 r. złożono ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z 20 listopada 2013 r. (data wpływu 25 listopada 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP2/443-778/13/AMP z dnia 13 listopada 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w piśmie z dnia 20 listopada 2013 r.):

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pod nazwą "XXX", w ramach działania 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych w ramach RPO na lata 2007-2013. Uchwałą nr (...) Zarządu Województwa projekt został wybrany do dofinansowania. Projekt ma na celu modernizację i rozbudowę infrastruktury informatycznej, która ma służyć wzrostowi dostępności elektronicznych usług publicznych w M. dla mieszkańców, przedsiębiorców, inwestorów oraz innych podmiotów i osób prywatnych. Zakres realizacji projektu obejmuje rozbudowę infrastruktury informatycznej Urzędu oraz modernizację sieci, zakup urządzeń sieciowych, doposażenie Urzędu w sprzęt komputerowy, zakup oprogramowania, wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów, wdrożenie podpisu elektronicznego, instalacja elektronicznej skrzynki podawczej, rozbudowa strony www. o nowej funkcjonalności.

Czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług jest Gmina. Gmina oświadczyła, że zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu nie istniała możliwość odzyskania kosztu podatku VAT, którego wysokość została określona we wniosku o dofinansowanie jako wydatek kwalifikowalny. Zakupione w wyniku realizacji projektu towary i usługi związane są z wykonywaniem zadań publicznych i mają na celu usprawnienie pracy Urzędu, polepszenie kontaktu z mieszkańcami i innymi petentami.

Projekt jest związany z wykonywaniem zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594).

Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT a po zakończeniu rzeczowej realizacji będzie stanowić własność gminy.

Opisane w projekcie elektroniczne usługi publiczne będą świadczone nieodpłatnie. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przepisy ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 235) nakładają na podmioty realizujące zadania publiczne, w tym na jednostki samorządu terytorialnego, m.in. obowiązek tworzenia rejestrów publicznych i wykorzystywania systemów informatycznych do realizacji zadań publicznych. Efekty zrealizowanej inwestycji z założenia nie mają służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych. Zdaniem Wnioskodawcy czynności polegające na przekazywaniu korespondencji w systemie elektronicznym, dokonywanie podpisu elektronicznego lub wykorzystywanie sieci informatycznej powstałej w ramach projektu, choćby korespondencja ta lub wykonywane czynności dotyczyły umów cywilnoprawnych, nie wyczerpują pojęcia "wykorzystywanie zakupionego systemu do wykonywania czynności opodatkowanych", o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, nie zachodzi związek pomiędzy wydatkiem poniesionym na zakup usługi a wykonywaniem czynności opodatkowanych, uprawniający do obniżenia podatku należnego, ponieważ:

1.

wydatek został dokonany w celu usprawnienia realizacji zadań publicznych przez Wnioskodawcę,

2.

nie występuje oczywisty i bezpośredni związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Powiązanie z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu polegające na wprowadzeniu korespondencji do systemu lub sieci teleinformatycznej ma charakter wymuszony albowiem obowiązkiem ewidencji objęta jest całość korespondencji a jedynie za pomocą sieci możliwe jest powiązanie wszystkich użytkowników.

3.

wprowadzenie dokumentu do systemu czy do sieci teleinformatycznej dotyczącego czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i przekazanie pisma do właściwej komórki organizacyjnej nie jest czynnością zmierzającą do osiągnięcia przychodu, podobnie jak zamieszczenie informacji na strome internetowej - służy bowiem przejrzystości działania i stanowi informację a nie czynność generującą przychód,

4.

infrastruktura informatyczna nie jest wykorzystywana bezpośrednio do sprzedaży towarów i usług podlegających opodatkowaniu, nie przyczynia się do osiągnięcia przychodów opodatkowanych ani do usprawnienia wykonywania czynności opodatkowanych.

W orzecznictwie sądowo-administracyjnym wskazuje się na wymóg występowania oczywistego i bezpośredniego oraz funkcjonalnego powiązania nabytych towarów i usług z dokonywaną przez podatnika sprzedażą opodatkowaną (wyrok WSA w Kielcach z dnia 29 maja 2009 r. I SA/Ke 114/09, wyrok WSA w Białymstoku z dnia 5 maja 2009 r. w sprawie I SA/BK 113/09).

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionej sprawie tego rodzaju powiązanie nie występuje. Jako nabywca w fakturach wskazany będzie Wnioskodawca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 20 listopada 2013 r.):

Czy Wnioskodawca w związku z realizacją projektu pn.: "XXX" ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zakupione w ramach projektu towary i usługi z udziałem środków unijnych są związane z wykonywaniem zadań publicznych i mają na celu usprawnienie pracy Urzędu, polepszenie kontaktu z mieszkańcami i innymi petentami i stanowić będą własność gminy po zakończeniu realizacji projektu. Wobec powyższego Gmina mimo bycia czynnym podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie ma prawa odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przepisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 106, poz. 675) wynika również, że jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca czynny zarejestrowany podatnik podatku VAT realizował projekt pod nazwą "XXX". Projekt ma na celu modernizację i rozbudowę infrastruktury informatycznej, która ma służyć wzrostowi dostępności elektronicznych usług publicznych w M. dla mieszkańców, przedsiębiorców, inwestorów oraz innych podmiotów i osób prywatnych. Zakres realizacji projektu obejmuje rozbudowę infrastruktury informatycznej Urzędu oraz modernizację sieci, zakup urządzeń sieciowych, doposażenie Urzędu w sprzęt komputerowy, zakup oprogramowania, wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów, wdrożenie podpisu elektronicznego, instalacja elektronicznej skrzynki podawczej, rozbudowa strony www. o nowej funkcjonalności.

Projekt jest związany z wykonywaniem zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594). Przepisy ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 235) nakładają na podmioty realizujące zadania publiczne, w tym na jednostki samorządu terytorialnego, m.in. obowiązek tworzenia rejestrów publicznych i wykorzystywania systemów informatycznych do realizacji zadań publicznych.

Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT a po zakończeniu rzeczowej realizacji będzie stanowić własność gminy. Opisane w projekcie elektroniczne usługi publiczne będą świadczone nieodpłatnie. Efekty zrealizowanej inwestycji z założenia nie mają służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Ponadto z treści uzupełnienia do wniosku wynika, że powstała infrastruktura informatyczna nie jest wykorzystywana bezpośrednio do sprzedaży towarów i usług podlegających opodatkowaniu (czynności o charakterze cywilnoprawnym), nie przyczynia się do osiągnięcia przychodów opodatkowanych ani do usprawnienia wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca wyjaśnił, że powiązanie powstałej infrastruktury z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu polega tylko na wprowadzeniu korespondencji do systemu lub sieci teleinformatycznej, służy przejrzystości działania (zamieszczenie informacji na stronie internetowej) i stanowi informacje a nie czynność generującą przychód.

Wątpliwości po stronie Wnioskodawcy powstały w zakresie ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że system nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca wskazuje wprost w treści wniosku, iż efekty powstałe w wyniku realizowanego projektu nie będą wykorzystywane przez Niego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu pn. "XXX".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (a w szczególności wykorzystania zakupionych w ramach realizacji projektu towarów i usług do czynności opodatkowanych) udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl