IBPP2/443-769/11/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-769/11/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2011 r. (data złożenia osobiście w siedzibie tut. organu 1 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy proponowany przez Wnioskodawcę nowy system polegający na fakturowaniu na zakończenie okresu rozliczeniowego z tytułu nie zwrócenia opakowań przez klienta, a także na wystawianiu not opakowaniowych do każdego wydania i zwrotu opakowań zwrotnych dla klienta, jest prawidłowy z punktu widzenia przepisów podatkowych-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2011 r. złożony został ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej, m.in., podatku od towarów i usług w zakresie uznania (m.in.), czy proponowany przez Wnioskodawcę nowy system polegający na fakturowaniu na zakończenie okresu rozliczeniowego z tytułu nie zwrócenia opakowań przez klienta, a także na wystawianiu not opakowaniowych do każdego wydania i zwrotu opakowań zwrotnych dla klienta, jest prawidłowy z punktu widzenia przepisów podatkowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

1.

Wnioskodawca jest producentem wyrobu własnego - piwa. Sprzedaż piwa dokonywana jest w opakowaniach zwrotnych typu KEG, butelka, paleta i skrzynka. Obecne zasady obrotu opakowaniami zwrotnymi stosowane przez Wnioskodawcę dla obrotu handlowego towarami w opakowaniach zwrotnych polegają na określeniu dnia zwrotu opakowań Wnioskodawcy przez klienta tożsamego z dniem ich wydania. W przypadku braku zwrotu opakowań w wyżej wymienionym terminie wystawiana jest faktura na niezwrócone opakowania zgodnie z § 16 ust. 2 Rozporządzenia. Jeżeli kontrahent w terminie zwrotu opakowań oddaje więcej opakowań niż ilość opakowań pobrana, a także, gdy jedynie zwraca opakowania wydawana jest faktura korygująca uprzednio wystawiony dokument rozliczający opakowania zgodnie z art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Obecnie Wnioskodawca przygotowuje zmianę systemu rozliczenia opakowań zwrotnych. Zmiana systemu spowodowana jest dążeniem do uproszczenia obecnie funkcjonujących procedur w zakresie obrotu opakowaniami zwrotnymi poprzez zmniejszenie ilości generowanych w systemie dokumentów-zarówno dotyczących towaru jak i opakowań. Planowane zmiany będą miały również na celu także nadanie opakowaniom realnej wartości rynkowej, a przez to także uatrakcyjnienie oferty handlowej kierowanej do kontrahentów. Nowy system ma w zamyśle Wnioskodawcy pozwolić na lepsze zarządzanie należnościami z tytułu opakowań, jakie Wnioskodawca posiadać będzie w stosunku do klientów.

Wnioskodawca rozważa wprowadzenie okresu (okresów rozliczeniowych) dotyczących zwrotów opakowań. Powyższe działanie polegało będzie na określeniu terminu do końca którego istniał będzie obowiązek zwrócenia opakowań pobranych przez kontrahentów. Obowiązek ten będzie istniał bez względu na to, kiedy przed zakończeniem tego wyznaczonego terminu (oczywiście w ramach danego Okresu rozliczeniowego) opakowania zostały pobrane przez kontrahenta. Tak, więc do dnia określonego jako termin zwrotu kontrahent będzie miał obowiązek zwrócić opakowania bez względu czy pobrał je na początku Okresu rozliczeniowego czy na przykład kilka dni przed jego zakończeniem. Po zakończeniu Okresu rozliczeniowego ustalonego przez Wnioskodawcę, niezwrócone przez kontrahenta opakowania zwrotne będą podlegały fakturowaniu zgodnie z § 16 ust. 2 Rozporządzenia. Rozliczenie opakowań na koniec Okresu rozliczeniowego polegające na wystawieniu faktury na zasadach powołanych powyżej będzie również dokumentowało sprzedaż opakowań zwrotnych klientowi.

Wnioskodawca chciałby podkreślić, że obecnie stosowane zasady obrotu opakowaniami zwrotnymi jak i nowa polityka opakowaniowa firmy oparte będą na tej samej podstawie prawnej to jest § 16 ust. 2 Rozporządzenia.

W zakresie dokumentacji, jaka ma być stosowana w Nowym systemie, Wnioskodawca planuje również wydawanie not opakowaniowych na kaucjonowane opakowania zwrotne, którymi dokumentowane będą bieżące dostawy i zwroty opakowań w ramach współpracy handlowej z danym klientem. Bieżący stan opakowań u klienta będzie wpływał na rozliczenie sprzedaży towaru z klientem - będzie bądź to powiększał (saldo opakowań więcej pobranych niż zwróconych) bądź też pomniejszał (saldo opakowań więcej zwróconych niż pobranych) wartość należności z tytułu zapłaty za towar wykazanej w fakturze dokumentującej sprzedaż towaru.

2.

Wnioskodawca podkreśla również, że planowane nowe zasady obrotu opakowaniami zwrotnymi wpłyną na treść dokumentów, które będą wystawiane w ramach nowego systemu.

Obecnie, w przypadku nie zwrócenia przez kontrahenta opakowań Wnioskodawcy w terminie tożsamym z datą ich wydania wystawiana jest faktura zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz Rozporządzenia.

Faktura ta dokumentuje brak zwrotu opakowań zwrotnych w terminie i zawiera wszystkie dane wymagane od faktury na podstawie § 5 Rozporządzenia, który wymienia następujące dane, które powinny znajdować się na fakturze:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz nie podlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Wnioskodawca pragnie dodać, że w przypadku późniejszego to znaczy po terminie zwrotu opakowań zwrotnych przez kontrahenta, wystawiana jest obecnie faktura korygująca dotycząca tylko i wyłącznie opakowań wystawiana zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia.

Przepis ten stanowi:

"W przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 Ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

2.

W przypadku, gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać, co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego".

Wnioskodawca w ramach Nowego systemu obrotu opakowaniami zwrotnymi planuje wystawiać jeden dokument dla każdego wydania towaru w opakowaniu zwrotnym, który będzie zawierał część opisującą pozycje towarowe objęte dostawą, oraz część dotyczącą bieżącego rozliczenia opakowań zwrotnych. Pierwsza część dokumentu będzie zawierała dane wymagane do uznania dokumentu za fakturę w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów oraz wyżej wymienionego § 5 Rozporządzenia. Druga część dokumentu rozliczeniowego będzie stanowiła notę księgową wystawianą zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości i jak wspomniano wyżej będzie dotyczyła jedynie obrotu opakowaniami kaucjonowanymi. Wnioskodawca rozważa wystawianie nowej formy dokumentu dla całości obrotu towaru w opakowaniach zwrotnych w ramach nowego systemu, dla każdego klienta, z którym podjęła i nadal prowadzi współpracę handlową Dodatkowo Wnioskodawca informuje, że dokument zawierający część towarową i opakowaniową drukowany będzie w przypadku sprzedaży wraz z dostawą do kontrahenta z urządzenia mobilnego typu PDA. Przy sprzedaży w oddziałach Wnioskodawcy dokument drukowany będzie tradycyjnie z systemu z urządzenia stacjonarnego.

Wnioskodawca pragnie również podkreślić, że nierozerwalnie z nowym systemem rozliczeń opakowań zwrotnych będzie również związane wystawianie faktury z tytułu niezwróconych przez kontrahentów opakowań zwrotnych w terminie określonym w umowie. Faktura ta będzie wystawiana tylko i wyłącznie z uwagi na niezwrócenie przez klienta opakowań na koniec okresu i w tym zakresie będzie czyniła zadość § 16 ust. 2 Rozporządzenia. Jednocześnie faktura ta będzie zawierała wszystkie dane wymagane od takiego dokumentu na podstawie § 5 Rozporządzenia. Faktura ta będzie dokumentowała przeniesienie własności opakowań na klienta z uwagi na ich nie zwrócenie do Wnioskodawcy w terminie.

3.

Wnioskodawca pragnie również zaznaczyć, że wprowadzenie Nowego systemu będzie wiązało się z ustaleniem nowych zasad współpracy z klientami Spółki. Zasady te spisane będą w regulaminie, o którym informacje znajdowały będą się na każdym dokumencie związanym z ewidencjonowaniem opakowań zwrotnych. Regulamin dostępny będzie w każdym punkcie sprzedaży Wnioskodawcy oraz na stronie internetowej. Regulamin ten zawierać będzie podstawowe informacje kształtujące współpracę z klientem. Informacje te będą dotyczyły fakturowania opakowań niezwróconych przez klienta na koniec okresu rozliczeniowego, regulacje dot. przejścia własności do opakowań zwrotnych na nabywcę, w razie, gdy nie zostaną zwrócone w terminie zwrotu a także inne postanowienia kształtujące stosunki handlowe pomiędzy Wnioskodawcą a jej kontrahentami (np. w przypadku wcześniejszego zakończenia współpracy handlowej). Regulamin będzie zawierał również informację dotyczącą daty początkowej obowiązywania Nowego systemu a także informację o tym, że opakowania wydane do momentu rozpoczęcia rozliczania opakowań zwrotnych Nowym systemem zostały już zafakturowane.

4.

Wnioskodawca zaznacza również, że wprowadzany Nowy system, choć będzie wprowadzony dla wszystkich klientów Wnioskodawcy nabywających od Wnioskodawcy towary w opakowaniach zwrotnych, to będzie kształtował terminy zwrotu różnie w zależności od grup klientów, z jakimi Wnioskodawca posiada współpracę. Terminy zwrotu opakowań jak już wspomniano wyżej będą wiązały się z wystawianiem faktur sprzedaży na niezwrócone przez klientów opakowania. Terminy zwrotu będą kształtowane poprzez odpowiednie klauzule na fakturze bądź też opisane będą w umowie - w warunkach współpracy pomiędzy klientem a Wnioskodawcą. Dodatkowo, w przypadku przedwczesnego zakończenia współpracy z klientem przez Wnioskodawcę rozliczenie posiadanych przez klienta opakowań zwrotnych będzie odbywało się w innym terminie niż określonym w regulaminie i/lub w umowie.

W związku z powyższym zadano, m.in., następujące pytanie:

Czy proponowany przez Wnioskodawcę Nowy system polegający na fakturowaniu na zakończenie Okresu rozliczeniowego z tytułu nie zwrócenia opakowań przez klienta, a także na wystawianiu not opakowaniowych do każdego wydania i zwrotu opakowań zwrotnych dla klienta, jest prawidłowy z punktu widzenia przepisów podatkowych - ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że proponowany przez niego sposób rozliczeń opakowań zwrotnych (Nowy System) w pełni spełnia wymogi postawione przed nim na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz Rozporządzenia. Regulujący kwestie opakowań § 16 Rozporządzenia w ust. 2 stanowi mianowicie, że fakturę dokumentującą kwotę należności z tytułu niezwrócenia przez odbiorcę opakowań, o których mowa w ust. 1, wystawia się nie później niż siódmego dnia po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowań. Jeżeli w umowie nie określono dały zwrotu opakowań, fakturę wystawia się nie później niż 60. dnia od dnia wydania opakowań. Wnioskodawca uważa, że faktura wystawiana przez nią po zakończeniu Okresu rozliczeniowego dotycząca opakowań niezwróconych w terminie określonym w umowie będzie czyniła zadość przepisowi § 16 ust. 2 Rozporządzenia. Wnioskodawca uważa, bowiem, że zafakturowanie proponowane przez Wnioskodawcę powodowane jest brakiem zwrotu opakowań przez kontrahenta w terminie określonym w umowie, nawet, jeżeli opakowania pobrane zostały przez kontrahenta kilka dni przed zakończeniem Okresu rozliczeniowego. Wystawienie faktury w tej sytuacji jest jedynie realizacją obowiązku wynikającego z Rozporządzenia i nie wpływa na bieżące rozliczenie opakowań zwrotnych w takim znaczeniu, że opakowania wydane kontrahentowi zostały już rozliczone wartościowo w ramach bieżących rozliczeń z kontrahentem (o tym w następnym akapicie). Wnioskodawca uważa również, że istotnym skutkiem wystawienia faktury jest potwierdzenie dokonania sprzedaży opakowań na rzecz kontrahenta. Skutek ten wynika z zatwierdzenia regulaminu opracowanego dla klientów i/lub umów zawieranych z klientami.

Wnioskodawca uważa również, że z powyższego przepisu prawnego wynika jedynie obowiązek spełnienia obowiązku wystawienia faktury w przypadku nie zwrócenia opakowań w terminie określonym bądź to w umowie bądź w przypadku braku umowy - w terminie 60 dnia od dnia wydania. Brak jest natomiast w tym przepisie, a także w ogóle przepisu, który regulowałby kwestię rozliczania opakowań zwrotnych "na bieżąco" czyli w momencie ich wydania przez Spółkę kontrahentowi oraz ich zwrotu przez kontrahenta przed terminem określonym w § 16 ust. 2 Rozporządzenia. Brak jest w szczególności przepisu, który określałby podatkowe skutki pobrania i zwrotu kaucji przez sprzedawcę towaru w opakowaniach zwrotnych. Wnioskodawca uważa, że kaucja taka rozumiana jako opłata stanowiąca zabezpieczenie zwrotu opakowania w przyszłości jest neutralna podatkowo. Tak, więc jej pobranie oraz zwrot nie powinien mieć skutków podatkowych zarówno dla Wnioskodawcy jak i dla kontrahenta.

Powyższe zdaniem Wnioskodawcy wynika z § 16 ust. 1 Rozporządzenia, który stanowi, że, jeżeli podatnik sprzedał towar w opakowaniu zwrotnym, pobierając lub określając w umowie za to opakowanie kaucję, wartości opakowania nie uwzględnia się w treści faktury dokumentującej sprzedaż". Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w wyrokach sądów i indywidualnych interpretacjach podatkowych wydawanych przez Ministra Finansów. W interpretacji indywidualnej z dn. 16 października 2009 r. sygn. ILPP2/443-1040/09-2/MN Minister Finansów stwierdzi! m.in. "Kaucja nie jest formą odpłatności, nie jest własnością otrzymującego, gdyż w przypadku wypełnienia zobowiązania podlega zwrotowi. Skoro, wiec wydanie opakowań zwrotnych w zamian za kaucję nie jest sprzedażą w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, zatem nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług". Biorąc pod uwagę treść powyższych przepisów oraz zacytowane orzeczenia, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wystawiana przez nią nota księgowa stanowiąca bieżące rozliczenie opakowań kaucjonowanych i kaucji pobieranej za te opakowania nie będzie skutkowała obowiązkiem rozliczenia jej dla celów podatkowych. Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy proponowany przez Wnioskodawcę Nowy system polegający na fakturowaniu na zakończenie Okresu rozliczeniowego z tytułu nie zwrócenia opakowań przez klienta, a także na wystawianiu not opakowaniowych do każdego wydania i zwrotu opakowań zwrotnych dla klienta w trakcie trwania Okresu rozliczeniowego jest prawidłowy z punktu widzenia przepisów podatkowych - ustawy o podatku od towarów i usług oraz Rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

I tak zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, w myśl z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(...).

Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej.(...).

Stosownie do art. 106 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast w myśl art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

Zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały szczegółowo w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanego dalej rozporządzeniem.

W ww. rozporządzeniu uregulowano również zagadnienia związane z fakturowaniem opakowań zwrotnych.

W myśl § 16 ust. 1 tego rozporządzenia, jeżeli podatnik sprzedał towar w opakowaniu zwrotnym, pobierając lub określając w umowie za to opakowanie kaucję, wartości opakowania nie uwzględnia się w treści faktury dokumentującej sprzedaż.

W § 16 ust. 2 ww. rozporządzenia postanowiono, iż fakturę dokumentującą kwotę należności z tytułu niezwrócenia przez odbiorcę opakowań, o których mowa w ust. 1, wystawia się nie później niż siódmego dnia po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowań. Jeżeli w umowie nie określono daty zwrotu opakowań, fakturę wystawia się nie później niż 60. dnia od dnia wydania opakowań.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest producentem wyrobu własnego - piwa. Sprzedaż piwa dokonywana jest w opakowaniach zwrotnych typu KEG, butelka, paleta i skrzynka. Obecne zasady obrotu opakowaniami zwrotnymi stosowane przez Wnioskodawcę dla obrotu handlowego towarami w opakowaniach zwrotnych polegają na określeniu dnia zwrotu opakowań Wnioskodawcy przez klienta tożsamego z dniem ich wydania. W przypadku braku zwrotu opakowań w wyżej wymienionym terminie wystawiana jest faktura na niezwrócone opakowania zgodnie z § 16 ust. 2 Rozporządzenia. Jeżeli kontrahent w terminie zwrotu opakowań oddaje więcej opakowań niż ilość opakowań pobrana, a także, gdy jedynie zwraca opakowania wydawana jest faktura korygująca uprzednio wystawiony dokument rozliczający opakowania zgodnie z art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Obecnie Wnioskodawca przygotowuje zmianę systemu rozliczenia opakowań zwrotnych. Zmiana systemu spowodowana jest dążeniem do uproszczenia obecnie funkcjonujących procedur w zakresie obrotu opakowaniami zwrotnymi poprzez zmniejszenie ilości generowanych w systemie dokumentów-zarówno dotyczących towaru jak i opakowań. Planowane zmiany będą miały również na celu także nadanie opakowaniom realnej wartości rynkowej, a przez to także uatrakcyjnienie oferty handlowej kierowanej do kontrahentów. Nowy system ma w zamyśle Wnioskodawcy pozwolić na lepsze zarządzanie należnościami z tytułu opakowań, jakie Wnioskodawca posiadać będzie w stosunku do klientów.

Wnioskodawca rozważa wprowadzenie okresu (okresów rozliczeniowych) dotyczących zwrotów opakowań. Powyższe działanie polegało będzie na określeniu terminu do końca którego istniał będzie obowiązek zwrócenia opakowań pobranych przez kontrahentów. Obowiązek ten będzie istniał bez względu na to, kiedy przed zakończeniem tego wyznaczonego terminu (oczywiście w ramach danego Okresu rozliczeniowego) opakowania zostały pobrane przez kontrahenta. Tak, więc do dnia określonego jako termin zwrotu kontrahent będzie miał obowiązek zwrócić opakowania bez względu czy pobrał je na początku Okresu rozliczeniowego czy na przykład kilka dni przed jego zakończeniem. Po zakończeniu Okresu rozliczeniowego ustalonego przez Wnioskodawcę, niezwrócone przez kontrahenta opakowania zwrotne będą podlegały fakturowaniu zgodnie z § 16 ust. 2 Rozporządzenia. Jak bowiem wynika z wniosku Wnioskodawca ma zamiar wystawiania not opakowaniowych na kaucjonowane opakowania zwrotne, którymi dokumentowane będą bieżące dostawy i zwroty opakowań w ramach współpracy handlowej z danym klientem, a bieżący stan opakowań u klienta będzie wpływał na rozliczenie sprzedaży towaru z klientem - będzie bądź to powiększał bądź też pomniejszał wartość należności z tytułu zapłaty za towar wykazanej w fakturze dokumentującej sprzedaż towaru

W zakresie dokumentacji, jaka ma być stosowana w Nowym systemie, Wnioskodawca planuje również wydawanie not opakowaniowych na kaucjonowane opakowania zwrotne, którymi dokumentowane będą bieżące dostawy i zwroty opakowań w ramach współpracy handlowej z danym klientem. Bieżący stan opakowań u klienta będzie wpływał na rozliczenie sprzedaży towaru z klientem - będzie bądź to powiększał (saldo opakowań więcej pobranych niż zwróconych) bądź też pomniejszał (saldo opakowań więcej zwróconych niż pobranych) wartość należności z tytułu zapłaty za towar wykazanej w fakturze dokumentującej sprzedaż towaru.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku pytania w przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga czy proponowany przez Wnioskodawcę sposób rozliczeń opakowań zwrotnych (Nowy System) w pełni spełnia wymogi przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy zauważyć, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega pobranie kaucji za opakowania, ale wydanie tych opakowań.

Jednakże należy zwrócić uwagę na okoliczność, iż dotyczy to takich sytuacji, w których opakowania nie zostaną zwrócone w określonym umową terminie. Opakowania te podlegają wówczas opodatkowaniu na zasadach ogólnych tj. tak jak dostawa innych towarów, a ich wydanie udokumentowane jest fakturą VAT. Wartość wydanych opakowań stanowi obrót zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy, w myśl którego obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej.

Jak wynika z wniosku po zakończeniu Okresu rozliczeniowego ustalonego przez Wnioskodawcę, niezwrócone przez kontrahenta opakowania zwrotne będą podlegały fakturowaniu zgodnie z § 16 ust. 2 Rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe, zaprezentowany we wniosku sposób rozliczeń opakowań zwrotnych (Nowy System) należy więc uznać za zgodny z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jeśli chodzi o wystawianie not opakowaniowych na kaucjonowane opakowania zwrotne należy wskazać, że brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT, dla takiego sposobu dokumentowania kaucji, niemniej należy zauważyć, iż nota księgowa nie jest dokumentem przewidzianym w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tej ustawy.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż proponowany we wniosku sposób rozliczania opakowań zwrotnych w pełni spełnia wymogi ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Należy także zauważyć, iż faktyczna ocena wypełnienia przez Wnioskodawcę wymogów określonych obowiązującymi przepisami może być zweryfikowana tylko w toku prowadzonego postępowania kontrolnego lub podatkowego na podstawie odpowiednich przepisów proceduralnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, iż poruszone w przedmiotowym wniosku kwestie, objęte pytaniem oznaczonym numerem 2, 3, 4 i 5 będą przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl