IBPP2/443-766/12/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-766/12/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2012 r. (data wpływu 26 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 października 2012 r. (data wpływu 26 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w 2012 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie ustalenia możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w 2012 r.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 października 2012 r. (data wpływu 26 października 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 12 października 2012 r. znak IBPP2/443-766/12/KO.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi szkołę niepubliczną, posiadającą uprawnienia szkoły publicznej. Szkoła jest wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez starostwo. Usługi edukacyjne, które są głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy są zwolnione z podatku VAT, dlatego też Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT.

W 2002 r. Wnioskodawca zakupił samochód osobowy, który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych szkoły i po jakimś czasie został całkowicie zamortyzowany. Samochód został zakupiony z prywatnych pieniędzy Wnioskodawcy i odpisy amortyzacyjne stanowiły koszt uzyskania przychodów z Wnioskodawcy działalności.

Samochód został sprzedany w lutym 2012 r. osobie prywatnej. Został wystawiony rachunek na ten samochód przez zespół szkół.

Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy są usługi edukacyjne, ale czasami wynajmuje też np. salę lekcyjną osobie trzeciej.

Pismem z dnia 23 października 2012 r. Wnioskodawca uzupełnił zaistniały stan faktyczny następująco:

1.

Oprócz usługi najmu nie wykonuje innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

2.

Wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z tytułu świadczenia usługi najmu w 2011 r. wyniosła 7.810,00 zł (słownie: siedem tysięcy osiemset dziesięć złotych 00/100).

3.

Wartość sprzedaży opodatkowanej VAT w 2012 r. po wykonaniu czynności jaką była sprzedaż samochodu osobowego na dzień 23 października 2012 r. wynosi 1.680,00 zł (słownie jeden tysiąc sześćset osiemdziesiąt złotych 00/100).

4.

Wnioskodawca nie wykonuje żadnej czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy operacja sprzedaży tego samochodu powoduje jakieś zmiany w sytuacji Wnioskodawcy pod względem podatku VAT.

Czy po operacji sprzedaży ww. samochodu Wnioskodawca powinien zarejestrować się jako podatnik VAT w urzędzie skarbowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcja sprzedaży ww. samochodu nie zmieniła statusu podatnika w zakresie podatku VAT, Wnioskodawca nie musi rejestrować się jako podatnik VAT, kolejne sprzedaże (wynajem sali osobie trzeciej) będą nadal zwolnione z podatku do limitu 150.000,00.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (art. 113 ust. 2 ustawy o VAT).

W myśl art. 113 ust. 5 ustawy o VAT jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod warunkiem:

1.

sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz

2.

przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.

Stosownie do art. 113 ust. 13 ustawy o podatku o VAT, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

c.

nowych środków transportu,

d.

terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3.

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Ponadto zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy. Zgodnie z powołanym artykułem samochody osobowe podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Mając na uwadze art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b ustawy stwierdzić należy, iż podatnicy dokonujący dostawy towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, niezależnie od wielkości obrotów. Oznacza to, że podatnicy dokonujący dostaw tych towarów, nawet w przypadku obrotów nieprzekraczających kwoty 150.000 zł w roku 2012, są podatnikami tego podatku i stosownie do zapisu art. 96 ust. 1 ustawy, obowiązani są przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy o VAT).

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego" (art. 96 ust. 4 ustawy o VAT).

W myśl art. 96 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1.

przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2.

przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3.

przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia;

4.

przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Na marginesie należy wskazać, że ustawodawca w art. 43 ustawy o VAT określił zakres zwolnień przedmiotowych. Jednym z nich jest zwolnienie dostawy towaru używanego na warunkach określonych w art. 43 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 43 ust. 2 ustawy o VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 43 ust. 2 ustawy o VAT, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Wskazać jednak należy, że w przypadku, gdy podatnik dokona dostawy towaru (samochodu osobowego) po upływie pół roku od momentu nabycia prawa do rozporządzania tym towarem jak właściciel, to dostawa ta będzie mogła korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 43 ust. 2 ustawy o VAT, pod warunkiem, że w stosunku do tego towaru, nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi szkołę niepubliczną, posiadającą uprawnienia szkoły publicznej. Usługi edukacyjne, które są głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy są zwolnione z podatku VAT. Wnioskodawca oprócz świadczenia usług edukacyjnych świadczy dodatkowo usługi najmu pomieszczeń. W 2002 r. Wnioskodawca zakupił samochód osobowy, który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych szkoły i po jakimś czasie został całkowicie zamortyzowany. Samochód został zakupiony z prywatnych pieniędzy Wnioskodawcy i odpisy amortyzacyjne stanowiły koszt uzyskania przychodów z Wnioskodawcy działalności. Samochód został sprzedany w lutym 2012 r. osobie prywatnej. Został wystawiony rachunek na ten samochód przez zespół szkół. Wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z tytułu świadczenia usługi najmu w 2011 r. wyniosła 7.810,00 zł. Wartość sprzedaży opodatkowanej VAT w 2012 r. po wykonaniu czynności jaką była sprzedaż samochodu osobowego na dzień 23 października 2012 r. wynosi 1.680,00 zł.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca korzystał do 2011 r. ze zwolnienia podmiotowego. Natomiast w lutym 2012 r. Wnioskodawca dokonał sprzedaży samochodu osobowego, który jest towarem akcyzowym.

W związku z powyższym mając na uwadze przedstawiony stan prawny i zaistniały stan faktyczny stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający Wnioskodawcę do zwolnienia podmiotowego przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie bowiem art. 113 ust. 13 lit. b ustawy o VAT Wnioskodawca utracił zwolnienie podmiotowe w podatku od towarów i usług w związku dostawą samochodu osobowego (tekst jedn.: towaru opodatkowanego podatkiem akcyzowym) i zgodnie z art. 96 ust. 5 ustawy o VAT, przed sprzedażą samochodu Wnioskodawca był zobowiązany złożyć zgłoszenie rejestracyjne VAT-R. Jednocześnie pozostałe czynności tj. najem pomieszczeń, wykonane od momentu, w którym Wnioskodawca utracił zwolnienie podmiotowe są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W przypadku zaś dostawy samochodu osobowego Wnioskodawca winien mieć na uwadze przepisy art. 43 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 43 ust. 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Każda zmiana elementu stanu faktycznego powoduje, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl