IBPP2/443-758/13/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-758/13/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2013 r. (data wpływu 19 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 listopada 2013 r. (data wpływu 22 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia budynku lub poszczególnych wyodrębnionych lokali w budynku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia budynku lub poszczególnych wyodrębnionych lokali w budynku.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 listopada 2013 r. (data wpływu 22 listopada 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 7 listopada 2013 r. znak: IBPP2/443-758/13/AB.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca pozostaje podmiotem prowadzącym m.in. działalność inwestycyjną polegającą na nabywaniu nieruchomości, przeprowadzaniu ewentualnego remontu i dalszej odsprzedaży. W ramach jednej z takich transakcji Wnioskodawca, po przeprowadzonym przetargu, nabył na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego z Gminą własność budynku mieszkalnego położonego w K (dalej jako "Nieruchomość"). Nieruchomość ta została nabyta jako zwolniona od opodatkowania, z powołaniem się w akcie notarialnym na art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. Zgodnie z oświadczeniem przedstawiciela Gminy budynek został wybudowany w latach 30-tych XX w. Lokale w Nieruchomości były przedmiotem najmu, zaś ze względu na konieczność przeprowadzenia kapitalnego remontu w przedmiotowym budynku lokatorzy zostali z budynku wykwaterowani, tak więc obecnie stanowi on pustostan. Nieruchomość ma przy tym charakter mieszkalny, brak jest lokali użytkowych, lokale mieszkalne nie są przedmiotem oddzielnej własności (nie zostały wyodrębnione). Nieruchomość została przez Wnioskodawcę wykazana nie jako środek trwały, ale jako towar handlowy. W chwili obecnej Wnioskodawca ponosi koszty prac remontowych związanych z doprowadzeniem Nieruchomości do stanu umożliwiającego zamieszkanie. Wartość prac remontowych będzie najprawdopodobniej przekraczać 30% ceny nabycia Nieruchomości ze względu na istotność prac koniecznych do wykonania. Po doprowadzeniu do takiego stanu celem Wnioskodawcy jest dokonanie sprzedaży czy to całego budynku czy też poszczególnych lokali w ww. budynku (lokale te zostaną dopiero wyodrębnione). Przed dokonaniem sprzedaży czy to budynku jako całości czy też poszczególnych lokali - nie jest planowane oddanie czy to budynku czy poszczególnych lokali podmiotom trzecim do używania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

W uzupełnieniu wskazano, że:

Odpowiedź na pytanie w pkt) 1.

Nabycie przez Wnioskodawcę przedmiotowego budynku objęte było zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (dalej: "u.p.t.u."). W związku z powyższym, przy nabyciu budynku Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odpowiedź na pytanie w pkt 2 lit. a.

Dostawa całego budynku nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Budynek istniał już bowiem fizycznie w latach 30 - tych XX wieku. Nabycie przez Wnioskodawcę przedmiotowego budynku nastąpiło przy skorzystaniu ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. w związku z czym pierwsze zasiedlenie przedmiotowego budynku w rozumieniu art. 2 pkt 14 lit. a u.p.t.u. musiało nastąpić wiele lat wcześniej aby zrealizować warunki zwolnienia określone w ww. przepisie. Jeżeli chodzi natomiast o spełnienie ew. definicji pierwszego zasiedlenia z art. 2 pkt 14 lit. b u.p.t.u. to również ta przesłanka nie będzie spełniona - Wnioskodawca nie będzie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów u.p.t.u. gdyż wydatki te dotyczą środków trwałych a przedmiotowy budynek nie jest środkiem trwałym tylko towarem handlowym, który nie jest ujęty w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy, nie podlega amortyzacji i przeznaczony jest do dalszej odsprzedaży.

Odpowiedź na pytanie w pkt 2 lit. b.

Nabycie przedmiotowego budynku przez Wnioskodawcę nastąpiło przy skorzystaniu ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. zatem dostawa całego budynku z pewnością będzie miała miejsce później niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia. Ponadto, jako że wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na remont budynku nie są wydatkami na ulepszenie w rozumieniu przepisów Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r., (dalej: "u.p.d.o.p."), to nie mogą one doprowadzić do sytuacji, w której kolejna dostawa budynku będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub 2 lata po nim. Na wypadek jednak gdyby Organ uznał, iż nakłady na remonty poniesione przez Wnioskodawcę mogą stanowić "wydatki poniesione na ulepszenie" w rozumieniu art. 2 pkt 14 lit. b u.p.t.u. Wnioskodawca podnosi, iż pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku w takim wypadku upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Odpowiedź na pytanie w pkt 2 lit. c.

Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie budynku w rozumieniu przepisów u.p.d.o.p. w stosunku, do których miałby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wydatki na remont budynku ponoszone przez Wnioskodawcę ponoszone są na towar handlowy, a nie środek trwały, w związku z czym nie mogą być wydatkami na ulepszenie w rozumieniu przepisów u.p.d.o.p. Ponadto, remont budynku nadal trwa, w związku z czym nie jest możliwe określenie całkowitej wysokości wydatków oraz terminu ich zakończenia.

Odpowiedź na pytanie w pkt 2 lit. d.

Budynek ani jego części nie są obecnie przedmiotem umów najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze. Co do tego, czy budynek był przedmiotem takich umów w przeszłości to Wnioskodawca nie posiada takich informacji jednakże nabycie przez Wnioskodawcę budynku nastąpiło ze zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. w związku z czym, nawet jeżeli w przeszłości budynek był przedmiotem umów najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze to fakt ten nie ma znaczenia dla opodatkowania dostawy budynku przez Wnioskodawcę.

Odpowiedź na pytanie w pkt 2 lit. e.

Budynek w stanie ulepszonym nie był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. Wnioskodawca zwraca przy tym uwagę, iż w ogóle nie mamy tutaj do czynienia z ulepszeniami budynku w rozumieniu przepisów u.p.d.o.p.

Odpowiedź na pytanie w pkt 3 lit. a.

W związku z lokalami, które mają zostać wyodrębnione Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odpowiedź na pytanie w pkt 3 lit. b

Lokale znajdujące się w budynku nie zostały jeszcze wyodrębnione - zostaną one wyodrębnione po zakończeniu prac remontowych. Dostawa lokali nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia - budynek, w którym znajdują się lokale został nabyty przy skorzystaniu ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. w związku z czym pierwsze zasiedlenie musiało nastąpić wiele lat wcześniej. Ponadto, wszelkie ewentualne nakłady remontowe jakie są/będą ponoszone przez Wnioskodawcę na budynek, w którym zostaną wyodrębnione lokale nie będą nakładami, które mogą prowadzić do dokonania dostawy w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 u.p.t.u. Nie są to bowiem wydatki na ulepszenie środka trwałego w rozumieniu przepisów u.p.d.o.p. tylko towaru handlowego.

Odpowiedź na pytanie w pkt 3 lit. c.

Lokale w budynku nie zostały jeszcze wyodrębnione. Nabycie budynku, w którym znajdują się lokale przez Wnioskodawcę nastąpiło przy skorzystaniu ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. zatem kolejna dostawa z pewnością będzie miała miejsce później niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia. Ponadto, jako że wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na remont budynku, w którym znajdują się lokale nie są wydatkami na ulepszenie w rozumieniu przepisów u.p.d.o.p. to nie mogą one doprowadzić do sytuacji, w której kolejna dostawa lokali znajdujących się w budynku będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub 2 lata po nim. Na wypadek jednak gdyby Organ uznał, iż nakłady na remonty poniesione przez Wnioskodawcę mogą stanowić "wydatki poniesione na ulepszenie" w rozumieniu art. 2 pkt 14 lit. b u.p.t.u. Wnioskodawca podnosi, iż w takim wypadku pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą wyodrębnionych lokali w budynku upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Odpowiedź na pytanie w pkt 3 lit. d.

Lokale znajdujące się w budynku nie zostały jeszcze wyodrębnione - zostaną one wyodrębnione po zakończeniu prac remontowych. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie budynku, w którym znajdują się lokale w rozumieniu przepisów u.p.d.o.p. w stosunku, do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wydatki Wnioskodawcy ponoszone są na towar handlowy, a nie środek trwały, w związku z czym nie mogą być wydatkami na ulepszenie w rozumieniu przepisów u.p.d.o.p. W stosunku do tych wydatków Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odpowiedź na pytanie w pkt 3 lit. e.

Nie wyodrębnione lokale znajdujące się w budynku oraz ich części nie są obecnie przedmiotem umów najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze. Co do tego, czy nie wyodrębnione lokale były przedmiotem takich umów w przeszłości, to Wnioskodawca nie posiada takich informacji jednakże nabycie przez Wnioskodawcę budynku, w którym znajdują się lokale nastąpiło ze zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. w związku z czym, nawet jeżeli w przeszłości nie wyodrębnione lokale znajdujące się w budynku były przedmiotem umów najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze to fakt ten nie ma znaczenia dla opodatkowania dostawy lokali przez Wnioskodawcę.

Odpowiedź na pytanie w pkt 3 lit. f.

Lokale nie zostały jeszcze wyodrębnione. Lokale w stanie ulepszonym nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Odpowiedź na pytanie w pkt 3 lit. g.

Po wyodrębnieniu wszystkie lokale mieszkalne zaliczone zostaną do obiektów budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a i 12b u.p.t.u.

II. Uzupełnienie stanowiska Wnioskodawcy

Wnioskodawca ponadto zwraca uwagę, że w jego ocenie dostawa budynku i wyodrębnionych lokali mieszkalnych nie powinna być przedmiotem oceny z punktu widzenia nakładów na ulepszenie w rozumieniu przepisów podatku dochodowego od osób prawnych. Jak bowiem Wnioskodawca wskazał we wniosku wydatki te dotyczą ulepszenia środków trwałych w rozumieniu Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r., tymczasem budynek, którego dotyczy stan faktyczny opisany we Wniosku nie jest środkiem trwałym. Jest on bowiem wykazany u Wnioskodawcy jako towar handlowy, nie został wprowadzony do ewidencji środków trwałych i nie jest przeznaczony do użytkowania - po dokonaniu remontu zostanie przeznaczony do sprzedaży. Tym samym, zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy zawartym we Wniosku do przedmiotowego budynku nie będą miały zastosowania pojęcia "wartości początkowej" oraz "ulepszenia", które to pojęcia odnoszą się do środków trwałych a nie towarów handlowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dostawa budynku względnie poszczególnych wyodrębnionych lokali w budynku w opisanym stanie faktycznym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa przedmiotowej nieruchomości lub też poszczególnych wyodrębnionych z niej lokali na rzecz osób trzecich będzie zwolniona z podatku VAT.

Wskazać należy w tym względzie, iż:

1. Nabycie przez Wnioskodawcę od Gminy przedmiotowej Nieruchomości podlegało zwolnieniu od opodatkowania z powołaniem się w zakresie podstawy prawnej na art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. Oznacza to, iż pierwsze zasiedlenie przedmiotowej Nieruchomości musiało już nastąpić i to znacznie wcześniej aniżeli dostawa, która została dokonana na rzecz Wnioskodawcy. Automatycznie zatem planowana w najbliższej przyszłości dostawa czy to całego budynku, czy też poszczególnych wyodrębnionych lokali będzie dokonywana w ramach kolejnego zasiedlenia, co za tym idzie powinna być traktowana jako zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

2. Zdaniem Wnioskodawcy - pomimo obecnie podejmowanych prac remontowych dotyczących Nieruchomości, nie może być tutaj mowy o kolejnym pierwszym zasiedleniu, warunkującym opodatkowanie planowanej dostawy. Wskazać należy, że zgodnie z art. 2 pkt 14 u.p.t.u. przez pierwsze zasiedlenie "rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej".

Ustawodawca przewiduje zatem, że pierwsze zasiedlenie występuje w przypadku budynków, budowli lub ich części w sytuacji:

1.

wybudowania budynku, budowli lub ich części, lub też

2.

w przypadku dokonania ulepszenia budynku, budowli lub ich części jeśli poniesione na ten wydatki stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej i były to wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

3. Analizując w tym kontekście podany stan faktyczny wskazać należy, iż:

a.

z całą pewnością Wnioskodawca nie dokona wybudowania budynku, budowli lub ich części. Budynek istnieje bowiem fizycznie od lat 30-tych ubiegłego wieku,

b.

nie może być tutaj także o realizacji przesłanki opisanej w pkt b) powyżej. Wskazać bowiem należy, że budynek jest wykazany w księgach rachunkowych Wnioskodawcy jako towar handlowy. Nieruchomość ta przeznaczona jest do sprzedaży i nie będzie użytkowana przez Wnioskodawcę. Nadto nie spełnia innych wymogów środka trwałego przewidzianych tak przez Ustawę o rachunkowości jak i Ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z przepisami Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

1. "Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania: 1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością, 2) maszyny, urządzenia i środki transportu, 3) inne przedmioty - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi" (art. 16a ust. 1 u.p.d.p.).

Nabyty budynek nie jest ani zdatny do użytku, ani też kompletny. Przeznaczony jest przy tym do sprzedaży niezwłocznie po dokonaniu remontu przywracającego jego funkcje użytkowe. Co istotne - w odniesieniu do tak określonego obiektu nie będącego środkiem trwałym, a towarem handlowym - nie można mówić ani o wartości początkowej, ani też o pojęciu ulepszenia, o których mowa w Ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Są to pojęcia immanentnie związane z pojęciem "środka trwałego". I tak przepis art. 16g ust. 1 pkt 1 u.p.d.p. stanowi, że: "Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się: 1) w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia (...)". Przepis ten zatem wprost odnosi pojęcie wartości początkowej do środka trwałego. Dalej zgodnie z art. 16g ust. 13 u.p.d.p. "Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji". W tym przepisie mowa jest o pojęciu ulepszenia - ale odnoszonego wprost do środka trwałego, a nie do innej kategorii pojęciowej. O ulepszeniu można w tym kontekście mówić zatem tylko wtedy gdy ulepszeniu podlega środek trwały.

c. W konsekwencji jeśli budynek, budowla lub ich część nie stanowi dla podatnika środka trwałego to nie można mówić o jego ulepszeniu, ani też o wartości tego ulepszenia. Podsumowując zatem ten wątek w przekonaniu Wnioskodawcy, w przypadku poniesienia wydatków remontowych na budynek będący towarem handlowym - nie może być mowy o spełnieniu warunku decydującego o przyjęciu kolejnego pierwszego zasiedlenia. Tym samym dostawa nabytej przez Wnioskodawcę Nieruchomości (w całości czy też poszczególnych lokali) powinna podlegać zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10) u.p.t.u.

4. Niezależnie od powyższego, nawet gdyby z jakiejś przyczyny uznać, że dostawa budynku lub jego części (odrębnych lokali) na rzecz nabywców winna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, to wskazać należy na treść art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u. Zgodnie z powołanym przepisem "Zwalnia się od podatku: (...) 10a) dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że: a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów".

5. Analizując podany wyżej stan faktyczny w kontekście zacytowanego powyżej przepisu wskazać, trzeba że:

W związku z faktem, iż Wnioskodawca nabył przedmiotową nieruchomość jako zwolnioną od opodatkowania, tym samym nie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Warunek nr 1 do zwolnienia od opodatkowania został w tym stanie faktycznym zrealizowany.

Wnioskodawca nie będzie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotowego budynku w rozumieniu przepisów ustawy o podatku VAT odnoszącej się do przepisów Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę będą miały na celu jedynie przeprowadzenie remontu budynku, tak aby przywrócić przynajmniej pierwotną funkcjonalność Nieruchomości. Od wydatków tych, traktowanych przez Wnioskodawcę jako związanych ze sprzedażą zwolnioną także nie będzie rozliczany podatek od towarów i usług. Nadto jak już wskazano na to powyżej, wydatki te będą ponoszone na towar handlowy, nie na środek trwały. W związku z tym nie może tutaj być mowy ani o ulepszeniu ani też o stosunku wartości ulepszeń do wartości początkowej. W przypadku wydatków remontowych a takie będą w tej sytuacji realizowane, żadna granica wartości nie jest przewidziana. Tym samym także warunek nr 2 do zwolnienia od opodatkowania byłby w ten sposób zrealizowany.

Podsumowując powyższe rozważania, wskazać należy, że planowana przez Wnioskodawcę dostawa budynku lub odrębnych lokali w budynku powinna być traktowana jako dostawa towarów zwolniona od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Podstawowa stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym

z nich jest zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany w stopniu nie niższym niż 30% wartości początkowej obiekt budowlany będzie przedmiotem dostawy w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy lub np. przedmiotem najmu, dzierżawy (przedmiotem świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy). Bowiem zarówno dostawa, jak i najem czy dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości budynków, budowli lub ich części, jeżeli w momencie ich dostawy są one już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa powyżej, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z powyżej cytowanych przepisów wynika, że aby sprzedaż lokalu mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule tj. sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynków, budowli lub ich części oraz sprzedający nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedać budynek względnie wyodrębnione lokale w tym budynku. Nabycie przez Wnioskodawcę przedmiotowego budynku objęte było zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, przy nabyciu budynku Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Lokale były przedmiotem umów najmu. Dostawa całego budynku bądź wyodrębnionych lokali nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia jak również dostawa budynku bądź wyodrębnionych lokali będzie miała miejsce później niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie budynku w rozumieniu przepisów u.p.d.o.p. w stosunku, do których miałby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wydatki na remont budynku ponoszone przez Wnioskodawcę ponoszone są na towar handlowy, a nie środek trwały, w związku z czym nie mogą być wydatkami na ulepszenie w rozumieniu przepisów u.p.d.o.p. Budynek ani jego części nie są obecnie przedmiotem umów najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze. Lokale znajdujące się w budynku nie zostały jeszcze wyodrębnione - zostaną one wyodrębnione po zakończeniu prac remontowych.

Tak więc mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż planowana przez Wnioskodawcę dostawa budynku bądź wyodrębnionych lokali nie będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, jak również spełniony zostanie drugi warunek umożliwiający zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, gdyż między pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku bądź wyodrębnionych lokali minie okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym dostawa budynku bądź wyodrębnionych lokali będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl