IBPP2/443-744/09/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-744/09/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2009 r. (data wpływu 15 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w sytuacji otrzymania przed upływem terminu płatności należności za wykonanie usługi wywozu odpadów komunalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w sytuacji otrzymania przed upływem terminu płatności należności za wykonanie usługi wywozu odpadów komunalnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zakładem budżetowym, którego przedmiotem działalności jest m.in. świadczenie usług zagospodarowania odpadów komunalnych i organizowanie zbiórki, transportu i unieszkodliwiania śmieci. Zakład zawarł z kontrahentami umowy korzystania z odbioru odpadów komunalnych (PKWiU 90.0). Zgodnie z umowami za ww. usługi wystawiana jest faktura VAT. § 4 pkt 4 umowy stanowi: "Należność za wykonaną usługę naliczana jest w okresach kwartalnych/rocznych i płatna w terminie określonym w fakturze VAT wystawionej przez Zleceniobiorcę".

Wobec tego, że usługi świadczone są w systemie ciągłym klienci otrzymują jedną fakturę VAT za cały rok z ustalonymi terminami płatności za świadczone usługi w poszczególnych kwartałach, a nie za każdy wywóz odpadów oddzielnie. Część kontrahentów płaci należności nieregularnie, np. już w styczniu lub lutym za cały rok, bądź za kilka miesięcy danego roku.

W związku z powyższym kiedy powstanie obowiązek podatkowy: z chwilą upływu terminu płatności określonego w fakturze VAT czy z chwilą dokonania przez kontrahenta przedpłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W którym miesiącu powstaje obowiązek podatkowy z tytułu otrzymania wpłaty przed terminem płatności za wykonanie usługi wywozu odpadów komunalnych tj. usługi dla której obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług wymienionych w pozycji 138 i pozycji 153 załącznika nr 3 do ustawy. Wobec tego, że § 4 pkt 4 umowy stanowi: "Należność za wykonaną usługę naliczana jest w okresach kwartalnych/rocznych i płatna w terminie określonym w fakturze VAT wystawionej przez Zleceniobiorcę" obowiązek podatkowy powstanie z chwilą upływu terminu płatności określonego w wystawionej fakturze VAT. Dokonanie przez kontrahenta przedpłaty nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w terminie wpłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalna zasadą wyrażoną w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi.

Jednak od tej zasady przewidziano szereg wyjątków, określających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego.

Zgodnie z brzmieniem art. 19 ust. 11 powołanej ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

W myśl natomiast art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c) ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług wymienionych w poz. 138 i poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy, tj. usług w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU 41.00.2) oraz w zakresie gospodarki ściekami, wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych (PKWiU 90.0).

Przepis art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c) ustawy o VAT ma charakter normy szczególnej i w konsekwencji w sytuacji otrzymania przed upływem terminu płatności należności za wykonanie usług, w odniesieniu do usług wskazanych w tym przepisie, wyłącza - zgodnie z zasadą lex specialis derogat lex generali - stosowanie ogólnej reguły dotyczącej powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania przedpłat, zaliczek, zadatków wynikającej z art. 19 ust. 11 ustawy. Należy jednak podkreślić, że szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, wynikający z art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c) ustawy o VAT odnosi się do usług dokonywanych na podstawie umów, w których został określony termin płatności z tego tytułu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest zakładem budżetowym, którego przedmiotem działalności jest m.in. świadczenie usług zagospodarowania odpadów komunalnych i organizowanie zbiórki, transportu i unieszkodliwiania śmieci. Zakład zawarł z kontrahentami umowy korzystania z odbioru odpadów komunalnych (PKWiU 90.0). Zgodnie z umowami za ww. usługi wystawiana jest faktura VAT. § 4 pkt 4 umowy stanowi: "Należność za wykonaną usługę naliczana jest w okresach kwartalnych/rocznych i płatna w terminie określonym w fakturze VAT wystawionej przez Zleceniobiorcę".

Wobec tego, że usługi świadczone są w systemie ciągłym klienci otrzymują jedną fakturę VAT za cały rok z ustalonymi terminami płatności za świadczone usługi w poszczególnych kwartałach, a nie za każdy wywóz odpadów oddzielnie.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż w sytuacji wskazanej we wniosku, obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z przepisem art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c) ustawy o VAT, z chwilą upływu terminu płatności określonego w umowie pomiędzy Wnioskodawcą a odbiorcą usług, wskazanego na fakturach VAT, wystawionych przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia tych usług. Natomiast otrzymanie od usługobiorców wpłat należności za te usługi przed upływem terminów wskazanych w fakturach nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w chwili ich otrzymania.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, iż należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl