IBPP2/443-74/08/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-74/08/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko P., przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2008 r. (data wpływu 1 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług naukowo-badawczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług naukowo-badawczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Decyzją...Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego ustanowił P. Rz. jednostką kierującą realizacją projektu badawczego zamawianego nr... pt. "Technologia modyfikacji warstwy wierzchniej zaawansowanych materiałów konstrukcyjnych". Zgodnie z tą decyzją Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznał środki finansowe na realizację zadań badawczych objętych ofertą P. nr... "Elektrochemiczna i chemiczna modyfikacja składu warstw wierzchnich na stopach tytanu, magnezu i aluminium oraz opracowanie powłok galwanicznych o właściwościach fizykochemicznych zbliżonych do powłok kadmowych i chromowych do zastosowań w przemyśle lotniczym bez użycia związków kadmu i chromu sześciowartościowego", która została włączona do projektu zamawianego..., a P. stała się tym samym jednostką współpracującą przy realizacji wymienionego projektu zamawianego.

W realizacji projektu uczestniczy kilka krajowych jednostek naukowo-badawczych, które zadeklarowały swój udział w zadaniu na zasadach równouprawnienia, tj. jako współwykonawcy (nie jako podwykonawcy). Mają one odrębne autorskie prawa własności uzyskanych wyników, które nie są podporządkowane innej jednostce. Mają one także własne (autorskie), odrębne i niezależne kosztorysy oraz harmonogramy prac. W wyniku realizacji projektu nie będzie wytworzony żaden produkt, towar ani usługa mająca wartość handlową. Wynikiem realizacji projektu może być nowa ogólnodostępna wiedza w postaci publikacji w czasopismach naukowych, prezentacji na ogólnodostępnych konferencjach i kongresach naukowych jak również w ogólnodostępnych sprawozdaniach i raportach z badań. Rezultaty badań w ramach PBZ będą dostępne dla całego społeczeństwa i będą stanowiły własność intelektualną tego całego społeczeństwa.Oznacza to, że w rozumieniu art. 5 i art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w projekcie badawczym zamawianym (PBZ) nie występuje określony świadczeniobiorcą. Nie jest świadczeniobiorcą także P. Rz., ponieważ sprawuje ona jedynie funkcję kontrolną w zakresie wykorzystania publicznych środków finansowych. Uzyskane wynika badań mogą być w przyszłości wykorzystane do opracowania nowych technologii związanych z nowymi projektami naukowo-badawczymi, rozwojowymi i celowymi, których finansowania realizacji przedmiotowy projekt badawczy zamawiany nie obejmuje.

Uzyskane wyniki badań mogą w przyszłości stanowić przedmiot patentów, jednak będzie to mogło nastąpić dopiero po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu, a koszty z tym związane nie będą ponoszone w ramach niniejszego zadania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z tego tytułu P. jako współwykonawca projektu badawczego zamawianego nr... podlega w swoim zakresie działań opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (art. 5 ust. 1 pkt 1).

Zdaniem Wnioskodawcy P. jako współwykonawca projektu badawczego zamawianego nr... nie podlega w swoim zakresie działań opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (art. 5 ust. 1 pkt 1).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zatem przez pojęcie świadczenia, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, o którym mowa powyżej zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). Zatem w pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz podmiotów i osób trzecich.

Skoro w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług, zatem wskazać należy, że zaistnienie czynności opodatkowanej ma miejsce wyłącznie wówczas, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymywanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie strony umowy określiły wynagrodzenie należne z tytułu danego świadczenia.

Jeśli zatem z zawartych umów na wykonanie usług naukowo-badawczych wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W sytuacji natomiast gdy usługa naukowo-badawcza jest realizowana na zlecenie na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystania efektów prac naukowo-badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, podlegającą opodatkowaniu. O rozstrzygnięciu, czy określona usługa naukowo-badawcza podlega opodatkowaniu czy też nie, decydują zatem warunki umowy zawartej pomiędzy zleceniodawcą a jednostką badawczą.

Za stanu faktycznego sprawy wynika, że Wnioskodawca współuczestniczy w realizacji projektu badawczego, a nie wykonuje usługi na zlecenie na zasadzie podwykonawstwa. Przekazane na realizację projektu środki finansowe pochodzące z budżetu państwa nie stanowią wynagrodzenia za usługę naukowo-badawczą. Z przepisu art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.) wynika, że środki finansowe na naukę przeznaczone na finansowanie projektów badawczych są przekazywane jednostkom naukowym na podstawie umowy. Tym samym zawierana z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego umowa nie stanowi umowy o świadczenie usług za wynagrodzeniem.

Ponadto z wniosku wynika, że Minister występuje wyłącznie jako strona finansująca projekt badawczy, wyniki prac naukowo-badawczych nie będą stanowiły własności Ministra, jak również Minister nie będzie zarządzał prawami do wykorzystywania wyników tych prac. Minister nie będzie więc występował w charakterze odbiorcy usług. Zrealizowana przez Politechnikę część projektu będzie jej własnością.

Skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje określony świadczeniobiorca, tzn. P. nie wykonuje żadnych usług na rzecz innych podmiotów, tym samym wykonywane czynności w ramach realizacji części projektu badawczego nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem nie podlegają one opodatkowaniu tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl