IBPP2/443-737/11/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-737/11/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 18 września 2011 r. oraz uzupełnionym pismem z dnia 16 września 2011 r. (data wpływu 19 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług montażowo instalacyjnych polegających na mocowaniu w sposób trwały rolet i żaluzji wewnętrznych i zewnętrznych różnego typu dla osób fizycznych w budownictwie mieszkaniowym (art. 41 ust. 12a) -

* jest prawidłowe w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi montażu rolet i żaluzji zewnętrznych oraz

* jest nieprawidłowe w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi montażu rolet i żaluzji wewnętrznych.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 18 września 2011 r. oraz uzupełniony pismem z dnia 16 września 2011 r. (data wpływu 19 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług montażowo instalacyjnych polegających na mocowaniu w sposób trwały rolet i żaluzji wewnętrznych i zewnętrznych różnego typu dla osób fizycznych w budownictwie mieszkaniowym (art. 41 ust. 12a).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem produkcyjno-handlowo-usługowym, w którym według PKD - przeważającym rodzajem działalności jest produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych dla budownictwa. We własnym zakresie Wnioskodawca zajmuje się produkcją rolet, moskitier i żaluzji pionowych z wykorzystaniem tworzyw sztucznych i aluminium; pozostałe towary: inne rodzaje żaluzji i rolet np. rolety zewnętrzne refleksowe wspierające układ klimatyzacyjny, rolety bramowe zwijane ze sterowaniem elektrycznym, rolety-altany kupuje u producentów zgodnie z otrzymanymi od kontrahentów zamówieniami. Z każdym klientem odbiorcą spisywana jest umowa na świadczenie usługi, która składa się: z doradztwa technicznego, dokonania pomiarów otworów okiennych, drzwiowych i innych budowlanych otworów, zakupieniu lub wyprodukowaniu towaru o parametrach odpowiadających zamówieniu, usłudze transportowej na miejsce wykonania usługi instalacyjnej, gdzie przy użyciu przygotowanych komponentów towary są mocowane do otworów w sposób trwały.

Jednocześnie Wnioskodawca dokonuje także sprzedaży wyprodukowanych i zakupionych towarów, stosując stawkę podatku VAT 23% (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Ze stawką 23% sprzedaje także usługi opisane powyżej wraz z towarem, jeżeli montaż dotyczy lokali użytkowych we wszystkich rodzajach obiektów budowlanych (art. 5 ust. 1 ustawy o VAT). Natomiast do sprzedaży usług wraz z materiałem polegających na doradztwie technicznym, dokonaniu pomiaru, skalkulowaniu usługi, podpisaniu umowy ze zleceniodawcą, transporcie i instalacji rolet, żaluzji, markiz, drzwi z rolet garażowych, rolet-altan dla osób fizycznych w lokalach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym (art. 41 ust. 12a ustawy o VAT) Wnioskodawca przyjął w 2011 r. preferencyjną stawkę VAT 8% jako kontynuację stosowanej dotychczas sprzedaży dla budownictwa mieszkaniowego usług z VAT-em 7%, co stosował w oparciu o indywidualną interpretację, wydaną jego firmie w dniu 22 grudnia 2004 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, iż dokonuje sprzedaży usług montażowo-instalacyjnych polegających na montowaniu w sposób trwały:

a.

rolet i żaluzji wewnętrznych i zewnętrznych różnego typu,

b.

markiz (w tym markizy altanowe - system weranda)

c.

moskitier okiennych i drzwiowych,

d.

do stolarki okiennej lub ściany przy otworach okiennych i drzwiowych dla osób fizycznych w budownictwie mieszkaniowym objętych społecznym programem mieszkaniowym (art. 41 ust. 12a).

Przy sprzedaży powyższych usług wraz z materiałem stosowana jest stawka VAT 8% dla osób fizycznych w lokalach mieszkalnych, gdy powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m 2 i w domach jednorodzinnych, w których powierzchnia nie przekracza 300 m 2 będących budynkami mieszkalnymi sklasyfikowanymi w PKOB 111, 112. Umowy z klientami Wnioskodawca zawiera na łączną kwotę za materiały i koszt robocizny, co Wnioskodawca wyszczególnia na fakturze w jednej pozycji.

Produkty Wnioskodawcy można podzielić na zewnętrzne i wewnętrzne.

Do zewnętrznych Wnioskodawca zalicza: rolety zewnętrzne, żaluzje fasadowe, moskitiery drzwiowe i okienne oraz wszystkie typy markiz (systemy weranda-altana). Elementy mocowane do elewacji są trwale montowane do ściany budynku w następujący sposób:

- w ścianach zewnętrznych wiercone są otwory, w które wprowadzane jest za pomocą specjalnego pistoletu dwuskładnikowy klej żywiczno-poliestrowy o wysokiej wytrzymałości, następnie w otwory wprowadzone są kotwy, które po zastygnięciu kleju dają trwałe i mocne wytrzymałościowo połączenie. Do kotew przykręca się trwale produkt finalny nakrętkami np. M 12 ukrytymi w prowadnicach. W przypadku produktów lżejszych takich jak: drzwi moskitierowe oraz elementy danego produktu np. prowadnice do żaluzji fasadowych i rolet zewnętrznych mocowanie następuje za pomocą kołków rozporowych do elewacji lub bezpośrednio wkrętami do stolarki drzwiowej lub okiennej. Wszystkie produkty Wnioskodawcy montowane na zewnątrz dają wyraźne ulepszenie w zakresie termomodernizacji zarówno w okresach dużego nasłonecznienia w miesiącach letnich (ochrona przed nagrzewaniem w wyniku promieniowania słonecznego) jak i też w okresie zimowym (zabezpieczenie przed emisją ciepła przez otwory okienne i drzwiowe na zewnątrz).

Markizy i rolety zewnętrzne mogą być sterowane elektrycznie, w tym celu dokonuje się przewiertów ścian budynków lub stolarki okiennej do przeprowadzenia przewodów elektrycznych do sterowników.

Markizy drzwiowe montowane jako drzwi garażowe sterowane są bezprzewodowo.

Montowane na zewnątrz refleksole i systemy weranda-altana związane są trwale z budynkiem, wspierają układ klimatyzacyjny, lub pozwalają nawet na rezygnację z klimatyzacji.

Chronią również mieszkania przed uderzeniami wiatru, deszczu i śniegu oraz spełniają rolę antywłamaniową (żaluzje metalowe).

Do wewnętrznych Wnioskodawca zalicza pozostałe rolety tekstylne umieszczone w kasetach aluminiowych lub PCV w tym rolety refleksyjne stosowane jako odbojnik promieni słonecznych do okien połaciowych i pozostałe żaluzje aluminiowe, tekstylne i drewniane.

Wszystkie wymienione montowane są w sposób trwały do ram okiennych za pomocą wkrętów lub bezinwazyjnie za pomocą pianki montażowej dającej połączenie nierozłączne.

Produkty wewnętrzne spełniają rolę termoizolacyjną, podobnie jak zewnętrzne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie zmodyfikowane pismem z dnia 16 września 2011 r.:

Czy stosowana przez Wnioskodawcę stawka podatku VAT 8% przy sprzedaży usług montażowo - instalacyjnych wymienionych we wniosku, polegających na mocowaniu w sposób trwały rolet i żaluzji wewnętrznych i zewnętrznych różnego typu dla osób fizycznych w budownictwie mieszkaniowym (art. 41 ust. 12a) jest prawidłowa.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzupełnionym pismem z dnia 16 września 2011 r., wykonywane przez jego firmę kompleksowe usługi związane z zakładaniem różnych rodzajów rolet czyli wyrobów z tworzyw sztucznych w różnych formach, do stolarki okiennej otworowej i innych otworów budowlanych (bramy itp.) nie są dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT i zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku rzeczywistą w 2011 r. 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi w obiektach określanych przez ustawę art. 12a do 12 c, stanowią modernizację, termomodernizację i remont. Każda roleta zamontowana w stolarce okiennej unowocześnia produkt i trwale go ulepsza, ponieważ ma właściwości termoizolacyjne, a więc jest to również termomodernizacja - współczynnik przenikania ciepła jest mniejszy i w myśl unijnego prawa budowlanego, kiedy każdy budynek powyżej 50 m#178;. powinien posiadać certyfikat energooszczędności, wyroby z tworzyw sztucznych w otworach budowlanych zamontowane profesjonalnie ograniczają przepuszczalność ciepła i zimna, w związku z tym przyczyniają się do energooszczędności (większość rolet posiada certyfikaty z wyszczególnionym oporem cieplnym). Zakładane również rolety do garaży, czy rolety altany montowane bezpośrednio do budynku - chroniące przed wiatrem to usługi remontowo-budowlane.

Jednocześnie Wnioskodawca uważa, że Ustawodawca wprowadzając w 2004 r. preferencyjną stawkę VAT 7% na usługi budowlane dla budownictwa społecznego miał na celu pobudzenie rynku budowlanego przez zwrot osobom fizycznym różnicy podatku VAT od wydatków na materiały budowlane, które przed wejściem Polski do Unii Europejskiej objęte były stawką 7% (dotyczyło to także wyrobów Wnioskodawcy z tworzyw sztucznych), a w chwili obecnej stawką podstawową VAT (Ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym Dz. U. Nr 177, poz. 1468, ost. zm. Dz. U. z 2010 r. Nr 257, poz. 1726).Wnioskodawca uważa, że jego usługi są zgodne z ustawą o VAT art. 8 i art. 41 ust. 12-12c i dlatego fakturowane są prawidłowo.

W uzupełnieniu stanowiska Wnioskodawca stwierdził, iż dokonywana sprzedaż usług wraz z materiałem ze stawką VAT w wysokości 8% dla osób fizycznych w budownictwie społecznym jest prawidłowa, ponieważ spełnia znamiona modernizacji, termomodernizacji i przebudowy obiektów budowlanych (art. 41 ust. 12).

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, iż wskazana ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkalnym miała być jedynie uzasadnieniem jego stanowiska, być może błędnym i Wnioskodawca nie oczekuje odpowiedzi w tym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi montażu rolet i żaluzji zewnętrznych oraz

* nieprawidłowe w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi montażu rolet i żaluzji wewnętrznych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 177 z 2011 r., poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykuł przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

Z kolei definicja zawarta w słowniku języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, określa, iż modernizacja to unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Ulepszenie czy też modernizacja to trwałe unowocześnienie budynku (lokalu), które podnosi jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie budynku (lokalu) do wykorzystania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych wyrażające się w poprawie standardu użytkowego lub technicznego lub obniżenie kosztów eksploatacji.

Natomiast termomodernizacja obejmuje zmiany zarówno w systemach ogrzewania i wentylacji, jak i strukturze budynku oraz instalacjach doprowadzających ciepłą wodę. Zakres termomodernizacji, podobnie jak jej parametry techniczne i ekonomiczne, określane są poprzez przeprowadzenie audytu energetycznego. Najczęściej przeprowadzane działania to docieplanie ścian zewnętrznych i stropów, wymiana okien, wymiana lub modernizacja systemów grzewczych (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Natomiast art. 8 ust. 3 ustawy o VAT został uchylony z dniem 1 stycznia 2011 r. na podstawie art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476).

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się produkcją m.in. rolet, moskitier, żaluzji pionowych. Pozostałe produkty jak inne rodzaje żaluzji i rolet w tym rolety zewnętrzne refleksowe wspierające układ klimatyzacyjny, rolety bramowe zwijane ze sterowaniem elektrycznym, rolety - altany Wnioskodawca kupuje u producentów zgodnie z otrzymanymi od klientów zamówieniami.

Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi stanowią modernizację, termomodernizację, przebudowę lub remont.

Z każdym klientem zawierana jest umowa na świadczenie usługi, która składa się z doradztwa technicznego, dokonania pomiarów otworów okiennych, drzwiowych i innych budowlanych otworów, zakupieniu lub wyprodukowaniu towaru o parametrach odpowiadających zamówieniu, usłudze transportowej na miejsce wykonania usługi instalacyjnej, gdzie przy użyciu przygotowanych komponentów towary są mocowane do otworów w sposób trwały. W ścianach zewnętrznych wiercone są otwory, w które wprowadzany jest za pomocą specjalnego pistoletu dwuskładnikowy klej żywiczno-poliestrowy następnie w otwory wprowadzone są kotwy, które dają trwałe i mocne wytrzymałościowo połączenie. Do kotew przykręca się trwale produkt finalny. W przypadku produktów lżejszych takich jak: drzwi moskitierowe oraz elementy danego produktu np. prowadnice do żaluzji fasadowych i rolet zewnętrznych mocowanie następuje za pomocą kołków rozporowych do elewacji lub bezpośrednio wkrętami do stolarki drzwiowej lub okiennej.

Ww. usługi montażowo-instalacyjne polegające na montowaniu w sposób trwały m.in. rolet i żaluzji wewnętrznych i zewnętrznych różnego typu wykonywane są w budownictwie mieszkaniowym objętym społecznym programem mieszkaniowym o powierzchni użytkowej nie przekraczającej 150m#178; i w budynkach jednorodzinnych, o powierzchni użytkowej nie przekraczającej 300m#178;.

Umowy z klientami Wnioskodawca zawiera na łączną kwotę za materiały i koszt robocizny, co Wnioskodawca wykazuje na fakturze w jednej pozycji.

Wszystkie produkty (w tym rolety i żaluzje) montowane przez Wnioskodawcę na zewnątrz dają wyraźne ulepszenie w zakresie termomodernizacji zarówno w okresach dużego nasłonecznienia w miesiącach letnich (ochrona przed nagrzewaniem w wyniku promieniowania słonecznego) jak i też w okresie zimowym (zabezpieczenie przed emisją ciepła przez otwory okienne i drzwiowe na zewnątrz).

Montowane na zewnątrz refleksole i systemy weranda-altana, wspierają układ klimatyzacyjny, lub pozwalają nawet na rezygnację z klimatyzacji. Chronią również mieszkania przed uderzeniami wiatru, deszczu i śniegu oraz spełniają rolę antywłamaniową (żaluzje metalowe).

Każda roleta zamontowana w stolarce okiennej unowocześnia produkt i trwale go ulepsza, ponieważ ma właściwości termoizolacyjne, a więc jest to również termomodernizacja gdyż współczynnik przenikania ciepła jest mniejszy i w myśl unijnego prawa budowlanego, kiedy każdy budynek powyżej 50 m#178;. powinien posiadać certyfikat energooszczędności, wyroby z tworzyw sztucznych w otworach budowlanych zamontowane profesjonalnie ograniczają przepuszczalność ciepła i zimna, w związku z tym przyczyniają się do energooszczędności (większość rolet posiada certyfikaty z wyszczególnionym oporem cieplnym).

Rolety wewnętrzne jak rolety tekstylne w tym rolety refleksyjne oraz pozostałe żaluzje aluminiowe, tekstylne i drewniane montowane przez Wnioskodawcę stosowane są jako odbojnik promieni słonecznych, spełniają rolę termoizolacyjną.

Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem dotyczącym właściwej stawki podatku VAT dla sprzedaży usług montażowo - instalacyjnych wymienionych we wniosku polegających na mocowaniu rolet i żaluzji wewnętrznych i zewnętrznych różnego typu osobom fizycznym w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego montowania, czy montażu różnych towarów.

Należy zauważyć, iż sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont, modernizacja, czy też termomodernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako usługę remontu, modernizacji lub termomodernizacji, o których mowa w ustawie.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż usługi w zakresie montażu rolet i żaluzji zewnętrznych różnego typu wykonywane przez Wnioskodawcę w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych oraz w lokalach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym podlegają opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku VAT, w myśl art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Opisane przez Wnioskodawcę usługi stanowią bowiem usługi wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Stawka ta ma zastosowanie do całości robót (koszt robocizny oraz materiału), przy założeniu, że roboty te wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz, że Wnioskodawca zawarł umowy na wykonanie usługi, bez wyodrębniania poszczególnych elementów, które złożą się na tę usługę.

Jednocześnie zaznaczyć należy, iż obniżona 8% stawka VAT w odniesieniu do rolet garażowych będzie miała zastosowanie wyłącznie w sytuacji gdy garaże te są integralną częścią budynku jednorodzinnego. Stawka ta nie ma zastosowania gdy usługa dotyczy wyłącznie garażu stanowiącego samodzielny lokal użytkowy.

Natomiast w sytuacji świadczenia przez Wnioskodawcę usług montażu rolet i żaluzji wewnętrznych w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zastosowanie będzie miała 23% stawka podatku od towarów i usług.

Żaluzje i rolety wewnętrzne są wyposażeniem budynku (lokalu), a ich przytwierdzenie do ram okiennych lub ścian i sufitu pozostaje bez znaczenia. W wyniku ich montażu nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku.

Wskazać należy, że preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Zatem montaż ww. rolet i żaluzji wewnętrznych nie mieści się w pojęciu przebudowy, remontu, modernizacji lub termomodernizacji budynku, bowiem nie nastąpi trwałe połączenie z budynkiem, a jednocześnie mamy do czynienia z elementami wyposażenia budynku.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi montażu rolet i żaluzji w budownictwie mieszkaniowym, w świetle przepisów ustawy o VAT opodatkowane są stawką 8% podatku od towarów i usług jest prawidłowe tylko w części montażu rolet i żaluzji zewnętrznych. Natomiast w pozostałej części dotyczącej usługi montażowo - instalacyjnej żaluzji i rolet wewnętrznych stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja odnosi się tylko do wyrobów wskazanych w pytaniu tj. rolet i żaluzji wewnętrznych i zewnętrznych.

Informacje na temat innych sprzedawanych i montowanych przez Wnioskodawcę wyrobów przyjęto jako element stanu faktycznego nie podlegający ocenie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl