IBPP2/443-734/11/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-734/11/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 września 2011 r. (data wpływu 21 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania wydawanych bezpłatnie przez Muzeum wydawnictw w celach reklamowych, promocyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania wydawanych bezpłatnie przez Muzeum wydawnictw w celach reklamowych, promocyjnych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 września 2011 r. (data wpływu 21 września 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 września 2011 r. znak: IBPP2/443-734/11/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również Muzeum) wydaje własne publikacje związane z muzeum, eksponatami, historią miasta. Wydawnictwa te sprzedawane są w muzeum, kilka egzemplarzy w roku wydaje się w celach reklamowych, promocyjnych muzeum. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z magazynu Muzeum wydaje wydawnictwa na podstawie RW - przekazanie wyrobu gotowego do użytku lub RW - przekazanie towaru do użytku. Wydawnictwa te są przekazywane w ww. celu osobom niezidentyfikowanym osobowo czyli bez nazwiska, imienia i adresu. Czasami są to kwoty do 100 złotych czasami powyżej. Co roku Muzeum organizuje sesje rady muzealnej. Członkom rady Wnioskodawca wręcza swoje publikacje jako egzemplarze reklamowe powyżej 100 zł.

Dodatkowo w piśmie z dnia 15 września 2011 r. w odpowiedzi na pytanie tut. organu czy publikacje są drukowanymi materiałami reklamowymi i informacyjnymi, prezentami o małej wartości bądź próbkami Wnioskodawca wyjaśnił, iż nie są typowe materiały reklamowe ani prezenty o małej wartości ani próbki. (Jednak niejednokrotnie Wnioskodawca przekazuje je w takiej formie). Wydawnictwa publikowane przez Muzeum są drukowane w obcej drukarni, są to książki drukowane o tematyce historycznej, naukowej i dziełach sztuki oznaczone symbolami ISBN, (PKWiU 58.11.1, publikacje te nie przekraczają wartości 100,00 zł) także publikacje w formie folderów oraz informatorów bez dodatkowych oznaczeń.

Natomiast w odpowiedzi na pytanie tut. organu czy w żadnym przypadku Wnioskodawca nie dysponuje dokumentacją (ewidencją) pozwalającą na ustalenie tożsamości obdarowanych osób), Wnioskodawca wyjaśnił, iż Wnioskodawca dysponuje czasami danymi, które pozwalają na ustalenie tożsamości obdarowanych, tak jest w przypadku członków Rady Muzealnej, ale w wielu przypadkach nie posiada i nie ma dostępu do takich danych.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, iż wszystkie publikacje można zakupić w kasie Zamku Muzeum w chwili zakupu biletu wstępu. Poza tym publikacje te są przekazywane także jako egzemplarze na rzecz bibliotek, instytucji kultury i egzemplarze autorskie oraz na rzecz pracowników jako egzemplarze robocze, które mają na celu pogłębienia wiedzy są to cele związane z działalnością muzeum.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, sprecyzowane ostatecznie w piśmie z dnia 15 września 2011 r.):

Czy Wnioskodawca powinien za ww. czynności wystawić fakturę wewnętrzną VAT w przypadku nie posiadania ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób obdarowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprecyzowanym ostatecznie w piśmie z dnia 15 września 2011 r.), powinien wystawiać faktury wewnętrzne VAT do wszystkich ww. czynności to znaczy:

* w przypadku przekazania publikacji w celach reklamowych i promocyjnych wszystkim obdarowanym (oprócz osób, których tożsamość Wnioskodawca posiada i otrzymali prezenty do 100,00 zł w roku podatkowym),

* w przypadku przekazania publikacji bibliotekom, zaprzyjaźnionym instytucjom kultury (muzea, domy kultury) i jako egzemplarze autorskie, w sytuacji gdy wartość jednego egzemplarza przekracza 10 zł,

* w przypadku przekazania publikacji w celach informacyjnych na rzecz własnych pracowników jako egzemplarze robocze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Według art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Zgodnie z obecnie obowiązującym brzmieniem powyższego przepisu, wszelkie nieodpłatne przekazania przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa bez wynagrodzenia, niezależnie od tego, czy są one realizowane na cele związane czy niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, podlegają opodatkowaniu, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych towarów w całości lub w części.

Zatem dla uznania nieodpłatnej dostawy towarów za odpłatną dostawę towarów, muszą być spełnione łącznie 2 przesłanki, tj.:

* podatnik przekazuje nieodpłatnie lub zużywa towary należącego do jego przedsiębiorstwa oraz

* podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Oznacza to, że cel takiego przekazania pozostaje bez znaczenia, podobnie jak i podmiot, na rzecz którego jest ono dokonywane (przepis wskazuje jedynie przykładowe sytuacje, które mogą zostać uznane za odpłatną dostawę towarów).

Przepisu ust. 2 - na mocy art. 7 ust. 3 ustawy o VAT - nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Stosownie do art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy (art. 7 ust. 7 ustawy o VAT).

Z treści opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca (dalej również Muzeum) wydaje własne publikacje związane z muzeum, eksponatami, historią miasta. Wydawnictwa te sprzedawane są w muzeum, kilka egzemplarzy w roku wydaje się w celach reklamowych, promocyjnych muzeum. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z magazynu Muzeum wydaje wydawnictwa na podstawie RW - przekazanie wyrobu gotowego do użytku lub RW - przekazanie towaru do użytku. Wydawnictwa te są przekazywane w ww. celu osobom niezidentyfikowanym osobowo czyli bez nazwiska, imienia i adresu. Czasami są to kwoty do 100 złotych czasami powyżej. Co roku Muzeum organizuje sesje rady muzealnej. Członkom rady Wnioskodawca wręcza swoje publikacje jako egzemplarze reklamowe powyżej 100 zł.

Dodatkowo w piśmie z dnia 15 września 2011 r. w odpowiedzi na pytanie tut. organu czy publikacje są drukowanymi materiałami reklamowymi i informacyjnymi, prezentami o małej wartości bądź próbkami Wnioskodawca wyjaśnił, iż nie są typowe materiały reklamowe ani prezenty o małej wartości ani próbki. (Jednak niejednokrotnie Wnioskodawca przekazuje je w takiej formie). Wydawnictwa publikowane przez Muzeum są drukowane w obcej drukarni, są to książki drukowane o tematyce historycznej, naukowej i dziełach sztuki oznaczone symbolami ISBN, (PKWiU 58.11.1, publikacje te nie przekraczają wartości 100,00 zł) także publikacje w formie folderów oraz informatorów bez dodatkowych oznaczeń.

Natomiast w odpowiedzi na pytanie tut. organu czy w żadnym przypadku Wnioskodawca nie dysponuje dokumentacją (ewidencją) pozwalającą na ustalenie tożsamości obdarowanych osób), Wnioskodawca wyjaśnił, iż Wnioskodawca dysponuje czasami danymi, które pozwalają na ustalenie tożsamości obdarowanych, tak jest w przypadku członków Rady Muzealnej, ale w wielu przypadkach nie posiada i nie ma dostępu do takich danych.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, iż wszystkie publikacje można zakupić w kasie Zamku Muzeum w chwili zakupu biletu wstępu. Poza tym publikacje te są przekazywane także jako egzemplarze na rzecz bibliotek, instytucji kultury i egzemplarze autorskie oraz na rzecz pracowników jako egzemplarze robocze które mają na celu pogłębienia wiedzy są to cele związane z działalnością muzeum.

Z analizy cytowanych wyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa podatnika, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne, bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.

Zatem należy stwierdzić, iż opodatkowanie nieodpłatnego przekazania towarów, w sytuacji gdy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu w całości lub w części, uzależnione jest od tego, czy towary te wyczerpują ustawowe przesłanki, pozwalające uznać je za prezenty o małej wartości. Bowiem w sytuacji, gdy przekazuje on jednej osobie towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, i prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób, a także przekazuje towary których nie ujęto w ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł, takie przekazanie nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT i nie rodzi obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy Wnioskodawcy przysługiwało w całości lub w części, prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydaniem własnych publikacji, przekazanie ich w formie nieodpłatnego przekazania:

* w celach reklamowych i promocyjnych wszystkim obdarowanym,

* bibliotekom, zaprzyjaźnionym instytucjom kultury (muzea, domy kultury) i jako egzemplarze autorskie,

* w celach informacyjnych na rzecz własnych pracowników jako egzemplarze robocze,

podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wyjątkiem jest sytuacja, w której przekazywane przez Wnioskodawcę jednej osobie towary (publikacje) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł ujęte są w prowadzonej ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości tych osób, lub jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie jego przekazywania, nie przekroczył 10 zł.

Końcowo należy wskazać, iż w przypadku, gdy wartość przekazywanych towarów dla danego obdarowanego w roku podatkowym przekracza kwotę 100 zł, Wnioskodawca w świetle przepisu art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, jest zobligowany nadal do prowadzenia ewidencji osób obdarowanych.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Faktura ta winna być wystawiona zgodnie regulacjami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Reasumując, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek udokumentowania fakturą wewnętrzną czynności związanych z wyżej opisanymi nieodpłatnymi przekazaniami, tj.:

* w przypadku przekazania publikacji w celach reklamowych i promocyjnych wszystkim obdarowanym (oprócz osób, których tożsamość Wnioskodawca posiada i otrzymali prezenty do 100 zł w roku podatkowym oraz Wnioskodawca prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób),

* w przypadku przekazania publikacji bibliotekom, zaprzyjaźnionym instytucjom kultury (muzea, domy kultury) i jako egzemplarze autorskie, w sytuacji gdy wartość jednego egzemplarza przekracza 10 zł,

* w przypadku przekazania publikacji w celach informacyjnych na rzecz własnych pracowników jako egzemplarze robocze, o ile przedmiotowe przekazanie jest przekazaniem na cele osobiste pracowników (art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT).

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl