IBPP2/443-716/11/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-716/11/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2011 r. (data wpływu 15 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót budowlanych - montaż "roleta plus okno" w ramach budowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie stawki podatku VAT dla robót budowlanych - montaż "roleta plus okno" w ramach budowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką, której podstawową działalność stanowi świadczenie usług budowlanych i remontowo-budowlanych na rzecz osób fizycznych i osób prawnych. Zgodnie z PKWiU działalność Wnioskodawcy zawiera się w działach: 41, 42 i 43. Wnioskodawca zaznaczył, że nie zajmuje się produkcją żadnych towarów i materiałów wykorzystywanych w świadczonych usługach. Realizując kompleksowo poszczególne kontrakty remontowo-budowlane zaopatruje się w potrzebne towary i materiały u dostawców zewnętrznych. W zakresie świadczonych usług między innymi występują prace polegające na kompleksowej wymianie stolarki okiennej i drzwiowej.

Wnioskodawca wskazał, iż zwrócił się do niego klient, który jest inwestorem i wykonawcą zadania inwestycyjnego "budowa budynków mieszkalnych jednorodzinnych" z zapytaniem o złożenie oferty na zrealizowanie części kontraktu dotyczącej kompleksowego zagospodarowania otworów okiennych (montaż stolarki okiennej). Jak wynika z dokumentacji projektowej w nowo budowanych budynkach mają być wmontowane okna wraz z roletami zewnętrznymi. Po przeanalizowaniu dokumentacji i przedstawieniu inwestorowi kosztorysu ofertowego na wykonanie prac budowlanych, Wnioskodawca podpisał umowę na realizację zadania. Przedmiotem umowy jest wykonanie prac budowlanych w budynkach jednorodzinnych - montaż okien wraz z roletami zewnętrznymi osadzanymi na oknach (wymogi projektu budowlanego). Zakres ofertowy przedmiotowej umowy obejmuje: pomiar okien, zamówienie okien, pomiar rolet odpowiednio do każdego okna, zamówienie rolet, kompletowanie rolet z oknami oraz montaż gotowych kompletów w otworach okiennych.

Po wejściu w życie od 1 stycznia 2011 r. nowych zasad naliczania podatku od towarów i usług w zakresie obniżonej stawki na roboty budowlane, remontowe i modernizacyjne w obiektach budownictwa mieszkaniowego art. 41 ust. 12 i pojawiających się interpretacjach Izb Skarbowych wątpliwości Wnioskodawcy wzbudza kwestia opodatkowania podatkiem VAT świadczonej usługi remontowo-budowlanej w zakresie wykonania części dotyczącej wyposażenia okna lub drzwi w rolety zewnętrzne.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 1):

Czy wykonanie usług których przedmiotem są - roboty budowlane polegające na skompletowaniu "roleta plus okno", a następnie montaż powstałego kompletu w ramach przedmiotowego zadania - roboty budowlane w budynkach jednorodzinnych sklasyfikowanych w PKOB 11 - podlega w całości opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8%.

Stanowisko Wnioskodawcy (oznaczone we wniosku nr 1):

W momencie rozliczania przedmiotu kontraktu mając na względzie art. 41 ust. 12 i 12a-c powinien on zastosować obniżoną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8% do całości zadania.

Uzasadnienie stanowiska:

* wyjściowym kontraktem jest budowa kilku budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni użytkowej do 300 m 2 każdy (projekt i oświadczenie inwestora),

* prace nie mają charakteru modernizacyjnego, remontowo-budowlanego czy konserwacji tylko typowo budowlany (nowo powstające budynki),

* realizowana budowa spełnia warunki podane w ustawie i dotyczy budownictwa społecznego,

* przedmiotem jego usługi są prace budowlane mieszczące się w dziale PKWiU 43.32.1 oraz 43.39.19,

* inwestor powierzając Wnioskodawcy pewien zakres specjalistycznych prac do wykonania nadał jego firmie rangę "podwykonawcy" biorącego udział w realizacji głównego kontraktu - budowy obiektu mieszkalnego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11, opodatkowaną 8% podatkiem od towarów i usług,

* ponadto jak wynika z projektu głównym założeniem projektanta jest, aby wmontowane okna w budynkach jednorodzinnych spełniały kryteria pełnego bezpieczeństwa i ich integralną częścią były rolety antywłamaniowe osadzone i zamontowane bezpośrednio na oknach, tworząc tym samym pewną nierozerwalną całość (komplet wymagający specyficznej czynności montażowej przed osadzeniem samego okna),

* wszystkie zamawiane rolety zewnętrzne będą wykonane na określony wymiar i wmontowane w określone okno.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosił 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia budowa dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca jest spółką, której podstawową działalność stanowi świadczenie usług budowlanych i remontowo-budowlanych na rzecz osób fizycznych i osób prawnych. Zgodnie z PKWiU działalność Wnioskodawcy zawiera się w działach: 41, 42 i 43. Wnioskodawca nie zajmuje się produkcją żadnych towarów i materiałów wykorzystywanych w świadczonych usługach. Realizując kompleksowo poszczególne kontrakty remontowo-budowlane zaopatruje się w potrzebne towary i materiały u dostawców zewnętrznych. W zakresie świadczonych usług między innymi występują prace polegające na kompleksowej wymianie stolarki okiennej i drzwiowej. Wnioskodawca wskazał, iż zwrócił się do niego klient który jest inwestorem i wykonawcą zadania inwestycyjnego "budowa budynków mieszkalnych jednorodzinnych" z zapytaniem o złożenie oferty na zrealizowanie części kontraktu dotyczącej kompleksowego zagospodarowania otworów okiennych (montaż stolarki okiennej). Jak wynika z dokumentacji projektowej w nowo budowanych budynkach mają być wmontowane okna wraz z roletami zewnętrznymi. Po przeanalizowaniu dokumentacji i przedstawieniu inwestorowi kosztorysu ofertowego na wykonanie prac budowlanych, Wnioskodawca podpisał umowę na realizację zadania. Przedmiotem umowy jest wykonanie prac budowlanych w budynkach jednorodzinnych - montaż okien wraz z roletami zewnętrznymi osadzanymi na oknach (wymogi projektu budowlanego). Zakres ofertowy przedmiotowej umowy obejmuje: pomiar okien, zamówienie okien, pomiar rolet odpowiednio do każdego okna, zamówienie rolet, kompletowanie rolet z oknami oraz montaż gotowych kompletów w otworach okiennych.

Z wniosku wynika również, iż:

* wyjściowym kontraktem jest budowa kilku budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni użytkowej do 300 m 2 każdy (projekt i oświadczenie inwestora),

* prace nie mają charakteru modernizacyjnego, remontowo-budowlanego czy konserwacji tylko typowo budowlany (nowo powstające budynki),

* realizowana budowa spełnia warunki podane w ustawie i dotyczy budownictwa społecznego,

* przedmiotem jego usługi są prace budowlane mieszczące się w dziale PKWiU 43.32.1 oraz 43.39.19,

* inwestor powierzając Wnioskodawcy pewien zakres specjalistycznych prac do wykonania nadał jego firmie rangę "podwykonawcy" biorącego udział w realizacji głównego kontraktu - budowy obiektu mieszkalnego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11, opodatkowaną 8% podatkiem od towarów i usług,

* ponadto jak wynika z projektu głównym założeniem projektanta jest, aby wmontowane okna w budynkach jednorodzinnych spełniały kryteria pełnego bezpieczeństwa i ich integralną częścią były rolety antywłamaniowe osadzone i zamontowane bezpośrednio na oknach, tworząc tym samym pewną nierozerwalną całość (komplet wymagający specyficznej czynności montażowej przed osadzeniem samego okna),

* wszystkie zamawiane rolety zewnętrzne będą wykonane na określony wymiar i wmontowane w określone okno.

Odnosząc wskazany powyżej stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy Wnioskodawca, działając jako podwykonawca biorący udział w realizacji głównego kontraktu - budowy obiektu mieszkalnego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11, będącego budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym o powierzchni użytkowej do 300 m 2, wykonuje, mieszczącą się w zakresie budowy, usługę polegającą na skompletowaniu "roleta plus okno" (dotyczy rolety zewnętrznej) a następnie montażu powstałego kompletu, to usługa ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8%, zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wyjaśnić należy, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga jedynie w kwestii objętej pytaniem oznaczonym we wniosku jako nr 1. Natomiast zagadnienie objęte pytaniem Wnioskodawcy Nr 2 będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Dodatkowo należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania prowadzonej działalności i świadczonych przez niego usług według PKWiU oraz budynków według PKOB. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji prowadzonej działalności, świadczonych przez Wnioskodawcę usług według PKWiU oraz budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje działalność, swoje usługi oraz budynki według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania działalności, budynków oraz wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl