IBPP2/443-705/11/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-705/11/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2011 r. (data wpływu 14 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach za usługi finansowane z ZFŚS - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach za usługi finansowane z ZFŚS.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 września 2011 r. (data wpływu 14 września 2011 r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 5 września 2011 r. znak: IBPP2/443-705/11/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

W odpowiedzi na pytanie dotyczące kwestii opodatkowania podatkiem VAT dopłaty pracowników do dofinansowania wycieczek oraz innych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej dla pracowników z ZFŚŚ Wnioskodawca otrzymał indywidualną interpretację Nr IBPP2/443-828/10/BW z dnia 31 grudnia 2010 r., z której wynika, że dopłaty takie są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W świetle tego Wnioskodawca zastanawia się, czy przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT dotyczących zakupu usług finansowanych z ZFŚS, w części sfinansowanej przez pracownika.

Wnioskodawca nadmienił również, że wykonuje zadania z administracji publicznej i w tym zakresie nie jest podatnikiem podatku VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku w części odpowiadającej wysokości dopłat pracowników czy ewentualnie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku w całości.

Wnioskodawca wskazał, że pytanie dotyczy:

* kwestii obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w fakturach za usługi finansowane z ZFŚS, w części odpowiadającej wysokości dopłat pracowników lub w całości,

* przypadku, gdy realizowane ze środków ZFŚS zakupy (usługi, towary) są opodatkowane podatkiem VAT (stawki 5%, 8%, 23%) i następnie "odsprzedawane pracownikom po niższej cenie". W przypadku odsprzedaży (dopłata pracowników) Wnioskodawca stosuje stawki podatku VAT takie jak w fakturach zakupowych finansowanych z ZFŚS.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca w przedmiotowej sprawie stoi na stanowisku, iż można odliczać podatek naliczony z faktur VAT finansowanych z ZFŚS, w CZĘŚCI odpowiadającej wysokości dopłat pracowników (opodatkowanych podatkiem VAT), bowiem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Część odliczenia rozumiana przez Wnioskodawcę jako:

PRZYKŁAD

Pracownik dopłaca do karnetu na basen 20 zł brutto. Ta kwota dopłat jest opodatkowana stawką 8% - (tj. 18.52 netto, 1.48 VAT)). Natomiast Wnioskodawca uważa, że w tej samej kwocie VAT, tj. 1.48 przysługuje mu odliczenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 9 września 2011 r. Wnioskodawca zmodyfikował opis sprawy, uzupełnił pytanie oraz zmodyfikował własne stanowisko w porównaniu do treści zawartych we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 8 czerwca 2011 r. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 9 września 2011 r. było konsekwencją wezwania tut. organu z dnia 5 września 2011 r. znak: IBPP2/443-705/11/BW do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, przyjęto, że stan faktyczny, pytanie oraz własne stanowisko przedstawione w tym właśnie piśmie są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, iż podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT). Ustawodawca dopuszcza zatem możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi czyli takimi, w wyniku których następuje określenie podatku należnego.

A zatem odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane lub importowane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Analizując powyższe należy stwierdzić, iż podatnik w momencie nabycia towarów oraz usług określa, czy nabywane przez niego towary i usługi będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. W konsekwencji należy stwierdzić, iż podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami, a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym jeśli Wnioskodawca nabywa usługę, którą następnie przekaże odpłatnie pracownikom w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT to przysługuje mu prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie usług (czy towarów) związanych z odsprzedażą i świadczeniem usług opodatkowanych.

Jak wynika z wniosku usługi, które Wnioskodawca odsprzedaje pracownikom (w części finansowane z ZFŚS) są opodatkowane podatkiem VAT (stawki 5%, 8%, 23%).

Zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie przedmiotowych usług finansowanych w części z ZFŚS.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy poparte przykładem należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznaczyć należy, że dokonując odliczenia należy mieć na uwadze wyłączenia z prawa do odliczenia, o których mowa w art. 88 ww. ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl