IBPP2/443-696/12/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-696/12/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2012 r. (data wpływu 16 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 października 2012 r. (data wpływu 10 października 2012 r.) oraz pismem z dnia 15 października 2012 r. (data wpływu) oraz z dnia 18 października 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży biletów wstępu na koncert zorganizowany przez Stowarzyszenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży biletów wstępu na koncert zorganizowany przez Stowarzyszenie.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 października 2012 r. (data wpływu 10 października 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 1 października 2012 r. znak: IBPP2/443-696/12/WN, IBPBII/1/436-252/12/MCZ oraz pismem z dnia 15 października 2012 r. (data wpływu) oraz z dnia 18 października 2012 r. (data wpływu).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie zamierza zorganizować koncert Zespołu "S.". Zespół wystąpi nieodpłatnie, a dochód ze sprzedaży biletów będzie przeznaczony na zakup protez kończyn dla mieszkańca Domu Pomocy Społecznej w Ł., przy którym działa Stowarzyszenie.

W piśmie z dnia 4 października 2012 r. będącym uzupełnieniem wniosku Stowarzyszenie dodało:

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie składa deklaracji VAT-7.

Stowarzyszenie nie jest podmiotem, prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Stowarzyszenie nie organizowało żadnych imprez kulturalnych. Koncert charytatywny Zespołu "S." to impreza, z której dochód zostanie przeznaczony na cel statutowy tj. m.in. dobroczynność, pomoc społeczna lub rehabilitacja zawodowa i społeczna inwalidów. Czynność (koncert) została zorganizowana jednorazowo, a dochód nie przekracza 150,000,- złotych.

Natomiast w piśmie z dnia 15 października 2012 r. Wnioskodawca dodał, że Stowarzyszenie w Ł. 64 zostało zarejestrowane przez Sąd Rejonowy w K., XI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.

Dodatkowo w piśmie z dnia 18 października 2012 r. Wnioskodawca doprecyzował, że:

* wartość sprzedaży opodatkowanej biletów nie przekroczyła kwoty 150.000 zł

* w poprzednim roku podatkowym wartość sprzedaży opodatkowanej również nie przekroczyła kwoty 150.000 zł

* nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie jest zobowiązane do zapłaty podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, członkami Stowarzyszenia są pracownicy Domu Pomocy Społecznej w Ł., przy którym działa Stowarzyszenie. Nikt z członków Stowarzyszenia, ani jego Zarząd nie pobiera z tego tytułu wynagrodzenia. Działalnością w Stowarzyszeniu zajmują się społecznie w ramach swojego czasu wolnego.

Wnioskodawca uważa, że nie powinien odprowadzać podatków (dochodowego od osób prawych i VAT) od dochodu uzyskanego z koncertu, gdyż taka forma pomocy - (cały dochód przeznaczony na zakup protez kończyn) mieści się w celach statutowych Stowarzyszenia.

Celem Stowarzyszenia jest:

1.

Wyrównywanie szans, integracja społeczna oraz aktywizacja zawodowa osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, chorych i niepełnosprawnych oraz ich rodzin w zakresie:

a.

udzielania pomocy i wsparcia we wszystkich sferach życia,

b.

świadczenia usług opiekuńczych, wychowawczych i specjalistycznych,

c.

promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej,

d.

prowadzenia różnorodnych form rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej osób niepełnosprawnych,

e.

podejmowania działań zmierzających do tworzenia placówek rehabilitacyjnych, terapeutycznych, rekreacyjnych; ośrodków opiekuńczych; środowiskowych, ośrodków dziennego, okresowego i stałego pobytu osób niepełnosprawnych, ośrodków aktywizacji zawodowej oraz innych,

f.

prowadzenia domów pomocy społecznej,

g.

prowadzenia działalności informacyjnej, wydawniczej i szkoleniowej,

h.

prowadzenia i wspomagania działań wspierających osoby zagrożone wykluczeniem społecznym ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia dla nich miejsc pracy oraz zakwaterowania.

2.

Udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży znajdującej się w trudnej sytuacji życiowej w zakresie:

a.

prowadzenia działalności profilaktycznej dla dzieci i młodzieży z środowisk patologicznych,

b.

rozwijania kreatywności twórczej dzieci i młodzieży z rodzin patologicznych,

c.

organizowania wsparcia materialnego i rzeczowego dla dzieci i młodzieży z rodzin ubogich o niskim statusie ekonomicznym.

Stowarzyszenie nie świadczy odpłatnych usług (a wówczas m.in. może powstać obowiązek zapłacenia VAT). Wnioskodawca natomiast prowadzi nieodpłatną działalność statutową. (...).

Cel Stowarzyszenie nie ma charakteru zarobkowego (nie prowadzi działalności gospodarczej). Gromadzenie pieniędzy lub darowizn rzeczowych to tylko środki, dzięki którym Stowarzyszenie realizować będzie cele statutowe.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że powinien być zwolniony z opodatkowania podatkiem VAT ze sprzedaży biletów wstępu na koncert.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 15 ust. 1 cyt. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).

Z powyższych przepisów wynika zasada zgodnie, z którą odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tylko wówczas, gdy są wykonywane przez podatnika podatku od towarów i usług działającego dla tych czynności w takim właśnie charakterze.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z kolei, w myśl art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W oparciu o art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Na mocy art. 113 ust. 13 ustawy zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

c.

nowych środków transportu,

d.

terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3.

niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie zamierza zorganizować koncert Zespołu "S.". Zespół wystąpi nieodpłatnie, a dochód ze sprzedaży biletów będzie przeznaczony na zakup protez kończyn dla mieszkańca Domu Pomocy Społecznej w Ł., przy którym działa Stowarzyszenie. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie składa deklaracji VAT-7. Stowarzyszenie nie jest podmiotem, prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Stowarzyszenie nie organizowało żadnych imprez kulturalnych. Koncert charytatywny Zespołu "S." to impreza, z której dochód zostanie przeznaczony na cel statutowy tj. m.in. dobroczynność, pomoc społeczna lub rehabilitacja zawodowa i społeczna inwalidów. Czynność (koncert) została zorganizowana jednorazowo, a dochód nie przekracza 150.000 złotych.

Stowarzyszenie zostało zarejestrowane przez Sąd Rejonowy w K. w dniu 26 maja 2010 r.

Wartość sprzedaży opodatkowanej biletów nie przekroczyła kwoty 150.000 zł.

W poprzednim roku podatkowym wartość sprzedaży opodatkowanej również nie przekroczyła kwoty 150.000 zł.

Wnioskodawca nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż skoro Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a wartość sprzedaży opodatkowanej z biletów wstępu na koncert nie przekroczyła kwoty 150.000 zł, ponadto w poprzednim roku podatkowym wartość sprzedaży opodatkowanej również nie przekroczyła kwoty 150.000 zł oraz Wnioskodawca nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, zatem sprzedaż biletów na koncert charytatywny nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, mimo iż prawidłowość stanowiska wynika z innej podstawy aniżeli wskazał Wnioskodawca, bowiem wskazał on, że sprzedaż biletów na koncert powinna być zwolniona, a tymczasem czynność ta nie podlega opodatkowaniu VAT.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od spadków i darowizn została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl