IBPP2/443-684/11/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-684/11/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2011 r. (data wpływu do tut. organu 7 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu do tut. organu 12 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w przypadku krajowych dostaw biomasy - peletu/brykietu z łusek słonecznika, peletu/brykietu ze słomy zbożowej, peletu/brykietu ze słomy rzepakowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, m.in., w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w przypadku krajowych dostaw biomasy - peletu/brykietu z łusek słonecznika, peletu/brykietu ze słomy zbożowej, peletu/brykietu ze słomy rzepakowej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu do tut. organu 12 września 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 31 sierpnia 2011 r. znak: IBPP2/443-684/11/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca sprzedaje pelety, zarówno wyprodukowane przez siebie, jak i zakupione od innych producentów, również zagranicznych, z łusek słonecznika, ze słomy zbożowej oraz ze słomy rzepakowej. Surowce powyższe zakwalifikowane są do PKWiU w grupie 01.11.60-00.1.

Wytworzenie pelet polega jedynie na rozdrobnieniu oraz poddaniu surowca działaniu prasy o dużym nacisku bez dodawania innych półproduktów czy środków spalających.

Wnioskodawca kupuje surowce do produkcji zarówno od kontrahentów krajowych jak i zagranicznych, bezpośrednio od rolników na faktury RR oraz od dostawców zarejestrowanych jako podatnicy VAT na faktury VAT. Z powyższych faktur odlicza podatek naliczony.

Natomiast w piśmie z dnia 5 września 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż sprzedaje pelety/brykiety (przeznaczone do spalania w systemach ciepłowniczych jako opał), zarówno wyprodukowane przez siebie, jak i zakupione od innych producentów, również zagranicznych, z łusek słonecznika, ze słomy zbożowej oraz ze słomy rzepakowej. Produkty powyższe zakwalifikowane są do PKWiU 2008 w grupie 16.29.25.0 (zgodnie z interpretacją GUS - Dział 11-20 - PKWiU 16). Wytworzenie peletu/brykietu polega jedynie na rozdrobnieniu oraz poddaniu surowca działaniu prasy o dużym nacisku bez dodawania innych półproduktów czy środków spajających.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz składa deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca zamierza w przyszłości dokonywać wewnątrzwspólnotowych nabyć opisanych we wniosku peletów.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT-UE).

Dostawcy z krajów UE, od których Wnioskodawca zamierza dokonywać nabyć wewnątrzwspólnotowych wymienionych we wniosku peletów/brykietów będą podatnikami zarejestrowanymi w swoim kraju dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Transakcje te dokumentowane będą fakturami VAT. Wnioskodawca będzie podawał kontrahentom (od których będzie dokonywał tegoż nabycia) numer identyfikacji dla transakcji wewnątrzwspólnotowch pod którym jest on zidentyfikowany w kraju.

Wnioskodawca dokonuje importu wymienionych we wniosku peletów/brykietów z terytorium Ukrainy. Wymienione we wniosku pelety/brykiety zostały zaklasyfikowane pod kodem Nomenklatury Scalonej (CN) 12130000.

W związku z powyższym zadano, m.in., następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku należy zastosować w przypadku dostaw biomasy - pelet z łusek słonecznika, pelet ze słomy zbożowej, pelet ze słomy rzepakowej - sklasyfikowany wg PKWiU w grupie 01.11.60-00.1 w roku 2011.

Natomiast w piśmie z dnia 5 września 2011 r. Wnioskodawca przedstawił pytanie:

Jaką stawkę podatku należy zastosować w przypadku krajowych dostaw biomasy - pelet/brykiet z łusek słonecznika, pelet/brykiet ze słomy zbożowej, pelet/brykiet ze słomy rzepakowej przeznaczonych do spalania w systemach ciepłowniczych jako opał - sklasyfikowany wg PKWiU w grupie 16.29.25.0 w roku 2011.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca będzie dokonywać wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu towarów oraz sprzedaży pelet z łusek słonecznika, pelet ze słomy, które zawierają się w grupie PKWiU ex 01.11. oraz nie zostały objęte wyłączeniem. Dlatego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że stawką właściwą dla tego typu transakcji krajowych jest stawka 8%.

Natomiast w piśmie z dnia 5 września 2011 r. Wnioskodawca stwierdził:

Wnioskodawca będzie dokonywać wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu towarów oraz sprzedaży pelet/brykiet z łusek słonecznika, pelet/brykiet ze słomy, który zawiera się w grupie PKWiU ex 16.29.25.0 oraz nie zostały objęte wyłączeniem. Dlatego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że stawką właściwą dla tego typu transakcji krajowych jest stawka 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 5 września 2011 r. Wnioskodawca zmodyfikował i uzupełnił opis sprawy, a także zmodyfikował pytanie i własne stanowisko w sprawie.

Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 5 września 2011 r. zostało przesłane jako uzupełnienie przedmiotowego wniosku z 31 maja 2011 r., przyjęto, że opis sprawy, pytanie i własne stanowisko przedstawione w tym właśnie piśmie są ostateczne i w przedmiotowej interpretacji wzięto pod uwagę opis sprawy, pytanie oraz własne stanowisko przedstawione właśnie w tym piśmie z dnia 5 września 2011 r.

Należy też zauważyć, iż przedmiotowa interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie przedstawionego pytania, tj. w zakresie stawki podatku VAT dla krajowych dostaw ściśle wymienionych w pytaniu towarów (tj. biomasy - peletu/brykietu z łusek słonecznika, peletu/brykietu ze słomy zbożowej, peletu/brykietu ze słomy rzepakowej).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 5a ww. ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z cyt. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Pod pozycją 53 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono grupę ex 16.29.25.0, tj. "Wyroby ze słomy, esparto i pozostałych materiałów w rodzaju stosowanych do wyplatania; wyroby koszykarskie i wikliniarskie - wyłącznie brykiety ze słomy i siana".

Należy w tym miejscu wskazać, iż z treści art. 2 pkt 30 ustawy wynika, że przez zapis "PKWiU ex" rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do wyrobów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa wyrobu. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania - konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Ponadto zauważa się, iż w świetle objaśnienia do powołanego wyżej załącznika nr 3 do ustawy, ww. wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy.

Zgodnie z art. 41 ust. 2a ww. ustawy o VAT dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Jednakże w załączniku tym nie został wymieniony towar o symbolu PKWiU ex 16.29.25.0.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca sprzedaje pelety/brykiety (przeznaczone do spalania w systemach ciepłowniczych jako opał), zarówno wyprodukowane przez siebie, jak i zakupione od innych producentów, również zagranicznych, z łusek słonecznika, ze słomy zbożowej oraz ze słomy rzepakowej. Wytworzenie peletu/brykietu polega jedynie na rozdrobnieniu oraz poddaniu surowca działaniu prasy o dużym nacisku bez dodawania innych półproduktów czy środków spajających. Wnioskodawca wskazał, że produkty powyższe zakwalifikowane są do PKWiU z 2008 r. w grupie 16.29.25.0 (zgodnie z interpretacją GUS - Dział 11-20 - PKWiU 16).

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis sprawy do powołanych przepisów prawa należy zauważyć, iż w poz. 53 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług został wskazany (wymieniony przez Wnioskodawcę) symbol PKWiU ex 16.29.25.0, jednakże pod tym symbolem mieszczą się "Wyroby ze słomy, esparto pozostałych materiałów w rodzaju stosowanych do wyplatania; wyroby koszykarskie i wikliniarskie - wyłącznie brykiety ze słomy i siana".

Jak z powyższego wynika, ustawodawca w poz. 53 zał. nr 3 do ustawy nie wymienił pelet/brykietów z łusek słonecznika.

W tym stanie rzeczy, dla dostawy w kraju wymienionego we wniosku peletu/brykietu z łusek słonecznika nie będzie miała zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 8% (na podstawie art. 146a pkt 2, w związku z poz. 53 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług), lecz podstawowa stawka podatku VAT, tj. 23%.

Natomiast, o ile opisane we wniosku pelety/brykiety ze słomy zbożowej oraz ze słomy rzepakowej faktycznie mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 16.29.25.0, wówczas ich dostawa w kraju (jako że wyroby o tym symbolu PKWiU nie zostały wymienione w załączniku nr 10 ustawy do ustawy o VAT) będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku VAT wys. 8% - na podstawie art. 146a pkt 2, w związku z poz. 53 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania do sprzedaży wszystkich opisanych we wniosku wyrobów stawki podatku VAT 8%, należało uznać za nieprawidłowe.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż w przedmiotowej interpretacji nie rozstrzygano poprawności zaklasyfikowania opisanych we wniosku peletów/brykietów, lecz przyjęto wskazany przez Wnioskodawcę symbol PKWiU, tj. ex 16.29.25.0, jako element opisu sprawy.

Należy bowiem w tym miejscu zauważyć, iż zgodnie z Komunikatem prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje towary i usługi według zasad określonych wposzczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wyrobu.

Klasyfikacją statystyczną, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. organ pragnie zauważyć iż poruszone w przedmiotowym wniosku kwestie dotyczące określenia stawki podatku VAT dla wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz w imporcie wymienionych we wniosku towarów (biomasy - peletu/brykietu z łusek słonecznika, peletu/brykietu ze słomy zbożowej, peletu/brykietu ze słomy rzepakowej), będą przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl