IBPP2/443-684/10/WN - Określenie stawki podatku VAT dla robót budowlano-montażowych prowadzonych na poddaszu nieużytkowym budynku mieszkalnego oraz budynku gospodarczego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-684/10/WN Określenie stawki podatku VAT dla robót budowlano-montażowych prowadzonych na poddaszu nieużytkowym budynku mieszkalnego oraz budynku gospodarczego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2010 r. (data wpływu 23 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 sierpnia 2010 r. (data wpływu 31 sierpnia 2010 r.) oraz pismem z dnia 25 października 2010 r. (data wpływu 28 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku do robót budowlano-montażowych prowadzonych na poddaszu nieużytkowym budynku mieszkalnego jak i budynku gospodarczego wraz z infrastrukturą towarzyszącą - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 26 sierpnia 2010 r. (data wpływu 31 sierpnia 2010 r.) oraz pismem z dnia 25 października 2010 r. (data wpływu 28 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku do robót budowlano-montażowych prowadzonych na poddaszu nieużytkowym budynku mieszkalnego jak i budynku gospodarczego wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z procedurą przetargową dot. wyboru wykonawcy zgodnie z ustawą PZP na realizację zadania inwestycyjnego "Przebudowa wraz z rozbudową budynku mieszkalnego i gospodarczego-przebudowa na pomieszczenia gościnne dla myśliwych poddaszy budynków mieszkalnego i gospodarczego osady w D. oraz infrastruktury towarzyszącej" konieczne jest określenie kwoty brutto zamówienia (łącznie z podatkiem VAT).

Stan istniejący:

Poz. 1) budynek mieszkalny - sklasyfikowany wg PKOB - 1110

Poz. 2) budynek gospodarczy - sklasyfikowany wg PKOB - 1271

Budynek z poz. 1 i budynek z poz. 2 stykają się ścianami szczytowymi, lecz nie ma przejścia z poz. 1 do poz. 2. Roboty budowlano-montażowe będą więc prowadzone i dotyczą dwóch istniejących obecnie obiektów z poz. 1 i poz. 2.

Wartość robot netto:

* dla poz. 1 - 103 469,59 zł

* dla poz. 2 - 209 001,67 zł

Ogółem - 312 471,26 zł

Stan przyszły - po zrealizowaniu inwestycji

Zgodnie z PKOB Wnioskodawca będzie mieli do czynienia z obiektem budowlanym przeznaczonym na różne cele o całkowitej powierzchni użytkowej budynku 291,28 m 2 = 100% (budynki stykają się ze sobą ścianami szczytowymi i powstanie przejście z poz. 1 do poz. 2)

Zgodnie ze wskazówkami zawartymi w PKOB dot. klasyfikowania obiektów budowlanych przeznaczonych do wielu celów klasyfikuje się je w jednej pozycji zgodnie z ich głównym użytkowaniem.

Całkowita powierzchnia budynku przeznaczonego na różne cele tj. 291,26 m 2 podzielona będzie na:

1.

Mieszkanie - 57,9% całkowitej powierzchni użytkowej - klasa PKOB 1110,

2.

Pomieszczenia (budynek) oferujące zakwaterowanie - 21,0% całkowitej pow. użytkowej - klasa PKOB 1211,

3.

Garaże - 21,1% całkowitej pow. użytkowej - klasa PKOB 1242,

Budynek będzie więc w PKOB klasyfikowany w następujący sposób:

* w sekcji 1 "budynki"

* w 2-cyfrowym dziale -11 "Budynki mieszkalne" stanowiące główny udział procentowy (57,9%) w ramach Sekcji 1

* w 3-cyfrowej grupie -111 "Budynki mieszkalne" jednorodzinne stanowiące największy udział procentowy 57,9% w ramach działu 11

* w 4-cyfrowej klasie -1110 "Budynki mieszkalne" jednorodzinne stanowiące największy udział procentowy (57,9%) w ramach grupy 111.

Ponadto Wnioskodawca w piśmie z dnia 25 października 2010 r. poinformował, że infrastruktura towarzysząca to zewnętrzny zbiornik ścieków o wartości kosztorysowej 10 133,75 zł netto ujęty w kalkulacji kosztowej w poz. 1 (103 469,59 zł).

Dodatkowo Wnioskodawca oświadczył, iż pomieszczenia oferujące zakwaterowanie będą udostępniane myśliwym odpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy do robót budowlano-montażowych prowadzonych na poddaszu nieużytkowym budynku mieszkalnego jak i na poddaszu nieużytkowym budynku gospodarczego prowadzących do powstania pomieszczeń oferujących zakwaterowanie, będzie miała zastosowanie stawka 7% VAT dla całej inwestycji, czy też wynagrodzenie należy rozdzielić i do robót budowlano-montażowych na poddaszu budynku mieszkalnego zastosować VAT 7%, a do robót budowlano-montażowych na poddaszu budynku gospodarczego zastosować VAT 22%, a może dla całości wynagrodzenia za roboty budowlano-montażowe całej inwestycji będzie miała zastosowanie stawka VAT 22%.

Ponadto Wnioskodawca w piśmie z dnia 25 października 2010 r. sformułował dodatkowe pytanie.

2.

Czy do robót budowlano-montażowych dotyczących infrastruktury towarzyszącej w postaci zewnętrznego zbiornika ścieków należy zastosować stawkę 7% jak dla całej inwestycji, czy też stawkę 22% dla infrastruktury towarzyszącej.

Zdaniem Wnioskodawcy, do wynagrodzenia za roboty budowlano-montażowe dla całej inwestycji będzie miała zastosowanie stawka VAT 7%. Śledząc interpretacje podatkowe Wnioskodawca uznał, że kluczowe znaczenie dla zastosowania 7% stawki VAT dla robót budowlano-montażowych ma klasyfikacja całego obiektu budownictwa według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.

Obiekt budowlany, który powstanie po zakończeniu inwestycji według PKOB będzie klasyfikowany w następujący sposób:

w sekcji 1 "Budynki".

* w 2-cyfrowym dziale -11 "Budynki mieszkalne" stanowiące główny udział procentowy (57,9%) w ramach Sekcji 1

* w 3-cyfrowej grupie -111 "Budynki mieszkalne" jednorodzinne stanowiące największy udział procentowy 57,9% w ramach działu 11

* w 4-cyfrowej klasie -1110 "Budynki mieszkalne" jednorodzinne stanowiące największy udział procentowy (57,9%) w ramach grupy 111

Wobec powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że roboty budowlano-montażowe dla zadania: "Przebudowa wraz z rozbudową budynku mieszkalnego i gospodarczego - przebudowa na pomieszczenia gościnne dla myśliwych poddaszy budynków mieszkalnego i gospodarczego osady w D. oraz infrastruktury towarzyszącej" będą opodatkowane 7% stawką VAT.

Ponadto w piśmie z dnia 25 października 2010 r. Wnioskodawca odniósł się do pytania w nim sformułowanego poprzez stwierdzenie, że do wynagrodzenia za roboty budowlano-montażowe dot. infrastruktury towarzyszącej będzie miała zastosowanie 22% stawka VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w piśmie z dnia 25 października 2010 r. Wnioskodawca stwierdzając, iż do wynagrodzenia za roboty budowlano-montażowe dot. infrastruktury towarzyszącej będzie miała zastosowanie 22% stawka VAT, zmienił stanowisko wyrażone we wniosku.

Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 25 października 2010 r. było konsekwencją rozmowy telefonicznej z dnia 22 października 2010 r. o poszerzenie opisu stanu faktycznego oraz wskazanie czy interpretacja ma również oceniać stanowisko Wnioskodawcy w kwestii stawki na roboty budowlano-montażowe dot. infrastruktury towarzyszącej, przyjęto, że informacje przedstawione w tym właśnie piśmie są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do tej właśnie wersji stanowiska własnego Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Co do zasady, stawka podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w samej ustawie, jak też w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Podkreślić przy tym należy, iż jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w cyt. ustawie o VAT oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl ust. 12a cyt. wyżej art. 41, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy o VAT, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto, zgodnie z § 37, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Według norm zawartych w przytoczonych przepisach 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Ponadto należy wskazać, iż zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r., stawkę w wysokości 7% VAT stosowało się m.in. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W myśl art. 146 ust. 2 ustawy, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 ustawy obejmowała:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Jednakże w związku z utratą z dniem 31 grudnia 2007 r. mocy obowiązującej ww. przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy od dnia 1 stycznia 2008 r. zastosowanie stawki podatku na podstawie ww. przepisów nie jest już możliwe.

Zatem preferencyjna, 7% stawka podatku nie znajduje zastosowania do robót budowlano-montażowych, remontów czy też robót konserwacyjnych dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Dodatkowo należy wskazać, iż stosownie do przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) przez obiekty budowlane rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych. Budynkami natomiast są zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, które przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Natomiast z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W świetle powołanych przepisów, budynki to obiekty z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi. Zatem dla robót wykonywanych w bryle budynków zastosowanie ma 7% stawka podatku od towarów i usług, o ile mieszczą się w czynnościach, dla których ustawodawca przewidział preferencyjną stawkę. Natomiast do pozostałych usług, wykonywanych poza bryłą budynków zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 22%.

W myśl przepisu § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Zgodnie z tą klasyfikacją robotami budowlanymi są prace zgrupowane w PKWiU dział 45 "Roboty budowlane", który obejmuje:

a.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

b.

prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną, instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 tego artykułu ustawy o VAT oraz § 37 rozporządzenia Ministra Finansów, 7% stawka podatku od towarów i usług, znajduje zastosowanie w odniesieniu do budowy a także robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyjątkiem lokali użytkowych.

Z treści wniosku wynika, iż w związku z procedurą przetargową dot. wyboru wykonawcy zgodnie z ustawą PZP na realizację zadania inwestycyjnego "Przebudowa wraz z rozbudową budynku mieszkalnego i gospodarczego - przebudowa na pomieszczenia gościnne dla myśliwych poddaszy budynków mieszkalnego i gospodarczego osady w Dl oraz infrastruktury towarzyszącej" konieczne jest określenie kwoty brutto zamówienia (łącznie z podatkiem VAT).

Stan istniejący:

Poz. 1) budynek mieszkalny - sklasyfikowany wg PKOB - 1110

Poz. 2) budynek gospodarczy - sklasyfikowany wg PKOB - 1271

Budynek z poz. 1 i budynek z poz. 2 stykają się ścianami szczytowymi, lecz nie ma przejścia z poz. 1 do poz. 2. Roboty budowlano-montażowe będą więc prowadzone i dotyczą dwóch istniejących obecnie obiektów z poz. 1 i poz. 2.

Po zrealizowaniu inwestycji budynek będzie sklasyfikowany w PKOB w klasie 1110 budynki mieszkalne jednorodzinne.

Ponadto Wnioskodawca w piśmie z dnia 25 października 2010 r. poinformował, że infrastruktura towarzysząca to zewnętrzny zbiornik ścieków o wartości kosztorysowej 10 133,75 zł netto ujęty w kalkulacji kosztowej w poz. 1 (103 469,59 zł).

Dodatkowo Wnioskodawca oświadczył, iż pomieszczenia oferujące zakwaterowanie będą udostępniane myśliwym odpłatnie.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz stan prawny, należy stwierdzić, iż do robót budowlano-montażowych prowadzonych na poddaszu nieużytkowym:

* budynku mieszkalnego będzie miała zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 7%, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 tego artykułu ustawy o VAT oraz § 37 rozporządzenia Ministra Finansów, ponieważ roboty te będą przeprowadzone w budynku sklasyfikowanym przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKOB 1110,

* budynku gospodarczego będzie miała zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 22%, zgodnie z przepisem art. 41 ustawy o VAT, ponieważ roboty te będą przeprowadzone w budynku sklasyfikowanym przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKOB 1271.

W przypadku usług związanych z wykonywaniem robót budowlano-montażowych, kluczowym elementem pozwalającym prawidłowo określić stawkę podatku VAT jest rodzaj obiektu (budynku), w którym roboty te są wykonywane.

Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego grupowania PKOB 1110 i 1271. Zatem w niniejszej interpretacji odniesiono do wskazanych przez Wnioskodawcę grupowań PKOB.

Wobec powyższego oceniając stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać je za nieprawidłowe.

Odnosząc natomiast przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego w kwestii robót budowlanych związanych z wykonaniem infrastruktury towarzyszącej w postaci zewnętrznego zbiornika ścieków, należy zastosować stawkę w wysokości 22%, zgodnie z przepisem art. 41 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl