IBPP2/443-68/13/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-68/13/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku który wpłynął do tut. organu w dniu 28 stycznia 2013 r., uzupełnionym pismem z dnia 12 kwietnia 2013 r. znak:. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu niezabudowanego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu niezabudowanego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 kwietnia 2013 r. znak:. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 kwietnia 2013 r. znak: IBPP2/443-68/13/AB.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Gmina) jest właścicielem niezabudowanej działki nr 5135/4 o pow. 234 mkw, położonej w rejonie ul. (...). Na przedmiotowym terenie nie obowiązuje aktualny plan zagospodarowania przestrzennego, a zgodnie opracowanym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (Uchwała Rady Miejskiej nr (...) z dnia 29 maja 2012 r.) działka 5135/4 została objęta strefami: "funkcja zieleni ochronnej" oraz "funkcja turystyczna".

Gmina zamierza sprzedać działkę nr 5135/4 z przeznaczeniem na uzupełnienie warunków zagospodarowania nieruchomości sąsiednich (w trybie bezprzetargowym), składających się z działek, oznaczonych jako dz.: 678, 669/5, 675/3, 670/3, 669/2, 668, 665/2, stanowiących własność osób prywatnych - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Dla potrzeb prowadzonego postępowania został wykonany operat szacunkowy, w którym określono wartość rynkową działki nr 5135/4.

W ww. piśmie z dnia 12 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca uzupełniając wniosek wyjaśnił, że działka 5135/4 o pow. 234 m2 zgodnie z ewidencją gruntów i budynków posiada oznaczenie użytku jako łąki trwałe (symbol klasoużytku ŁV) dla pow. 104 m2 oraz jako grunty orne (symbol klasoużytku RIVa) o pow. 130 m2 (łączna pow. działki wynosi 234 m2). W tym przypadku o przeznaczeniu tej działki decyduje studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, co zostało opisane w złożonym wniosku. Dla przedmiotowej działki nie była wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, gdyż działka ta ze względu na swoją powierzchnię oraz konfigurację nie stanowi samodzielnej nieruchomości możliwej do zabudowy, tym samym może zostać sprzedana wyłącznie w drodze bezprzetargowej na poprawienie warunków zagospodarowania nieruchomości sąsiedniej. Działka 5135/4 nie została zbyta przed dniem 1 kwietnia 2013 r., natomiast jej zbycie nastąpi po uzyskaniu interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy bezprzetargowa sprzedaż działki nr 5135/4 (...), ujętej w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego jako objętej strefami: "funkcji zieleni ochronnej" oraz "funkcji turystycznej", z przeznaczeniem na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości sąsiednich, należących do osób prywatnych - w trybie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami - podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. bezprzetargowa sprzedaż działki nr 5135/4 z przeznaczeniem na uzupełnienie nieruchomości sąsiednich nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jest to teren, dla którego nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a w opracowanym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego został ujęty w jednostkach "funkcji zieleni ochronnej" oraz "funkcji turystycznej" - czyli terenach nie przewidzianych pod zabudowę mieszkaniową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Tereny budowlane, w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2013 r., to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane w myśl art. 2 pkt 33 ww. ustawy. Natomiast dostawa gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są terenami budowlanymi, jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza sprzedać działkę nr 5135/4 z przeznaczeniem na uzupełnienie warunków zagospodarowania nieruchomości sąsiednich (w trybie bezprzetargowym), składających się z działek, oznaczonych jako dz.: 678, 669/5, 675/3, 670/3, 669/2, 668, 665/2, stanowiących własność osób prywatnych - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Na przedmiotowym terenie nie obowiązuje aktualny plan zagospodarowania przestrzennego, a zgodnie opracowanym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (Uchwała Rady Miejskiej z dnia 29 maja 2012 r.) działka 5135/4 została objęta strefami: "funkcja zieleni ochronnej" oraz "funkcja turystyczna". Działka 5135/4 o pow. 234 m2 zgodnie z ewidencją gruntów i budynków posiada oznaczenie użytku jako łąki trwałe (symbol klasoużytku ŁV) dla pow. 104 m2 oraz jako grunty orne (symbol klasoużytku RIVa) o pow. 130 m2 (łączna pow. działki wynosi 234 m2). Dla przedmiotowej działki nie była wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, gdyż działka ta ze względu na swoją powierzchnię oraz konfigurację nie stanowi samodzielnej nieruchomości możliwej do zabudowy, tym samym może zostać sprzedana wyłącznie w drodze bezprzetargowej na poprawienie warunków zagospodarowania nieruchomości sąsiedniej. Działka 5135/4 nie została zbyta przed dniem 1 kwietnia 2013 r.

Tak więc, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz ww. przepisy stwierdzić należy, iż sprzedaż działki nr 5135/4 dla której nie obowiązuje aktualny plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie była wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jako teren, nie będący terenem budowlanym w myśl art. 2 pkt 33, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT, lecz korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedaż działki nr 5135/4 nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, uznać należało za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl