IBPP2/443-68/11/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-68/11/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2011 r. (data wpływu 18 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku od towarów i usług do robót budowlanych wykonywanych w ramach generalnego wykonawstwa w lokalach użytkowych i garażach podziemnych znajdujących się w budynku mieszkalnym sklasyfikowanym w PKOB 11 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług do robót budowlanych wykonywanych w ramach generalnego wykonawstwa w lokalach użytkowych i garażach podziemnych znajdujących się w budynku mieszkalnym sklasyfikowanym w PKOB 11.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wykonywania usług budowlanych. Wykonuje roboty budowlane na obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego w PKOB 1122 - budynki mieszkalne o 3-ch i więcej mieszkaniach (w myśl art. 2 ust. 12 ustawy, pomieszczenia użytkowe nie przekraczają 50% całej powierzchni budynku). Umowa zawarta na realizację robót obejmuje generalne wykonawstwo całości budynku mieszkalnego w skład którego wchodzą lokale mieszkalne, użytkowe i garaże podziemne i obejmuje wszystkie instalacje wewnątrz i na zewnątrz budynku (elektryczne, wody i co, wentylacji mechanicznej) elewacje, tynki, malowanie, montaż drzwi i okien, wykonanie balustrad, układanie płytek itp. oraz roboty budowlane w garażach podziemnych - zgodnie z umową mieszkania przekazane w stanie developerskim.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT należy zastosować do robót budowlanych wykonywanych w ramach generalnego wykonawstwa w lokalach użytkowych i garażach podziemnych znajdujących się w budynku mieszkalnym sklasyfikowanym w PKOB 11.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 41 ust. 12 stawkę podatku VAT w wysokości 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Ustawa definiuje, że budownictwem objętym społecznym programem mieszkaniowym są obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12. Wykonywane przez Wnioskodawcę budynki, w których zlokalizowane są lokale mieszkalne i użytkowe sklasyfikowane są w PKOB 1122 - budynki mieszkalne o 3-ch i więcej mieszkaniach. Posiadają część mieszkalną jak i użytkową (garaże podziemne, lokale użytkowe), które tworzą jedną bryłę architektoniczną. Wnioskodawca uważa, że jeżeli budynek (jako całość), w którym wykonuje roboty budowlane w ramach umowy o generalne wykonawstwo jest budynkiem mieszkalnym sklasyfikowanym w PKOB 11, to usługi w tym budynku zarówno w lokalach mieszkalnych jak i w pomieszczeniach niemieszkalnych powinny być opodatkowane stawką VAT 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Artykuł 41 ust. 1 ustawy o VAT określa, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ustawodawca przewidział także opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a cyt. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak wynika z zacytowanych wyżej przepisów, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku VAT obniżona do wysokości 8% będzie miała zastosowanie wyłącznie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym na podstawie cyt. wyżej art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

W myśl tego zastrzeżenia, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Stosownie do art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, w myśl art. 2 pkt 12 ustawy, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie wykonywania usług budowlanych. Usługi te wykonywane są w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego w PKOB 1122 - budynki mieszkalne o trzech i więcej mieszkaniach. Umowa zawarta na realizację ww. robót budowlanych obejmuje generalne wykonawstwo całego budynku mieszkalnego, w skład którego wchodzą zarówno lokale mieszkalne, użytkowe i garaże podziemne. Roboty te obejmują wszystkie instalacje wewnątrz i na zewnątrz budynku (elektryczne, wody i co, wentylacji mechanicznej) elewacje, tynki, malowanie, montaż drzwi i okien, wykonanie balustrad, układanie płytek itp. oraz roboty budowlane w garażach podziemnych. Zgodnie z umową mieszkania przekazane są w stanie developerskim.

Z ww. opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wykonuje usługi budowlane w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego w PKOB 1122 oraz roboty budowlane w garażach podziemnych i lokalach użytkowych.

Jednakże Wnioskodawca zwrócił się w kwestii opodatkowania wykonywanych robót budowlanych w ramach generalnego wykonawstwa w lokalach użytkowych i garażach podziemnych znajdujących się w budynku mieszkalnym PKOB 11.

Dlatego też dla potrzeb niniejszej interpretacji należy rozważyć, czy do usług wykonywanych przez Wnioskodawcę w wymienionych wyżej lokalach i pomieszczeniach znajdzie zastosowanie przepis art. 41 ust. 12 w związku z ust. 12a i 12b ustawy o VAT. Przedmiotowe budynki zostały zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupowania PKOB 1122. Zatem są to obiekty budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT.

Jednakże jak wynika z art. 41 ust. 12a w powiązaniu z ust. 12b ustawy o VAT, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w przypadku budynków mieszkalnych wielorodzinnych zalicza się lokale mieszkalne o określonej powierzchni użytkowej. Z definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym wyłączono lokale użytkowe.

W przypadku wykonania usług budowlanych w lokalach użytkowych i garażach podziemnych będzie miała zastosowanie stawka podstawowa, tj. 23%, gdyż pomieszczenia te nie spełniają kryteriów wynikających z art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT, tj. lokale te nie są zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przepisy ustawy o VAT nie zawierają definicji lokalu mieszkalnego, zatem należy po nią sięgnąć do ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.).

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 2 ww. ustawy samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż wskazane przez Wnioskodawcę lokale użytkowe oraz garaże podziemne znajdujące się w budynku mieszkalnym sklasyfikowanym w PKOB 11, nie stanowią lokalu mieszkalnego, zatem do tych lokali i pomieszczeń zastosowanie znajdzie stawka podstawowa w wysokości 23%.

Ponadto należy zauważyć, że w sytuacji wyodrębnienia we wznoszonym budynku (PKOB 1122) lokali mieszkalnych, obniżona 8% stawka podatku, z uwagi na przepis art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT, znajdzie zastosowanie do lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 150 m#178;. W przypadku lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza tę wartość, stawka 8% ma zastosowanie tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej. W pozostałym zakresie ma zastosowanie stawka 23%.

W konsekwencji przedstawione stanowisko Wnioskodawcy w kontekście zadanego pytania tzn. jaką stawkę VAT należy zastosować do robót budowlanych wykonywanych w ramach generalnego wykonawstwa w lokalach użytkowych i garażach podziemnych znajdujących się w budynku mieszkalnym sklasyfikowanym w PKOB 11, uznające że jeżeli budynek (jako całość), w którym Wnioskodawca wykonuje roboty budowlane w ramach umowy o generalne wykonawstwo jest budynkiem mieszkalnym sklasyfikowanym w PKOB 11, to usługi w tym budynku zarówno w lokalach mieszkalnych jak i w pomieszczeniach niemieszkalnych powinny być opodatkowane stawką VAT 8%, należało uznać za nieprawidłowe.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych budynków do grupowania PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania budynków, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego a także zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl