IBPP2/443-675/11/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-675/11/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2011 r. (data złożenia w siedzibie tut. organu 3 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data złożenia w siedzibie tut. organu 16 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktury, wystawionej przez kontrahenta Wnioskodawcy w związku z otrzymaniem przez niego premii (wynagrodzenia) za zrealizowanie określonego poziomu obrotów z firmą Wnioskodawcy, bez świadczenia żadnych dodatkowych czynności (usług) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktury, wystawionej przez kontrahenta Wnioskodawcy w związku z otrzymaniem przez niego premii (wynagrodzenia) za zrealizowanie określonego poziomu obrotów z firmą Wnioskodawcy, bez świadczenia żadnych dodatkowych czynności (usług).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data złożenia w siedzibie tut. organu 16 sierpnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 5 sierpnia 2011 r. znak: IBPP2/443-675/11/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na hurtowej sprzedaży niewyspecjalizowanej, głównie artykułów elektroinstalacyjnych. Kontrahentami Wnioskodawcy są w głównej mierze hurtownie sprzętu elektroinstalacyjnego z większością których ma zawarte umowy handlowe. Umowy przewidują wypłatę tym kontrahentom kwartalnych, półrocznych lub rocznych premii pieniężnych (bonusów), nie związanych z żadną konkretną dostawą.

Wysokość należnej im premii pieniężnej wyliczana jest jako iloczyn wielkości zakupów (obrotu netto w okresie) oraz zapisanego w umowie procentowego współczynnika, lub współczynników zależnych od osiągnięcia zdefiniowanych progów obrotowych w danym ww. okresie czasu.

Wnioskodawca ma więc:

* współczynnik stały (premia liniowa): jego wysokość jest stała niezależnie od wielkości zrealizowanych obrotów, może być jedynie podany poziom minimalny obrotów którego przekroczenie daje prawo do naliczenia premii (obroty poniżej tego minimum mogą nie upoważniać do wypłaty wynagrodzenia),

* współczynnik progresywny (premia zadaniowa): wraz ze wzrostem wartości obrotów z danym kontrahentem (lub grupa kontrahentów) zwiększa się wysokość współczynnika procentowego, służącego do wyliczenia premii pieniężnej.

Wartość przedmiotowych premii pieniężnych do wypłaty kontrahentowi zależy więc zawsze od obrotu netto zrealizowanego między stronami umowy, ale ustalana jest różnie dla różnych klientów.

Niektórzy klienci zobowiązują się w umowach, do świadczenia dodatkowych czynności mających na celu zwiększenie sprzedaży dostarczanych przez Wnioskodawcę towarów, jak np. stałe utrzymywanie stanów magazynowych towarów Wnioskodawcy, ich redystrybucja po punktach handlowych klienta, prowadzenie przez kontrahenta reklamy informacyjnej, promocyjnej towarów Wnioskodawcy w punktach sprzedaży, wstrzymywania się od działań nielojalnych, starannej obsługi klienta w zakresie zaopatrywania go w towary Wnioskodawcy, koordynację działań handlowych między firmami zrzeszonymi w grupach zakupowych, co ma stanowić wyraz intensyfikacji sprzedaży towarów dostarczanych im przez firmę Wnioskodawcy.

Jest też grupa klientów którzy uprawnieni są do otrzymania od Wnioskodawcy premii (bonusu) naliczonego li tylko jako iloczyn zrealizowanego z Wnioskodawcą poziomu obrotów netto oraz przyjętego współczynnika procentowego (stałego lub zmiennego zależnego od osiągniętych progów wielkości zakupów u Wnioskodawcy) w zdefiniowanym w umowie okresie czasu. Za każdy zdefiniowany w umowie okres czasu kontrahenci wystawiają Wnioskodawcy obciążający go dokument księgowy (fakturę VAT lub notę księgową) za zrealizowanie określonych w umowie obrotów netto lub świadczenie usług, którego wartość zależna jest od wielkości zakupów w firmie Wnioskodawcy. Dokument ten stanowi dla Wnioskodawcy podstawę wypłaty premii pieniężnej (bonusu czy wynagrodzenia), przelewem na wskazane konto lub w formie kompensaty należności.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy, w przypadku otrzymania od kontrahenta faktury VAT stanowiącą wynagrodzenie za zrealizowanie przez niego określonego poziomu obrotów z firmą Wnioskodawcy, bez świadczenia żadnych dodatkowych czynności, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT z takiej faktury klienta. Czy takie zachowanie kontrahentów Wnioskodawcy można uznać za usługę i czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia jego należnego podatku VAT o kwotę podatku przezeń naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a).

Stanowisko Wnioskodawcy:

Według Wnioskodawcy każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu określonego zachowania mieści się w definicji usługi, a zatem w przypadku kiedy zostanie ono Wnioskodawcy zafakturowane (zostanie mu nań wystawiona faktura VAT), to przysługuje mu prawo do obniżenia podatku VAT Wnioskodawcy o kwotę podatku naliczonego przez kontrahenta Wnioskodawcy na jego fakturze, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a).

Taka interpretacja jest także zgodna ze stanowiskiem Izby Skarbowej w Katowicach, Biura KIP w Bielsku-Białej wyrażonym w interpretacji indywidualnej IBPP2/443-239/08/EJ z dnia 16 czerwca 2008 r. Wnioskodawca cytuje:

"w praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretna dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach".

Wnioskodawca jest zdania że premia (bonus/wynagrodzenie) wypłacana klientom li tylko za zakupy towarów u niego i przysługująca w określonym procencie (%) wielkości tych zakupów, niezależnie od faktu czy kontrahent ten świadczy czy też nie jakieś dodatkowe czynności na jego rzecz, mimo wszystko powoduje intensyfikację jego sprzedaży, gdyż kontrahent nią motywowany dołoży wszelkich starań, nie dających się jednoznacznie wymienić, których celem i wynikiem będzie lepsza sprzedaż towarów Wnioskodawcy poprzez jego placówkę handlową, co pociągnie za sobą również zwiększenie sprzedaży Wnioskodawcy do tego kontrahenta, a zatem wzrost sprzedaży firmy. Takie niedefiniowalne starania same w sobie stanowią ZACHOWANIE kontrahenta, a zatem sam fakt zakupu towarów należałoby zatem uznać za objęty definicją usługi, a zachowanie kontrahenta polegające na zakupie za spełniające tą definicję usługi.

Jeśli kontrahent nie byłby zainteresowany zakupami w firmie Wnioskodawcy to żadna obietnica premii za obroty z Wnioskodawcą nie zmotywowałaby go do zakupów u Wnioskodawcy. Jednak jeśli już u Wnioskodawcy kupuje znaczy to że wykonuje jakieś działanie, a to jest definiowane jako usługa i jeśli za nią wystawiona Wnioskodawcy zostanie faktura VAT ma on prawo do obniżenia należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego przez kontrahenta Wnioskodawcy na jego fakturze.

Tak więc, w sytuacji kiedy premia (bonus) wypłacana jest z tytułu określonego poziomu obrotu z kontrahentem, i nie jest ona związana z żadną konkretną dostawą i odnosi się do wszystkich lub prawie wszystkich faktur sprzedaży wystawionych w okresie, należy uznać że tak wypłacana premia związana jest z określonym zachowaniem klienta, a zatem świadczeniem przez niego usługi. Zatem zachowanie kontrahentów Wnioskodawcy należy uznać za świadczenie usług i zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a), przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, który stanowi suma kwot podatku w otrzymanych przez niego fakturach z tytułu nabycia usług za obroty netto w danym okresie czasu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 16 sierpnia 2011 r. Wnioskodawca przeredagował i uzupełnił własne stanowisko w porównaniu do treści zawartych we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 3 czerwca 2011 r. oraz wskazał, że oczekuje interpretacji w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktury wystawionej przez kontrahenta stanowiącej wynagrodzenie za zrealizowanie przez niego li tylko określonego poziomu obrotów z jego firmą, bez świadczenia żadnych dodatkowych czynności (usług).

Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 16 sierpnia 2011 r. było konsekwencją wezwania tut. organu z dnia 5 sierpnia 2011 r. znak: IBPP2/443-675/11/BW do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, przyjęto, że własne stanowisko przedstawione w tym właśnie piśmie jest ostateczne i w tej wersji zostało ono przywołane powyżej.

Ponadto w związku ze wskazaniem w ww. piśmie w jakim to zakresie Wnioskodawca (w związku z przedmiotowym wnioskiem) oczekuje interpretacji, w przedmiotowej interpretacji nie rozstrzygano kwestii dotyczącej prawa do obniżenia podatku VAT na podstawie faktury dokumentującej wypłacane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie za świadczenie dodatkowych czynności (opisanych we wniosku), mających na celu zwiększenie sprzedaży dostarczanych przez Wnioskodawcę towarów.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei w myśl postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z kolei, w myśl art. 29 ust. 4 ww. ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Natomiast stosownie do art. 106 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania nabywcom premii pieniężnych uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z wielkością osiągniętego obrotu i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (np. stałe utrzymywanie stanów magazynowych towarów Wnioskodawcy, ich redystrybucja po punktach handlowych klienta, prowadzenie przez kontrahenta reklamy informacyjnej, promocyjnej etc.), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy.

Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z kolei zgodnie z § 13 ust. 3 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów i usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3.

okres do którego odnosi się udzielony rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Natomiast w myśl § 13 ust. 4 ww. rozporządzenia, jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

vWskazać tutaj należy, iż kwestie rozstrzygane przepisem § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2011 r.), w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r., uregulowane były przepisami § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na hurtowej sprzedaży niewyspecjalizowanej, głównie artykułów elektroinstalacyjnych. Kontrahentami Wnioskodawcy są w głównej mierze hurtownie sprzętu elektroinstalacyjnego z większością których ma zawarte umowy handlowe. Umowy przewidują wypłatę tym kontrahentom kwartalnych, półrocznych lub rocznych premii pieniężnych (bonusów), nie związanych z żadną konkretną dostawą.

Wysokość należnej im premii pieniężnej wyliczana jest jako iloczyn wielkości zakupów (obrotu netto w okresie) oraz zapisanego w umowie procentowego współczynnika, lub współczynników zależnych od osiągnięcia zdefiniowanych progów obrotowych w danym okresie czasu.

Wnioskodawca ma więc:

* współczynnik stały (premia liniowa): jego wysokość jest stała niezależnie od wielkości zrealizowanych obrotów, może być jedynie podany poziom minimalny obrotów którego przekroczenie daje prawo do naliczenia premii (obroty poniżej tego minimum mogą nie upoważniać do wypłaty wynagrodzenia),

* współczynnik progresywny (premia zadaniowa): wraz ze wzrostem wartości obrotów z danym kontrahentem (lub grupa kontrahentów) zwiększa się wysokość współczynnika procentowego, służącego do wyliczenia premii pieniężnej.

Wartość przedmiotowych premii pieniężnych do wypłaty kontrahentowi zależy więc zawsze od obrotu netto zrealizowanego między stronami umowy, ale ustalana jest różnie dla różnych klientów.

Niektórzy klienci zobowiązują się w umowach, do świadczenia dodatkowych czynności mających na celu zwiększenie sprzedaży dostarczanych przez Wnioskodawcę towarów, jak np. stałe utrzymywanie stanów magazynowych towarów Wnioskodawcy, ich redystrybucja po punktach handlowych klienta, prowadzenie przez kontrahenta reklamy informacyjnej, promocyjnej towarów Wnioskodawcy w punktach sprzedaży, wstrzymywania się od działań nielojalnych, starannej obsługi klienta w zakresie zaopatrywania go w towary Wnioskodawcy, koordynację działań handlowych między firmami zrzeszonymi w grupach zakupowych, co ma stanowić wyraz intensyfikacji sprzedaży towarów dostarczanych im przez firmę Wnioskodawcy.

Jest też grupa klientów którzy uprawnieni są do otrzymania od Wnioskodawcy premii (bonusu) naliczonego li tylko jako iloczyn zrealizowanego z Wnioskodawcą poziomu obrotów netto oraz przyjętego współczynnika procentowego (stałego lub zmiennego zależnego od osiągniętych progów wielkości zakupów u Wnioskodawcy) w zdefiniowanym w umowie okresie czasu. Za każdy zdefiniowany w umowie okres czasu kontrahenci wystawiają Wnioskodawcy obciążający go dokument księgowy (fakturę VAT lub notę księgową) za zrealizowanie określonych w umowie obrotów netto lub świadczenie usług, którego wartość zależna jest od wielkości zakupów w firmie Wnioskodawcy. Dokument ten stanowi dla Wnioskodawcy podstawę wypłaty premii pieniężnej (bonusu czy wynagrodzenia), przelewem na wskazane konto lub w formie kompensaty należności.

W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga czy w przypadku otrzymania od kontrahenta faktury VAT dokumentującej wynagrodzenie za zrealizowanie przez niego określonego poziomu obrotów z firmą Wnioskodawcy, bez świadczenia żadnych dodatkowych czynności, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT z takiej faktury.

Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, iż w świetle powołanych wyżej przepisów prawa, dokonywanie zakupów przez odbiorców w odpowiedniej wielkości, w określonym czasie, nie może stanowić usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Poza transakcjami kupna - sprzedaży, pomiędzy kupującym a sprzedającym nie dochodzi bowiem do rzeczywistego i odrębnego od tych transakcji świadczenia odbiorcy na rzecz Wnioskodawcy, odbiorcy nie podejmują żadnych dodatkowych świadczeń w celu osiągnięcia korzyści. Pomiędzy Wnioskodawcą a jej kontrahentami prowadzona jest jedynie normalna wymiana handlowa.

Nie ma zatem podstaw, aby uznać, że - w tak przedstawionych okolicznościach - premie wypłacone tylko za uzyskanie pewnego pułapu obrotów, stanowią wynagrodzenie za realizowane usługi, brak jest bowiem takich działań odbiorcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi. Samo przekroczenie określonej wartości zakupów towarów handlowych nie jest usługą, wobec czego w tej sytuacji nie ma podstaw do wystawienia przez podmiot, który otrzymuje premię faktury VAT.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy Wnioskodawca wypłaca swoim kontrahentom premie, które stanowią wynagrodzenie tylko za zrealizowanie określonego pułapu obrotów Wnioskodawca winien premie te traktować jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, zmniejszający podstawę opodatkowania i kwotę podatku należnego.

Należy zauważyć, iż skoro Wnioskodawca jest w stanie ustalić, że kontrahent osiągnął określony poziom obrotów w danym okresie rozliczeniowym to znaczy, że analizuje wystawione przez siebie faktury dokumentujące dostawy na rzecz konkretnego kontrahenta za dany okres rozliczeniowy, a tym samym jest w stanie ustalić jakich faktur dotyczy udzielany rabat.

W konsekwencji powyższego wypłacanie przedmiotowych premii pieniężnych Wnioskodawca winien dokumentować wystawieniem faktury korygującej, o której mowa w ww. § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, a mianowicie zakupione towary i usługi mają być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie zaś do art. 88 ust. 3a pkt 2l ww. ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z uwagi na fakt, iż w opisanej we wniosku sytuacji nie dochodzi, do świadczenia usług w rozumieniu ww. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, zatem Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z przedmiotowych faktur wystawionych przez kontrahentów dokumentujących wynagrodzenie za zrealizowanie określonego poziomu obrotów z firmą Wnioskodawcy.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku w kwestii możliwości odliczenia podatku z przedmiotowych faktur wystawionych przez kontrahentów Wnioskodawcy, a dokumentujących wynagrodzenie tylko za zakupy dokonywane u Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa dla kontrahenta Wnioskodawcy (otrzymującego wynagrodzenie/rabat).

Tut. organ pragnie ponadto wyjaśnić, iż interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny przedstawiony przez podatnika. Interpretacje te nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa. Zatem tut. organ przy wydawaniu interpretacji indywidualnej nie ma obowiązku kierować się stanowiskiem wyrażonym w innych interpretacjach podatkowych.

Tym samym powołana przez Wnioskodawcę interpretacja z dnia 16 czerwca 2008 r. znak: IBPP2/443-239/08/EJ nie miała znaczenia dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl