IBPP2/443-673/11/ABu - Stawka podatku VAT dla usług montażu wybudowanej zabudowy wnękowej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-673/11/ABu Stawka podatku VAT dla usług montażu wybudowanej zabudowy wnękowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 5 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8%:

* dla usługi montażu wyprodukowanych drzwi, drzwi garażowych, schodów, boazerii i podłóg-jest prawidłowe,

* dla usługi montażu wyprodukowanej zabudowy wnękowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 5 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla usługi montażu wyprodukowanych drzwi, drzwi garażowych, schodów, boazerii i podłóg oraz dla usługi montażu wyprodukowanej zabudowy wnękowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, jest czynnym podatnikiem podatku VAT, składa miesięczne deklaracje VAT-7. Zakresem jej działalności jest świadczenie usług stolarskich polegających głównie na produkcji i montażu mebli, drzwi, schodów, zabudowy wnękowej, boazerii i podobnych wyrobów stolarskich. Wnioskodawczyni produkuje wyroby ze swoich materiałów. Nie jest to produkcja seryjna sprzedawana w sklepach lecz wykonywana jest na indywidualne zamówienie klienta.

Klient składając Wnioskodawczyni zamówienie określa jaki towar go interesuje, Wnioskodawczyni jedzie do niego dokonując pomiarów, uzgadnia wzornictwo, kolor, rodzaj materiału z jakiego ma zostać wykonany towar, rodzaj okuć, zamków itp. Po wykonaniu danego produktu jedzie do niego i dokonuje montażu zamówionej rzeczy. Montaż jest integralną częścią wykonanej usługi, nikt od Wnioskodawczyni nie kupi drzwi, schodów, mebli kuchennych itp. bez zamontowania tych towarów.

Cena za wykonanie usługi ustalana jest jako całość - produkcja wraz z montażem. Wnioskodawczyni nie świadczy usług montażowych dla wyrobów, które nie są u niej produkowane, montuje tylko to co wyszło z jej zakładu.

Odbiorcami Wnioskodawczyni są zarówno klienci indywidualni (Wnioskodawczyni montuje wyprodukowane przez siebie produkty w mieszkaniach lub budynkach mieszkalnych), jak również firmy.

Do końca 2010 r. dokonując montażu w budynkach i lokalach mieszkalnych drzwi, zabudowy wnękowej, schodów Wnioskodawczyni stosowała obniżoną 7% stawkę podatku VAT, na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Od 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawczyni ma problem z ustaleniem właściwej stawki VAT dla tych usług.

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawczyni doprecyzowała, iż opisane we wniosku usługi wykonuje w ramach budowy domów jednorodzinnych, remontu, modernizacji, przebudowy, rozbudowy, termomodernizacji domów mieszkalnych jak również lokali mieszkalnych.

Wnioskodawczyni wykonuje usługi w domach mieszkalnych i lokalach sklasyfikowanych w PKOB w grupach:

* 111 - budynki jednorodzinne

* 112 - budynki dwu mieszkaniowe

* 113 - budynki zbiorowego zamieszkania.

Usługi są wykonywane na indywidualne zamówienia osób fizycznych. Jak do tej pory nie zdarzyło się Wnioskodawczyni świadczyć usług zleconych przez spółdzielnie mieszkaniowe bądź zarządców osiedli mieszkaniowych.

Wnioskodawczyni nie otrzymuje również zleceń na wykonanie bram garażowych w budynkach wielorodzinnych, w których wyodrębnione są pomieszczenia garażowe, garaże podziemne itp.

Jedyne usługi jakie Wnioskodawczyni wykonuje dotyczące drzwi garażowych polegają na wypełnieniu drewnem lub płytami metalowej konstrukcji wykonanej przez inny podmiot gospodarczy.

Usługi takie wykonywane są bardzo rzadko i tylko w budynkach jednorodzinnych na zlecenie osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Według jakiej stawki podatku VAT Wnioskodawczyni powinna opodatkować montaż wyprodukowanych w swoim zakładzie drzwi, drzwi garażowych, zabudowy wnękowej, schodów, boazerii, podłóg jeśli montażu dokonuje w lokalach i budynkach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym, po 1 stycznia 2011 r....

Zdaniem Wnioskodawczyni, od dnia 1 stycznia 2011 r. może ona również stosować obniżoną 8% stawkę podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a ustawy o podatku od towarów i usług, dla montażu wyprodukowanej przez jej zakład stolarki budowlanej w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z uchwaloną ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 29 października 2010 r., przy określaniu wysokości stawek obniżonych ma zastosowanie Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z dnia 29 października 2008 r. Zasady metodyczne tej klasyfikacji "budowlane roboty instalacyjne i montażowe, włączając instalowanie (montaż) stolarki budowlanej własnej produkcji", grupują w dziale 43 t.j. w dziale obejmującym roboty budowlane specjalistyczne.

W związku z powyższym, jeśli zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU z 2008 r. usługi montażowe wyprodukowanych przez zakład Wnioskodawczyni produktów klasyfikuje się jako usługi budowlane, to na podstawie art. 41 ust. 2 z zastrzeżeniem ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawczyni ma prawo do stosowania dla tych usług 8% stawki podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

* stawki podatku dla usługi montażu wyprodukowanych drzwi, drzwi garażowych, schodów, boazerii i podłóg-za prawidłowe,

* stawki podatku dla usługi montażu wyprodukowanej zabudowy wnękowej - za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 5a ww. ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o VAT, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2

.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), które weszło w życie z dniem 6 kwietnia 2011 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Natomiast w myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Dodatkowo należy zauważyć, że w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. ww. kwestię regulował analogicznie brzmiący przepis rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja, przebudowa oraz roboty budowlane, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Natomiast przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7 ww. artykułu).

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykuł przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło:..).

Odwołując się natomiast do słownikowego zakresu pojęcia "roboty budowlane" należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w "Uniwersalnym słowniku języka polskiego" Wydawnictwo Naukowe PWN, określenie "robota" oznacza "zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania, wytworzenia, dokonania czegoś, praca, działanie, działalność, robienie czegoś". Na tej podstawie należało uznać, że sformułowanie użyte przez normodawcę "roboty budowlano-montażowe" zawsze oznaczać będzie czynności, również montaż. "Montaż" to składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość.

W związku z przytoczonymi definicjami stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

W tym miejscu należy również wskazać, iż w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniżało się do wysokości 7% w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Analiza powołanych wyżej przepisów § 37, obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. oraz obowiązującego po tym dniu rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r. a także ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. prowadzi do wniosku, iż zakres stosowania obniżonej stawki podatku po 1 stycznia 2011 r. uległ zawężeniu.

Ponadto w myśl przepisu art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W przypadku usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT ustawodawca nie powołał symboli statystycznych, a zatem usługi te nie powinny być identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, jest czynnym podatnikiem podatku VAT i składa miesięczne deklaracje VAT-7. Zakresem jej działalności jest świadczenie usług stolarskich polegających głównie na produkcji i montażu mebli, drzwi, schodów, zabudowy wnękowej, boazerii i podobnych wyrobów stolarskich. Wnioskodawczyni produkuje wyroby ze swoich materiałów. Nie jest to produkcja seryjna sprzedawana w sklepach lecz wykonywana jest na indywidualne zamówienie klienta. Montaż jest integralną częścią wykonanej usługi. Cena za wykonanie usługi ustalana jest jako całość - produkcja wraz z montażem. Wnioskodawczyni nie świadczy usług montażowych dla wyrobów, które nie są u niej produkowane, montuje tylko to co wyszło z jej zakładu. Odbiorcami Wnioskodawczyni są zarówno klienci indywidualni (Wnioskodawczyni montuje wyprodukowane przez siebie produkty w mieszkaniach lub budynkach mieszkalnych), jak również firmy.

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawczyni doprecyzowała, iż opisane we wniosku usługi wykonuje w ramach budowy domów jednorodzinnych, remontu, modernizacji, przebudowy, rozbudowy, termomodernizacji domów mieszkalnych jak również lokali mieszkalnych.

Wnioskodawczyni wykonuje usługi w domach mieszkalnych i lokalach sklasyfikowanych w PKOB w grupach:

* 111 - budynki jednorodzinne

* 112 - budynki dwu mieszkaniowe

* 113 - budynki zbiorowego zamieszkania.

Usługi są wykonywane na indywidualne zamówienia osób fizycznych. Jak do tej pory nie zdarzyło się Wnioskodawczyni świadczyć usług zleconych przez spółdzielnie mieszkaniowe bądź zarządców osiedli mieszkaniowych.

Wnioskodawczyni nie otrzymuje również zleceń na wykonanie bram garażowych w budynkach wielorodzinnych, w których wyodrębnione są pomieszczenia garażowe, garaże podziemne itp.

Jedyne usługi jakie Wnioskodawczyni wykonuje dotyczące drzwi garażowych polegają na wypełnieniu drewnem lub płytami metalowej konstrukcji wykonanej przez inny podmiot gospodarczy.

Usługi takie wykonywane są bardzo rzadko i tylko w budynkach jednorodzinnych na zlecenie osób fizycznych.

W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga, czy do opisanych wyżej usług (montażu drzwi, drzwi garażowych, zabudowy wnękowej, schodów, boazerii, podłóg) Wnioskodawczyni będzie mogła stosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy na wstępie wskazać, że do czynności o których mowa we wniosku, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., nie należy odwoływać się do klasyfikacji statystycznych, gdyż dla tych czynności ani przepisy ustawy ani przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie nie powołują symboli statystycznych.

Zauważyć należy, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeśli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (koszty). Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Ponadto podkreślić należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Odnosząc wskazane regulacje prawne do opisanego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż opisane we wniosku usługi polegające na montażu wyprodukowanych w zakładzie Wnioskodawczyni drzwi, drzwi garażowych, schodów, boazerii i podłóg należy zaliczyć do usług, które mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

W świetle powyższego uznać należy, iż skoro Wnioskodawczyni, odnośnie czynności, o których mowa we wniosku zawiera umowy na świadczenie usług a cena za wykonanie tych usług obejmuje koszt montowanego towaru i usługi te są wykonywane przez Zainteresowaną w lokalach i budynkach mieszkalnych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, to dla montażu wyprodukowanych w jej zakładzie drzwi, drzwi garażowych, schodów, boazerii i podłóg, zgodnie z obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisami zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku VAT, o ile zostanie spełnione kryterium powierzchni użytkowej, o której mowa w art. 41 ust. 12b ww. ustawy.

Jednocześnie zaznaczyć należy, iż obniżona 8% stawka VAT w odniesieniu do drzwi garażowych będzie miała zastosowanie wyłącznie w sytuacji gdy garaże te są integralną częścią budynku jednorodzinnego (garaż umiejscowiony jest w bryle budynku stanowiąc z nim jedną całość).

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawczyni, w zakresie możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% do usług montażu wyprodukowanych drzwi, drzwi garażowych, schodów, boazerii i podłóg należy uznać za prawidłowe.

Natomiast biorąc zatem pod uwagę ww. powołane definicje: "budowy", "remontu", modernizacji" oraz "przebudowy", zdaniem tut. organu opisane przez Wnioskodawczynię usługi montażu wyprodukowanej zabudowy wnękowej w obiektach budownictwa objętych społecznym programem mieszkaniowym, nie mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również w § 7 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a w związku z tym nie podlegają one opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%, lecz zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, 23% stawką podatku.

Stwierdzić bowiem należy, iż świadczone przez Wnioskodawczynię usługi w zakresie montażu wyprodukowanej zabudowy wnękowej nie można uznać za konserwację, remont, modernizację a także budowę czy przebudowę, bowiem czynności te nie dotyczą substancji samego budynku. Zabudowę wnękową należy zatem uznać za wyposażenie budynku (lokalu).

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% do usług montażu wyprodukowanej zabudowy wnękowej należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl