IBPP2/443-665/13/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-665/13/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2013 r. (data wpływu 22 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 października 2013 r. (data wpływu 17 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży kory - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży kory.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 października 2013 r. (data wpływu 17 października 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 października 2013 r. znak: IBPP2/443-665/13/AB.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie między innymi handlu. Głównym produktem, którym handluje jest kora. Dotychczas sprzedając korę Wnioskodawca stosował stawkę VAT 23%, jednak jak się okazało, na rynku w sprzedaży funkcjonuje kora w stawce 8%, co spowodowało, że ceny Wnioskodawcy stały się niekonkurencyjne. Wnioskodawca sprawdził podstawę stosowania stawki 8% dla sprzedaży kory. W markecie (...) zakupił korę ogrodową producenta firmy (...) i otrzymał na fakturze opis kora ogrodowa z symbolem PKWiU 20.15.80.0. W załączniku nr 3 do ustawy pod pozycją 64 przypisany jest właśnie symbol PKWiU 20.15.80.0 - jako: "Nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane (...)".

Przeglądając interpretacje KIP w zakresie opodatkowania kory, Wnioskodawca znalazł jedną, która potwierdza zasadność i prawidłowość stosowania stawki 8% dla sprzedaży kory. Pismo z dnia 26 lipca 2012 r., Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-544/12/MS.

Przedstawiony stan faktyczny w zapytaniu w pełni potwierdza cechy kory, którą sprzedaje Wnioskodawca. Przedmiotowy wyrób to produkt powstały podczas procesu kompostowania (tzn. został on poddany naturalnej metodzie unieszkodliwiania i zagospodarowania odpadów, polegającej na rozkładzie substancji organicznej przez mikroorganizmy - bakterie tlenowe, mrówki, nicienie itp.), który pełni funkcję nawozu z przeznaczeniem do stosowania w ogrodnictwie. Kora przeznaczona jest do zastosowań ogrodniczych (drzewa i krzewy iglaste, drzewa owocowe oraz na klombach i skalniakach), w szczególności do ściółkowania, tj. do obsypywania podłoża iglaków w celu stworzenia im mikroklimatu symulującego warunki leśne (ściółka leśna), zakwaszania gleby, ochrony przed wzrostem chwastów, utrzymania dużej wilgotności podłoża.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że sprzedawany towar ma symbol PKWiU 20.15.80.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż kory (ogrodowej lub dekoracyjnej) - sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 20.15.80.0 jest opodatkowana stawką 8% VAT w związku z tym, że jest to nawóz naturalny i wymieniony jest w załączniku nr 3 do ustawy pod pozycją 64.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż kory stanowi sprzedaż nawozu naturalnego i w związku z ustawą o podatku od towarów i usług, w szczególności art. 41 ust. 2 z uwzględnieniem art. 146a pkt 2 - i w związku z punktem 64 załącznika nr 3 do ustawy jest opodatkowana stawką 8%. Obniżoną do 8% stawką podatku VAT opodatkowana jest sprzedaż materiału ogrodniczego jakim jest kompost (humus). Kora drzewna jest takim materiałem próchnicotwórczym; powstaje z niej kompost korowy. Z interpretacji klasyfikacji GUS wynika, że kompost (humus) będący przedmiotem obrotu sklasyfikowany jest w klasyfikacji PKWiU 2008 pod symbolem 20.15.80.0. Kora jako gotowy wyrób przeznaczony jest do zastosowań ogrodniczych (drzewa i krzewy iglaste, drzewa owocowe oraz na klombach i skalniakach), w szczególności do ściółkowania, tj. do obsypywania podłoża iglaków w celu stworzenia im mikroklimatu symulującego warunki leśne (ściółka leśna), zakwaszania gleby, ochrony przed wzrostem chwastów, utrzymania dużej wilgotności podłoża. W związku z powyższym taki wyrób należy zaklasyfikować pod symbolem PKWiU 20.15.80.0, jako "Nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane". Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie potwierdza obowiązująca Interpretacja indywidualna - pismo z dnia 26 lipca 2012 r., Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-544/12/MS - dotycząca stawek podatku obowiązującego przy dostawie kory dekoracyjnej. Interpretacja ta wskazuje na opodatkowanie stawką 8% sprzedaży kory, co biorąc pod uwagę przy braku odmiennych interpretacji oraz biorąc pod uwagę zasadę państwa prawa, w której wszystkie podmioty obowiązują te same zasady opodatkowania - ustala zasady opodatkowania dla wszystkich podmiotów dokonujących dostawy kory w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, a także zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast, w myśl art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, zawarto m.in. w poz. 64 - PKWiU 20.15.80.0 "Nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane (w tym ziemia ogrodnicza, zawierająca torf jako zasadniczy składnik i ziemia ogrodnicza, będąca mieszaniną naturalnej gleby, piasku, gliny i minerałów oraz ziemia humus)".

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie między innymi handlu. Głównym produktem, którym handluje jest kora. Przedmiotowy wyrób to produkt powstały podczas procesu kompostowania (tzn. został on poddany naturalnej metodzie unieszkodliwiania i zagospodarowania odpadów, polegającej na rozkładzie substancji organicznej przez mikroorganizmy - bakterie tlenowe, mrówki, nicienie itp.), który pełni funkcję nawozu z przeznaczeniem do stosowania w ogrodnictwie. Kora przeznaczona jest do zastosowań ogrodniczych (drzewa i krzewy iglaste, drzewa owocowe oraz na klombach i skalniakach), w szczególności do ściółkowania, tj. do obsypywania podłoża iglaków w celu stworzenia im mikroklimatu symulującego warunki leśne (ściółka leśna), zakwaszania gleby, ochrony przed wzrostem chwastów, utrzymania dużej wilgotności podłoża. Symbol PKWiU dla sprzedawanej przez Wnioskodawcę kory to 20.15.80.0.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż sprzedaż kory, zaklasyfikowanej przez Wnioskodawcę według PKWiU do grupowania 20.15.80.0 "Nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane" (o ile mieści się w podanym grupowaniu, a dokonana klasyfikacja jest prawidłowa), podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 64 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane w złożonym wniosku.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl