IBPP2/443-659/11/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-659/11/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2011 r. (data wpływu 3 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 września 2011 r. (data wpływu 9 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawek podatku na świadczone usługi oraz sprzedawane towary - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawek podatku na świadczone usługi oraz sprzedawane towary.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 września 2011 r. (data wpływu 9 września 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 26 sierpnia 2011 r. znak: IBPP2/443-659/11/ASz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Zgodnie z § 6 Statutu Muzeum z dnia 17 kwietnia 2000 r. Muzeum jest samorządową instytucją kultury, której celem jest działalność określona w art 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 1991 r. Nr 114, poz. 493 z późn. zm.). Muzeum posiada osobowość prawną i jest wpisane do rejestru instytucji kultury Księga Rejestrowa KS-4011-3 znajdującego się w Urzędzie Miasta, Wydział Kultury i Promocji.

W ramach wykonywanej przez siebie działalności statutowej Muzeum świadczy m.in. następujące usługi:

1.

udostępnianie sal wystawowych i zbiorów muzealnych zwiedzającym (związane z koniecznością nabycia biletu wstępu),

2.

oprowadzanie grup zwiedzających ekspozycje przez pracownika zatrudnionego przez Muzeum (związane z koniecznością nabycia biletu wstępu),

3.

przygotowanie i wypożyczenie wystaw instytucjom pozamuzealnym,

4.

organizowanie konferencji, sympozjów, seminariów naukowych, na których wygłaszane są wykłady, odczyty, prelekcje (niezwiązane z usługami kształcenia w tym zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego),

5.

produkcja filmów edukacyjnych i fabularnych o tematyce historycznej, regionalnej na taśmie filmowej lub DVD przeznaczonych do produkcji w kinach i telewizji.

Muzeum prowadzi również sprzedaż towarów zakupionych w celu dalszej odsprzedaży:

A. wydawnictw (z nadanym nr ISBN);

B. plakatów, folderów, pocztówek (bez nr ISBN);

C. filmów edukacyjnych i dokumentalnych (na płytach DVD).

D. pamiątek (miniatury, repliki prezentowanych zbiorów muzealnych).

Na podstawie interpretacji Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 12 stycznia 2010 r. znak OK.-5672/KU-4907/2009 oraz z dnia 18 marca 2010 r. znak: OK.-5672/KU-4907/1/2009 Wnioskodawca klasyfikuje świadczone przez siebie usługi i sprzedawane towary zgodnie z rozporządzeniem Pady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w następujący sposób:

* usługi wymienione w punktach 1-2 wniosku o interpretację indywidualną PKWiU 91.02 "Usługi świadczone przez muzea ",

* usługi wymienione w punkcie 3 PKWiU 77.2 "Wypożyczanie i dzierżawa artykułów użytku osobistego i domowego",

* usługi wymienione w punkcie 4 PKWiU 32.30. 1 "Usługi związane z organizacją kongresów, targów i wystaw",

* usługi wymienione w punkcie 5 PKWiU 59. 11.11.0 "Usługi z wiązane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych",

* towary wymienione w literze B PKWiU 47.00 "Sprzedaż detaliczna z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi".

Pozostałe towary wymienione w literach A, C, D mieszczą, się w grupowaniu PKWiU 47.00 "Sprzedaż detaliczna z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi".

O bezpośrednim związku między świadczoną przez Muzeum usługą, a celami jakie nakłada na Muzeum art. 2 ustawy o muzeach z dnia 21 listopada 1996 r. możemy mówić w następujących przypadkach:

* usługi wymienione w pkt 1 wniosku - art. 2 pkt 5 ustawy o muzeach: "urządzanie wystaw stałych i czasowych", oraz art. 2 pkt 8 ustawy o muzeach: "udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych",

* usługi wymienione w pkt 2 wniosku - art. 2 pkt 7 ustawy o muzeach: "prowadzenie działalności edukacyjnej".

Wykonywanie powyższych usług jest również bezpośrednio związane z celami Muzeum wynikającymi ze Statutu instytucji (§ 7 Statutu), a stąd niezbędne do prawidłowej realizacji podstawowych zadań statutowych.

Pozostałe usługi wymienione w pkt 3, 4, 5 wniosku wiążą, się z celami ustawy o muzeach oraz celami statutowymi w sposób pośredni i nie są niezbędne do ich wykonywania. W przypadku towarów wymienionych w literach A-D zakupionych przez instytucję w celu dalszej odsprzedaży większość towarzyszy sprowadzanym z innych instytucji muzealnych wystawom, a pozostałe tematycznie wpisują się w wystawy własne Muzeum, zatem ich dostawa również wiąże się pośrednio z celami statutowymi i nie jest niezbędna do ich właściwej realizacji. Należy jednak zaznaczyć, że art. 9 ustawy o muzeach z dnia 21 listopada 1996 r. z późn. zm. jak również Statut Muzeum nadany Uchwałą Rady Miasta z dnia 17 kwietnia 2000 r. w § 16 przewiduje, że ewentualny dochód uzyskany ze sprzedaży ww. usług oraz dostawy ww. towarów Muzeum ma obowiązek przeznaczyć na finansowanie działalności podstawowej (statutowej) określonej w art. 2 wspomnianej ustawy.

W piśmie z dnia 6 września 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że:

Muzeum jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny na podstawie zgłoszenia rejestracyjnego z dnia 2 stycznia 2011 r. złożonego w Pierwszym Urzędzie Skarbowym.

Opłata za możliwość zwiedzania ekspozycji wraz z przewodnikiem zatrudnionym przez Muzeum nie jest wkalkulowana w cenę biletu wstępu. Jeśli podczas zwiedzania ekspozycji osoby odwiedzające Muzeum chcą skorzystać również z usług przewodnika, to oprócz nabycia biletu wstępu zobowiązane są uiścić dodatkową opłatę wynikającą z cennika Muzeum wprowadzonego Zarządzeniem Nr 19 Dyrektora Muzeum z dnia 8 września 2009 r. z późn. zm..

W odniesieniu do litery A opisu stanu faktycznego Muzeum informuje, że wymienione w tym miejscu towary nabywane przez instytucję w celu dalszej odsprzedaży to wyłącznie książki drukowane oraz książki wydawane na dyskach taśmach i innych nośnikach oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN, o których mowa w poz. 32 i 33 załącznika Nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie interpretacji Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 12 stycznia 2010 r. znak: OK-5672/KU-4907/2009, oraz z dnia 18 marca 2010 r. znak: OK-5672/KU-4907/1/2009 Muzeum klasyfikuje sprzedaż towarów wymienionych w literach B, C, D wniosku o interpretację indywidualną z dnia 1 czerwca 2011 r. zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupowaniu PKWiU 47.00 "Sprzedaż detaliczna z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje następujące symbole PKWiU dla towarów będących przedmiotem ww dostawy:

B.

* plakaty - 58.19.12 "Obrazki, rysunki, fotografie drukowane

* foldery (bez nr ISBN) - 58.11.19 "Pozostałe drukowane książki, broszury, ulotki i podobne publikacje"

* pocztówki - 58.19.11 "Karty pocztowe, karty okolicznościowe i podobne wyroby drukowane"

C.

* filmy edukacyjne i dokumentalne (na płytach DVD) - 59.11.2 "Filmy, nagrania wideo i programy telewizyjne"

D.

* pamiątki - wyroby rękodzieła artystycznego i ludowego (miniatury i repliki prezentowanych zbiorów muzealnych):

* ceramika dekoracyjna i użytkowa -23.41.13 "Statuetki i pozostałe ceramiczne wyroby dekoracyjne", 23.41.12 "Zastawy stołowe, naczynia kuchenne oraz pozostałe artykuły gospodarstwa domowego i toaletowe, z wyłączeniem z porcelany, również chińskiej",

* wyroby z drewna, słomy, trawy, trzciny, wikliny itp. - 16.29 "Pozostałe wyroby z drewna, wyroby z korka, słomy i materiałów w rodzaju stosowanych do wyplatania"

* wyroby tkackie - 13.92.16 "Wyroby wyposażenia wnętrz, gdzie indziej niesklasyfikowane; zestawy tkanin i przędzy do wykonywania dywaników, gobelinów itp."

* wyroby koronkowe - 13.99.11 "Tiule i pozostałe wyroby siatkowe, z wyłączeniem tkanin i dzianin; koronki w sztukach, w postaci taśm lub aplikacji"

* wyroby haftowane - 13.92.13 "Obrusy i serwety"

* wyroby z papieru lub tektury - 17.29.19 "Papier do wyrobu papierosów, szpule, cewki, cewki przędzalnicze i podobne nośniki z masy papierniczej; papier i tektura filtracyjne; pozostałe artykuły z papieru i tektury, gdzie indziej niesklasyfikowane"

* ozdoby - 32.13.10 "Biżuteria sztuczna i podobne wyroby,

* przedmioty pamiątkarsko-dekoracyjne - 32.99.59 "Pozostałe różne wyroby, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Uzupełnieniem oferty Muzeum jest sprzedaż wysyłkowa (za pośrednictwem Poczty Polskiej) towarów wymienionych w literach A, B, C, D wniosku o interpretację indywidualną. Opłatę za przesyłkę pocztową zamówionych towarów pokrywa klient. Koszt ww. opłaty nie jest wkalkulowany w cenę towaru lecz stanowi osobną pozycję na wystawionej dla klienta fakturze. Muzeum...opodatkowuje powyższą opłatę według stawki 23% VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakie stawki podatku VAT, w związku z opublikowaniem Ustawy z dnia 29 października 2010 r. zmieniającej ustawę o podatku od towarów i usług powinno zastosować Muzeum do świadczonych usług statutowych i oraz dostarczanych towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z opublikowaniem ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług Muzeum opodatkowuje świadczone przez siebie usługi statutowe oraz sprzedawane towar w następujący sposób:

* usługi wymienione w pozycji 1 i 2 stawką 8% na podstawie pozycji 184 Załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług,

* usługi wymienione w pozycji 3, 4, 5 oraz towary w literze B, C, D stawką 23%

* towary wymienione w literze A ze stawką 5% na podstawie poz. 32 i 33 Załącznika nr 10 do Ustawy o podatku od towarów i usług

* opłatę pocztową przenoszoną na nabywcę w przypadku sprzedaży wysyłkowej ww. towarów stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT, wprowadzonym przez art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz zmienionym przez art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) i obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Ad. 1, 2

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 184, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury - wyłącznie w zakresie wstępu.

Z powyższych przepisów wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury - wyłącznie w zakresie wstępu. Należy zaznaczyć, że pojęcie "wstępu" rozumiane jako prawo do wejścia do muzeum wiąże się zazwyczaj ze sprzedażą biletów, karnetów itp.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Muzeum udostępnia sale wystawowe i zbiory muzealne zwiedzającym (związane z koniecznością nabycia biletu wstępu). Ponadto grupy zwiedzające ekspozycje korzystają z usług osoby zatrudnionej przez Muzeum do oprowadzania grup zwiedzających Muzeum (związane z koniecznością nabycia biletu wstępu). Opłata za możliwość zwiedzania ekspozycji wraz z przewodnikiem zatrudnionym przez Muzeum...nie jest wkalkulowana w cenę biletu wstępu. Jeśli podczas zwiedzania ekspozycji osoby odwiedzające Muzeum chcą skorzystać również z usług przewodnika, to oprócz nabycia biletu wstępu zobowiązane są uiścić dodatkową opłatę wynikającą z cennika Muzeum.

Biorąc zatem pod uwagę treść cytowanych przepisów oraz opisany we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż usługi:

1.

udostępniania sal wystawowych i zbiorów muzealnych zwiedzającym (związane z koniecznością nabycia biletu wstępu),

2.

oprowadzania grup zwiedzających ekspozycje przez pracownika zatrudnionego przez Muzeum (związane z koniecznością nabycia biletu wstępu)

podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, jako wymienione w poz. 184 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy z ww. zakresie należało uznać za prawidłowe.

Ad. 4

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., zwolnienia od podatku dotyczące dostaw towarów i świadczonych usług zawarte są bezpośrednio w art. 43 ustawy o VAT. Zatem w tym artykule należy poszukiwać ewentualnej podstawy do zwolnienia z opodatkowania czynności związanych z organizacją konferencji, sympozjów, seminariów naukowych.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1), z brzmieniem której zgodne muszą być przepisy polskiej ustawy o VAT, przewiduje zwolnienia dla usług kulturalnych, stwierdzając w art. 132 ust. 1 lit. n), że zwolnieniu z podatku podlega świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawa towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Wynika zatem z tego, że ustawodawca europejski dał państwom członkowskim możliwość określenia, które podmioty nie będące podmiotami prawa publicznego, świadczące usługi kulturalne, będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT.

Polski ustawodawca zwalnia od podatku zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT usługi kulturalne świadczone przez dwie grupy podmiotów.

Do pierwszej z nich zaliczył:

* podmioty prawa publicznego,

* inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym,

* podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Należy przy tym zauważyć, że usługi kulturalne świadczone przez ww. podmioty są zwolnione od podatku VAT pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy o VAT). Zwolnieniu od podatku VAT podlegać będzie również dostawa towarów ściśle z usługami kulturalnymi związana, dokonywana przez wskazane wyżej podmioty (tj. określone w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT), przy czym zwolnieniu nie będzie podlegała dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników nie korzystających z takiego zwolnienia (art. 43 ust. 17 ustawy o VAT).

W skład drugiej grupy podmiotów uprawnionych do zwolnienia weszli natomiast indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Wykonywanie przez te podmioty usług kulturalnych daje zatem możliwość zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Muzeum jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury. prowadzonego przez organizatora od dnia 30 czerwca 1999 r.

Do działalności Wnioskodawcy odnoszą się przepisy ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 ww. ustawy, formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury. Natomiast w myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy, jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Muzeum wpisane jest również do rejestru, o którym jest mowa w art. 14 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Wnioskodawca spełnia zatem przesłankę podmiotową do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT.

W następnej kolejności należy zbadać, czy świadczona przez Muzeum usługa organizacji konferencji naukowej, sympozjów, seminariów naukowych wypełnia przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia.

Jak wynika z wyżej przytoczonego art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, zwalnia się z podatku usługi kulturalne (...).

Ustawa o VAT nie podaje definicji pojęcia "usług kulturalnych". Jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu "usługi kulturalne" w języku potocznym, możemy stwierdzić, iż pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to "całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową - ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller "Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska" Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999).

Encyklopedia Popularna w haśle "kultura" podaje, że jest to "całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania" (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982).

Zgodnie internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA (...), kultura oznacza "materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory". Przez potoczne rozumienie pojęcia "kultura" możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności. Takie rozumienie pojęcia "kultura", ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego. Zgodnie zatem z regułami wykładni prawa, w sytuacji gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgniecie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala nam na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustaw wprost lub pośrednio odnoszących się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 1997 r. Nr 5, poz. 24 z późn. zm.). Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższe akty prawne nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów "kultura" oraz "usługi kulturalne" na potrzeby niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. W myśl art. 3 ust. 2 ww. ustawy, działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

Z kolei zgodnie z art. 1 ustawy o muzeach, muzeum jest jednostką organizacyjną nie nastawioną na osiąganie zysku, której celem jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów. W myśl art. 2 ustawy o muzeach, muzeum realizuje cele określone w art. 1, w szczególności przez:

1.

gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie,

2.

katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów,

3.

przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych,

4.

zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody,

5.

urządzanie wystaw stałych i czasowych,

6.

organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych,

7.

prowadzenie działalności edukacyjnej,

8.

popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę,

9.

udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych,

10.

zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji,

11.

prowadzenie działalności wydawniczej.

Zatem za usługi kulturalne świadczone przez muzeum możemy uznać usługi nie wchodzące w zakres działalności gospodarczej w rozumieniu innych przepisów, polegające na upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.

W świetle powyższych rozważań za usługi kulturalne, w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT nie można uznać świadczonych przez Muzeum usług w postaci organizacji konferencji naukowej, sympozjów, seminariów naukowych.

Usługi te w ocenie Wnioskodawcy są związane z celami ustawy o muzeach oraz celami statutowymi oraz realizowaniem celów statutowych w sposób pośredni i nie są niezbędne do ich wykonywania. Jeżeli zatem podstawowym celem takiej działalności jest przekazywanie wiedzy i umiejętności), to usługi takie należy rozpatrywać na gruncie zwolnień określonych w art. 43 ust. 1 pkt 26 lub pkt 29 ustawy o VAT. W przepisach tych określono bowiem zwolnienie dla usług kształcenia, także kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Artykuł 2 ustawy o muzeach określa pewien zakres czynności wykonywanych przez muzeum, które mogą być uznane za usługi kulturalne świadczone przez ten konkretny podmiot. Czynności związane z prowadzeniem działalność edukacyjnej określonej w pkt 7 art. 2 ww. ustawy o muzeach (o ile nie są usługami w zakresie kształcenia) muszą być związane z upowszechnianiem kultury, by określić, że są one objęte zakresem zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT.

Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.... "konferencja" to spotkanie przedstawicieli jakichś instytucji lub organizacji w celu omówienia określonych zagadnień, natomiast "sympozjum" to zebranie specjalistów z jakiejś dziedziny poświęcone omówieniu jakiegoś zagadnienia lub wymiana myśli na określony temat.

Konferencje naukowe i sympozja przeznaczone dla określonej grupy osób, specjalistów z danej dziedziny związane z przekazywaniem wiedzy specjalistycznej nie mogą być uznane za usługi kulturalne w rozumieniu ww. przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT, gdyż ich celem nie jest upowszechnianiem kultury rozumiane jako działanie zmierzające do tego by uczynić coś (jakiś aspekt działalności kulturalnej) popularnym - powszechnie znanym.

Za wyłączeniem ww. czynności związanych z organizowaniem konferencji, sympozjów i seminariów naukowych z zakresu usług kulturalnych przemawia również pośrednio fakt, że usługi te są odrębnie klasyfikowane wg PKWiU z 2008 r. do kategorii 82.30.1 "Usługi związane z organizacją kongresów, targów i wystaw" w przeciwieństwie do innych usług świadczonych przez Muzeum wymienionych we wniosku.

Wobec powyższego świadczone przez Muzeum usługi w postaci organizacji konferencji naukowych, sympozjów i seminariów naukowych nie będą podlegały zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT.

Usługi te podlegają zatem opodatkowaniu stawką 23%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii jest prawidłowe.

Ad. 3

Odnośnie przygotowania i wypożyczenia wystaw instytucjom pozamuzealnym, należy zbadać, czy usługi te wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, zwalnia się z podatku usługi kulturalne (...). Ustawa o VAT nie podaje definicji pojęcia "usług kulturalnych". Jego znaczenie należy ustalić, jak już wcześniej wskazano, w oparciu o dostępne metody wykładni.

Zatem za usługi kulturalne świadczone przez muzeum możemy uznać usługi nie wchodzące w zakres działalności gospodarczej w rozumieniu innych przepisów.

Zatem, jeżeli Wnioskodawca przygotowuje i wypożycza wystawy instytucjom pozamuzealnym, to przybiera to znamiona działań związanych z prowadzeniem komercyjnej działalności gospodarczej.

Wobec powyższego świadczone przez Muzeum usługi przygotowania i wypożyczenia wystaw instytucjom pozamuzealnym, nie będą podlegały zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT.

Usługi te podlegają zatem opodatkowaniu stawką 23%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii jest prawidłowe.

Ad. 5.

Zgodnie z art. 43 ust. 19 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1.

usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2.

wstępu:

a.

na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b.

do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c.

do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5.

działalności agencji informacyjnych;

6.

usług wydawniczych;

7.

usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8.

usług ochrony praw.

Za usługę związaną z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach uznać należy wykonywanie odpłatnych fotografii i skanów ze zbiorów muzealnych, odpłatnej digitalizacji posiadanych zbiorów i przekazywanie ich na nośniku cyfrowym, CD lub DVD.

W myśl zacytowanego wyżej przepisu należy stwierdzić, że wykonywane przez Wnioskodawcę usługi produkcji filmów edukacyjnych i fabularnych o tematyce historycznej, regionalnej na taśmie filmowej lub DVD przeznaczonych do produkcji w kinach i telewizji są wyłączone ze zwolnienia od podatku.

Dla usług tych znajduje zastosowanie stawka podatku w wysokości 23%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii jest prawidłowe.

Ad. A

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 72 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono, objęte grupowaniem PKWiU ex 58.11.1, książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek.

Według objaśnień do ww. załącznika, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W pozycji 32 tego załącznika, wymieniono towary zgrupowane pod symbolem PKWiU - ex 58.11.1, tj. książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek; wydawnictwa w alfabecie Braillea.

Natomiast w poz. 33 tego załącznika wymieniono książki wydawane na dyskach, taśmach i innych nośnikach oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN.

Z wniosku wynika, że Muzeum prowadzi sprzedaż wydawnictw z nadanym ISBN, o których mowa w poz. 32 i 33 Załącznika Nr 10 do ustawy o VAT.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we zaistniały stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż skoro jak wskazał Wnioskodawca, przedmiotem sprzedaży są wydawnictwa z nadanym ISBN, o których mowa w poz. 32 i 33 Załącznika Nr 10 do ustawy o VAT, to zastosowanie w tym przypadku znajdzie 5% stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii jest prawidłowe.

Ad. B, C, D

Na podstawie poz. 108-128 Załącznika Nr 3 do ustawy o VAT, stawką obniżoną do 7% (obecnie do 8%) objęto niektóre wyroby sztuki ludowej oraz rękodzieła i rzemiosła ludowego i artystycznego, które posiadają atest Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej.

Z wniosku wynika, że Muzeum prowadzi również odsprzedaż towarów zakupionych w celu dalszej odsprzedaży. Są to:

* plakaty, foldery, pocztówki (bez nr ISBN)

* filmy edukacyjne i dokumentalne (na płytach DVD),

* pamiątki (miniatury, repliki prezentowanych zbiorów muzealnych)

Wnioskodawca podał dla tych towarów następujące symbole PKWiU:

* plakaty - 58.19.12 "Obrazki, rysunki, fotografie drukowane

* foldery (bez nr ISBN) - 58.11.19 "Pozostałe drukowane książki, broszury, ulotki i podobne publikacje"

* pocztówki - 58.19.11 "Karty pocztowe, karty okolicznościowe i podobne wyroby drukowane"

* filmy edukacyjne i dokumentalne (na płytach DVD) - 59.11.2 "Filmy, nagrania wideo i programy telewizyjne"

* pamiątki - wyroby rękodzieła artystycznego i ludowego (miniatury i repliki prezentowanych zbiorów muzealnych):

* ceramika dekoracyjna i użytkowa -23.41.13 "Statuetki i pozostałe ceramiczne wyroby dekoracyjne", 23.41.12 "Zastawy stołowe, naczynia kuchenne oraz pozostałe artykuły gospodarstwa domowego i toaletowe, z wyłączeniem z porcelany, również chińskiej",

* wyroby z drewna, słomy, trawy, trzciny, wikliny itp. - 16.29 "Pozostałe wyroby z drewna, wyroby z korka, słomy i materiałów w rodzaju stosowanych do wyplatania"

* wyroby tkackie - 13.92.16 "Wyroby wyposażenia wnętrz, gdzie indziej niesklasyfikowane; zestawy tkanin i przędzy do wykonywania dywaników, gobelinów itp."

* wyroby koronkowe - 13.99.11 "Tiule i pozostałe wyroby siatkowe, z wyłączeniem tkanin i dzianin; koronki w sztukach, w postaci taśm lub aplikacji"

* wyroby haftowane - 13.92.13 "Obrusy i serwety"

* wyroby z papieru lub tektury - 17.29.19 "Papier do wyrobu papierosów, szpule, cewki, cewki przędzalnicze i podobne nośniki z masy papierniczej; papier i tektura filtracyjne; pozostałe artykuły z papieru i tektury, gdzie indziej niesklasyfikowane"

* ozdoby - 32.13.10 "Biżuteria sztuczna i podobne wyroby,

* przedmioty pamiątkarsko-dekoracyjne - 32.99.59 "Pozostałe różne wyroby, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Z wniosku nie wynika, aby wymienione powyżej towary posiadały atest Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej. Należy bowiem podkreślić, iż jest to konieczny warunek do skorzystania ze stawki 8% przy dostawie towarów wymienionych w poz. 108-128 Załącznika.

Dla wymienionych wyżej towarów przepisy o podatku od towarów i usług nie przewidują zwolnień od podatku, ani też opodatkowania stawkami preferencyjnymi.

Zatem dla sprzedaży ww. towarów znajdzie zastosowania podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w ww. kwestii należy uznać za prawidłowe.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną - realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Przedmiotowe zwolnienie ma szczególny, podmiotowy charakter i dotyczy wyłącznie czynności wykonywanych przez Pocztę Polską na rzecz Wnioskodawcy.

Natomiast brak jest w przepisach podatkowych podstawy do stosowania wymienionego zwolnienia w dalszych fazach obrotu usługami (dokonywanego na zasadzie "refaktury").

Zgodnie z podstawową zasadą, podatnik występujący w charakterze sprzedawcy, który wysyła zamówiony przez nabywcę towar i korzysta przy tym z usług poczty państwowej, świadczy usługę pocztową na rzecz nabywcy towaru. Usługa ta nie jest jednak ze względu na świadczący ją podmiot usługą, o której mowa w art. 41 ust. 1 pkt 17 ustawy VAT. Oznacza to, iż nie jest objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jest możliwe refakturowanie usług pocztowych, jednak w momencie ich odsprzedaży Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług pocztowych, gdyż dotyczą one wyłącznie usług świadczonych przez pocztę państwową.

Tym samym refakturując powyższe usługi Wnioskodawca jest zobowiązany opodatkować je stawką podatku VAT właściwą dla sprzedawanego towaru.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w kwestii opodatkowania opłaty pocztowej stawką podatku VAT w wysokości 23% w przypadku sprzedaży wysyłkowej należało uznać za prawidłowe, pod warunkiem jednak, że dostawa towarów, których dotyczy opłata jest również opodatkowana tą stawką.

W konsekwencji, oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo, należało je uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl