IBPP2/443-627/13/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-627/13/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2013 r. (data wpływu 8 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, jaką stawką VAT powinny być opodatkowane usługi zakwaterowania świadczone na rzecz studentów przez Fundację - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, jaką stawką VAT powinny być opodatkowane usługi zakwaterowania świadczone na rzecz studentów przez Fundację.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (Fundacja) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności Fundacji jest zakwaterowanie w bursie osób niebędących wychowankami bursy (bez wyżywienia). Klasyfikacja: PKWiU 2008 Symbol: 55.20.19.0.

Usługi świadczone przez Fundację nie są usługami świadczonymi przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Usługi świadczone przez Fundację nie są usługami świadczonymi:

* w bursie akademickiej na rzecz uczniów szkół prowadzących tą bursę,

* w domach studenckich na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domu studenckie,

* usługi nie są świadczone, na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów przez podmioty inne niż wymienione powyżej pod warunkiem że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów.

Pomieszczenia wynajmowane są na własny rachunek, mają charakter mieszkalny i wynajmowane są wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Usługi świadczone są na podstawie umów zawartych w formie pisemnej pomiędzy Fundacją, a studentami na okres roku akademickiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi świadczone przez Fundację powinny być opodatkowane stawką 8%, czy korzystać ze zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone na rzecz studentów powinny być opodatkowane stawką 8%. Zgodnie z art. 41 ust. 2, załącznik 3 pozycja 163.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do przepisu art. 5a ww. ustawy VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT, jeśli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne - zgodnie z cyt. art. 5a ustawy. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22%, z zastrzeżeniem

ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 163 wymieniono "Usługi związane z zakwaterowaniem" (PKWiU 55).

Z objaśnienia 1) do ww. załącznika nr 3 do ustawy wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności Fundacji jest zakwaterowanie w bursie osób niebędących wychowankami bursy (bez wyżywienia). Klasyfikacja: PKWiU 2008 Symbol: 55.20.19.0.

W świetle przywołanych przepisów oraz przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy, w szczególności zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę ww. usług do grupowania PKWiU 55.20.19.0 należy stwierdzić, że tak klasyfikowane usługi winny być opodatkowane stawką podatku w wysokości 8%, przy czym należy tu pamiętać także o przywołanym wcześniej objaśnieniu 1) do załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Z uwagi na powyższe koniecznym jest ustalenie czy usługi których dotyczy zapytanie Wnioskodawcy, zaklasyfikowane przez niego do grupowania PKWiU 55.20.19.0 są opodatkowane stawką podatku od towarów usług niższą niż 8% względnie czy korzystają one ze zwolnienia od podatku.

Rozważając powyższą kwestię należy przede wszystkim zauważyć, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie przewidują dla usług klasyfikowanych według PKWiU do grupowania 55.20.19.0 opodatkowania stawką niższą niż 8%.

Odnosząc się natomiast do kwestii zwolnienia ww. usług z podatku od towarów i usług należy zauważyć co następuje:

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o VAT.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 30 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi zakwaterowania:

a.

w bursach i internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty,

b.

w domach studenckich świadczone na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domy studenckie,

c.

świadczone na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów przez podmioty inne niż wymienione w lit. a i b, pod warunkiem że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "student", dlatego też należy posiłkować się definicją wynikającą z odrębnych przepisów.

Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 18k ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 572 z późn. zm.), przez słowo "student" należy rozumieć osobę kształcącą się na studiach wyższych.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wyjaśnił, że usługi świadczone przez Fundację nie są usługami świadczonymi:

* w bursie akademickiej na rzecz uczniów szkół prowadzących tą bursę,

* w domach studenckich na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domu studenckie,

* usługi nie są świadczone, na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów przez podmioty inne niż wymienione powyżej pod warunkiem że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika zatem, że świadczone przez Fundację usługi zakwaterowania studentów (bez wyżywienia) nie spełniają przesłanek do zastosowania do nich zwolnienia na podstawie wskazanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy o VAT, gdyż nie są świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, jak również nie są usługami świadczonymi w bursie akademickiej na rzecz uczniów szkół prowadzących tą bursę, w domach studenckich na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domy studenckie, jak też usługi te nie są świadczone, na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów przez podmioty inne niż wymienione powyżej pod warunkiem że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów.

Wobec powyższego przedmiotowe usługi zakwaterowania studentów (bez wyżywienia) nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30 ww. ustawy o VAT.

Należy także rozstrzygnąć, czy w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie przepis art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Jednakże, stosownie do art. 43 ust. 20 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, nie ma zastosowania do usług wymienionych w poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy.

We wniosku Wnioskodawca wskazał, że świadczy usługi zakwaterowania w bursie osób niebędących wychowankami bursy (bez wyżywienia), sklasyfikowane wg PKWiU 2008 pod symbolem 55.20.19.0.

Usługi klasyfikowane w tym grupowaniu PKWiU są opodatkowane według stawki podatku w wysokości 8% na podstawie przepisu na podstawie przepisu art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 i poz. 163 załącznika nr 3.

Zatem, z uwagi na powołany przepis art. 43 ust. 20 ustawy o VAT zastosowanie zwolnienia z podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT do usług będących przedmiotem wniosku nie jest możliwe.

W świetle powyższego, opisane we wniosku, usługi zakwaterowania świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz studentów - w przypadku gdy wskazana przez Wnioskodawcę ich klasyfikacja wg PKWiU (z 2008 r.) do grupowania 55.20.19.0 jest prawidłowa, oraz nie mają zastosowania zwolnienia od podatku przewidziane art. 43 ust. 1 pkt 30 lub pkt 36 - podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 i poz. 163 załącznika nr 3.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Zatem tut. organ nie dokonywał oceny poprawności przedstawionych przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznych. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl