IBPP2/443-616/14/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-616/14/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 1 marca 2014 r. (data wpływu 7 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z 13 czerwca 2014 r. (data wpływu 17 czerwca 2014 r.), o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług polegających na serwisowaniu urządzeń uzdatniających wodę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT m.in. dla świadczonych usług polegających na serwisowaniu urządzeń uzdatniających wodę (dotyczy pytania nr 2 z wniosku).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 13 czerwca 2014 r. (data wpływu 17 czerwca 2014 r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 26 maja 2014 r. znak: IBPP2/443-242/14/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawczyni świadczy usługi polegające na rozbudowie instalacji wodnej o system filtracji wody w lokalu mieszkalnym. W ramach usługi wykonane jest dostawa towaru, montaż produktu. W skład montażu wchodzi przygotowanie instalacji wodnokanalizacyjnej, tj. wymiana rur, kucie ścian oraz usługa montażu produktu. Do montażu filtru wykorzystywane są wszystkie potrzebne części takie jak; kolanka, uszczelki, złączki, redukcje, bajpas, zawory i inne. W przypadku niektórych produktów konieczne jest wywiercenie otworu w zlewozmywaku lub szafce celem zamontowania wylewki.

Druga usługa jaką świadczy Wnioskodawczyni polega na serwisowaniu urządzeń uzdatniających wody. Polega to między innymi na wymianie wkładów w filtrze do wody. Do usługi zalicza się; dostawa (dojazd), wkład, usługa wymiany wkładu, przegląd, dezynfekcja. Do usługi zalicza się również w razie potrzeby wymiana zużytych części na nowe tj. uszczelki, redukcje, kolanka.

Natomiast w piśmie z 13 czerwca 2014 r. Wnioskodawczyni wskazała (w zakresie pytania oznaczonego nr 2):

1. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) powyższy lokal mieszkalny będzie zakwalifikowany w dziale 11.

2. Niniejsze usługi są wykonywane na postawie umowy ustnej zawartej z zamawiającym (który w większości przypadków jest właścicielem lub najemcą lokalu mieszkalnego).

3. W cenę usługi budowlanej jest zawarty materiał potrzebne do jej wykonania. Wynagrodzenie dla każdej usługi jest osobno skalkulowane lecz w większości przypadków koszt materiałów nie przekracza 30% wartości usługi budowlanej (a nigdy nie przekracza 45%wartości usługi).

4. Czynności polegające na serwisowaniu urządzeń uzdatniających wodę (element stały instalacji wodnej lokalu mieszkalnego) wykonywane są w ramach robót konserwacyjnych (w myśl 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1719).

5. Udział zużytych materiałów w większości przypadków nie przekracza 30% wartości usługi i nigdy nie przekracza 45% wartości usługi.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 2):

Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować usługę wymiany filtru wody w instalacji wodociągowej, polegającej na wymianie wkładu filtru wody (wraz z materiałem) w instalacji wodociągowej lokalu mieszkalnego o powierzchni do 150 m kw.

Stanowisko Wnioskodawczyni:

Zgodnie z art. 42 ust. 12 stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Ustawa definiuje, że budownictwem objętym społecznym programem mieszkaniowym są obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Zastrzeżenie przewidziane w art. 41 ust. 12b u.p.t.u. wyjaśnia, że stawka podatku w wysokości 23% powinna być stosowana do ww. robót odnoszących się do:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Dlatego też usługi wymienione w pytaniach winny być opodatkowane stawką preferencyjną tj. 8%.

Zgodnie z art. 29a ustawy o VAT do podstawy opodatkowania usługi wlicza się wszystkie potrzebne do wykonania usługi materiały, dlatego też podstawą opodatkowania stawką 8% będzie cała usługa wraz z kosztami materiałów (filtra, części i inne).

W interpretacji nr IBPP2/443-78/11/ICz z 8 lipca 2011 r. w sprawie Wnioskodawczyni organ poparł jej stanowisko.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, w zakresie pytania oznaczonego nr 2, uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 22 ustawy przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu, niebędące dostawą towarów.

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w przepisach ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ww. ustawy o VAT - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1719) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

* robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym

* robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą" lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych.

W myśl § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub ich części inne niż remont.

Zgodnie z § 3 ust. 3 ww rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zauważyć należy, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

W przypadku czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca nie powołał symboli statystycznych, a zatem dla celów stosowania tego przepisu czynności te nie powinny być identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych.

Należy podkreślić, że to strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni świadczy usługi polegające na serwisowaniu urządzeń uzdatniających wody. Polega to między innymi na wymianie wkładów w filtrze do wody. Do usługi zalicza się; dostawa (dojazd), wkład, usługa wymiany wkładu, przegląd, dezynfekcja. Do usługi zalicza się również w razie potrzeby wymiana zużytych części na nowe, uszczelki, redukcje, kolanka.

W piśmie uzupełniającym z dnia 13 czerwca 2014 r. Wnioskodawczyni wyjaśniła, że:

1. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) powyższy lokal mieszkalny będzie zakwalifikowany w dziale 11.

2. Niniejsze usługi są wykonywane na postawie umowy ustnej zawartej z zamawiającym (który w większości przypadków jest właścicielem lub najemcą lokalu mieszkalnego).

3. W cenę usługi budowlanej jest zawarty materiał potrzebne do jej wykonania. Wynagrodzenie dla każdej usługi jest osobno skalkulowane lecz w większości przypadków koszt materiałów nie przekracza 30% wartości usługi budowlanej (a nigdy nie przekracza 45% wartości usługi).

4. Czynności polegające na serwisowaniu urządzeń uzdatniających wodę (element stały instalacji wodnej lokalu mieszkalnego) wykonywane są w ramach robót konserwacyjnych (w myśl § 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych.

5. Udział zużytych materiałów w większości przypadków nie przekracza 30% wartości usługi i nigdy nie przekracza 45% wartości usługi.

Wnioskodawczyni ma wątpliwości jaka stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować świadczoną przez nią usługę wymiany filtru wody w instalacji wodociągowej lokalu mieszkalnego o powierzchni do 150 m2.

W odniesieniu do powyższego należy wskazać, że z przywołanych wyżej przepisów § 3 ust. 1 pkt 2 cyt wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. wynika, że stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (tekst jedn.: budynków mieszkalnych jednorodzinnych do 300 m2 powierzchni użytkowej oraz lokali mieszkalnych do 150 m2 powierzchni użytkowej).

Dla obiektów i lokali wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia przewidziano możliwość zastosowania stawki obniżonej dla robót konserwacyjnych, pod warunkiem, że wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych nie przekroczy 50% tej podstawy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że dla prawidłowego opodatkowania czynności, której dotyczy zapytanie należy odwołać się do uregulowań zawartych w ww. § 3 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów.

Istotnym bowiem jest ustalenie czy mieszczą się one w zakresie czynności, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2013 r.

Jak wskazała Wnioskodawczyni ww. zakres robót stanowi konserwację w rozumieniu § 3 pkt 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r.

Wobec powyższego w sytuacji gdy czynność polegająca na serwisowaniu urządzeń uzdatniających wodę, będących elementem stałych instalacji wodnej lokalu mieszkalnego o powierzchni użytkowej do 150 m2, jest wykonywana, jak wskazała Wnioskodawczyni, w ramach robót konserwacyjnych, to podlega ona opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena stanowiska Wnioskodawczyni dotycząca pytania oznaczonego we wniosku jak nr 1 będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl