IBPP2/443-615/12/IK

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-615/12/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2012 r. (data wpływu 22 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe w zakresie obowiązku złożenia w urzędzie skarbowym informacji podsumowującej,

* nieprawidłowe w zakresie wykazania w deklaracji VAT-7 dostawy towarów poza terytorium kraju.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania i rozliczenia transakcji zakupu towaru od kontrahenta z Chin i dostawy tego towaru dla odbiorcy z Węgier.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i zarejestrowanym jako podatnik VAT-UE. W dniu 10 stycznia 2012 r. Wnioskodawca dokonał zakupu towaru handlowego od kontrahenta z Chin na rzecz kontrahenta z Węgier. Dostawa z Chin została potwierdzona fakturą zagraniczną wystawioną przez dostawcę chińskiego. Towar został przetransportowany drogą morską z Chin do portu w Belgii. Przedstawiciel podatkowy w Belgii dokonał w imieniu Wnioskodawcy odprawy celnej w dniu 28 lutego 2012 r. i uiścił należność celną. Towar został dopuszczony do obrotu na podstawie procedury celnej o kodzie 42. Towar bezpośrednio z Belgii został przewieziony do odbiorcy na Węgry. Towar nie został przywieziony do Polski. Dostawa tego towaru z Chin do Belgii, a następnie z Belgii na Węgry nie została rozliczona w deklaracji VAT-7 za marzec 2012. Sprzedaż tego towaru kontrahentowi z Węgier udokumentowano fakturą VAT w dniu 2 marca 2012 r. jako dostawa towaru poza terytorium kraju (z adnotacją NP.). W deklaracji za miesiąc marzec 2012 sprzedaż została ujęta w poz. 21.

W związku z pojawieniem się komunikatu w urzędzie skarbowym, że przedstawiciel fiskalny w Belgii wykazał tą transakcję w deklaracji VAT - UE, dokonano korekty deklaracji VAT-7 za marzec 2012 i ujęto zakup tego towaru jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru w poz. 33 i 34 jak również w poz. 51 i 52. Dokonano również korekty informacji podsumowującej (VAT-UEK).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowo została rozliczona i udokumentowana dostawa towaru z Chin na terytorium Belgii, a następnie na Węgry.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zaistniałej sytuacji nie mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towaru, jak i z importem towarów, ponieważ towar, który zakupiono w Chinach nie został przywieziony do Polski, lecz bezpośrednio z Belgii przewieziony na Węgry. Dlatego też w Polsce zakup tego towaru jak i sprzedaż są transakcjami obojętnymi dla podatku od towarów i usług, tzn. w deklaracji VAT-7 za marzec 2012 sprzedaż powinna być wskazana w poz. 21 natomiast dostawa towaru od kontrahenta z Chin nie powinna mieć odzwierciedlenia w deklaracji VAT-7 i w informacji VAT-UE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie obowiązku złożenia w urzędzie skarbowym informacji podsumowującej,

* nieprawidłowe w zakresie wykazania w deklaracji VAT-7 dostawy towarów poza terytorium kraju.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054) - dalej zwana ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o VAT, przez import rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Natomiast zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zgodnie zaś z przepisem art. 2 pkt 1 i pkt 4 ww. ustawy przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a, zaś przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium Państwa wchodzącego w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w art. 22-24 określają miejsce świadczenia przy dostawie towarów. Miejsce świadczenia determinuje bowiem miejsce opodatkowania danej czynności. Jest to zgodne z charakterem podatku od towarów i usług jako podatku krajowego, który dotyczy czynności wykonywanych na terytorium kraju.

W sytuacji gdy towar jest wysyłany lub transportowany przez dostawcę, przez nabywcę, osobę trzecią do podmiotu, dla którego jest dokonywana dostawa, wówczas zastosowanie będzie miał przepis art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w myśl którego miejscem dostawy towarów (czyli miejscem opodatkowania) jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Stosownie do powyższego zauważyć należy, iż zgodnie z cyt. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega dostawa towarów na terytorium kraju. Należy tym samym mieć na uwadze terytorialny charakter podatku VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia było terytorium Polski. W przypadku gdy wykonanie danej czynności opodatkowanej będzie miało miejsce poza terytorium kraju (Polski), czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce (por. wyrok WSA w Krakowie z 18 lutego 2009 r. o sygn. I SA/Kr 1560/08).

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca dokonuje importu towaru na terytorium Belgii, po którym bezpośrednio dokonuje sprzedaży na tym terytorium Węgier. Tym samym w przedmiotowej sprawie zaimportowany na terytorium Belgii towar nie jest wwożony na terytorium Polski ani też nie jest z Polski wywożony, a jego sprzedaż (dostawa) następuje na terytorium Węgier (kraju członkowskiego innego niż Polska).

Mając na uwadze przedstawione informacje oraz przywołane przepisy stwierdzić należy, że dostawa dokonana przez Wnioskodawcę na terytorium Węgier zaimportowanego wcześniej na terytorium Belgii towaru nie stanowi ani importu towaru, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy, ani wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy, ani wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1, ani też dostawy towarów dokonanej na terytorium kraju, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W związku z powyższym transakcja przedstawiona przez Wnioskodawcę nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Natomiast na mocy art. 99 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Z objaśnień do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT-7K i VAT-7D) zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 211, poz. 1333 z późn. zm.) wynika, że w poz. 21 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy. W poz. tej nie uwzględnia się wartości dostaw towarów i świadczonych usług dokonywanych w ramach działalności gospodarczej zarejestrowanej poza terytorium kraju.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 i ust. 8 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą:

1.

dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami;

2.

czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7;

3.

dostawy towarów, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16.

Natomiast w przypadku importu kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5 (art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT).

Powyższa regulacja wskazuje na obowiązek wykazania w deklaracji podatkowej sprzedaży poza granicami kraju w stosunku do których, gdyby zostały dokonane na terytorium kraju, przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W celu określenia prawa do odliczenia podatku w związku z wykonywaniem czynności poza krajem, należy stworzyć pewien hipotetyczny model. W ramach tego modelu czynność wykonaną za granicą należy "umieścić w kraju", następnie ocenić, czy w tym przypadku podatnikowi przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku. Mając na uwadze, że zgodnie z ww. modelem czynność wykonaną za granicą "umieszcza się w kraju" analogicznie znajdą zastosowanie przepisy w zakresie określenia momentu wykazania tych transakcji w deklaracji VAT.

Ponieważ z przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego wynika, że nie doszło do importu towarów na terytorium kraju, zatem w świetle ww. przepisów zapłacony podatek z tytułu importu towarów dokonanego na terytorium kraju członkowskiego innego niż terytorium kraju nie podlega odliczeniu jako podatek naliczony w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Skoro w przedmiotowej sytuacji nie doszło do importu towarów na terenie kraju, a Wnioskodawca nie jest w posiadaniu dokumentów potwierdzających import towarów na terenie kraju zatem przepis art. 86 ust. 8 nie znajdzie zastosowania. W konsekwencji brak jest podstaw do rozliczenia tego podatku w deklaracji podatkowej VAT-7.

Natomiast, zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych:

1.

wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 i 3, do których ma zastosowanie art. 42 ust. 1, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,

2.

wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,

3.

dostawach towarów zgodnie z art. 136 ust. 1 lub 2, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,

4.

usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca

- zwane dalej "informacjami podsumowującymi".

W związku z powyższym, iż transakcja dokonana przez Wnioskodawcę nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, ani wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, ani też dostawy towarów o której mowa w art. 136 ust. 1 lub 2, ani nie jest usługą do której stosuje się art. 28b ustawy o VAT to nie powstał u Wnioskodawcy obowiązek złożenia w urzędzie skarbowym informacji podsumowującej o dokonanej transakcji.

Podsumowując, Wnioskodawca nie wykazuje w deklaracji VAT-7 dostawy towarów poza terytorium kraju występującej w okolicznościach opisanych we wniosku, a w związku z tym, że transakcja ta nie stanowi żadnej z transakcji wymienionych w art. 100 ust. 1 pkt 1-4 ustawy o VAT, to nie powstał u Wnioskodawcy obowiązek złożenia w urzędzie skarbowym informacji podsumowującej o dokonanej transakcji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

* prawidłowe w zakresie obowiązku złożenia w urzędzie skarbowym informacji podsumowującej,

* nieprawidłowe w zakresie wykazania w deklaracji VAT-7 dostawy towarów poza terytorium kraju.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia przedstawionego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta, 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl