IBPP2/443-614/11/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-614/11/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2011 r. (data wpływu 20 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 lipca 2011 r. (data wpływu 29 lipca 2011 r.) oraz pismem z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu 19 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od faktur dokumentujących wydatki poniesione przez Spółkę w związku z wejściem na giełdę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 29 lipca 2011 r. (data wpływu 29 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od faktur dokumentujących wydatki poniesione przez Spółkę w związku z wejściem na giełdę.

Ponadto ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu 19 sierpnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 sierpnia 2011 r. znak: IBPP2/443-614/11/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) w związku z wprowadzeniem spółki na giełdę ponosi wydatki na usługi związane z doradztwem, pomocą prawną, marketingiem, sporządzeniem prospektu, opłaty skarbowe. Wprowadzenie Spółki na giełdę odbywa się bez podwyższenia kapitału zakładowego i bez emisji nowych akcji. Wprowadzenie Spółki na giełdę ma na celu wydanie akcji istniejących, stanowiących wypłatę dywidendy niepieniężnej przez jedynego akcjonariusza Spółki, której akcje notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.

Spółka jest podmiotem dominującym Grupy Kapitałowej, która należy do grona największych w Polsce producentów odlewów ze stopów żelaza, przede wszystkim odlewów żeliwnych i staliwnych.

Ponadto w piśmie z dnia 16 sierpnia 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony stan faktyczny wskazując, że Wnioskodawca obecnie wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, dające prawo do odliczenia podatku naliczonego i czynności zwolnione z opodatkowania. Spółka stosuje proporcję i wydatki pośrednio związane z działalnością (tj. nie dające się bezpośrednio przyporządkować do działalności opodatkowanej i zwolnionej) rozlicza zgodnie z proporcją uzgodnioną z organem podatkowym. Zdaniem Wnioskodawcy również poniesione przez niego wydatki związane z wejściem na giełdę - w sposób pośredni - wpłyną na przyszłe przychody Spółki, zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od tych wydatków. Jednakże ze względu na fakt, iż są to wydatki pośrednio związane z działalnością Spółki tj. zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną, to podatnik powinien je rozliczyć zgodnie ze stosowaną przez niego proporcją.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż jedynym wspólnikiem Spółki jest Spółka F., której akcje notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych. Zwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki F. podjęło uchwałę o wypłacie swoim akcjonariuszom dywidendy niepieniężnej w formie akcji Wnioskodawcy. Akcje Spółki jako dywidenda niepieniężna zostaną wydane wszystkim Akcjonariuszom Spółki F. S.A., którzy w Dniu Dywidendy będą posiadali akcje F. Należy jednakże zaznaczyć, iż wprowadzenie Spółki na giełdę ma na celu przede wszystkim pozyskanie większej ilości zleceniodawców i odbiorców usług (produktów) Wnioskodawcy i jego Spółek zależnych, oraz zwiększenia jej wartości. F. mógł wypłacić dywidendę niepieniężną w formie akcji Spółki również bez wprowadzania akcji Spółki na giełdę, jednakże wprowadzenie spółki na giełdę ma na celu - jak wskazano powyżej - zwiększenie wartości Spółki, jak i zwiększenie jej przychodów. Spółka tworzy grupę kapitałową w której skład wchodzą spółki produkcyjne zajmujące się wytwarzaniem odlewów ze stopów żelaza, przede wszystkim odlewów żeliwnych i staliwnych. Spółki działają zarówno na rynku krajowym jak i zagranicznym, wejście na giełdę spółki będzie skutkowało podwyższeniem sprzedaży w spółkach z Grupy zarówno tej krajowej jak i zagranicznej poprzez zwiększenie ich rozpoznawalności i wiarygodności. Grupa kapitałowa będzie w stanie się rozwijać i pozyskiwać nowych kontrahentów. Spółki notowane na giełdzie cieszą się bowiem większym zaufaniem banków, inwestorów czy kontrahentów co przenosi się bezpośrednio na wzrost przychodów ze sprzedaży produktów czy świadczenia usług.

Jak wskazano powyżej notowanie spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych pomaga w pozyskiwaniu nowych klientów oraz pozyskaniu finansowania z innych źródeł (np. z kredytów bankowych). Spółki giełdowe postrzegane są bowiem jako spółki o większym zaufaniu i prestiżu. Szczególne znaczenie ma sam efekt marketingowy związany z wprowadzeniem akcji na GPW. Nazwa Spółki wraz z aktualnym kursem akcji przekazywana jest codziennie w prasie, pojawia się w mediach elektronicznych o zasięgu międzynarodowym. Ogólna dostępność sporządzonych przez emitentów papierów wartościowych raportów bieżących i okresowych przyśpiesza procedury związane z pozyskiwaniem kredytów i wzrostem wiarygodności Spółki. Wszystkie te okoliczności wpłyną na zwiększenie przychodów w spółce, które podlegają opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka będzie mogła odliczyć podatek VAT naliczony od faktur dokumentujących wydatki (tj. usługi związane z doradztwem, pomocą prawną marketingiem, sporządzeniem prospektu, opłaty skarbowe itp.) poniesione przez Spółkę w związku z wejściem na giełdę.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprostowanym pismem z dnia 29 lipca 2011 r., Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od faktur dokumentujących wydatki (tj. usługi związane z doradztwem, pomocą prawną, marketingiem, sporządzeniem prospektu itp.) poniesione przez Spółkę w związku z wejściem na giełdę. Z art. 86 ust. 1 uptu, wynika że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z pewnymi przewidzianymi w tym przepisie zastrzeżeniami (które w analizowanej sprawie nie mają zastosowania). Z uwagi na fakt, że wydatki posłużą Spółce do działalności (czy raczej czynności) opodatkowanych tak więc zostaną spełnione warunki określone w powołanym wyżej art. 86 ust. 1 ustawy. Jednocześnie przedmiotowe wydatki nie zostały wymienione w art. 88 ustawy o VAT, który określa kategorie wydatków co do których prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje. Jak wskazano w pierwszej części odpowiedzi dotyczącej przepisów w zakresie podatku dochodowego wprowadzenie spółki na giełdę ma wpływ na funkcjonowanie Grupy kapitałowej i prowadzenie przez nią działalności gospodarczej, a w konsekwencji na zwiększenie osiąganej przez nią sprzedaży. Grupa kapitałowa będzie w stanie się rozwijać i pozyskiwać nowych kontrahentów. Spółki notowane na giełdzie cieszą się bowiem większym zaufaniem wobec banków, inwestorów czy kontrahentów co przeniesie się bezpośrednio na wzrost sprzedaży produktów czy świadczenia usług stanowiącej w tych spółkach sprzedaż opodatkowaną. Dla określenia czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku wynikającego z wydatków poniesionych w związku z wejściem na giełdę, istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni (np. zakup materiałów do wytworzenia produktu podlegającego odsprzedaży) lub pośredni (koszty ogólne). Zgodnie z opisanym przez Wnioskodawcę we wniosku zdarzeniem przyszłym, wykonuje on również czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, dające prawo do odliczenia podatku naliczonego, a poniesione wydatki związane z wejściem na giełdę mają związek z rozszerzeniem tej działalności. Oznacza to, że poniesione przez Zainteresowanego wydatki - w sposób pośredni - wpłyną na przyszłe przychody Spółki. Wobec czego przedstawione we wniosku wydatki należy zakwalifikować do ogólnych wydatków dotyczących działalności gospodarczej. Powyższe stanowisko jest zgodne z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. ETS w uzasadnieniach do wyroków wskazuje, że wprowadzenie spółki na giełdę stanowi działanie podjęte z korzyścią dla ogólnie pojętej działalności gospodarczej, w ramach której podatnik dokonuje również czynności opodatkowanych. W związku z tym artykuł 17 (1) i (2) VI Dyrektywy VAT przyznaje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupionych usług związanych z wejściem na giełdę odpowiednio do sprzedaży opodatkowanej w Spółce (wyrok w sprawie Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz, C-465/03).

Mając na uwadze opisany we wniosku zaistniały stan faktyczny oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w związku z wejściem na giełdę odpowiednio do sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...), przy czym - zgodnie z art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 ww. ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, iż emisja akcji nie znajduje się w zakresie przedmiotowym ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest bowiem dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, ani też świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 tej ustawy. Emisja akcji jest więc zdarzeniem gospodarczym, które nie jest objęte zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT).

Z treści powyższego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny. Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

1.

wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

2.

wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie mniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, str. 1 z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie ETS.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Ponadto zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl natomiast art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W świetle art. 90 ust. 4 ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Obrotem natomiast - zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT - jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należna) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Sprzedażą natomiast - w myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT - jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jak wynika z konstrukcji cyt. wyżej przepisów, obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do zakupów kwalifikowanych jako "zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną".

Ponadto w świetle powołanych wyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, że czynności pozostające poza zakresem działania ustawy o VAT nie mają wpływu na ustalenie proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, bowiem nie stanowią obrotu w rozumieniu ustawy.

Istotny jest więc związek między zakupami a działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany w sposób bezpośredni (np. zakup materiałów do wytworzenia produktu podlegającego odsprzedaży) lub pośredni (koszty ogólne) z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Zaznaczyć zatem należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

Powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie w orzeczeniach TSUE:

1.

W sprawie C-465/03 Trybunał wskazał, iż nawet w sytuacji, gdy konkretny zakup ma związek z czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (emisja akcji) to związek ten nie jest istotny, a najważniejsze znaczenie powinien mieć związek z podstawową działalnością podatnika, która jest opodatkowana. W wyroku czytamy: "Choć emisja nowych akcji nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem VAT, czyli nie jest ani dostawą towarów ani świadczeniem usług, co oznacza, że jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (....), to podatnik ma prawo do odliczenia całości VAT od wydatków poniesionych na zakup usług, związanych z emisją akcji, o ile wszystkie transakcje dokonane przez tego podatnika w ramach jego działalności gospodarczej są opodatkowane. Podatnik ma zatem prawo do odliczenia całkowitej kwoty VAT naliczonego od zakupu usług niezbędnych do zrealizowania emisji akcji, o ile dokonuje on, w ramach swojej działalności, wyłącznie sprzedaży opodatkowanej VAT".

2.

W sprawie C-98/98, która dotyczyła odliczenia VAT naliczonego od wydatków na obsługę prawną procesu odszkodowawczego, do którego doszło w wyniku wcześniej świadczonej usługi. W uzasadnieniu wyroku TSUE stwierdził, że - co do zasady - niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Przyznał jednak, że w niektórych przypadkach brak transakcji opodatkowanej nie musi prowadzić do utraty prawa do odliczenia VAT. Wprawdzie nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem usług prawnych a sprzedażą opodatkowaną, niemniej charakter wydatków na obsługę prawną powoduje, że powinny być one traktowane jako koszty ogólne. Konsekwentnie, prawo do odliczenia powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka, w związku z wprowadzeniem spółki na giełdę ponosi wydatki na usługi związane z doradztwem, pomocą prawną, marketingiem, sporządzeniem prospektu, opłaty skarbowe. Wprowadzenie Spółki na giełdę odbywa się bez podwyższenia kapitału zakładowego i bez emisji nowych akcji. Wprowadzenie Spółki na giełdę ma na celu wydanie akcji istniejących, stanowiący wypłatę dywidendy niepieniężnej przez jedynego akcjonariusza Spółki, której akcje notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.

Spółka jest podmiotem dominującym Grupy Kapitałowej, która należy do grona największych w Polsce producentów odlewów ze stopów żelaza, przede wszystkim odlewów żeliwnych i staliwnych.

Ponadto w piśmie z dnia 16 sierpnia 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony stan faktyczny wskazując, że "Wnioskodawca obecnie wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, dające prawo do odliczenia podatku naliczonego i czynności zwolnione z opodatkowania. Spółka stosuje proporcję i wydatki pośrednio związane z działalnością (tj. nie dające się bezpośrednio przyporządkować do działalności opodatkowanej i zwolnionej) rozlicza zgodnie z proporcją uzgodnioną z organem podatkowym. Zdaniem Wnioskodawcy również poniesione przez niego wydatki związane z wejściem na giełdę - w sposób pośredni - wpłyną na przyszłe przychody Spółki, zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od tych wydatków. Jednakże ze względu na fakt, iż są to wydatki pośrednio związane z działalnością Spółki tj. zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną, to podatnik powinien je rozliczyć zgodnie ze stosowaną przez niego proporcją.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, iż jedynym wspólnikiem Spółki jest Spółka F., której akcje notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych. Zwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki F. podjęło uchwałę o wypłacie swoim akcjonariuszom dywidendy niepieniężnej w formie akcji Wnioskodawcy. Akcje Spółki jako dywidenda niepieniężna zostaną wydane wszystkim Akcjonariuszom Spółki F. S.A., którzy w Dniu Dywidendy będą posiadali akcje F. Należy jednakże zaznaczyć, iż wprowadzenie Spółki na giełdę ma na celu przede wszystkim pozyskanie większej ilości zleceniodawców i odbiorców usług (produktów) Spółki i jej Spółek zależnych, oraz zwiększenia jej wartości. F. mógł wypłacić dywidendę niepieniężną w formie akcji również bez wprowadzania akcji Spółki na giełdę, jednakże wprowadzenie spółki na giełdę ma na celu - jak wskazano powyżej - zwiększenie wartości Spółki, jak i zwiększenie jej przychodów. Spółka tworzy grupę kapitałową w której skład wchodzą spółki produkcyjne zajmujące się wytwarzaniem odlewów ze stopów żelaza, przede wszystkim odlewów żeliwnych i staliwnych. Spółki działają zarówno na rynku krajowym jak i zagranicznym, wejście na giełdę spółki będzie skutkowało podwyższeniem sprzedaży w spółkach z Grupy zarówno tej krajowej jak i zagranicznej poprzez zwiększenie ich rozpoznawalności i wiarygodności. Grupa kapitałowa będzie w stanie się rozwijać i pozyskiwać nowych kontrahentów. Spółki notowane na giełdzie cieszą się bowiem większym zaufaniem banków, inwestorów czy kontrahentów co przenosi się bezpośrednio na wzrost przychodów ze sprzedaży produktów czy świadczenia usług.

Jak wskazano powyżej notowanie spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych pomaga w pozyskiwaniu nowych klientów oraz pozyskaniu finansowania z innych źródeł (np. z kredytów bankowych). Spółki giełdowe postrzegane są bowiem jako spółki o większym zaufaniu i prestiżu. Szczególne znaczenie ma sam efekt marketingowy związany z wprowadzeniem akcji na GPW. Nazwa Spółki wraz z aktualnym kursem akcji przekazywana jest codziennie w prasie, pojawia się w mediach elektronicznych o zasięgu międzynarodowym. Ogólna dostępność sporządzonych przez emitentów papierów wartościowych raportów bieżących i okresowych przyśpiesza procedury związane z pozyskiwaniem kredytów i wzrostem wiarygodności Spółki. Wszystkie te okoliczności wpłyną na zwiększenie przychodów w spółce, które podlegają opodatkowaniu.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa podatkowego w kontekście przedstawionych okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż emisja akcji ma związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, zatem i wydatki poniesione w tym celu - chociaż pośrednio - mają wpływ na realizowaną przez Spółkę sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną.

Zatem w rozpatrywanej sprawie Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z wydatkami (tj. usługi związane z doradztwem, pomocą prawną marketingiem, sporządzeniem prospektu, opłaty skarbowe itp.) poniesionymi w związku z wejściem Spółki na giełdę, jednakże wyłącznie w części, w jakiej wykorzystywane są one do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl