IBPP2/443-601/11/RSz - Stawka podatku VAT dla kompleksowej usługi wykonywanej w ramach remontu lub modernizacji w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-601/11/RSz Stawka podatku VAT dla kompleksowej usługi wykonywanej w ramach remontu lub modernizacji w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2011 r. (data wpływu 18 maja 2011 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 20 sierpnia 2011 r. (data wpływu 23 sierpnia 2011 r.) oraz z dnia 23 sierpnia 2011 r. (data wpływu 23 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla kompleksowej usługi wykonywanej w ramach remontu lub modernizacji w obiektach zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla kompleksowej usługi wykonywanej w ramach remontu lub modernizacji w obiektach zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 sierpnia 2011 r. (data wpływu 23 sierpnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 sierpnia 2011 r. znak: IBPP2/443-601/11/RSz oraz pismem z dnia 23 sierpnia 2011 r. (data wpływu 23 sierpnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca zajmuje się zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej pozostałą sprzedażą detaliczną prowadzoną w niewyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.19.Z) oraz wykonywaniem instalacji c.o., wentylacyjnych, wodno-kanalizacyjnych, gazowych i pozostałych instalacji budowlanych (PKD 43.22,Z i 43.29.Z).

Przeważającą częścią działalności gospodarczej jest sprzedaż towarów branży grzewczej (kotły c.o., grzejniki, armatura grzewcza, wyposażenie łazienek, kolektory słoneczne, itp.) dla odbiorców indywidualnych oraz firm prowadzących działainość gospodarczą i innych osób prawnych. Ponieważ, jest to typowa działalność gospodarcza w zakresie handlu, Wnioskodawca nie ma problemu w tym zakresie z ustaleniem stawki podatkowej, która od 1 stycznia 2011 wynosi 23%.

Ze względu na duże zapotrzebowanie ze strony osób nieprowadzących działalności gospodarczej od 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawca uruchomił dodatkowo usługi budowlano-montażowe i remontowe na ich zlecenie (posiada umowy cywilno-prawne z tymi osobami na wykonanie usługi budowlano-montażowej, jako umowy o roboty budowlane). Do wykonania usługi budowlano-montażowej Wnioskodawca wykorzystuje materiały z własnego sklepu. Usługi te wykonywane są w obiektach zaliczanych, zgodnie z ustawą o VAT, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT.

Usługi powyższe Wnioskodawca wykonuje zarówno poprzez własnych pracowników zatrudnionych w firmie posiadających wszelkie uprawnienia budowlane i instalacyjne, jak i poprzez firmy podwykonawcze, z którymi zawiera umowy o wykonanie powyższych robót.

Wnioskodawca jest opodatkowany na zasadach ogólnych oraz jest płatnikiem podatku VAT.

W piśmie uzupełniającym z dnia 20 sierpnia 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny w następujący sposób:

1.

Firma wykonuje usługi budowlano-montażowych (remont, modernizacja, przebudowa) w obiektach zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego (są to domy jednorodzinne, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m 2, oraz mieszkania, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m 2, sklasyfikowane w PKOB w dziale 11, który obejmuje:

a.

budynki mieszkalne jednorodzinne -111,

b.

budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkantowe -112,

c.

budynki zbiorowego zamieszkania -113.

2.

W każdym przypadku usługi budowlano-montażowe świadczone są dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie zawartej umowy o roboty budowlane. Z treści zawartej między stronami umowy wynika, że strona zleca Wnioskodawcy wykonanie kompletnej usługi budowlano-montażowej związanej z założeniem instalacji centralnego ogrzewania, instalacji wodnej, instalacji kanalizacyjnej w budynku mieszkalnym lub lokalu mieszkalnym położonym w danej miejscowości, którego powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m 2 (budynek mieszkalny) lub 150 m 2 (lokal mieszkalny). Umowa określa również termin zakończenia prac oraz formę płatności.W każdym przypadku umowa określa zakres prac, np. przy remoncie instalacji grzewczej: skucie starej instalacji, wbudowanie nowej instalacji, w tym: pieca grzewczego, rur, grzejników, zaworów, podgrzewaczy, grzejników, kolektorów słonecznych, itp.Remont instalacji wodno-kanalizacyjnej obejmuje całość prac remontowo-budowlanych związanych z wykonaniem bruzdowania w posadzkach i wylewkach oraz w ścianach i założenie nowej instalacji. Roboty te wykonywane są zawsze wewnątrz budynków lub lokali mieszkalnych.

3.

Umowa zawiera również zapis, że kompletna usługa budowlana ma być wykonana z materiałów dostarczonych przez wykonawcę, np. grzejniki, kolektory słoneczne, rury, zawory, sanitariaty, umywalki, piec gazowy lub na paliwo stałe, itp. oraz wszystkie inne materiały niezbędne do jej wykonania.

4.

Zakres prac objętych usługą w każdym przypadku mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Czynności te wskazane są w punkcie 2.

5.

Po zakończeniu prac dokonywany jest odbiór i sporządzany jest protokół zdawczo-odbiorczy przez obie strony umowy.

6.

Następnie wystawiana jest faktura VAT przez Wnioskodawcę zarówno, gdy usługa wykonywana jest przez własnych pracowników a także firmę zewnętrzną, która obejmuje całość kosztów związanych z jej wykonaniem, bez rozbicia na: materiały, robociznę, koszty pośrednie, koszty usługi obcej, itp.), gdzie wpisano w pozycji nazwa usługi, np.: Usługa budowlana związana z zakładaniem instalacji c.o. w budynku mieszkalnym o symbolu PKOB 111.

7.

Wewnętrzna kalkulacja cenowa obejmuje wszystkie, opisane powyżej, składniki usługi budowlano-montażowej.

8.

Cena przedmiotowej usługi, w przypadku, gdy Wnioskodawca wykonuje usługi wraz z materiałem pobranym z własnego sklepu, zarówno przy pomocy własnych pracowników jak i poprzez firmy podwykonawcze, z którymi posiada podpisane umowy o współpracy opiera się na zasadzie wewnętrznej kalkulacji i obejmuje:

a.

wartość zużytych do usługi materiałów wydanych z magazynu sklepowego,

b.

wynagrodzenie pracowników,

c.

poniesione koszty robocizny podwykonawcy, który wystawia na rzecz Wnioskodawcy fakturę VAT ze stawką 8%,

d.

koszty dojazdów,

e.

planowany zysk około 10%.

9.

W cenę przedmiotowych usług wkalkulowane są wszystkie poniesione koszty i wydatki, opisane w punkcie 8.

10.

W złożonym wniosku określono podstawę prawną zastosowania przez Wnioskodawcę obniżonej stawki 8% błędnie podając art. 741 ust. 12a i 12b, winno być art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 13 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 23 sierpnia 2011 r.):

1.

Czy Wnioskodawca w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do nadal może zastosować obniżoną stawkę 8% dla tej kompleksowej usługi wykonywanej w ramach remontu lub modernizacji w obiektach zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego na podstawie art. 41 ust. 12 cyt. wyżej ustawy o podatku VAT, gdy wykonuje powyższe kompleksowe usługi budowlane przy pomocy własnych pracowników i zastosowaniu materiałów pobranych z własnego sklepu.

2.

Czy Wnioskodawca w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do nadal może zastosować obniżoną stawkę 8% dla tej kompleksowej usługi wykonywanej w ramach remontu lub modernizacji w obiektach zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego na podstawie art. 41 ust. 12 cyt. wyżej ustawy o podatku VAT, gdy wykonuje powyższe kompleksowe usługi budowlane z materiałem przy pomocy firm podwykonawczych, z którymi posiada zawarte umowy o współpracy.

W tym drugim przypadku, jak opisano powyżej, całość usługi od momentu podpisania umowy do momentu jej zrealizowania wykonywana jest bezpośrednio przez Wnioskodawcę, podwykonawca wykonuje jedynie prace budowlane. Ich wartością obciąża Wnioskodawcę fakturą VAT ze stawką 8%. Koszty tej robocizny wkalkulowane są, jak opisano powyżej, w cenę usługi budowlanej wykonanej przez Wnioskodawcę.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 23 sierpnia 2011 r.).

Wnioskodawca ma prawo do zastosowania obniżonej stawki 8%.

Stanowisko to odnosi się do dwóch zadanych pytań.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu, niebędące dostawą towarów.

Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem, aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast, w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast, w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

W celu właściwego zdefiniowania pojęcia obiektu budownictwa mieszkaniowego i co się z tym wiąże, stosowania odpowiedniej stawki podatkowej, należy uwzględniać regulację wynikającą z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z treści powołanego wyżej artykułu wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Wskazać należy także, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Zgodnie z cyt. rozporządzeniem dział PKOB 11 obejmuje:

* budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

* budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112, w tym: budynki o trzech i więcej mieszkaniach (PKOB 1122),

* budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Zgodnie z przepisami cyt. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie, np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło:..).

W znaczeniu słownikowym ("Współczesny słownik języka polskiego", red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), "remont" oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast "montaż" to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei "instalować" oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż pojęcie "usługa kompleksowa" rozumiana jako wykonanie funkcjonalnie powiązanych świadczeń przez jednego usługodawcę nie powinno być mylone z rozgraniczeniem na usługi zasadnicze i pomocnicze. Usługa kompleksowa związana z pracami budowlanymi może bowiem dotyczyć wykonania przez jednego wykonawcę np. fundamentów bądź robót dekarskich, stanu surowego budynku, lub całego budynku z lokalami mieszkalnymi, użytkowymi. Wykonanie usługi kompleksowej absolutnie nie jest identyfikowane z zastosowaniem jednej stawki podatku od towarów i usług. Każda z tych kategorii usług może mieć charakter kompleksowy i być świadczona przez jednego wykonawcę. Z punktu widzenia zastosowania właściwej stawki VAT może mieć jedynie znaczenie podział na usługi zasadnicze i pomocnicze, a nie charakter kompleksowej usługi. Usługa zasadnicza i pomocnicza opodatkowana jest tą samą stawką. Usługa pomocnicza w stosunku do zasadniczego świadczenia to najczęściej dostawa towaru w połączeniu z usługą transportu, przeładunku lub montażu. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie.

Mając powyższe na względzie wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów, ale dla usługi zasadniczej i pomocniczej.

Jak wynika z zawartego we wniosku opisu stanu faktycznego, Wnioskodawca ze względu na duże zapotrzebowanie ze strony osób nieprowadzących działalności gospodarczej od 1 stycznia 2011 r. uruchomił dodatkowo usługi budowlano-montażowe i remontowe na ich zlecenie (posiada umowy cywilno-prawne z tymi osobami na wykonanie usługi budowlano-montażowej, jako umowy o roboty budowlane).

Do wykonania usługi budowlano-montażowej Wnioskodawca wykorzystuje materiały z własnego sklepu. Usługi te wykonywane są w obiektach zaliczanych, zgodnie z ustawą o VAT, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT.

Firma wykonuje usługi budowlano-montażowych (remont, modernizacja, przebudowa) w obiektach zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego (są to domy jednorodzinne, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m 2, oraz mieszkania, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m 2, sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Usługi powyższe Wnioskodawca wykonuje zarówno poprzez własnych pracowników zatrudnionych w firmie posiadających wszelkie uprawnienia budowlane i instalacyjne, jak i poprzez firmy podwykonawcze, z którymi zawiera umowy o wykonanie powyższych robót.

W każdym przypadku usługi budowlano-montażowe świadczone są dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie zawartej umowy o roboty budowlane. Z treści zawartej między stronami umowy wynika, że strona zleca Wnioskodawcy wykonanie kompletnej usługi budowlano-montażowej związanej z założeniem instalacji centralnego ogrzewania, instalacji wodnej, instalacji kanalizacyjnej w budynku mieszkalnym lub lokalu mieszkalnym położonym w danej miejscowości, którego powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m 2 (budynek mieszkalny) lub 150 m 2 (lokal mieszkalny). Umowa określa również termin zakończenia prac oraz formę płatności.

W każdym przypadku umowa określa zakres prac, np. przy remoncie instalacji grzewczej: skucie starej instalacji, wbudowanie nowej instalacji, w tym: pieca grzewczego, rur, grzejników, zaworów, podgrzewaczy, grzejników, kolektorów słonecznych, itp.

Remont instalacji wodno-kanalizacyjnej obejmuje całość prac remontowo-budowlanych związanych z wykonaniem bruzdowania w posadzkach i wylewkach oraz w ścianach i założenie nowej instalacji. Roboty te wykonywane są zawsze wewnątrz budynków lub lokali mieszkalnych.

Wnioskodawca wskazał, iż zakres prac objętych usługą w każdym przypadku mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Umowa zawiera również zapis, że kompletna usługa budowlana ma być wykonana z materiałów dostarczonych przez wykonawcę, np. grzejniki, kolektory słoneczne, rury, zawory, sanitariaty, umywalki, piec gazowy lub na paliwo stałe, itp.) oraz wszystkie inne materiały niezbędne do jej wykonania.

Po zakończeniu prac dokonywany jest odbiór i sporządzany jest protokół zdawczo-odbiorczy przez obie strony umowy.

Następnie wystawiana jest faktura VAT przez Wnioskodawcę zarówno, gdy usługa wykonywana jest przez własnych pracowników a także firmę zewnętrzną, która obejmuje całość kosztów związanych z jej wykonaniem, bez rozbicia na: materiały, robociznę, koszty pośrednie, koszty usługi obcej, itp.), gdzie wpisano w pozycji nazwa usługi, np.: Usługa budowlana związana z zakładaniem instalacji c.o. w budynku mieszkalnym o symbolu PKOB 111.

Wewnętrzna kalkulacja cenowa obejmuje wszystkie, opisane powyżej, składniki usługi budowlano-montażowej.

Cena przedmiotowej usługi, w przypadku, gdy Wnioskodawca wykonuje usługi wraz z materiałem pobranym z własnego sklepu, zarówno przy pomocy własnych pracowników jak i poprzez firmy podwykonawcze, z którymi posiada podpisane umowy o współpracy opiera się na zasadzie wewnętrznej kalkulacji i obejmuje:

* wartość zużytych do usługi materiałów wydanych z magazynu sklepowego,

* wynagrodzenie pracowników,

* poniesione koszty robocizny podwykonawcy, który wystawia na rzecz Wnioskodawcy fakturę VAT ze stawką 8%,

* koszty dojazdów,

* planowany zysk około 10%.

W cenę przedmiotowych usług wkalkulowane są wszystkie poniesione koszty i wydatki.

Ad. 1.

Odnosząc wskazany wyżej stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy przedmiotem umowy zawartej przez Wnioskodawcę jest wykonanie kompleksowej usługi o roboty budowlane (bez odrębnego rozliczenia kosztów dodatkowych, np. odrębnie robocizna i odrębnie refaktury za materiał, transport, narzędzia itp.), wykonywanej w ramach remontu lub modernizacji w obiektach zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym na podstawie art. 41 ust. 12 cyt. wyżej ustawy o podatku VAT, to w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., do tej usługi zastosowanie znajduje stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Fakt, że Wnioskodawca wykonuje je przy pomocy własnych pracowników i zastosowaniu materiałów pobranych z własnego sklepu pozostaje bez wpływu na stawkę podatku VAT.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Ad. 2.

Odnosząc się do kwestii zastosowania obniżonej stawki 8% dla tej kompleksowej usługi wykonywanej w ramach remontu lub modernizacji w obiektach zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego na podstawie art. 41 ust. 12 cyt. wyżej ustawy o podatku VAT, w sytuacji gdy Wnioskodawca wykonuje kompleksowe usługi budowlane z materiałem przy pomocy firm podwykonawczych, z którymi posiada zawarte umowy o współpracy należy zauważyć, iż:

Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Zatem, konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.

Powyższe oznacza, iż podmiot nabywający daną usługę we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przerzucenie kosztów na inny podmiot, nie może być zatem potraktowane w żaden inny sposób niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Zatem, konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.

Reasumując, odnosząc wskazany wyżej stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż o ile faktycznie przedmiotem umowy zawartej przez Wnioskodawcę jest wykonanie kompleksowej usługi o roboty budowlane w ramach remontu lub modernizacji w obiektach zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym na podstawie art. 41 ust. 12 cyt. wyżej ustawy o podatku VAT, od momentu podpisania umowy do momentu jej zrealizowania, a podwykonawca wykonuje jedynie prace budowlane i kosztami robocizny obciąża Wnioskodawcę fakturą VAT, które następnie są wkalkulowane w cenę usługi budowlanej wykonanej przez Wnioskodawcę, to w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., zastosowanie znajduje stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, w ww. zakresie należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie stawki podatku VAT w odniesieniu do usługi kompleksowej wykonywanej przez Wnioskodawcę w ramach remontu lub modernizacji w obiektach zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego na podstawie art. 41 ust. 12 cyt. wyżej ustawy o podatku VAT, bowiem w tym zakresie Wnioskodawca zadał pytanie.

Zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania budynku według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków, według PKOB, gdyż zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl