IBPP2/443-600/13/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-600/13/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2013 r. (data wpływu 17 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży praw medialnych do transmisji meczów i praw marketingowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie opodatkowania sprzedaży praw medialnych do transmisji meczów i praw marketingowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/ zdarzenie przyszłe:

X jest klubem sportowym działającym w formie spółki akcyjnej. Działalność Wnioskodawcy spełnia warunki uznania jej za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 j.t. z późn. zm.), tj. jest zarobkową działalnością usługową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły.

Przedmiot działalności Wnioskodawcy reguluje przyjęty przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy X statut (dalej: Statut).

Zgodnie z zapisami Statutu przedmiotem działalności Wnioskodawcy, obok prowadzenia działalności związanej ze sportem, jest m.in.:

* działalność twórcza związana z kulturą i rozrywką,

* działalność edukacyjna,

* działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, w tym obsługa kongresów, sympozjów, konferencji, imprez artystycznych i wystaw,

* działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni,

* działalność ochroniarska w zakresie usług ochrony osób i mienia,

* działalność reklamowa,

* organizacja i obsługa przedsięwzięć sportowych, turystycznych, gdzie indziej nie sklasyfikowanych,

* dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów,

* działalność fotograficzna,

* doradztwo związane z zarządzaniem,

* działalność wydawnicza,

* działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych,

* działalność usługowa związana z wyżywieniem,

* roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca dokonuje dostaw towarów i świadczenia usług, w tym m.in.:

* sprzedaży biletów i karnetów na organizowane przez X wydarzenia sportowe - mecze piłki nożnej (w tym biletów i karnetów VIP),

* wynajmu lóż (tzw. Sky-Boxów),

* sprzedaży praw do umieszczania reklam m.in. na stadionie X, koszulkach piłkarzy i stronie internetowej,

* sprzedaży usług w postaci możliwości korzystania z prestiżowego tytułu sponsora X oraz uczestnictwa w "...",

* sprzedaży praw do sprzętu technicznego Wnioskodawcy,

* sprzedaży praw medialnych do transmisji telewizyjnych meczów piłkarskich w których udział bierze X,

* transferów zawodników.

Głównym celem działalności Wnioskodawcy jest osiąganie zysku i dokonywanie powyżej wskazanych dostaw towarów oraz świadczenie usług ma właśnie taki cel. Zgodnie z § 15 pkt b) Statutu "Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy decydowanie o podziale zysków lub o sposobie pokrycia strat". Z kolei zgodnie z § 27 Statutu Wnioskodawcy "Zysk Spółki jest wyłączony od podziału i zostanie w całości przeznaczony na działalność sportową i inwestycyjną".

W tym kontekście Wnioskodawca wskazuje, że w realiach sportu zawodowego klub piłkarski ma wszystkie cechy przedsiębiorstwa prowadzącego komercyjną działalność gospodarczą Obecnie kluby sportowe są w stanie samodzielnie pozyskiwać środki pieniężne w oparciu o swoją działalność z różnych źródeł, które można podzielić na:

* wpływy z organizacji imprez sportowych - przychody z dnia meczu (np. bilety, usługi towarzyszące) oraz przychody komercyjne (np. reklamy, pamiątki klubowe, licencje),

* przychody z praw medialnych i marketingowych (np. umowy sponsorskie i prawa medialne),

* pozostałe wpływy - (np. przychody z praw własności, transfery zawodników, usługi konferencyjne czy wynajem przestrzeni komercyjnych).

Zawodowy klub sportowy posiada zatem dużą zdolność do komercjalizowania własnej działalności. Ponadto bieżąca działalność w branży piłkarskiej wiąże się również z nakładami inwestycyjnymi oraz kosztami, które podobnie jak w przedsiębiorstwie, można podzielić na stałe i zmienne. Klub zatrudnia pracowników (kadrę szkoleniową, piłkarzy, trenerów, masażystów, obsługę stadionu itd.), opłaca kadrę zarządzającą posiada klientów/kontrahentów (kibice kupujący bilety, stacje radiowe i telewizyjne nabywające prawa do transmisji, inne kluby sportowe itd.), posiada swój majątek, markę, znaki towarowe oraz strategię rozwoju.

Klub sportowy można zatem traktować jak przedsiębiorstwo działające w specyficznej branży, w której sukces komercyjny jest w dużej mierze uzależniony od sukcesu sportowego (miejsca w tabeli). Poniżej Wnioskodawca przedstawia charakterystykę wybranych obszarów działalności gospodarczej X.

Charakterystyka wybranych usług świadczonych przez X

1. Sprzedaż praw medialnych do transmisji i praw marketingowych.

Duża część działalności gospodarczej X wiąże się z tzw. medialnością Wnioskodawcy, na której poziom składa się wiele czynników - m.in. atrakcyjność sportowa, tradycja klubu czy wielkość miasta w którym zlokalizowany jest klub. Medialna rozpoznawalność X wykorzystywana jest dla celów komercyjnych m.in. poprzez:

a.

sprzedaż prawa do miejsca na koszulkach piłkarzy X,

b.

sprzedaż innych usług reklamowych,

c.

sprzedaż praw medialnych do transmisji meczów X.

Poniżej Wnioskodawca pokrótce charakteryzuje wymienione rodzaje usług.

Ad a)

Środki ze sprzedaży usług w postaci prawa do wykorzystania przez kontrahenta Wnioskodawcy miejsca reklamowego na koszulkach piłkarzy X stanowi istotny element działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Usługa ta polega na udostępnieniu podmiotowi nabywającemu to prawo, umieszczenie ustalonego znaku graficznego na określonym widocznym miejscu stroju piłkarzy, które są eksponowane podczas wydarzeń sportowych.

Ad b)

Oprócz sprzedaży miejsca na koszulkach piłkarzy X świadczy także inne odpłatne usługi reklamowe, takie jak np.:

* sprzedaż miejsc reklamowych na stadionie i stronie internetowej Wnioskodawcy,

* sprzedaż usług w postaci możliwości korzystania z tytułu sponsora X oraz uczestnictwa w "...",

* sprzedaż praw do sprzętu technicznego Wnioskodawcy.

Ad c)

A. jako klub sportowy uzyskała licencję na udział w rozgrywkach o mistrzostwo I ligi nadawaną przez Polski Związek Piłki Nożnej (dalej: PZPN). Zgodnie z postanowieniami art. 14 Statutu PZPN, kluby uczestniczące w rozgrywkach I ligi są wraz z PZPN współwłaścicielami "praw majątkowych i niemajątkowych do spotkań, a w szczególności praw telewizyjnych, reklamowych i marketingowych realizowanych odnośnie powyższych spotkań i rozgrywek za pośrednictwem dostępnych środków audiowizualnych, radiowych, dźwiękowych, internetu i wszelkich innych istniejących obecnie oraz w przyszłości środków technicznych". Podobnie w przypadku występów w Ekstraklasie (najwyższej klasie rozgrywkowej w Polsce) X dysponować będzie prawami medialnymi do transmisji meczów piłki nożnej (dalej łącznie zwane: prawa medialne).

Prawa medialne są przedmiotem obrotu gospodarczego, tj. PZPN i podmiot zarządzający rozgrywkami, który reprezentuje kluby, mogą na podstawie umowy udzielić wybranemu podmiotowi licencji do praw medialnych bądź dokonać ich sprzedaży. Czynności te są odpłatne i z ich tytułu kluby (w tym X) uzyskują wynagrodzenie.

2. Transfery zawodników.

X dokonuje transferów zawodników piłki nożnej zmieniając ich przynależność klubową. Transfer zawodnika piłki nożnej (zmiana przynależności klubowej) może mieć charakter definitywny lub czasowy. Transfery odbywają się na podstawie umów zawieranych pomiędzy klubem odstępującym a klubem pozyskującym, zarówno w kraju jak i za granicą. Klubowi odstępującemu - X - przysługuje ekwiwalent za wyszkolenie i rozwój zawodnika.

W przypadku transferu zawodnika przedmiotem umowy jest przeniesienie (sprzedaż) praw do rejestracji zawodnika przez inny klub. Bez takiej rejestracji zawodnik nie może występować w rozgrywkach ligowych organizowanych przez daną federację piłkarską. Dotyczy to zarówno transferu na czas oznaczony, jak również transferu definitywnego.

W przypadku definitywnego transferu zawodnika, klub pozyskujący (klub na rzecz którego zawodnik zmienił przynależność klubową) nabywa prawo do rejestracji danego zawodnika. W tym przypadku dochodzi do przekazania karty zawodnika, a więc także uprawnień zawodnika do występowania w danym klubie. Przedmiotem umowy jest więc odpłatne przekazanie prawa do reprezentowania barw innego klubu.

W przypadku transferu na czas oznaczony zawodnik może być wypożyczony do innego klubu na podstawie pisemnej zgody (porozumienia) pomiędzy nim i zainteresowanymi klubami. Takie wypożyczenie jest przedmiotem tych samych zasad jakie mają zastosowanie w przypadku definitywnego transferu zawodnika. W uproszczeniu można przyjąć, że w takim przypadku dochodzi do wypożyczenia rejestracji (prawa do rejestracji) danego zawodnika, a więc w znacznej mierze przekazania uprawnień wynikających z karty zawodniczej uprawniającej zawodnika do występowania w danym klubie. Przedmiotem umowy jest więc odpłatne terminowe wypożyczenie karty zawodnika w celu umożliwienia mu reprezentowania barw innego klubu.

3. Sprzedaż biletów i karnetów na miejsca w lożach VIP.

X prowadzi sprzedaż biletów i karnetów na tzw. sektor VIP, czyli luksusową trybunę na Y osoby, zapewniającą najlepszą widocznością podczas meczów piłkarskich, w których uczestniczy X. Sektor ten to także foyer, które umożliwia komfortową rozmowę z innymi kibicami - posiadaczami biletów lub karnetów VIP. W foyer znajduje się także część kawiarniano-restauracyjna. Karnety i bilety VIP umożliwiają również korzystanie z cateringu i osobnego wejścia na stadion.

Wnioskodawca sprzedaje zatem bilety i karnety VIP, które uprawniają nabywcę do wstępu na mecz piłki nożnej i jednocześnie do korzystania z innych atrakcji zarówno przed meczem, w jego trakcie, jak i po jego zakończeniu, takich jak catering, wydzielone miejsce do rozmowy i odpoczynku oraz możliwość skorzystania z osobnego wejścia na stadion.

W skład powyższych usług sprzedaży biletów i karnetów na miejsca w lożach VIP oferowanych przez Wnioskodawcę (za wynagrodzeniem) wchodzi zatem szereg świadczeń, których podstawowym celem jest umożliwienie klientowi komfortowego uczestnictwa w imprezie sportowej (meczu piłkarskim) w charakterze widza.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie (druga część pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1):

Czy sprzedaż przez X praw medialnych do transmisji meczów X (bez względu na to czy w ramach występów w I lidze, czy w Ekstraklasie) i praw marketingowych, w tym:

* sprzedaż prawa do miejsca na koszulkach piłkarzy X,

* sprzedaż innych usług reklamowych,

są czynnościami opodatkowanymi VAT z zastosowaniem podstawowej stawki VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Sprzedaż przez X praw medialnych do transmisji meczów X (zarówno w ramach występów w I lidze piłkarskiej, jak i Ekstraklasie) i praw marketingowych, w tym:

* sprzedaż prawa do miejsca na koszulkach piłkarzy X,

* sprzedaż innych usług reklamowych,

stanowią odpłatne świadczenie usług i w konsekwencji są czynnościami opodatkowanymi podlegającymi opodatkowaniu VAT z zastosowaniem podstawowej stawki VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej.

Prawa medialne są przedmiotem obrotu gospodarczego. W związku z tym, iż sprzedaż praw do wartości niematerialnych i prawnych nie stanowi dostawy towarów zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż praw medialnych stanowi zatem świadczenie usług.

Biorąc pod uwagę fakt, iż sprzedaż praw medialnych ma charakter odpłatny, tj. nabywca praw medialnych wypłaca ich właścicielowi (tu: X) wynagrodzenie, przedmiotowa czynność spełnia przesłanki uznania jej za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT. W konsekwencji sprzedaż praw medialnych stanowi odpłatne świadczenie usług opodatkowane VAT.

Usługa sprzedaży prawa do miejsca na koszulkach piłkarzy X polega na odpłatnym udostępnieniu podmiotowi nabywającemu to prawo, umieszczenie ustalonego znaku graficznego na określonym widocznym miejscu stroju piłkarzy, które są eksponowane podczas wydarzeń sportowych. Usługa ta nie stanowi zatem dostawy towarów lecz odpłatne świadczenie usług opodatkowane VAT.

Podobnie inne odpłatne usługi reklamowe, takie jak:

* sprzedaż miejsc reklamowych na stadionie i stronie internetowej Wnioskodawcy,

* sprzedaż usług w postaci możliwości korzystania z tytułu sponsora X oraz uczestnictwa w "...",

* sprzedaż praw do sprzętu technicznego Wnioskodawcy

nie stanowią dostawy towarów lecz odpłatne świadczenie usług opodatkowane VAT.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że usługi te są czynnościami opodatkowanymi podstawową stawką VAT i w szczególności nie podlegają one zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, zwolnieniu z opodatkowania VAT podlegają usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechnienia sportu, pod warunkiem że:

* są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

* świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

* są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Wnioskodawca wskazuje, że wszystkie powyżej wymienione warunki dotyczące zwolnienia z VAT zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT świadczą o tym, że celem ustawodawcy było objęcie zwolnieniem z VAT tylko i wyłącznie amatorskich usług związanych ze sportem. Podobne stanowisko można znaleźć w doktrynie, gdzie stwierdzono, że "Powyższe warunki (zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT - przyp. Wnioskodawcy) powinny być spełnione łącznie. W istotny sposób zawężają one zakres zwolnienia. Po pierwsze bowiem, wskazuje się grupę odbiorców usług (osoby uprawniające sport bądź uczestniczące w wychowaniu fizycznym), zaś po drugie, zawierają warunek, aby świadczący usługi nie działał w celu osiągania zysków. To ograniczenie powoduje, że zakres zwolnienia ograniczony jest tylko i wyłącznie do sportu czysto amatorskiego".

Z kolei z literalnego brzmienia powołanego powyżej przepisu wynika, iż ze zwolnienia z VAT na podstawie tego przepisu wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, czyli także sprzedaż praw marketingowych, w tym:

* sprzedaż prawa do miejsca na koszulkach piłkarzy X,

* sprzedaż innych usług reklamowych.

X poniżej prezentuje argumenty, przemawiające za tym, że sprzedaż praw medialnych do transmisji telewizyjnych nie spełnia przesłanek umożliwiających zastosowanie zwolnienia z VAT przewidzianego w wyżej przywołanym przepisie i w konsekwencji podlegają one opodatkowaniu VAT z zastosowaniem podstawowej stawki opodatkowania.

Świadczone usługi są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.

Sprzedaż praw medialnych nie jest konieczna do organizowania i uprawniania sportu. Są to usługi towarzyszące imprezom sportowym jednakże także bez ich świadczenia nadal możliwe byłoby organizowanie zawodów sportowych. Dzieje się tak przykładowo podczas okresu przygotowawczego, podczas którego organizowane są mecze piłkarskie, które nie są transmitowane przez żadną telewizję. Ponadto nie wszystkie mecze rozgrywane w I lidze piłkarskiej (w której obecnie występuje X) są transmitowane przez stacje telewizyjne, a mecze II ligi i niższych klas rozgrywkowych nie są w ogóle transmitowane przez stacje telewizyjne.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższe przykłady organizowanych zawodów sportowych, które nie są transmitowane przez stacje telewizyjne, świadczą o tym, że sprzedaż praw medialnych nie jest konieczna do organizowania i uprawniania sportu.

Świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków.

Wnioskodawca jest komercyjnym podmiotem, który prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2 ustawy o działalności gospodarczej. Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę ma charakter zarobkowy, spełnia cechy działalności wytwórczej, handlowej i usługowej. X w szczególności prowadzi komercyjną działalność gospodarczą w formie:

* sprzedaży biletów i karnetów na organizowane przez X wydarzenia sportowe - mecze piłki nożnej (w tym biletów i karnetów VIP),

* wynajmu lóż (tzw. Sky-Boxów),

* sprzedaży praw do umieszczania reklam m.in. na stadionie X, koszulkach piłkarzy i stronie internetowej,

* sprzedaży usług w postaci możliwości korzystania z prestiżowego tytułu sponsora X oraz uczestnictwa w "...",

* sprzedaży praw do sprzętu technicznego Wnioskodawcy,

* sprzedaży praw medialnych do transmisji telewizyjnych meczów piłkarskich w których udział bierze X,

* transferów zawodników.

Działalność Wnioskodawcy ponadto jest wykonywana w sposób zorganizowany (tekst jedn.: z wykorzystaniem przez X struktur osobowych oraz wszystkich posiadanych składników majątkowych przedsiębiorstwa, w tym także składników niematerialnych) i ciągły (Wnioskodawca prowadzi działalność nieprzerwanie od czasów swego powstania).

Przykładem potwierdzającym komercyjny charakter działalności Wnioskodawcy są chociażby intencje jakie stoją za przeprowadzeniem transferów zawodników przez X. W przypadku przejścia zawodnika X do innego klubu, Wnioskodawca w drodze negocjacji stara się uzyskać jak najwyższe wynagrodzenie z tytułu transferu. Z kolei transfer zawodnika innego klubu do X ma na celu zwiększenie szans Wnioskodawcy na sukces sportowy i w konsekwencji marketingowy, a tym samym zwiększenie zainteresowania X kibiców i sponsorów. Pośrednio przekłada się to na wzrost przychodów Wnioskodawcy (np. poprzez większą liczbę zakupionych biletów, wyższe kwoty otrzymywane od sponsorów). Podobny cel mają wszystkie inne aktywności podejmowane przez X.

Zwolnieniu z opodatkowania podlegają natomiast usługi ściśle związane ze sportem, które są świadczone przez podmioty nie nastawione na osiąganie zysku. X jest natomiast komercyjną spółką, której jednym z celów jest dążenie do osiągnięcia zysków. W szczególności natomiast zapis Statutu wskazujący, iż zysk Wnioskodawcy jest wyłączony od podziału i zostanie w całości przeznaczony na działalność sportową i inwestycyjną nie oznacza, iż celem Wnioskodawcy nie jest osiągnięcie zysku. Czym innym jest bowiem określenie sposobu dystrybucji zysków poprzez jego reinwestowanie w działalność spółki, a czym innym brak nastawienia na osiąganie zysków.

Usługi są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Co do zasady nabywcami praw medialnych są podmioty działające w branży medialnej-głównie nadawcy telewizyjni. Biorąc pod uwagę profil działalności podmiotów z branży medialnej i ich formę prawną, nie ulega wątpliwości, iż podmiotów tych nie można zaliczyć do osób uprawiających sport. Nie uczestniczą one także w wychowaniu fizycznym, które zostało określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 j.t. z późn. zm.).

W konsekwencji należy uznać, iż sprzedaż praw medialnych na rzecz wyżej wskazanych podmiotów nie jest usługą świadczoną na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Reasumując, sprzedaż przez X praw medialnych do transmisji meczów X (zarówno w ramach występów w I lidze piłkarskiej jak i Ekstraklasie) i praw marketingowych, w tym:

* sprzedaż prawa do miejsca na koszulkach piłkarzy X,

* sprzedaż innych usług reklamowych,

stanowią odpłatne świadczenie usług i w konsekwencji są czynnościami opodatkowanymi podlegającymi opodatkowaniu VAT z zastosowaniem podstawowej stawki VAT. Usługi te w szczególności nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, gdyż Wnioskodawca jako podmiot komercjalny dąży do osiągnięcia zysku, świadczone usługi te nie są konieczne do organizowania i uprawiania sportu ani też organizowania wychowania fizycznego, a odbiorcami usług nie są osoby uprawiające sport bądź uczestniczące w wychowaniu fizycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w kwestii opodatkowania sprzedaży praw medialnych i praw marketingowych (druga część pytania Wnioskodawcy oznaczonego we wniosku jako nr 1) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest klubem sportowym działającym w formie spółki akcyjnej. Wnioskodawca świadczy m.in. usługi sprzedaży praw medialnych do transmisji i praw marketingowych.

Duża część działalności gospodarczej Wnioskodawcy wiąże się z tzw. medialnością Wnioskodawcy, na której poziom składa się wiele czynników - m.in. atrakcyjność sportowa, tradycja klubu czy wielkość miasta w którym zlokalizowany jest klub. Medialna rozpoznawalność Wnioskodawcy wykorzystywana jest dla celów komercyjnych m.in. poprzez:

* sprzedaż prawa do miejsca na koszulkach piłkarzy Wnioskodawcy,

* sprzedaż innych usług reklamowych,

* sprzedaż praw medialnych do transmisji meczów Wnioskodawcy.

Środki ze sprzedaży usług w postaci prawa do wykorzystania przez kontrahenta Wnioskodawcy miejsca reklamowego na koszulkach piłkarzy stanowi istotny element działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Usługa ta polega na udostępnieniu podmiotowi nabywającemu to prawo, umieszczenie ustalonego znaku graficznego na określonym widocznym miejscu stroju piłkarzy, które są eksponowane podczas wydarzeń sportowych.

Oprócz sprzedaży miejsca na koszulkach piłkarzy Wnioskodawca świadczy także inne odpłatne usługi reklamowe, takie jak np.:

* sprzedaż miejsc reklamowych na stadionie i stronie internetowej Wnioskodawcy,

* sprzedaż usług w postaci możliwości korzystania z tytułu sponsora oraz uczestnictwa w "...",

* sprzedaż praw do sprzętu technicznego Wnioskodawcy.

Wnioskodawca jako klub sportowy uzyskał licencję na udział w rozgrywkach o mistrzostwo I ligi nadawaną przez Polski Związek Piłki Nożnej. Zgodnie z postanowieniami art. 14 Statutu PZPN, kluby uczestniczące w rozgrywkach I ligi są wraz z PZPN współwłaścicielami "praw majątkowych i niemajątkowych do spotkań, a w szczególności praw telewizyjnych, reklamowych i marketingowych realizowanych odnośnie powyższych spotkań i rozgrywek za pośrednictwem dostępnych środków audiowizualnych, radiowych, dźwiękowych, internetu i wszelkich innych istniejących obecnie oraz w przyszłości środków technicznych". Podobnie w przypadku występów w Ekstraklasie (najwyższej klasie rozgrywkowej w Polsce) Wnioskodawca dysponować będzie prawami medialnymi do transmisji meczów piłki nożnej.

Prawa medialne są przedmiotem obrotu gospodarczego, tj. PZPN i podmiot zarządzający rozgrywkami, który reprezentuje kluby, mogą na podstawie umowy udzielić wybranemu podmiotowi licencji do praw medialnych bądź dokonać ich sprzedaży. Czynności te są odpłatne i z ich tytułu kluby (w tym Wnioskodawca) uzyskują wynagrodzenie.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy zauważyć należy, iż sprzedaż przez Wnioskodawcę praw medialnych do transmisji meczów Wnioskodawcy i praw marketingowych, w tym: sprzedaż prawa do miejsca na koszulkach piłkarzy Wnioskodawcy, a także sprzedaż innych usług reklamowych podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

Ww. usługi nie podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, bowiem jak wskazano w tym przepisie wyłączone ze zwolnienia od podatku zostały usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną czyli w opisanym przypadku dotyczyć to będzie sprzedaży praw marketingowych tj. sprzedaży prawa do miejsca na koszulkach piłkarzy Wnioskodawcy, a także sprzedaży innych usług reklamowych. Sprzedaż praw medialnych nie jest natomiast konieczna do organizowania i uprawiania sportu, a nabywcami tej usługi są podmioty działające w branży medialnej, a więc nie jest to usługa świadczona na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Ponadto jak wskazał Wnioskodawca czynności te są odpłatne i z ich tytułu kluby (w tym Wnioskodawca) uzyskują wynagrodzenie.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy dotycząca opodatkowania transferów zawodników (pierwsza część pytania Wnioskodawcy oznaczonego jako nr 1) oraz sprzedaży karnetów i biletów na miejsca w lożach VIP (pytanie Wnioskodawcy oznaczone jako nr 2) zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl