IBPP2/443-599/11/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-599/11/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2011 r. (data wpływu 17 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 sierpnia 2011 r. (data wpływu 11 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług zarządzania flotą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 10 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług zarządzania flotą.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu prowadzonej działalności od 2005 r.. Zamierza zawrzeć długoterminową umowę z firmą świadczącą usługi zarządzania flotą samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekr.3,5 tony obejmującą: przeglądy serwisowe, zapewnienie napraw samochodów, wymiany opon, zapewnianie pomocy drogowej w przypadkach awarii samochodów, zawieranie umów ubezpieczeniowych, usługi zarządzania paliwem (w tym dostarczanie paliwa: karta flotowa). Za świadczone usługi będzie otrzymywał fakturę VAT w cyklach miesięcznych do 15 dnia następnego miesiąca na kwotę obejmującą zbiorczą wartość z tytułu wszystkich świadczonych usług, poniesionych kosztów objętych umową zarządzania flotą.

Nabycie usług zarządzania flotą będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (zmodyfikowane w piśmie z dnia 10 sierpnia 2011 r.):

Czy Spółka uprawniona będzie do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu otrzymanej faktury VAT, za świadczenie usług zarządzania flotą na zbiorczą kwotę, obejmującą usługi zarządzania flotą i zakup paliwa do samochodów o których mowa w art. 86a ust. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko zmodyfikowane w piśmie z dnia 10 sierpnia 2011 r.), faktura za świadczenie usług zarządzania flotą powinna zawierać rozbicie pozwalające określić wartość zużytego paliwa oraz wartość pozostałych usług związanych z zarządzaniem flotą. Ponadto Wnioskodawca uważa, że nie może obniżyć podatku należnego o wartość podatku VAT naliczonego przy zakupie paliw wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, a od pozostałych usług zarządzania flotą ma prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającą z zawartej umowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 10 sierpnia 2011 r. Wnioskodawca zmodyfikował pytanie oraz własne stanowisko przedstawione uprzednio we wniosku z dnia 12 maja 2011 r.

Wobec powyższego podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do pytania i stanowiska przedstawionego w piśmie uzupełniającym z dnia 10 sierpnia 2011 r. (data wpływu 11 sierpnia 2011 r.).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni".

Do dnia 31 grudnia 2010 r. zasady odliczania podatku od nabycia samochodów oraz paliwa wykorzystywanego do ich napędu regulowały przepisy art. 86 ust. 3-7a oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Na mocy ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652), zwanej dalej ustawą nowelizującą, z dniem 1 stycznia 2011 r., ww. przepisy art. 86 ust. 3-7a zostały uchylone. Natomiast dodano m.in. przepis art. 86a ust. 1-10, w którym określono zasady odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Dodano także art. 88a, dotyczący zasad odliczania podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa do tych samochodów.

Stosownie do art. 9 pkt 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. nowelizującej, dodane przepisy art. 86a ust. 1-10 oraz art. 88a wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

Natomiast w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., kwestie związane z odliczeniem podatku od towarów i usług związanego z nabyciem samochodów oraz nabyciem paliwa do tych samochodów regulują przepisy art. 3 i art. 4 ww. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym.

W myśl zatem przepisu art. 3 ust. 1 ww. ustawy, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, tj. od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Zgodnie natomiast z art. 3 ust. 6 ww. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.

Zatem przepis ten, w odniesieniu do przypadków w nim określonych, modyfikuje definicję podatku naliczonego, zawartą w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, wskazując, że kwotę podatku naliczonego stanowi nie cały wykazany na fakturze podatek od należnego czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, lecz tylko 60% tego podatku i tylko w ramach limitu wynoszącego 6.000 zł na jeden użytkowany samochód (pojazd). Ograniczenie dotyczy każdej należności, która wynika z zawartej umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, i obejmuje wszystkie opłaty składające się na wynagrodzenie wynajmującego z tytułu oddania do użytkowania samochodu osobowego lub innego pojazdu.

Z kolei zgodnie z treścią przepisu art. 4 ustawy nowelizującej, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. od dnia 1 stycznia 2011 r.) do dnia 31 grudnia 2012 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Zatem mając na uwadze powyższy przepis art. 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. należy stwierdzić, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. ograniczenie w zakresie odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu dotyczy:

* samochodów osobowych oraz

* niektórych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, z wyjątkiem pojazdów samochodowych objętych od dnia 1 stycznia 2011 r. pełnym odliczeniem podatku (tzn. z wyjątkiem pojazdów samochodowych, do których zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy nowelizującej nie stosuje się ograniczenia do prawa odliczenia podatku).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu prowadzonej działalności od 2005 r.. Spółka zamierza zawrzeć długoterminową umowę z firmą świadczącą usługi zarządzania flotą samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nfeprzekr.3,5 tony obejmującą: przeglądy serwisowe, zapewnienie napraw samochodów, wymiany opon, zapewnianie pomocy drogowej w przypadkach awarii samochodów, zawieranie umów ubezpieczeniowych, usługi zarządzania paliwem (w tym dostarczanie paliwa: karta flotowa). Za świadczone usługi będziemy otrzymywać fakturę VAT w cyklach miesięcznych do 15 dnia następnego miesiąca na kwotę obejmującą zbiorczą wartość z tytułu wszystkich świadczonych usług, poniesionych kosztów objętych umową zarządzania flotą. Nabycie usług zarządzania flotą będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

Zatem Wnioskodawca wskazuje, iż zamierza zawrzeć długoterminową umowę z firmą świadczącą usługi zarządzania flotą samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony obejmującą: przeglądy serwisowe, zapewnienie napraw samochodów, wymiany opon, zapewnianie pomocy drogowej w przypadkach awarii samochodów, zawieranie umów ubezpieczeniowych, usługi zarządzania paliwem.

W tym miejscu należy wyjaśnić, iż powyższy przepis art. 3 ust. 6 ustawy z dnia 16 grudnia odnosi się do umów najmu i innych umów o podobnym charakterze, gdzie umowa najmu jest umową cywilnoprawną uregulowaną przepisami art. 659-679 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zgodnie z przepisem art. 659 § 1 przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Zatem umowa o zarządzanie flotą nie należy do kategorii umów, o których mowa w art. 3 ust. 6 ustawy dnia 16 grudnia 2010 r.

Wobec tego ograniczenie, o którym mowa w tym przepisie dotyczy jedynie podatku naliczonego od raty oraz innych płatności wynikających wprost z zawartej umowy, której istotą jest udostępnienie samochodów do używania na podstawie umowy najmu.

Wobec tego nie znajdzie zastosowania ograniczenie przewidziane w przepisie art. 3 ust. 6 ustawy dnia 16 grudnia 2010 r. z tytułu zakupu usług wykonywanych na podstawie "umowy o zarządzanie flotą", w części niedotyczącej dostarczania paliwa.

W ramach ww. umowy Wnioskodawca nabywa paliwo.

Mając zatem na uwadze powyższe należy wskazać, iż obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach.

W rezultacie należy stwierdzić, że podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup usług świadczonych na podstawie umowy o zarządzanie flotą podlega odliczeniu na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jednakże z uwzględnieniem ograniczeń, o których mowa w art. 88 tej ustawy.

Natomiast Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów napędu samochodów osobowych oraz pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, o których mowa we wniosku.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż nie może obniżyć podatku należnego o wartość podatku VAT naliczonego przy zakupie paliw wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, a od pozostałych usług zarządzania flotą ma prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającą z zawartej umowy, należało uznać za prawidłowe.

W myśl z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania wynikają z przepisów rozdziału 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zatem mając na uwadze powyższe przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. należy stwierdzić, iż faktura VAT dokumentująca konkretne zdarzenie gospodarcze, winna zawierać dane, o których mowa w § 5 ust. 1 oraz § 5 ust. 7 rozporządzenia. Należy zauważyć, iż katalog elementów jakie powinna zawierać wystawiona faktura VAT określony we wskazanych przepisach rozporządzenia jest katalogiem otwartym. A więc wymienia jedynie te elementy, które faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać.

W związku z tym, w powołanych przepisach nie ma przeciwwskazań, aby faktura ta zawierała oddzielne pozycje wskazujące wartość usług zarządzania flotą oraz wartość zużytego paliwa.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w wyżej wymienionym zakresie należało uznać za prawidłowe.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu usług zarządzania flotą oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa do samochodów adekwatnie do zadanego pytania i stanowiska Wnioskodawcy.

W niniejszej interpretacji nie dokonano oceny umowy w części dotyczącej zarządzania paliwem, bowiem kwestia ta nie były przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Ponadto przedmiotem oceny niniejszej interpretacji nie jest również kwestia dotycząca dostarczania paliwa na podstawie karty flotowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy zauważyć, iż przepisy art. 86a ust. 1, 8 oraz art. 88a ustawy z dnia ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), które wskazał Wnioskodawca jako przepisy będące przedmiotem interpretacji, będą obowiązywały od 1 stycznia 2013 r. jednakże powyższe pozostaje bez wpływu na podjęte rozstrzygniecie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl