IBPP2/443-597/12/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-597/12/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. organu 18 czerwca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 września 2012 r. (data wpływu 17 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii wyjaśnienia, czy w związku z przystąpieniem dopisanego systemu, jako uczestnik, Wnioskodawca będzie wykonywał czynności opodatkowane VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii wyjaśnienia, czy w związku z przystąpieniem dopisanego systemu, jako uczestnik, Wnioskodawca będzie wykonywał czynności opodatkowane VAT

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dniu 12 września 2012 r. (data wpływu 17 września 2012 r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 14 września 2012 r. znak: IBPP2/443-597/12/RSz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: Spółka) należy do międzynarodowej grupy P. (dalej: Grupa). Spółka ma zamiar przystąpić do tzw. systemu cross-border cash pooling (dalej: Cash pooling, System).

Celem przystąpienia do omawianego Systemu jest zwiększenie efektywności zarządzania środkami finansowymi Grupy poprzez optymalne wykorzystanie nadwyżek środków pieniężnych oraz zminimalizowanie kosztów finansowania działalności gospodarczej podmiotów wchodzących w skład Grupy i uczestniczących w Cash poolingu (dalej: Uczestnicy).

Planowane jest przy tym aby realizacja wspomnianych celów odbywała się na dwóch poziomach, tj. na poziomie krajowym (poziom pierwszy) oraz na poziomie w S. (poziom drugi):

1. Poziom pierwszy:

Spółka będzie posiadała następujące rachunki bankowe związane z omawianym Systemem:

* tzw. S. Account (dalej: rachunek źródłowy) służący do obsługi bieżących należności i zobowiązań wynikających z prowadzonej działalności; rachunek ten będzie utworzony w banku prowadzącym w Polsce działalność w formie oddziału;

* tzw. M. Account (dalej: rachunek "M."); rachunek ten będzie utworzony w banku w S.

W przypadku dodatniego salda na rachunku źródłowym środki pieniężne będą transferowane na rachunek "M.". Natomiast w przypadku ujemnego salda na rachunku źródłowym będzie on zasilany z rachunku "M.".

Na koniec dnia saldo środków pieniężnych na rachunku źródłowym będzie wynosiło zero. W ciągu dnia Spółka będzie mogła korzystać z przyznanego jej w ramach rachunku źródłowego dziennego limitu zadłużenia (tzw. Intraday limit), służącego głównie do regulowania bieżących zobowiązań Spółki. Środki pieniężne na rachunku źródłowym oraz rachunku "M." pozostają własnością Spółki.

2. Poziom drugi:

Spółka P.T. (będąca jedynym udziałowcem Spółki) otworzy w banku w S. we własnym imieniu, tzw. Transactional Accounts (dalej: rachunki transakcyjne), będące własnością P.T. lecz dedykowane/przypisane dla poszczególnych Uczestników Systemu (w tym także rachunek transakcyjny dedykowany/przypisany do Spółki).

Na omawianym poziomie środki pieniężne będą transferowane z rachunków "M." na rachunki transakcyjne przypisane do poszczególnych Uczestników. Na poziomie rachunków transakcyjnych środki pieniężne będą konsolidowane/koncentrowane.

Środki pieniężne na rachunkach transakcyjnych będą własnością P.T.

W przypadku wystąpienia salda dodatniego na rachunku źródłowym i konsekwentnie na rachunku "M.", Spółce będą przysługiwać odsetki, w przeciwnym wypadku, tj. gdy na wspomnianych rachunkach wystąpi saldo ujemne, Spółka będzie zobowiązana zapłacić odsetki do P.T. Transfery dokonywane w ramach struktury będą miały charakter zwrotny.

Transfery środków pieniężnych pomiędzy rachunkami - zarówno na poziomie pierwszym, jak i drugim będą odbywały się w ramach mechanizmu, tzw. automatycznych przelewów (Sweeping albo Topping).

Rolę, tzw. Pool Leadera będzie pełniła P.T. Dodatkowo Spółka pragnie wskazać, że Spółka nie będzie posiadać wiedzy odnośnie aktualnego salda rozliczeń pomiędzy Pool Leaderem, innymi uczestnikami Systemu oraz bankiem (w tym, w szczególności odnośnie uczestników Systemu, którzy potencjalnie będą korzystali z finansowania w ramach Cash poolingu, jak również ewentualnego finansowania zewnętrznego udzielonego przez Bank Pool Leaderowi).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Mając na uwadze przedstawione powyżej zdarzenie przyszłe, w celu wyeliminowania wątpliwości dotyczących prawidłowego traktowania uczestnictwa w tzw. systemie cross-border cash pooling na gruncie ustawy o VAT, Spółka pragnie potwierdzić jej rozumienie odpowiednich przepisów, oczekując odpowiedzi na następujące pytanie:

Czy w związku z przystąpieniem do opisanego Systemu, Spółka będzie wykonywała czynności opodatkowane VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przystąpieniem do omawianego Systemu, nie będzie ona wykonywała czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają, w szczególności, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ze świadczeniem usług na gruncie ustawy o VAT, mamy do czynienia, wówczas, gdy istnieje stosunek prawny między podmiotem świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonane usługi będzie wypłacone wynagrodzenie. Powyższe powoduje, że ze stosunku prawnego łączącego strony musi wynikać korzyść zarówno dla świadczącego, jak i otrzymującego usługę.

W tym miejscu Spółka pragnie wskazać, iż umowa cash poolingu stanowi nienazwaną umowę prawa cywilnego, zbliżoną co prawda w swej konstrukcji do umowy pożyczki, ale która pomimo istnienia pewnych podobieństw w pełni nie wyczerpuje istotnych jej znamion.

W transakcjach dokonywanych w ramach cash poolingu nie dochodzi bowiem do zawarcia umowy pożyczki, ponieważ brak jest zobowiązania do przeniesienia określonej ilości środków finansowych na określony w umowie podmiot. Warto podkreślić, iż uczestnicy Systemu (w tym również Wnioskodawca) nie wiedzą, czy ich środki pieniężne zostaną wykorzystane, w jakiej wysokości i przez jaki podmiot.

Z uwagi na powyższe, w tym miejscu Spółka pragnie wskazać, że to Pool Leader zobowiązuje się zasadniczo do całościowej obsługi Systemu, polegającej w szczególności na zapewnieniu Spółce finansowania, a także na zagospodarowaniu nadwyżek środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku transakcyjnym dedykowanym/przypisanym do Spółki.

Z powyższego wyraźnie wynika, iż podmiotem wykonującym czynności polegające na zarządzaniu płynnością finansową uczestników Systemu (w tym także Spółki), a więc będącym usługodawcą w ramach opisywanej transakcji, będzie Pool Leader.

Jeśli chodzi o rolę Banku pełnioną w ramach omawianego Systemu będzie się w praktyce ograniczać do obsługi technicznych rozliczeń w ramach Systemu oraz rozliczenia rachunków bankowych (tekst jedn.: w szczególności rachunków źródłowych, rachunków "M." oraz rachunków transakcyjnych dedykowanych/przypisanych dla poszczególnych Uczestników Systemu).

A zatem, Bank zapewniając możliwość dokonywania transferów pomiędzy rachunkami poszczególnych uczestników Systemu oraz Pool Leadera umożliwi realizację usług świadczonych na rzecz Spółki.

Reasumując, w opinii Spółki, to Pool Leader będzie posiadał status podatnika VAT z tytułu świadczenia przedmiotowych usług w ramach omawianego systemu cross-border cash pooling. Aktywność pozostałych Uczestników Systemu, w tym także Spółki, będzie się ograniczała do udostępnienia rachunków bankowych (tekst jedn.: rachunku źródłowego i rachunku "M.") oraz zgromadzonych na nich środków pieniężnych, w celu świadczenia na ich rzecz usług związanych z zarządzaniem płynnością finansową. Pozostałych Uczestników Systemu nie będzie łączył żaden stosunek prawny ze Spółką, na podstawie którego Spółka byłaby zobowiązana do wykonania jakiegokolwiek świadczenia na rzecz innego Uczestnika. W konsekwencji, Spółka nie będzie dokonywała jakichkolwiek czynności, które mogłyby zostać uznane za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

W tym miejscu Spółka pragnie powołać wybrane pisma organów podatkowych potwierdzające jej stanowisko:

* w interpretacji indywidualnej wydanej, w imieniu Ministra Finansów, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 listopada 2011 r. sygn. IPPP3/443-1405/11-2/MPe, organ uznał stanowisko podatnika, zgodnie z którym "<...> czynności polegające na zarządzaniu płynnością finansową wykonywane na rzecz Spółki przez Pool Leadera na podstawie Umowy o zarządzanie powinny zostać zakwalifikowane na gruncie ustawy o VAT, jako świadczenie usług przez Pool Leadera na rzecz Spółki. Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka nie będzie wykonywać żadnych czynności, które w rozumieniu przepisów ustawy o VAT mogłyby zostać zaklasyfikowane, jako świadczenie usług." za prawidłowe,

* "<...> Spółka jako uczestnik sytemu cash poolingu, nie będzie wykonać jakichkolwiek czynności, które można byłoby uznać za świadczenie usług. Czynności wykonywane przez uczestników Systemu, w tym czynności podejmowane przez Spółkę, co do zasady będą sprowadzały się do udostępniania swoich rachunków Bankowi i będą one miały charakter jedynie pomocniczy, a ich celem będzie umożliwienie Bankowi wyświadczenie jego usług związanych z zarządzaniem płynnością finansową. Reasumując, w związku z przystąpieniem do systemu i partycypowaniem w usłudze cash-poolingu, Spółka nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, odpłatnie świadczącym usługi, o których mowa w art. 8 ust. 1 tej ustawy." Interpretacja indywidualna wydana, w imieniu Ministra Finansów, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 listopada 2011 r. sygn. IPPP1/443-1346/11-3/MP,

* w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 września 2011 r. sygn. IPPP3/443-883/11-4/JF, organ uznał stanowisko podatnika, zgodnie z którym "<...> Spółka jako uczestnik systemu zarządzania płynnością finansową typu Cash pooling nie będzie wykonywała usług w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku VAT." za prawidłowe,

* "Biorąc pod uwagę cechy charakterystyczne umowy cash-poolingu oraz to, iż - jak wskazała Spółka - jako uczestnik korzysta z usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową świadczoną przez lidera Cash poolingu stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie w roli świadczącego usługę będzie występował lider Cash poolingu, który wykonywał będzie wszystkie czynności wchodzące w skład kompleksowej usługi, jaką jest cash-pooling.

Natomiast czynności wykonywane przez Spółkę na podstawie stosownej umowy, umożliwiające liderowi dokonywanie odpowiednich transferów środków finansowych w ramach struktury cash poolingu, nie stanowią odrębnego świadczenia przez Spółkę usług, w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz jedynie elementy pomocnicze konieczne dla efektywnego wyświadczenia przez lidera usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową. W związku z powyższym, czynności dokonywane przez Spółkę nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że Wnioskodawca jako uczestnik systemu zarządzania płynnością finansową typu Cash pooling nie będzie wykonywał usług, w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT." interpretacja indywidualna wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 października 2011 r. sygn. IBPP3/443-789/11/KO,

* "Biorąc pod uwagę cechy charakterystyczne zaprezentowanej umowy cash-poolingu należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie w roli usługodawcy będzie występował Bank, który wykonywał będzie wszystkie czynności wchodzące w skład kompleksowej usługi bankowej, jaką jest cash-pooling i z tytułu wykonywania tej usługi będzie otrzymywał wynagrodzenie. Zatem, czynności wykonywane przez Wnioskodawcę jako uczestnika przedmiotowej usługi, umożliwiające Bankowi dokonywanie odpowiednich operacji związanych z wykonywaniem umowy cash-poolingu, nie będą stanowić odrębnego (odpłatnego) świadczenia przez Spółkę usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, lecz jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego wyświadczenia przez Bank usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową. W związku z powyższym, nie będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług." interpretacja indywidualna wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 25 listopada 2011 r. sygn. ILPP1/443-1144/11-2/NS.

Reasumując, w opinii Spółki, w związku z przystąpieniem to tzw. Systemu cross-border cash pooling, Spółka jako Uczestnik Systemu nie będzie wykonywała czynności podlegających opodatkowaniu VAT, w szczególności nie będzie świadczyła jakiejkolwiek usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca należy do międzynarodowej grupy P. Spółka zamierza przystąpić do tzw. systemu cross-border cash pooling. Celem przystąpienia do omawianego Systemu jest zwiększenie efektywności zarządzania środkami finansowymi Grupy poprzez optymalne wykorzystanie nadwyżek środków pieniężnych oraz zminimalizowanie kosztów finansowania działalności gospodarczej podmiotów wchodzących w skład Grupy i uczestniczących w Cash poolingu.

Planowane jest przy tym aby realizacja wspomnianych celów odbywała się na dwóch poziomach, tj. na poziomie krajowym (poziom pierwszy) oraz na poziomie w S. (poziom drugi): Na poziomie pierwszym Spółka będzie posiadała następujące rachunki bankowe związane z omawianym Systemem:

* tzw. S. Account (rachunek źródłowy) służący do obsługi bieżących należności i zobowiązań wynikających z prowadzonej działalności; rachunek ten będzie utworzony w banku prowadzącym w Polsce działalność w formie oddziału;

* tzw. M. Account, rachunek ten będzie utworzony w banku w S.

W przypadku dodatniego salda na rachunku źródłowym Środki pieniężne będą transferowane na rachunek "M.". Natomiast w przypadku ujemnego salda na rachunku źródłowym będzie on zasilany z rachunku "M.".

Na koniec dnia saldo środków pieniężnych na rachunku źródłowym będzie wynosiło zero. W ciągu dnia Spółka będzie mogła korzystać z przyznanego jej w ramach rachunku źródłowego dziennego limitu zadłużenia (tzw. Intraday limit), służącego głównie do regulowania bieżących zobowiązań Spółki. Środki pieniężne na rachunku źródłowym oraz rachunku "M." pozostają własnością Spółki.

Na poziomie drugim, Spółka P.T. (będąca jedynym udziałowcem Spółki) otworzy w banku w S. we własnym imieniu, tzw. Transactional Accounts (rachunki transakcyjne), będące własnością P.T. lecz dedykowane/przypisane dla poszczególnych Uczestników Systemu (w tym także rachunek transakcyjny dedykowany/przypisany do Spółki). Na omawianym poziomie środki pieniężne będą transferowane z rachunków "M." na rachunki transakcyjne przypisane do poszczególnych Uczestników. Na poziomie rachunków transakcyjnych środki pieniężne będą konsolidowane/koncentrowane. Środki pieniężne na rachunkach transakcyjnych będą własnością P.T. W przypadku wystąpienia salda dodatniego na rachunku źródłowym i konsekwentnie na rachunku "M.", Spółce będą przysługiwać odsetki, w przeciwnym wypadku, tj. gdy na wspomnianych rachunkach wystąpi saldo ujemne, Spółka będzie zobowiązana zapłacić odsetki do P.T. Transfery dokonywane w ramach struktury będą miały charakter zwrotny.

Transfery środków pieniężnych pomiędzy rachunkami - zarówno na poziomie pierwszym, jak i drugim będą odbywały się w ramach mechanizmu, tzw. automatycznych przelewów (Sweeping albo Topping).

Rolę, tzw. Pool Leadera będzie pełniła Grupa (P.T). Spółka nie będzie posiadać wiedzy odnośnie aktualnego salda rozliczeń pomiędzy Pool Leaderem, innymi uczestnikami Systemu oraz bankiem (w tym, w szczególności odnośnie uczestników Systemu, którzy potencjalnie będą korzystali z finansowania w ramach Cash poolingu, jak również ewentualnego finansowania zewnętrznego udzielonego przez Bank Pool Leaderowi).

W tym miejscu wskazać należy, iż polskie przepisy podatkowe nie regulują zasad opodatkowania umowy cash poolingu. Występująca w obrocie prawnym jako umowa nienazwana, umowa cash poolingu porównywana jest często z umową pożyczki. Chociaż umowa ta do pewnego stopnia przypomina w swym charakterze uregulowaną w polskim prawie umowę pożyczki, jednak nie wyczerpuje istotnych jej znamion. Nie dochodzi w tym przypadku do zawarcia umowy pożyczki, ponieważ brak jest zobowiązania do przeniesienia określonej ilości pieniędzy na określony w umowie podmiot. Uczestnik tego typu nie wie, czy środki jego zostaną wykorzystane, w jakiej wysokości i przez którego uczestnika. Tym samym, nie jest skonkretyzowana druga strona transakcji, jak też jej przedmiot, ponieważ źródłem, z którego zostanie zasilony rachunek o saldzie debetowym, jest rachunek zbiorczy, na którym gromadzone są wolne środki wszystkich posiadających je uczestników cash poolingu. Jedyną zidentyfikowaną stroną jest tzw. pool leader (tutaj: jeden z Uczestników grupy kapitałowej), który świadczyć będzie usługi zarządzania płynnością finansową i z tego tytułu pobierać będzie wynagrodzenie.

Biorąc pod uwagę cechy charakterystyczne umowy cash-poolingu oraz to, iż - jak wskazała Spółka - jako uczestnik korzysta z usługi zarządzania płynnością finansową świadczoną przez Pool Leadera cash poolingu stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie, w roli usługodawcy będzie występował podmiot pełniący funkcję Pool Leadera, który wykonywał będzie wszystkie czynności wchodzące w skład kompleksowej usługi cash-poolingu. Czynności wykonywane przez Spółkę, jako uczestnika przedmiotowej usługi, umożliwiające dokonywanie odpowiednich operacji związanych z wykonywaniem umowy cash-poolingu, nie stanowią usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, lecz jedynie zachowania pomocnicze, konieczne dla efektywnego świadczenia usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową, W związku z powyższym Wnioskodawca jako uczestnik systemu zarządzania płynnością finansową typu Cash pooling nie będzie wykonywał usługi, w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT.

W przedmiotowej sprawie podmiotem wykonującym czynności polegające na zarządzaniu płynnością finansową uczestników Systemu (w tym także Spółki), a więc będącym usługodawcą w ramach opisywanej transakcji, będzie Pool Leader.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić jednakże należy, że ocena prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy, została podjęta przy założeniu, że Pool Leader jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w Polsce.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (np. w przypadku, gdy podmiot pełniący rolę Pool Leadera nie będzie podmiotem prowadzącym działalności na terytorium RP), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zauważyć jednak należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 14b § 2 ustawa - Ordynacja podatkowa). A zatem wniosek o wydanie interpretacji może być złożony tylko w indywidualnej sprawie zainteresowanego, nie zaś grupy osób. Z tych też względów - z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego - zaznacza się, iż niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy jedynie Spółki, nie zaś wszystkich uczestników transakcji cash poolingu. Uwzględniając powyższe wskazać zatem należy, iż interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych uczestników, którzy chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinni wystąpić z odrębnymi wnioskami o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tych podmiotów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl