IBPP2/443-572/11/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-572/11/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2011 r. (data wpływu 12 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usługi przewożenia osób kolejką turystyczną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usługi przewożenia osób kolejką turystyczną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i zamierza rozpocząć dodatkową działalność gospodarczą polegającą na przewozie osób kolejką turystyczną, składającą się z lokomotywy obsługiwanej przez jednego pracownika oraz dwóch przyczep przystosowanych do przewozu osób. Każda przyczepa posiada 25 miejsc siedzących przystosowanych do przewozu całorocznego. Lokomotywa powstała w wyniku przebudowy ciągnika rolniczego marki Zetor Proxima 65F4. Pojazd wyposażony jest w wewnętrzną i zewnętrzną instalację nagłaśniającą, oświetlenie dekoracyjne, sygnalizację ostrzegawczą, ogrzewanie wraz z dodatkową izolacją ścian, ekranem LCD.

Kolejka turystyczna nie ma określonego rozkładu jazdy, wozi turystów po ulicach Zo. Miejsce rozpoczęcia i zakończenia trasy jest stałe. Przewóz kolejką odbywa się po wcześniejszym zakupie biletu u kierowcy.

Kolejka jest własnością towarzystwa leasingowego, z którym Wnioskodawca ma umowę leasingu operacyjnego (zwrotnego) na okres 61 miesięcy z możliwością wykupu przedmiotu leasingu. Usługi Wnioskodawcy zostały zgłoszone w Urzędzie Gminy pod symbolem PKD 49.39Z (PKWiU 2008 49.39.39, PKWiU 2004 60.23.14, PKWiU 1997 60.23.14). Wnioskodawca zastosowałby stawkę 8% VAT, traktując powyższe usługi jako transport pasażerski, gdyż polegają one tylko i wyłącznie na przewożeniu ludzi, bez dodatkowych usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zastosowana stawka 8% na usługi - przewożenie osób kolejką turystyczną j.w. jest stawką prawidłową.

Zdaniem Wnioskodawcy, stawka 8% jest stawką prawidłową, bowiem zgodnie z PKD 49.39.Z (PKWiU 2008 49.39.39, PKWiU 2004 60.23.14, PKWiU 1997 60.23.14) pod tym symbolem PKD znajduje się przewóz ww. kolejką. W nawiązaniu do poz. 157 załącznika nr 3 do ustawy o VAT usługi pasażerskiego transportu są opodatkowane stawką 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w samej ustawie o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

O opodatkowaniu usługi podatkiem VAT daną stawką podatku decyduje, co do zasady, zaliczenie jej do właściwego - zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie zasadami - grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, oczywiście w sytuacji gdy przepisy ustawy o VAT lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie stawki podatku niższej niż podstawowa może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

W poz. 157 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, jako korzystający z obniżonej stawki podatku od towarów i usług, wymieniono pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 49.39.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i zamierza rozpocząć dodatkową działalność gospodarczą polegającą na przewozie osób kolejką turystyczną, składającą się z lokomotywy obsługiwanej przez jednego pracownika oraz dwóch przyczep przystosowanych do przewozu osób. Każda przyczepa posiada 25 miejsc siedzących przystosowanych do przewozu całorocznego. Lokomotywa powstała w wyniku przebudowy ciągnika rolniczego marki Zetor Proxima 65F4. Pojazd wyposażony jest w wewnętrzną i zewnętrzną instalację nagłaśniającą, oświetlenie dekoracyjne, sygnalizację ostrzegawczą, ogrzewanie wraz z dodatkową izolacją ścian, ekranem LCD. Kolejka turystyczna nie ma określonego rozkładu jazdy, wozi turystów po ulicach Z. Miejsce rozpoczęcia i zakończenia trasy jest stałe. Przewóz kolejką odbywa się po wcześniejszym zakupie biletu u kierowcy. Kolejka jest własnością towarzystwa leasingowego, z którym Wnioskodawca ma umowę leasingu operacyjnego (zwrotnego) na okres 61 miesięcy z możliwością wykupu przedmiotu leasingu. Usługi Wnioskodawcy zostały zgłoszone w Urzędzie Gminy pod symbolem PKD 49.39Z (PKWiU 2008 49.39.39, PKWiU 2004 60.23.14, PKWiU 1997 60.23.14). Wnioskodawca zastosowałby stawkę 8% VAT, traktując powyższe usługi jako transport pasażerski, gdyż polegają one tylko i wyłącznie na przewożeniu ludzi, bez dodatkowych usług.

Mając na uwadze ww. przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż przedmiotowe usługi sklasyfikowane przez Wnioskodawcę według PKWiU do grupowania 49.39, będą korzystały z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, w związku z poz. 157 załącznika Nr 3 do tej ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże podkreślić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania ww. usługi według PKWiU.

Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wyrobu lub usługi, a w razie wątpliwości podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stąd też podana przez Wnioskodawcę klasyfikacja ww. usługi według PKWiU została potraktowana jako element przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, bez dokonywania oceny jej prawidłowości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl