IBPP2/443-572/10/JJ - Opodatkowanie usług udostępniania portalu internetowego przez administratora autorom oraz potencjalnym nabywcom.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 października 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-572/10/JJ Opodatkowanie usług udostępniania portalu internetowego przez administratora autorom oraz potencjalnym nabywcom.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2010 r. (data wpływu 9 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług udostępniania portalu internetowego przez Administratora Autorom oraz potencjalnym Nabywcom - jest:

* w zakresie pytania nr 1 prawidłowe,

* w zakresie pytania nr 2 prawidłowe,

* w zakresie pytania nr 3 nieprawidłowe,

* w zakresie pytania nr 4 prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udostępniania portalu internetowego przez Administratora Autorom oraz potencjalnym Nabywcom.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zarejestrowany jest jako czynny podatnik VAT. Z uwagi na fakt, iż nie dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej do chwili obecnej nie ma obowiązku ewidencjonowania swoich obrotów przy pomocy kasy fiskalnej. Przychody wspólnicy opodatkowują na zasadach ogólnych. Prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów. Podatkowa księga przychodów i rozchodów prowadzona jest przez biuro rachunkowe.

Metodą ewidencjonowania kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów jest metoda, o której mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W najbliższym czasie Wnioskodawca będzie właścicielem portalu internetowego, na którym Autorzy głównie fotografii, a w mniejszym stopniu krótkich filmów czy prezentacji multimedialnych, będą mogli zamieścić swoje prace w formie cyfrowej w celu sprzedaży prawa do ich wykorzystywania ewentualnym Nabywcom.

Wnioskodawca, jako administrator tego portalu, umożliwi Autorom zamieszczenie na nim swych prac w formie cyfrowej celem prezentacji i udostępnienia ich ewentualnym Nabywcom praw do tych utworów.

Zarówno Autorzy prac jak i potencjalni ich Nabywcy, aby móc posiadać dostęp do stron portalu muszą się uprzednio zarejestrować.

Do rejestracji niezbędne będą m.in. takie dane jak:

* czy rejestrujący się dla transakcji dokonywanych na portalu jest podmiotem będącym podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy VAT, czy takim podatnikiem nie jest,

* imię i nazwisko lub nazwa firmy,

* adres siedziby lub miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności lub miejsca, gdzie zwykle prowadzi on działalność lub, w którym ma on miejsce zwykłego pobytu.

Autor przed dostarczeniem i umieszczeniem swojego utworu na portalu musi zaakceptować umowę o udostępnienie prac Autora, z której m.in. wynika, że Administrator zobowiązuje się do tego, że dostarczone przez Autora i zaakceptowane przez siebie utwory umieści na portalu w sposób umożliwiający zapoznanie się z nimi nieograniczonej liczbie ewentualnych nabywców tych prac, którzy zarejestrują się na tym portalu, jako jego użytkownicy. Administrator zapewni również funkcjonowanie na portalu takiego mechanizmu działającego w sposób automatyczny, który umożliwi Autorowi sprzedaż, a Nabywcy zakup danego utworu i właściwe rozliczenie finansowe tej transakcji dla obu jej stron. W związku z tym, że w chwili obecnej portal jest na etapie tworzenia, to może się okazać, że ostatecznie to administrator zawierać będzie w imieniu i na rzecz autora umowy kupna-sprzedaży praw do wystawianych przez Autora prac. Administrator nie będzie podejmował żadnych innych starań mających na celu wyszukanie dla Autora nabywcy Jego prac poza rozreklamowaniem swojego portalu.

Po dojściu do skutku transakcji sprzedaży Administrator portalu pobierze od Autora umówione wynagrodzenie za te usługi.

Płatność za prawa do określonego utworu dokonywana będzie przez Nabywcę "punktami kredytowymi".

Potencjalny Nabywca w celu dysponowania nimi musi najpierw dokonać zakupu punktów kredytowych od Administratora portalu (wymiany euro na punkty kredytowe). Dokonywał tego będzie wpłacając określoną kwotę euro na konto Administratora. Punkty kredytowe należące od tego momentu do Nabywcy gromadzone będą na wyodrębnionym na portalu koncie, do którego dostęp będzie miał tylko Nabywca. Wartość jednego punktu na portalu będzie określona w euro, przy czym Nabywca przy jednorazowym nabyciu większej ilości punktów będzie otrzymywał stosowny rabat, którego wysokość uzależniona będzie od ilości zakupionych punktów.

W przypadku niewykorzystania tych punktów przez Nabywcę w czasie określonym przez regulamin portalu, stracą one swoją ważność i przy ich pomocy nie można będzie zrealizować transakcji. Punkty nie będą podlegały ponownie wymianie na euro.

Po dokonaniu przez Nabywcę zakupu prawa do utworu od Autora określona ilość punktów kredytowych będąca ceną za prawa do utworu automatycznie przekazywana będzie z konta Nabywcy na analogiczne konto Autora.

W tym momencie kupujący będzie mógł z portalu za pośrednictwem Internetu ściągnąć zakupiony utwór na swój komputer w formie cyfrowej.

Po dokonaniu sprzedaży utworu przez Autora, Administrator otrzyma od niego zapłatę za świadczone na jego rzecz usługi.

Zapłata za usługę realizowana będzie następująco:

* po dokonaniu transakcji pomiędzy Autorem i Nabywcą w sposób automatyczny określona ilość punktów kredytowych, będąca ceną za utwór, transferowana zostanie z konta Nabywcy na konto Autora,

* również w sposób automatyczny podczas transferu odpowiednia ilość tych punktów kredytowych uzyskanych ze sprzedaży o wartości w przeliczeniu na euro odpowiadającej cenie za świadczone na rzecz Autora usługi zostanie zakupiona przez Administratora (wymieniona) za odpowiednią ilość euro. W rezultacie na konto Autora wpłynie należna ilość punktów kredytowych transakcji pomniejszona o punkty odkupione przez Administratora,

* uregulowanie płatności pomiędzy Autorem a Administratorem (na rzecz Autora za punkty i na rzecz Administratora za wykonane usługi) nastąpi poprzez kompensatę wzajemnych należności i zobowiązań. Nie nastąpi przepływ środków pieniężnych.

Administrator, po zgromadzeniu przez Autora na swoim koncie odpowiedniej liczby punktów kredytowych ze sprzedaży praw do utworów, na jego wniosek, ma obowiązek odkupić te punkty i określona kwotę wyrażoną w euro wpłacić Autorowi na rachunek bankowy.

Autor w każdym momencie będzie miał dostęp do informacji o tym, na jaką wartość w przeliczeniu na euro opiewają zgromadzone przez niego punkty.

Administrator tak odkupione punkty będzie mógł ponownie sprzedać przyszłym ich Nabywcom.

Zarówno Autorzy, jak i Nabywcy posiadać będą swoje siedziby lub miejsca zamieszkania w różnych rejonach świata.

Akceptacja umowy oraz regulaminu dokonana prze Autora oraz Nabywcę podczas rejestrowania się na portalu jest równoznaczna ze złożeniem własnoręcznych podpisów na wszelkich dokumentach dotyczących i potwierdzających dokonanie transakcji na portalu. Wynika to z postanowień treści pkt 13 zawartej przez strony "Umowy o Udostępnienie Prac Autora".

Dokumenty te znajdować się będą w bazie portalu w formie plików w wersji elektronicznej. Zainteresowane strony w każdej chwili będą miały możliwości wydrukowania tych dokumentów w wersji papierowej.

Jeżeli nie będzie to niezgodne z przepisami podatkowymi program zostanie tak stworzony, że w sposób automatyczny będzie generował podatkową księgę przychodów i rozchodów wg wzoru zgodnego z rozporządzeniem w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, w której na podstawie tych dokumentów w wersji elektronicznej dotyczących zakupu przez Administratora punktów kredytowych od Autorów ewidencjonowane będą poszczególne transakcje, każda z osobna.

W sposób analogiczny w księdze tej będą również ewidencjonowane dokumenty dotyczące sprzedaży punktów kredytowych Nabywcom, jak również potwierdzające świadczenie usług przez Administratora na rzecz Autorów. Z uwagi na to, ze z usług portalu będzie miała możliwość korzystać nieograniczona ilość użytkowników z całego świata, co pociągnie za sobą powstanie na portalu bardzo dużej ilości dokumentów potwierdzających przeprowadzone tam transakcje o wartości zazwyczaj kilku złotych każda, Wnioskodawca nie będzie ich drukować w wersji papierowej. Dokumentami źródłowymi będą jedynie dokumenty w wersji elektronicznej. Będą one oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na ich podstawie. Dla celów kontrolnych w każdej chwili dokumenty te będzie można wydrukować w wersji papierowej.

Po zakończeniu miesiąca, dane z tej księgi przychodów i rozchodów kwotami zbiorczymi zostaną zaksięgowane w głównej księdze przychodów i rozchodów, w której ewidencjonowane są wszystkie pozostałe zdarzenia gospodarcze, w prowadzonej do tej pory działalności gospodarczej.

Płatność za wszystkie transakcje przeprowadzone na portalu przebiegać będzie w sposób bezgotówkowy.

Wnioskodawca przed uruchomieniem portalu powiadomi Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego o sposobie prowadzenia tych ksiąg wraz ze szczegółowym opisem "mechanizmem" działających na portalu.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż:

Administrator nie będzie posiadał odrębnego pełnomocnictwa udzielonego przez Autora do sprzedaży jego dzieł. Będzie natomiast posiadał upoważnienie do sprzedaży w jego imieniu (autora) i na jego rachunek licencji do wszystkich przyjętych na strony portalu przez Administratora utworów. Upoważnienie to wynikało będzie z treści pkt 13 zawartej przez strony "Umowy o udostępnienie prac Autora".

Wynagrodzenie Administratora za świadczone usługi udostępnienia portalu w celu publikacji utworów objętych prawami autorskimi i sprzedaży w imieniu Autora i na jego rzecz licencji do tych utworów pobierane będzie od Autora.

Wysokość tego wynagrodzenia określona będzie procentowo od kwoty ceny za jaką zostanie sprzedana dana licencja.

Przykładowo, jeżeli wynagrodzenia Administratora zostanie ustalone na poziomie 40% od ceny sprzedaży licencji, a dana licencja sprzedana zostanie za 30 punktów kredytowych, przy założeniu, że jeden punkt kredytowy opiewa na wartość 1,5 euro to: w momencie transakcji z wewnętrznego konta użytkownika (kupującego) pobrane zostanie 30 punktów kredytowych (o wartości 45 euro) i zostanie transferowane na konto Autora. W związku z tą sprzedażą u Autora powstaje zobowiązanie wobec Administratora za wyświadczoną usługę w wysokości 18 euro (30 p.k. x 1,5 euro x 40%).

Aby Autor mógł wywiązać się ze zobowiązania, automatycznie zostanie przeprowadzona transakcja sprzedaży przez Autora na rzecz Administratora 12 punktów kredytowych (o wartości 18 euro). W związku z tym u Administratora powstanie zobowiązanie na rzecz Autora z tytułu zakupu 12 punktów kredytowych za 18 euro.

Wzajemne zobowiązania w tym momencie zostaną uregulowane na zasadzie kompensaty tych zobowiązań. Tak więc usługa udostępniania portalu w celu publikacji tego utworu i sprzedaży w imieniu Autora i na jego rzecz licencji do niego zostanie wykonana (zrealizowana) w momencie sprzedaży tej licencji. Pozostała Autorowi część punktów (według wyliczenia 30 - 12 = 18), uzyskanych ze sprzedaży licencji zostanie automatycznie przekazana na jego wewnętrzne konto do jego dyspozycji. Za punkty te będzie mógł dokonywać zakupów licencji od innych Autorów bądź sprzedać je Administratorowi, jednakże pod warunkiem, że ich wartość opiewała będzie na kwotę, co najmniej 100 euro.

Gromadzone na wewnętrznym koncie portalu, należącym do Autora, punkty ze sprzedaży jego utworów nigdy nie tracą ważności i można za nie nabyć licencje od innych Autorów lub odsprzedać je Administratorowi w każdym momencie, niezależnie od czasu jaki upłynął od wejścia w ich posiadanie z tytułu sprzedaży licencji (z uwzględnieniem limitu ich wartości).

Środki pieniężne w euro przekazywane będą Autorowi zgodnie z pkt 25 postanowień umowy nie później jak w ciągu 14 dni od zgłoszenia żądania, na wskazany rachunek, o ile ich suma wyniesie ponad 100 euro.

Do czasu ich przekazania na rachunek Autora środki te znajdować się będą na rachunku Administratora.

Autor może dowolnie dysponować posiadanymi punktami i wcale nie musi zamieniać tych punktów na euro, a może przeznaczyć je na zakup licencji od innych Autorów,

Podstawowa działalność Administratora polegała będzie na świadczeniu usług udostępniania portalu w celu publikacji utworów objętych prawami autorskimi i sprzedaży w imieniu Autora i na jego rzecz licencji do tych utworów, a nie na obrocie punktami "kredytowymi".

Jednakże Administrator będzie również otrzymywał na rachunek bankowy od Użytkowników środki pieniężne w euro w zamian za udostępnione ww. punkty, jak również przekazywał będzie na konto Autora środki pieniężne w euro w zamian za otrzymane od niego punkty, a także regulował będzie zobowiązanie za otrzymanie części punktów od Autora na zasadzie kompensaty własnych należności za świadczone usługi udostępnienia portalu.

Autor oraz Użytkownik "kliknięciem" na portalu potwierdzał będzie oświadczenie o prawdziwości danych wprowadzonych podczas rejestracji na portalu. W sytuacjach budzących wątpliwości Administratora, co do prawdziwości podanych danych może on żądać przesłania skanu dokumentu tożsamości osoby rejestrującej się na portalu. Innych możliwości weryfikacji podanych danych Administrator nie będzie posiadał.

Metodą ewidencjonowania kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów będzie metoda, o której mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą, podatkowa księga przychodów i rozchodów prowadzona jest przez biuro rachunkowe.

Administrator zamierza świadczyć usługi zarówno na rzecz osób (podmiotów) prowadzących działalność gospodarczą jak również na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Podmioty, jak również osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej będą pochodziły z różnych państw.

Dokumentami potwierdzającymi sprzedaż i zakup punktów kredytowych będą noty księgowe wystawiane automatycznie przez program portalu potwierdzające ilość i cenę przekazanych punktów, dane zbywcy i nabywcy tych punktów oraz datę transakcji.

Nota ta nie będzie opatrzona podpisem kwalifikowanym. Będzie wyświetlana na monitorze zainteresowanej strony z możliwością wydruku jej w dowolnym czasie. Natomiast świadczenie usług udostępnienia portalu internetowego Autorom przez Admionistratora dokumentowane będzie fakturami VAT wystawianymi automatycznie przez program Portalu. Faktury te nie będą opatrzone podpisem kwalifikowanym. Będą wyświetlane na monitorze zainteresowanej strony z możliwością wydruku ich w dowolnym czasie. Będą zawierały wszystkie dane wymagane przepisami.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, iż w dniu 31 grudnia 2009 r. wystąpił do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego z zapytaniem o następującej treści:

"Zwracam się z uprzejmą prośbą o wydanie opinii, czy są usługami, a jeżeli tak to do jakiego ugrupowania PKWiU w klasyfikacji obecnej i z roku 1997 należą czynności wykonywane w następującym stanie faktycznym:

Nasza firma jest właścicielem portalu internetowego, na którym "autorzy" fotografii, krótkich filmów, czy prezentacji mogą zamieścić swoje prace w formie cyfrowej w celu sprzedaży prawa do ich wykorzystywania ewentualnym "nabywcom".

Nasza firma, jako "administrator" tego portalu pełni rolę pośrednika w zawarciu tych transakcji. Autor przed umieszczeniem swojego utworu na portalu musi zaakceptować umowę, z której wynika, że "administrator" sprzeda "nabywcy" na rachunek i w imieniu "autora" prawo do wykorzystywania w określonym zakresie takiego utworu przez "nabywcę". "Administrator" portalu za tą usługę pobierze od "autora" umówione wynagrodzenie.

Płatność za prawa do określonego utworu dokonywana jest tzw. "punktami kredytowymi".

Potencjalny "nabywca" w celu dysponowania nimi musi najpierw dokonać zakupu tych punktów kredytowych od "administratora" portalu (wymiany euro na punkty kredytowe). Dokonuje tego wpłacając określoną kwotę euro na rachunek "administratora". Punkty kredytowe należące od tego momentu do "nabywcy" gromadzone są na wyodrębnionym na portalu koncie, do którego dostęp ma tylko "nabywca".

Po dokonaniu zakupu określona ilość punktów kredytowych będąca ceną za prawa do utworu automatycznie przekazywane jest z konta nabywcy na analogiczne konto, do którego ma dostęp jedynie autor.

W przypadku niewykorzystania tych punktów przez nabywcę w czasie określonym przez regulamin portalu, tracą one swoją ważność i przy ich pomocy nie można realizować transakcji.

"Autor" utworów po zgromadzeniu na swoim koncie odpowiedniej liczby punktów kredytowych ze sprzedaży praw do utworów ma prawo do wymiany ich (de facto sprzedaży) u administratora na euro.

"Autor" otrzymuje na swoje konto w banku kwotę z wymiany (sprzedaży) punktów pomniejszoną o należność dla "administratora" z tytułu obsługi przeprowadzonych transakcji.

Proszę o określenie, czy są usługami, a jeżeli tak to o jakim symbolu PKWiU następujące czynności opisane poniżej:

1.

Sprzedaż przez "administratora" punktów kredytowych "nabywcy",

2.

Umożliwienie przez "administratora" "autorowi" umieszczenia swojego utworu na portalu, celem jego prezentacji i sprzedaż prawa do tego utworu przez "administratora" ale na rzecz i w imieniu "autora",

3.

Sprzedaż przez "autora" (wymiana) za euro punktów kredytowych "administratorowi",

4.

Sprzedaż przez "autora" za pośrednictwem portalu ("administratora") praw do swoich utworów "nabywcy".

W lutym 2010 r. z ośrodka tego Wnioskodawca otrzymał następującą odpowiedź:

"Odpowiadając na pismo z dnia 31 grudnia 2009 r., Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego uprzejmie informuje, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) wymienione w piśmie usługi mieszczą się w grupowaniach:

* usługi świadczone przez administratora portalu internetowego, polegające na pośrednictwie w sprzedaży dzieła (fotografii, krótkiego filmu) w imieniu autora PKWiU 74.90.12.0 "Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń",

* sprzedaż przez autora praw do swoich utworów klasyfikowana jest łącznie ze sprzedawanym dziełem, np. w przypadku fotografii i zapisu wideo z różnych wydarzeń PKWiU 74.20.2 "Usługi fotograficzne specjalistyczne",

* umożliwienie autorowi przez administratora portalu zamieszczania dzieł na portalu PKWiU 63.12.10.0 "Usługi portali internetowych".

Jednocześnie w związku z § 2 powołanego wyżej rozporządzenia według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844, z późn. zm.), ww. usługi mieszczą się w grupowaniach:

* PKWiU 74.87.14-00.00 "Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości",

* PKWiU 74.81.2 "Usługi wykonywania fotografii",

* PKWiU 72.40.12-00.00 "Usługi portali do wyszukiwania stron internetowych".

Natomiast zgodnie z § 3 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) ww. usługi mieszczą się w grupowaniach:

* PKWiU 74.84.14-00.00 "Usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych",

* PKWiU 74.81.2 "Usługi wykonywania zdjęć",

* PKWiU 72.40.10-00.00 "Usługi baz danych".

Ponadto wyjaśniamy, iż forma płatności za dzieło na zasadzie wymiany punktów kredytowych za Euro nie stanowi kryterium klasyfikacyjnego według PKWiU".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy sprzedaż przez Administratora punktów kredytowych Nabywcy (wymiana euro na punkty) jak również sprzedaż tych punktów przez Autora Administratorowi podlega opodatkowaniu VAT i w jaki sposób powinna być udokumentowana.

2.

Czy świadczenie opisanych wyżej usług udostępniania portalu internetowego przez Administratora portalu na rzecz Autora podlega opodatkowaniu VAT w Polsce, a jeżeli tak, to czy w każdym przypadku.

3.

Czy dla uznania, że dany podmiot, na rzecz którego Wnioskodawca świadczył będzie usługi jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, czy takim podatnikiem nie jest oraz w jakim kraju posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania lub stałe miejsce prowadzenia działalności lub miejsce gdzie zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu wystarczającym będzie oświadczenie usługobiorcy wyrażone podczas rejestracji na portalu.

4.

Czy w opisanym stanie obrót ze sprzedaży punktów kredytowych oraz usług portalu na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej spółka powinna ewidencjonować przy pomocy kasy fiskalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Sprzedaż punktów kredytowych przez Administratora Nabywcy jak również sprzedaż takich punktów przez Autora Administratorowi portalu nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie dotyczą jej przepisy ustawy o VAT.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast sprzedaż czyli zamiana jednego rodzaju środka płatniczego na inny nie jest ani dostawą towarów ani świadczeniem usługi.

W opinii wydanej w tej sprawie przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi wynika, że "forma płatności za dzieło na zasadzie wymiany punktów kredytowych za Euro nie stanowi kryterium klasyfikacyjnego według PKWiU". Ponadto gdyby uznać, że czynność ta podlega opodatkowaniu to doprowadziłoby to do podwójnego opodatkowania, gdyż opodatkowaniu podlegają usługi, za które zapłata następuje właśnie tymi punktami.

Sprzedaż przez Administratora punktów kredytowych Nabywcy (wymiana euro na punkty) jak również sprzedaż tych punktów przez Autora Administratorowi powinna być udokumentowana notą księgową potwierdzającą ilość, cenę i wartość przekazanych punktów, dane zbywcy i nabywcy tych punktów, datę transakcji.

2.

Z uwagi na to, że Administrator umożliwia Autorowi zaprezentowanie jego utworu na stronie portalu oraz umożliwienia zawarcia umowy kupna-sprzedaży pomiędzy Autorem a Nabywcą, niezależnie czy zawiera w imieniu Autora umowę kupna sprzedaży czy nie, to świadczy na Jego rzecz usługę elektroniczną w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy VAT albowiem przepis ten stanowi, że przez usługi elektroniczne rozumie się usługi, o których mowa w art. 11 rozporządzenia nr 1777/2005, z uwzględnieniem art. 12 tego rozporządzenia. Mowa tu o rozporządzeniu Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej opublikowanym w Dzienniku Urzędowym UE seria L z 29 października 2005 r. nr 288, str. 1.

Ww. Rozporządzenie Rady w art. 11 definiuje, jakie usługi są usługami elektronicznymi i określa, iż do usług świadczonych drogą elektroniczną, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane i które wymagają niewielkiego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej jest niemożliwe.

Z przepisów ustawy o VAT jak również z przepisów wykonawczych do tej ustawy nie wynika, aby usługi te podlegały zwolnieniu z VAT lub były opodatkowane inną stawką niż podstawowa.

W związku z powyższym, jeżeli Autorem będzie podmiot będący podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy VAT posiadający w Polsce siedzibę lub miejsce zamieszkania, usługa na jego rzecz będzie opodatkowana w Polsce stawką 22% ponieważ zgodnie z art. 28b ust. 1 miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania.

Jeżeli natomiast Autorem będzie podmiot będący podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy VAT, ale nie posiadający w Polsce siedziby, miejsca zamieszkania, stałego miejsca prowadzenia działalności, miejsca gdzie zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu lecz posiadający siedzibę, miejsce zamieszkania, stałe miejsce prowadzenia działalności, miejsce gdzie zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu na terenie Wspólnoty lub poza nią usługa na jego rzecz nie będzie opodatkowana w Polsce w ogóle, gdyż zgodnie z art. 28b ust. 1, 2 i 3 miejscem świadczenie usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania a w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności.

Natomiast w przypadku, gdy usługobiorca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu.

W takim przypadku świadczenie tych usług w ewidencjach prowadzonych dla celów VAT przez Wnioskodawcę będzie wykazane jako niepodlegające opodatkowaniu VAT w Polsce.

Jeżeli Autorem będzie podmiot nie będący podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy VAT posiadający siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu w Polsce lub innym kraju z terytorium Wspólnoty, usługa świadczona na jego rzecz opodatkowana będzie w Polsce stawką 22%. Zgodnie bowiem z art. 28c ust. 1 miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania.

Natomiast w przypadku, gdy Autorem będzie podmiot niebędący podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy VAT posiadający siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu w kraju spoza terytorium Wspólnoty usługa świadczona na jego rzecz nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce.

Zgodnie z art. 28I pkt 10 ustawy VAT w przypadku świadczenia usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, mających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu poza terytorium Wspólnoty, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu.

W takim przypadku świadczenia tych usług w ewidencjach prowadzonych dla celów VAT przez Wnioskodawcę będzie wykazane jako niepodlegające opodatkowaniu VAT w Polsce.

3.

Dla uznania, że dany podmiot, na rzecz którego Wnioskodawca świadczył będzie usługi jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, czy takim podatnikiem nie jest oraz w jakim kraju posiada swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania lub stałe miejsce prowadzenia działalności lub miejsce gdzie zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu wystarczającym będzie oświadczenie tego usługobiorcy wyrażone podczas rejestracji na portalu, gdyż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują szczególnej formy dokumentowania danych w tym zakresie.

4.

Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku tego obrotu ewidencjonować na kasie fiskalnej na podstawie poz. 38 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z uwagi na to, że Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2010 r. a zapłata będzie realizowana w formie bezgotówkowej na rachunek bankowy Wnioskodawcy a z dokumentacji jednoznacznie wynikać będzie jakiej transakcji dotyczy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:

* w zakresie pytania nr 1 za prawidłowe,

* w zakresie pytania nr 2 za prawidłowe,

* w zakresie pytania nr 3 za nieprawidłowe,

* w zakresie pytania nr 4 za prawidłowe.

ad. 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 cyt. ustawy).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się natomiast każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Jak wynika z zawartego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, płatność za prawa do określonego utworu dokonywana będzie przez Nabywcę "punktami kredytowymi". Potencjalny Nabywca w celu dysponowania nimi musi najpierw dokonać zakupu punktów kredytowych od Administratora portalu (wymiany euro na punkty kredytowe). Dokonywał tego będzie wpłacając określoną kwotę euro na konto Administratora. Punkty kredytowe należące od tego momentu do Nabywcy gromadzone będą na wyodrębnionym na portalu koncie, do którego dostęp będzie miał tylko Nabywca. Wartość jednego punktu na portalu będzie określona w euro, przy czym Nabywca przy jednorazowym nabyciu większej ilości punktów będzie otrzymywał stosowny rabat, którego wysokość uzależniona będzie od ilości zakupionych punktów. W przypadku niewykorzystania tych punktów przez Nabywcę w czasie określonym przez regulamin portalu, stracą one swoją ważność i przy ich pomocy nie można będzie zrealizować transakcji. Punkty nie będą podlegały ponownie wymianie na euro. Po dokonaniu przez Nabywcę zakupu prawa do utworu od Autora określona ilość punktów kredytowych będąca ceną za prawa do utworu automatycznie przekazywana będzie z konta Nabywcy, na analogiczne konto Autora. W tym momencie kupujący będzie mógł z portalu za pośrednictwem Internetu ściągnąć zakupiony utwór na swój komputer w formie cyfrowej. Po dokonaniu sprzedaży utworu przez Autora, Administrator otrzyma od niego zapłatę za świadczone na jego rzecz usługi.

Zatem punkty kredytowe oferowane są jako środek płatniczy, spełniając funkcje uprawniające do zapłaty za określone usługi. Punkty kredytowe stanowiłyby zatem jedynie rodzaj pieniądza elektronicznego (innego niż pieniądz ekwiwalentu wartości), upoważniającego do odbioru świadczenia, a więc do zakupu określonych usług i towarów. Punkty kredytowe nie są więc towarem, lecz jedynie miernikiem uprawniającym do zakupu usług/towarów. Zastępują one środki pieniężne, za które zwyczajowo nabywa się towary/usługi, natomiast nabycie punktów kredytowych następuje w zamian za dokonanie wpłaty środków pieniężnych przez Nabywcę na rzecz Wnioskodawcy (bądź przez Administratora na rzecz Autora).

W ocenie tut. organu, sprzedaż punktów kredytowych nie stanowi ani dostawy towarów, ani świadczenia usług i nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług wyznaczonym przez przepis art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Punkt kredytowy, stanowi rodzaj znaku legitymacyjnego upoważniającego do odbioru świadczenia, a więc do otrzymania w oznaczonym terminie określonych towarów (usług) i dlatego - jak stwierdzono powyżej - nie mieści się on w dyspozycji przepisu art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Punkt kredytowy nie jest towarem, lecz tylko "kwitem", którym można zapłacić za nabywane usługi i towary. Zastępuje on środki pieniężne, za które zwyczajowo nabywa się towary. Sprzedaży punktów kredytowych, ze względu na ich specyfikę, nie można też uznać za świadczenie usług. Punkty kredytowe same w sobie nie zaspokajają żadnych potrzeb - nie stanowią więc autonomicznego świadczenia, a świadczenie jest elementem konstytutywnym usługi.

Dokonanie wpłaty środków pieniężnych przez Nabywcę na rzecz Wnioskodawcy (bądź przez Wnioskodawcę na rzecz Autora), a w konsekwencji sprzedaży punktów kredytowych nie można również uznać, zdaniem tut. organu, za świadczenie usług za odpłatnością. Jak wynika z wniosku Wnioskodawca nie stawia żadnych ograniczeń lub warunków jakie klient musiałby spełnić aby nabyć punkty kredytowe. Wnioskodawca sprzedając punkty kredytowe ma na celu ułatwienie sposobu zapłaty za świadczone przez siebie usługi. W konsekwencji w przedmiotowej sytuacji nie mamy również do czynienia ze świadczeniem usług na rzecz klientów Wnioskodawcy. A zatem, czynność odpłatnego przekazania punktów kredytowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży (...). Natomiast w myśl art. 2 ust. 22 przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Skoro zatem, jak wskazano powyżej, sprzedaż punktów kredytowych nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, dlatego też nie należy jej dokumentować fakturą VAT. Czynność tę można udokumentować innym dokumentem księgowym np. notą obciążeniową, o ile jest to zgodne z odrębnymi przepisami np. w zakresie podatku dochodowego.

W związku z powyższym należało uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 1 za prawidłowe.

Ad. 2.

W myśl cytowanego już wyżej art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy, ilekroć jest mowa w ustawie o usługach elektronicznych - rozumie się przez to usługi, o których mowa w art. 11 rozporządzenia nr 1777/2005, z uwzględnieniem art. 12 tego rozporządzenia.

W myśl art. 11 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288, str. 1), zwanego dalej rozporządzeniem, do usług świadczonych drogą elektroniczną, o których mowa w art. 9 ust. 2 lit. e) tiret dwunaste i załączniku L dyrektywy 77/388/EWG, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane i które wymagają niewielkiego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Przepis tego artykułu w ust. 2, wskazuje, że następujące usługi, w szczególności jeśli świadczone są przez Internet lub sieć elektroniczną, wchodzą w zakres ust. 1:

a.

ogólnie produkty w formie cyfrowej łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami i nowszymi wersjami oprogramowania;

b.

usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takie jak witryna lub strona internetowa;

c.

usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane Internetem lub siecią elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;

d.

odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towaru lub usługi za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek on-line, na którym potencjalni kupcy przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

e.

pakiety usług internetowych oferujących dostęp do informacji, w których aspekty telekomunikacyjne są natury pomocniczej lub drugorzędnej (czyli pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych; gier; umożliwiają hosting witryn internetowych; dostęp do grup dyskusyjnych; etc.);

f.

usługi wyszczególnione w załączniku I, w którym zostały wymienione następujące usługi:

1.

Punkt 1 załącznika L do dyrektywy 77/388/EWG:

a.

Tworzenie i hosting witryn internetowych.

b.

Automatyczna konserwacja oprogramowania, zdalnie i on-line.

c.

Zdalne zarządzanie systemami.

d.

Hurtownie danych on-line, umożliwiające elektroniczne przechowywanie i wyszukiwanie konkretnych danych.

e.

Dostarczanie on-line przestrzeni na dysku na żądanie.

2.

Punkt 2 załącznika L do dyrektywy 77/388/EWG:

a.

Uzyskiwanie dostępu on-line i pobieranie oprogramowania (w szczególności programy w zakresie zamówień publicznych/księgowości, programy antywirusowe) oraz jego uaktualnień.

b.

Oprogramowanie blokujące pojawianie się banerów reklamowych.

c.

Sterowniki do pobierania, takie jak programy ustawiające interfejsy komputera i urządzeń peryferyjnych (np. drukarek).

d.

Automatyczna instalacja on-line filtrów na witrynach internetowych.

e.

Automatyczna instalacja on-line zabezpieczeń typu firewalls.

3.

załącznika L do dyrektywy 77/388/EWG:

a.

Uzyskiwanie dostępu i pobieranie motywów pulpitów.

b.

Uzyskiwanie dostępu i pobieranie obrazów, fotografii i wygaszaczy ekranu.

c.

Zawartość książek w formie cyfrowej i innych publikacji elektronicznych.

d.

Prenumerata gazet i czasopism on-line.

e.

Dzienniki logowania i statystyki odwiedzania stron internetowych.

f.

Wiadomości, informacje o sytuacji na drogach oraz prognozy pogody on-line.

g.

Informacje generowane automatycznie on-line przez oprogramowanie po wprowadzeniu przez klienta określonych danych, takich jak dane prawne lub finansowe (w szczególności stale uaktualniane kursy giełdowe).

h.

Dostarczanie przestrzeni reklamowej, szczególnie banerów reklamowych na stronach lub witrynach internetowych.

i.

Korzystanie z wyszukiwarek i katalogów internetowych.

4.

Punkt 4 załącznika L do dyrektywy 77/388/EWG:

a.

Uzyskiwanie dostępu i pobieranie muzyki na komputery i telefony komórkowe.

b.

Uzyskiwanie dostępu i pobieranie sygnałów dźwiękowych, urywków nagrań, dzwonków i innych dźwięków.

c.

Uzyskiwanie dostępu i pobieranie filmów.

d.

Pobieranie gier na komputery i telefony komórkowe.

e.

Uzyskiwanie dostępu do automatycznych gier on-line, które wymagają użycia Internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni.

5.

Punkt 5 załącznika L do dyrektywy 77/388/EWG:

a.

Automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem.

b.

Ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

Natomiast art. 12 ww. rozporządzenia zawiera katalog usług, które nie są zaliczane do usług elektronicznych:

1.

usługi nadawcze radiowe i telewizyjne, o których mowa w art. 9 ust. 2 lit. e tiret jedenaste dyrektywy 77/388/EWG;

2.

usługi telekomunikacyjne w rozumieniu art. 9 ust. 2 lit. e tiret dziesiąte dyrektywy 77/388/EWG;

3.

dostawy następujących towarów i świadczenie następujących usług:

a.

towary, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywa się elektronicznie;

b.

płyty CD-ROM, dyskietki i podobne nośniki fizyczne;

c.

materiały drukowane, takie jak książki, biuletyny, gazety i czasopisma;

d.

płyty CD, kasety magnetofonowe;

e.

kasety wideo, płyty DVD;

f.

gry na płytach CD-ROM;

g.

usługi świadczone przez osoby takie jak prawnicy lub doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;

h.

usługi edukacyjne, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (czyli poprzez zdalne połączenie);

i.

usługi fizyczne off-line naprawy sprzętu komputerowego;

j.

hurtownie danych off-line;

k.

usługi reklamowe, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;

I.

centra wsparcia telefonicznego (ang. helpdesk);

m.

usługi edukacyjne świadczone korespondencyjnie, zwłaszcza za pośrednictwem poczty;

n.

konwencjonalne usługi aukcyjne, przy których niezbędny jest udział człowieka, niezależnie od sposobu składania ofert;

o.

usługi telefoniczne z elementem wideo, znane też pod nazwą usług wideofonicznych;

p.

dostęp do Internetu i stron World Wide Web;

q.

usługi telefoniczne świadczone przez Internet.

Jak z powyższego wynika, warunkiem koniecznym uznania usługi za usługę elektroniczną jest, aby była ona świadczona za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej. Warunek ten, jednak nie jest wystarczający do uznania usługi za usługę elektroniczną w rozumieniu powołanych wyżej przepisów. Istotne jest wystąpienie następujących cech świadczonych usług:

a.

realizacja za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej;

b.

świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki;

c.

ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Dopiero łączne spełnienie powyższych warunków pozwala na zaklasyfikowanie usługi jako usługi elektronicznej.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w katalogu usług elektronicznych, o których mowa w cyt. art. 2 pkt 26 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, tj. 7%, 3% i 0%, jak również zwolnienie z podatku.

Ponieważ dla usług elektronicznych ustawodawca nie przewidział stawki obniżonej, jak również zwolnienia z opodatkowania, zatem w sytuacji gdy miejscem świadczenia ich świadczenia będzie Polska, wówczas usługi te podlegają opodatkowaniu stawką VAT 22%.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Należy wskazać, że ustawa z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1504) wprowadza istotne zmiany do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Celem wprowadzonych zmian jest modyfikacja ogólnej zasady dotyczącej miejsca świadczenia usług w transakcjach między podatnikami VAT. Wprowadzone zmiany odnoszą się do opodatkowania świadczenia usług w miejscu konsumpcji.

Zgodnie z art. 28a ustawy o VAT, na potrzeby stosowania niniejszego (tzn. rozdziału 3 w Dziale V ustawy o VAT) rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Miejscem świadczenia usług, stosownie do postanowień art. 28b ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Zgodnie z art. 28b ust. 2 ustawy o VAT w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności.

W przypadku gdy usługobiorca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu (art. 28b ust. 3).

W przypadku świadczenia usług na rzecz podatników, gdy usługi te przeznaczone są na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych lub członków stowarzyszenia, do określenia miejsca świadczenia stosuje się odpowiednio przepisy art. 28c (art. 28b ust. 4).

W myśl art. 28c ust. 1 miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d-28f, art. 28g ust. 2, art. 28h-28n.

W przypadku gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28c ust. 2).

W przypadku gdy usługodawca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu (art. 28c ust. 3).

Zgodnie z art. 28k miejscem świadczenia usług elektronicznych świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu na terytorium Wspólnoty, przez podatnika, który posiada siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub stałe miejsce prowadzenia działalności, z którego świadczy te usługi, poza terytorium Wspólnoty, a w przypadku braku takiej siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, posiada zwykłe miejsce prowadzenia działalności lub miejsce zwykłego pobytu poza terytorium Wspólnoty, jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu.

W myśl art. 28I ustawy o VAT, w przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, mających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu poza terytorium Wspólnoty, usług:

1.

sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw,

2.

reklamy,

3.

doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz podobnych usług, w tym w szczególności usług:

a.

doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1),

b.

doradztwa w zakresie programowania (PKWiU 72.2),

c.

prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1),

d.

architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem art. 28e,

e.

w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3),

4.

przetwarzania danych, dostarczania informacji oraz usług tłumaczeń,

5.

bankowych, finansowych, ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki,

6.

dostarczania (oddelegowania) personelu,

7.

wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu, za które uznaje się również przyczepy i naczepy oraz wagony kolejowe,

8.

telekomunikacyjnych,

9.

nadawczych radiowych i telewizyjnych,

10.

elektronicznych,

11.

polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych,

12.

przesyłowych:

a.

gazu w systemie gazowym,

b.

energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym,

13.

bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 11 i 12,

14.

polegających na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o których mowa w pkt 1-13

- miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu.

W odniesieniu do przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego należy uznać, że Wnioskodawca świadczy usługi elektroniczne (co wykazano powyżej). Zatem, mając na uwadze powołane wyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług odnoszące się do kwestii miejsca świadczenia usług, należy wskazać, iż:

1.

w przypadku, gdy Wnioskodawca będzie świadczył usługę na rzecz Autora, który będzie podatnikiem, w rozumieniu przepisu art. 28a ustawy posiadającym w Polsce siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, usługa ta będzie opodatkowana w Polsce, gdyż miejscem świadczenia przedmiotowej usługi będzie, zgodnie z dyspozycją art. 28b ust. 1 ustawy, miejsce w którym podatnik (usługobiorca) posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania;

2.

w przypadku, gdy Wnioskodawca będzie świadczył usługę na rzecz Autora, który będzie podatnikiem, w rozumieniu przepisu art. 28a ustawy o VAT, ale nie będzie posiadał w Polsce siedziby, stałego miejsca zamieszkania, stałego miejsca prowadzenia działalności, miejsca gdzie zwykle prowadzi działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu lecz posiadający siedzibę, miejsce zamieszkania, stałe miejsce prowadzenia działalności, miejsce gdzie zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu na terenie Wspólnoty lub poza nią, usługa ta nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce, gdyż miejscem świadczenia przedmiotowej usługi będzie, zgodnie z art. 28b ust. 1, 2 i 3:

a.

miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem art. 28b ust. 2-4;

b.

w przypadku, gdy usługi będą świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług będzie to stałe miejsce prowadzenia działalności,

c.

w przypadku, gdy usługobiorca nie będzie posiadał siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2 art. 28b, miejscem świadczenia usług będzie miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu;

3.

W przypadku, gdy Wnioskodawca będzie świadczył usługę na rzecz Autora, który nie będzie podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, posiadającym siedzibę, stałe miejsce zwykłego pobytu w Polsce lub w innym kraju z terytorium Wspólnoty, miejscem świadczenia przedmiotowej usługi będzie miejsce, w którym usługodawca (Wnioskodawca) posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, czyli w przedmiotowej sprawie miejscem opodatkowania będzie Polska;

4.

W przypadku, gdy Wnioskodawca będzie świadczył usługę na rzecz Autora, który nie będzie podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, posiadającym siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu w kraju spoza terytorium Wspólnoty, usługa ta nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce, gdyż miejscem świadczenia usługi będzie, zgodnie z art. 28I, miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy dotyczące opodatkowania usług udostępnienia portalu internetowego przez Administratora portalu na rzecz Autora uznano za prawidłowe.

W związku z powyższym należało uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 2 za prawidłowe.

Ad. 3.

Zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 28a ustawy o VAT, podatnikiem są nie tylko podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą zdefiniowaną w ustawie o podatku od towarów i usług, czyli podatnicy podatku od towarów i usług określeni w art. 15 tej ustawy, lecz również podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą zdefiniowaną w innych systemach prawnych, której definicja odpowiada tej przyjętej w polskich przepisach. Definicja podatnika obejmuje zatem również podatników podatku od wartości dodanej czy podatku o podobnym charakterze, a w przypadku gdy w danym systemie prawnym brak jest tego rodzaju podatków, każdy podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą odpowiadającą działalności gospodarczej określonej w przepisach o podatku od towarów i usług. Zatem to spełnienie ww. przesłanek przesądza o tym czy dany podmiot jest podatnikiem czy też nim nie jest.

W konsekwencji powyższego za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, że dla uznania czy dany podmiot, na rzecz którego Wnioskodawca będzie świadczył usługi, jest podatnikiem czy takim podatnikiem nie jest oraz w jakim kraju posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania lub stałe miejsce prowadzenia działalności lub miejsce gdzie zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu - wystarczającym jest oświadczenie usługobiorcy wyrażone podczas rejestracji. O prawnopodatkowym statusie tych podmiotów decyduje bowiem stan faktyczny w powiązaniu z właściwymi przepisami prawa, które to definiują czy dany podmiot jest podatnikiem.

Ad. 4.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Na mocy delegacji zawartej w powołanym przepisie, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), zwane dalej rozporządzeniem.

Stosownie do § 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W części II załącznika do rozporządzenia, w poz. 38 ujęto świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed dniem 1 stycznia 2010 r.

W zakresie świadczenia usług korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których wykonywana jest usługa.

Jak wynika z przytoczonych przepisów, korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących możliwe jest tylko przez podatników, którzy spełniają łącznie wszystkie powyżej wskazane warunki. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących w sytuacji, kiedy nie zostanie dopełniony którykolwiek z warunków.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, jako zarejestrowany czynny podatnik VAT, z uwagi na fakt, iż nie dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej do chwili obecnej, nie ma obowiązku ewidencjonowania swoich obrotów przy pomocy kasy fiskalnej. W najbliższym czasie Wnioskodawca będzie właścicielem portalu internetowego, na którym Autorzy, głównie fotografii, a w mniejszym stopniu krótkich filmów czy prezentacji multimedialnych, będą mogli zamieścić swoje prace w formie cyfrowej w celu sprzedaży prawa do ich wykorzystywania ewentualnym Nabywcom. Wnioskodawca, jako administrator tego portalu umożliwi Autorom zamieszczenie na nim swych prac w formie cyfrowej celem prezentacji i udostępnienia ich ewentualnym Nabywcom praw do tych utworów. Zarówno Autorzy prac jak i potencjalni ich Nabywcy, aby móc posiadać dostęp do stron portalu muszą się uprzednio zarejestrować. Do rejestracji niezbędne będą m.in. takie dane jak:

* czy rejestrujący się dla transakcji dokonywanych na portalu jest podmiotem będącym podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy VAT, czy takim podatnikiem nie jest,

* imię i nazwisko lub nazwa firmy,

* adres siedziby lub miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności lub miejsca, gdzie zwykle prowadzi on działalność lub, w którym ma on miejsce zwykłego pobytu.

Autor przed dostarczeniem i umieszczeniem swojego utworu na portalu musi zaakceptować umowę o udostępnienie swoich prac Autora, z której m.in. wynika, że Administrator zobowiązuje się do tego, że dostarczone przez Autora i zaakceptowane przez siebie utwory umieści na portalu w sposób umożliwiający zapoznania się z nimi nieograniczonej liczbie ewentualnych nabywców tych prac, którzy zarejestrują się na tym portalu, jako jego użytkownicy. Administrator zapewni również funkcjonowanie na portalu takiego mechanizmu działającego w sposób automatyczny, który umożliwi Autorowi sprzedaż, a Nabywcy zakup danego utworu i właściwe rozliczenie finansowe tej transakcji dla obu jej stron. Płatność za prawa do określonego utworu dokonywana będzie przez Nabywcę "punktami kredytowymi". Potencjalny Nabywca w celu dysponowania nimi musi najpierw dokonać zakupu punktów kredytowych od Administratora portalu (wymiany euro na punkty kredytowe). Dokonywał tego będzie wpłacając określoną kwotę euro na konto Administratora. Punkty kredytowe należące od tego momentu do Nabywcy gromadzone będą na wyodrębnionym na portalu koncie, do którego dostęp będzie miał tylko Nabywca. Wartość jednego punktu na portalu będzie określona w euro, przy czym Nabywca przy jednorazowym nabyciu większej ilości punktów będzie otrzymywał stosowny rabat, którego wysokość uzależniona będzie od ilości zakupionych punktów. Po dokonaniu przez Nabywcę zakupu prawa do utworu od Autora określona ilość punktów kredytowych będąca ceną za prawa do utworu automatycznie przekazywana będzie z konta Nabywcy, na analogiczne konto Autora. W tym momencie kupujący będzie mógł z portalu za pośrednictwem Internetu ściągnąć zakupiony utwór na swój komputer w formie cyfrowej. Po dokonaniu sprzedaży utworu przez Autora, Administrator otrzyma od niego zapłatę za świadczone na jego rzecz usługi.

Zapłata za usługę realizowana będzie następująco:

* po dokonaniu transakcji pomiędzy Autorem i Nabywcą w sposób automatyczny określona ilość punktów kredytowych, będąca ceną za utwór, transferowana zostanie z konta Nabywcy na konto Autora,

* również w sposób automatyczny podczas transferu odpowiednia ilość tych punktów kredytowych uzyskanych ze sprzedaży o wartości w przeliczeniu na euro odpowiadającej cenie za świadczone na rzecz Autora usługi zostanie zakupiona przez Administratora (wymieniona) za odpowiednią ilość euro. W rezultacie na konto Autora wpłynie należna ilość punktów kredytowych transakcji pomniejszona o punkty odkupione przez Administratora,

* uregulowanie płatności pomiędzy Autorem a Administratorem (na rzecz Autora za punkty i na rzecz Administratora za wykonane usługi) nastąpi poprzez kompensatę wzajemnych należności i zobowiązań. Nie nastąpi przepływ środków pieniężnych.

Administrator, po zgromadzeniu przez Autora na swoim koncie odpowiedniej liczby punktów kredytowych ze sprzedaży praw do utworów, na jego wniosek, ma obowiązek odkupić te punkty i określoną kwotę wyrażoną w euro wpłacić Autorowi na rachunek bankowy. Autor w każdym momencie będzie miał dostęp do informacji o tym, na jaką wartość w przeliczeniu na euro opiewają zgromadzone przez niego punkty. Administrator tak odkupione punkty będzie mógł ponownie sprzedać przyszłym ich Nabywcom.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż skoro sprzedaż punktów kredytowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tym samym nie podlega ona obowiązkowi rejestracji za pomocą kasy rejestrującej. Przepis art. 111 ustawy zobowiązuje bowiem do ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży (dostawa towarów, świadczenie usług), a jak stwierdzono wyżej sprzedaż punktów kredytowych nie jest sprzedażą w rozumieniu ustawy o VAT.

Natomiast w odniesieniu do świadczenia usług udostępnienia portalu (na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej), to jeżeli zapłata następowała będzie za pośrednictwem banku (wpłaty na rachunek bankowy) oraz spełnione będą warunki identyfikacji transakcji, których ta zapłata dotyczy, Wnioskodawca korzystał będzie dla tej sprzedaży ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, bowiem spełnione będą wszystkie warunki wynikające z rozporządzenia.

W związku z powyższym należało uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 4 za prawidłowe, choć częściowo z innych względów niż to przedstawił Wnioskodawca we własnym stanowisku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać:

* w zakresie pytania nr 1 za prawidłowe,

* w zakresie pytania nr 2 za prawidłowe,

* w zakresie pytania nr 3 za nieprawidłowe,

* w zakresie pytania nr 4 za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl