IBPP2/443-564/11/AM - VAT w zakresie opodatkowania darowizny nieruchomości gruntowych na rzecz OSP.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-564/11/AM VAT w zakresie opodatkowania darowizny nieruchomości gruntowych na rzecz OSP.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 sierpnia 2012. (data wpływu 4 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania darowizny nieruchomości gruntowych na rzecz OSP - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2012 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 28 sierpnia 2012 r., (data wpływu 4 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania darowizny nieruchomości gruntowych na rzecz OSP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest właścicielem nieruchomości położonych w XY tj.:

1.

działki nr A o pow. 0,0075 ha oraz działki nr C o powierzchni 0,0647 ha. Działka nr A zabudowana jest budynkiem gospodarczym wzniesionym przez Ochotniczą Straż Pożarną w XY, natomiast część działki C zabudowana jest budynkiem remizy OSP oraz częściowo wykorzystywana jest na plac manewrowy związanym z wykonywanie zadań OSP, w XY. Cała nieruchomość jest ogrodzona trwałym ogrodzeniem. Wszystkie budynki i budowle oraz urządzenia zostały wzniesione przez OSP, przy ul. D, w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia. W skład nieruchomości użytkowanej przez OSP wchodzą działki stanowiące własność Gminy tj. dz. nr A oraz cz. dz. C jak również działka nr 921/2 stanowiąca własność OSP XY.

2.

działki nr B o pow. 0,0607 ha, przy ul. E, zabudowanej budynkiem remizy wzniesionej przez OSP XY w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia.

3.

Obydwa budynki remiz Ochotniczej Straży Pożarnej od chwili postania zarządzane są przez OSP XY.

4.

Gmina zamierza darować Ochotniczej Straży Pożarnej w XY całą działkę nr A oraz część działki C zagospodarowanej przez OSP, po wcześniejszym dokonaniu podziału tej działki oraz całą działkę nr B, na działalność statutową OSP XY.

5.

Cel darowizny - działalność statutowa Ochotniczej Straży Pożarnej,

Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 1 maja 2004 r. z tytułu wydzierżawienia i wynajmowania, sprzedaży, oddania w użytkowanie wieczyste, ustanowienia służebności gruntowych nieruchomości gminnych.

6.

W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Gminy:

1.

działki A, oraz cz. dz. nr C położone są w terenach oznaczonych symbolem 2.10. UI-2.10. UI - Tereny usług publicznych o wielofunkcyjnym profilu działalności zlokalizowanej w obiektach OSP takich jak: biblioteka, poczta, punkt apteczny, biura, usługi gastronomiczne itp. Utrzymuje się funkcję remizy jako podstawową. Utrzymuje się istniejące usługi z możliwością zmiany funkcji stosownie do potrzeb, z wykluczeniem działalności mogącej znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska i wymagającej sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko w rozumieniu art. 51 ust. 1 ustawy - Prawo ochrony środowiska. Utrzymuje się pomieszczenia garażowe dla wozów i sprzętu strażackiego. Obowiązuje zabezpieczenie niezbędnych powierzchni parkingowych i placów manewrowych oraz ich skanalizowanie i wyposażenie w łapacze zawiesiny oraz substancji ropopochodnych przed odprowadzeniem do kanalizacji. Dopuszcza się remonty i modernizację obiektów na warunkach określonych w § 6.

2.

działka nr B położona jest w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w terenach oznaczonych symbolem 1.2MN/U - Tereny różnych form mieszkalnictwa, usług i rzemiosła jako funkcji podstawowej. Utrzymuje się istniejącą zabudowę i dopuszcza realizację różnych form mieszkalnictwa z dominacją zabudowy jednorodzinnej i zagrodowej wraz z usługami przy zachowaniu warunków podanych w § 6. Dopuszcza się realizację obiektów i urządzeń związanych z działalnością rzemieślniczą oraz inną działalnością gospodarczą, nie kolidującą z funkcją mieszkaniową pod warunkiem ograniczenia uciążliwości i zmian w środowisku do granic własności inwestora. Wymagane zabezpieczenie niezbędnych powierzchni parkingowych oraz dojazdu od drogi publicznej na warunkach określonych w § 11. Dopuszcza się lokalizację gospodarstw agroturystycznych oraz możliwość adaptacji starych zagród i budynków gospodarczych na cele letniskowe. Zgodnie z art. 113 i 114 ustawy - Prawo ochrony środowiska obowiązuje dopuszczalny poziom hałasu ustalony dla terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z usługami rzemieślniczymi. Obowiązuje wyposażenie w systemy lub urządzenia infrastruktury technicznej, usuwanie odpadów w sposób zorganizowany oraz utrzymanie minimum 40% pow. działki jako biologicznie czynnej, w tym realizacja zieleni drzewiasto - krzewiastej na pow. minim. 30% działki. W terenach istniejącej zabudowy jednorodzinnej obowiązuje:

* zakaz działalności gospodarczej wymagającej realizacji obiektów większych niż istniejące domy mieszkalne oraz

* zakaz działalności gospodarczej, która wiąże się z dużym ruchem samochodowym, mogącym stwarzać uciążliwość dla osób trzecich oraz z koniecznością zapewnienia dużych powierzchni parkingowych.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż nieruchomości będące przedmiotem darowizny, położone w miejscowości XY, Gmina, oznaczone jako działka ewid. Nr A, cz. działki nr C oraz działka nr B stanowią własność Gminy.

Przedmiotowe nieruchomości Gmina nabyła w latach 90-tych ubiegłego stulecia w trybie komunalizacji nieruchomości, zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191, z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy planowana przez Gminę darowizna działek nr A, cz. dz. nr C oraz dz. nr B, objęta jest zwolnieniem z podatku od towaru i usług wynikającym z ustawy, z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotnicza Straż Pożarna w XY jest organizacją społeczną, przeznaczoną w szczególności do walki z pożarami, klęskami żywiołowymi i innymi miejscowymi zagrożeniami. Działająca na podstawie ustawy o ochronie przeciwpożarowej, oraz zgodnie z posiadanym statutem. Do realizacji zadań OSP niezbędne jest wyposażenie jej między innymi w obiekty. Podatnik stoi na stanowisku, że darowizna nieruchomości opisanych powyżej jest zwolniona z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji darowizny. Darowizna została uregulowana w art. 888-902 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku (art. 888 § 1 k.c.). Darowizna została skonstruowana jako umowa, w której występują dwa podmioty: darczyńca i obdarowany, której istotą jest bezpłatne przysporzenie obdarowanego kosztem majątku darczyńcy. Należy pamiętać, że świadczenie darczyńcy jest bezpłatne wówczas, gdy druga ze stron umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. A zatem nieodpłatność ta oznacza, że darczyńca nie może uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu ani w chwili dokonania darowizny, ani w przyszłości.

Najistotniejszymi cechami darowizny jako czynności są zatem: jej dobrowolność oraz fakt, by otrzymujący takie świadczenie nie był zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego.

Darowizna może przyjąć bądź formę darowizny pieniężnej bądź też darowizny rzeczowej tzn. przedmiotem darowizny mogą być np. środki trwałe, prawa majątkowe, wyroby gotowe, towary, materiały.

Co do zasady, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają krajowe czynności dokonywane jedynie za odpłatnością. Nie oznacza to jednak, że wszystkie bezpłatne czynności znalazły się poza zakresem tego podatku. W celu zachowania powszechności opodatkowania konsumpcji ustawodawca przewidział bowiem możliwość zrównania pewnych nieodpłatnych świadczeń z czynnościami wykonywanymi za wynagrodzeniem. Konsekwencją takiego uregulowania jest zaś ich opodatkowanie.

Kwestia opodatkowania nieodpłatnego wydania (darowizny) towarów została uregulowana w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z zapisem zawartym w powyższym artykule, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Dla uznania nieodpłatnej dostawy za odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być zatem spełnione łącznie 2 przesłanki:

* podatnik przekazuje lub zużywa nieodpłatnie towary należące do jego przedsiębiorstwa oraz

* podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Powyższe oznacza, że cel takiego przekazania pozostaje bez znaczenia, podobnie jak i podmiot, na rzecz którego jest ono dokonywane (przepis wskazuje jedynie przykładowe sytuacje, które mogą zostać uznane za odpłatną dostawę towarów).

Zatem opodatkowanie podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania towarów uzależnione zostało od tego, czy przy nabyciu towarów będących przedmiotem darowizny, podatnikowi przysługiwało - w całości bądź w części - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Nie wypełnienie tego warunku powoduje, że czynność darowizny pozostaje poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości położonych w XY tj.:

* działki nr A o pow. 0,0075 ha oraz działki nr C o powierzchni 0,0647 ha. Działka nr A zabudowana jest budynkiem gospodarczym wzniesionym przez Ochotniczą Straż Pożarną w XY, natomiast część działki C zabudowana jest budynkiem remizy OSP oraz częściowo wykorzystywana jest na plac manewrowy związanym z wykonywanie zadań OSP, w XY. Cała nieruchomość jest ogrodzona trwałym ogrodzeniem. Wszystkie budynki i budowle oraz urządzenia zostały wzniesione przez OSP, przy ul. D, w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia. W skład nieruchomości użytkowanej przez OSP wchodzą działki stanowiące własność Gminy tj. dz. nr A oraz cz. dz. C jak również działka nr 921/2 stanowiąca własność OSP XY,

* działki nr B o pow. 0,0607 ha, przy ul. E, zabudowanej budynkiem remizy wzniesionej przez OSP XY w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia.

Obydwa budynki remiz Ochotniczej Straży Pożarnej od chwili postania zarządzane są przez OSP XY. Gmina zamierza darować Ochotniczej Straży Pożarnej w XY całą działkę nr A oraz część działki C zagospodarowanej przez OSP, po wcześniejszym dokonaniu podziału tej działki oraz całą działkę nr B, na działalność statutową OSP XY.

Cel darowizny - działalność statutowa Ochotniczej Straży Pożarnej.

Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 1 maja 2004 r. z tytułu wydzierżawienia i wynajmowania, sprzedaży, oddania w użytkowanie wieczyste, ustanowienia służebności gruntowych nieruchomości gminnych.

Nieruchomości będące przedmiotem darowizny, położone w miejscowości XY, Gmina, oznaczone jako działka ewid. Nr A, cz. działki nr C oraz działka nr B stanowią własność Gminy.

Przedmiotowe nieruchomości Gmina nabyła w latach 90-tych ubiegłego stulecia w trybie komunalizacji nieruchomości, zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191, z późn. zm.).

Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy oraz opis sprawy przedstawiony we wniosku, stwierdzić należy, iż skoro nieruchomości będące przedmiotem darowizny Wnioskodawca nabył w trybie komunalizacji w latach 90-tych ubiegłego stulecia, przy ich nabyciu nie przysługiwało mu zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego. Tym samym zamierzona darowizna przedmiotowych nieruchomości nie stanowi dostawy towarów i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Końcowo należy zaznaczyć, że Wnioskodawca nieprawidłowo utożsamia zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT z wyłączeniem z opodatkowania. Jeśli dana czynność nie podlega opodatkowaniu to nie stosuje się do niej regulacji wynikających z ustawy o VAT. Jeśli natomiast czynność jest objęta regulacją ustawy o VAT to podlega opodatkowaniu a w dalszej kolejności należy ustalić jaką zastosować stawkę lub zwolnienie z opodatkowania.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca działając w charakterze podatnika podatku od towarów i usług wykonuje czynności, które są wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy uznające, że darowizna nieruchomości opisanych we wniosku jest zwolniona z podatku VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl