IBPP2/443-560/12/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-560/12/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2012 r. (data wpływu 13 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii prawa do ujęcia w deklaracji VAT-7 zmniejszenia podatku VAT wynikającego z wystawionej faktury korygującej jest:

* prawidłowe w odniesieniu do sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym jako nr 3 (oznaczenie jak we wniosku),

* nieprawidłowe w odniesieniu do sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym jako nr 4 (oznaczenie jak we wniosku).

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. prawa do ujęcia w deklaracji VAT-7 zmniejszenia podatku VAT wynikającego z wystawionej faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem VAT. Zasadniczym przedmiotem prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej jest najem powierzchni handlowych w oddanym do użytkowania w 2009 r. centrum handlowo-usługowym B).

Spółka zawiera z najemcami lokali w B umowy najmu, zgodnie z którymi termin płatności faktur przypada na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, za który należne jest wynagrodzenie. W związku z tym, zgodnie z § 11 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) w zw. z art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka wystawia faktury nawet do 30 dni przed początkiem miesiąca, którego dotyczą.

W praktyce zdarzają się sytuacje, w których umowy najmu ulegają z różnych przyczyn rozwiązaniu. Biorąc pod uwagę stosowane przez Spółkę terminy wystawiania faktur, rozwiązanie umowy może skutkować sytuacją, w której umowa najmu od danego miesiąca nie będzie obowiązywać, a została wystawiona faktura dotycząca opłat najmu za ten miesiąc. Faktura taka powinna podlegać wyeliminowaniu lub skorygowaniu z uwagi na to, iż wykazane na niej usługi w praktyce nie będą świadczone. W tym zakresie mogą zaistnieć różnego typu sytuacje (zdarzenia przyszłe), co do których wspólnym elementem jest to, że została przez Spółkę wystawiona faktura dotycząca miesiąca, za który wskutek rozwiązania umowy najmu nie będą już świadczone usługi najmu. W konsekwencji, Spółka dążyć będzie do wyeliminowania/skorygowania tych faktur. Sytuacje te można podzielić na następujące przypadki:

1.

Spółka wystawia fakturę VAT na rzecz kontrahenta. Faktura nie jest jednak doręczona kontrahentowi (nie została wysłana lub ją wysłano, ale klient odmówił odebrania przesyłki z tą fakturą).

2.

Spółka wystawia fakturę VAT na rzecz kontrahenta. Faktura ta jest doręczana najemcy. Niemniej jednak najemca nie wprowadza faktury do rejestru i odsyła ją Spółce (np. twierdząc, że jej wystawienie było nieuprawnione). Ewentualnie, zanim pierwotna faktura VAT odebrana przez kontrahenta zostanie przez niego odesłana, Spółka (nie wiedząc o tym, że klient fakturę odeśle) wystawia korektę do pierwotnej faktury i wysyła ją najemcy. Klient po odebraniu faktury pierwotnej i jej korekty nie wprowadza ich do rejestru oraz odsyła je Spółce (np. twierdząc, że wystawienie obu tych faktur było nieuprawnione). W takim przypadku Spółka dysponuje oryginałami obu faktur oraz potwierdzeniem odbioru korekty faktury VAT w postaci podpisanego zwrotnego potwierdzenia odbioru przesyłki poleconej lub podpisanego przez odbiorcę listu przewozowego dokumentującego przesyłkę nadaną przez firmę kurierską.

3.

Faktura VAT jest wystawiona i doręczona najemcy. Następnie, Spółka wystawia korektę do pierwotnej faktury i wysyła ją najemcy. Kontrahent odbiera zarówno fakturę, jak i jej korektę. Najemca nie wprowadza ich jednak do rejestru, ale też nie odsyła Spółce przedmiotowych faktur. W opisanej sytuacji, Spółka dysponuje jednak potwierdzeniem odbioru korekty faktury VAT w postaci podpisanego zwrotnego potwierdzenia odbioru przesyłki poleconej lub podpisanego przez odbiorcę listu przewozowego dokumentującego przesyłkę nadaną przez firmę kurierską.

4.

Spółka wystawia fakturę VAT na rzecz kontrahenta, którą najemca odbiera. Następnie, Spółka wystawia korektę pierwotnej faktury i wysyła ją najemcy. Spółka nie otrzymuje jednak potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Brak potwierdzenia wynika najczęściej z braku chęci współpracy ze strony kontrahenta po rozwiązaniu umowy najmu. Spółka posiada jednak w takich przypadkach inne dokumenty, które wskazują na faktyczny przebieg transakcji: np. wyciągi z kont bankowych wskazujące, iż płatność ceny wykazanej na pierwotnej fakturze nigdy nie wpłynęła na konto bankowe Spółki, kopię faktury korygującej oraz dokumenty potwierdzające podejmowanie działań zmierzających do uzyskania potwierdzenia odbioru, np. kopię pisma przypominającego kontrahentowi o konieczności odesłania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania (numery oznaczone jak we wniosku):

3.

Czy w sytuacji opisanej powyżej w pkt nr 3 Wnioskodawca będzie uprawniony do ujęcia w deklaracji podatkowej VAT-7 zmniejszenia podatku VAT wynikającego z wystawionej faktury korygującej.

4.

Czy w sytuacji opisanej powyżej w pkt nr 4 Wnioskodawca będzie uprawniony do ujęcia w deklaracji podatkowej VAT-7 zmniejszenia podatku VAT wynikającego z wystawionej faktury korygującej.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad 3)

W ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji opisanej w pytaniu nr 3, Spółka będzie uprawniona do uwzględnienia faktury korygującej w deklaracji VAT z uwagi na posiadane potwierdzenia otrzymania przez kontrahenta faktury korygującej. Poniżej Wnioskodawca przedstawia uzasadnienie prawne swojego stanowiska w tym zakresie.

Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

W świetle powyższych regulacji, w sytuacji, gdy najemca nie odeśle kwestionowanej faktury pierwotnej i korygującej, a Spółka posiada potwierdzenie odbioru faktury korygującej, Wnioskodawca stosownie do art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, jest uprawniony do dokonania korekty. W związku z tym, że przepisy ustawy o VAT nie określają sposobu, w jaki ma zostać potwierdzony odbiór faktury korygującej, zdaniem Spółki może ono przyjąć każdą formę, która wskazuje na fakt odebrania faktury przez odbiorcę. Dopuszczalne jest zatem ujęcie korekty na podstawie podpisanego przez odbiorcę zwrotnego potwierdzenia odbioru przesyłki poleconej lub podpisanego przez odbiorcę listu przewozowego dokumentującego przesyłkę nadaną przez firmę kurierską. Dokumenty te bowiem jednoznacznie stwierdzają iż faktura korygująca została odebrana przez osobę, do której została skierowana.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, iż w sytuacji gdy kwestionowane faktury (pierwotna i korygująca) dotyczące okresu, w którym usługi najmu nie będą świadczone nie zostaną odesłane do Spółki, a Spółka będzie posiadać podpisane zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki poleconej lub podpisany przez odbiorcę list przewozowy dokumentujący przesyłkę nadaną przez firmę kurierską Wnioskodawca będzie uprawniony do ujęcia zmniejszenia podatku wynikającego z faktury korygującej w deklaracji VAT.

Ad 4)

W ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji opisanej w pytaniu nr 4, Wnioskodawca będzie uprawniony do uwzględnienia faktury korygującej w deklaracji VAT pomimo braku posiadania potwierdzenia odbioru nadanej do kontrahenta faktury korygującej. Poniżej Wnioskodawca przedstawia uzasadnienie prawne swojego stanowiska w tym zakresie.

Stosownie do art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku, gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Zdaniem Wnioskodawcy, bezwzględne warunkowanie możliwości obniżenia podstawy opodatkowania od posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej bez możliwości udokumentowania faktycznego przebiegu transakcji innymi dowodami, może prowadzić do naruszenia zasady neutralności i proporcjonalności podatku VAT. W dniu 26 stycznia 2012 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał wyrok w sprawie warunków obniżenia podatku należnego VAT (C-588/10). TSUE stwierdził w nim, że co do zasady obowiązujący w Polsce wymóg polegający na uzależnieniu obniżenia podstawy opodatkowania VAT wynikającej z pierwotnej faktury od posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towarów lub usług jest zgodny z prawem wspólnotowym. TSUE w wydanym orzeczeniu podkreślił jednak, że jeżeli uzyskanie przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to podatnikowi nie można odmówić wykazania przed krajowymi organami podatkowymi przy użyciu innych środków, że dochował on należytej staranności celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w tych korektach. W tym celu mogą posłużyć kopie korekty faktury i pisma z przypomnieniem skierowane do nabywcy towarów lub usług celem wysłania potwierdzenia odbioru oraz dowody zapłaty lub przedłożenie dokumentów księgowych umożliwiających określenie kwoty rzeczywiście zapłaconej na rzecz podatnika z tytułu danej transakcji przez nabywcę towarów lub usług. TSUE wyraźnie wskazał, że neutralność podatku VAT jest naruszona w zakresie, w jakim dla dostawcy towarów lub usług jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione uzyskanie tego rodzaju potwierdzenia odbioru w rozsądnym terminie.

W analizowanej sytuacji, Spółka podejmuje starania w celu upewnienia się, że faktura korygująca została odebrana przez nabywcę. Spółka wysyła faktury korygujące pocztą poleconą ze potwierdzeniem odbioru. W razie braku otrzymania potwierdzenia odbioru, Spółka wysyła monity ponaglające do odesłania potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Brak uzyskania takiego potwierdzenia z reguły wynika z braku chęci współpracy przez byłego najemcę po rozwiązaniu umowy najmu. Spółka, pomimo podejmowanych starań, nie ma możliwości wymuszenia na kontrahencie przesłania potwierdzenia odbioru faktury. Uzyskanie takiego potwierdzenia jest zatem w takiej sytuacji nadmiernie utrudnione. W takich przypadkach zdaniem Spółki dopuszczalne powinno być obniżenie podstawy opodatkowania na podstawie innych dowodów wskazujących na podjęte przez Spółkę działania oraz na rzeczywisty przebieg transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w odniesieniu do sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym jako nr 3 (oznaczenie jak we wniosku),

* nieprawidłowe w odniesieniu do sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym jako nr 4 (oznaczenie jak we wniosku).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W związku z powyższymi regulacjami, podatnicy podatku od towarów i usług, z tytułu dostawy towarów bądź świadczenia usług, zobowiązani są do naliczenia podatku należnego w określonej stawką podatku wysokości i wystawienia faktury VAT dokumentującej dokonane czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwane dalej rozporządzeniem, obowiązujące od dnia 1 kwietnia 2011 r., które określa szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Ze względu na zdarzające się w praktyce pomyłki przy dokumentowaniu przez podatników obrotu gospodarczego, ustawodawca przewidział w § 13 i § 14 ww. rozporządzenia, procedury korygowania błędów w fakturach VAT określając przypadki, w których dopuszczalne jest wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej.

W myśl zapisu § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. W tym miejscu podkreślić należy, że prawo do wystawiania faktury korygującej przysługuje wyłącznie sprzedawcy.

Na mocy § 13 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Stosownie do § 13 ust. 5 rozporządzenia, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Przepisy § 5 ust. 6 i 7 i § 7 stosuje się odpowiednio do faktury korygującej, o której mowa w ust. 2 (§ 13 ust. 6 rozporządzenia).

Stosownie do § 13 ust. 8 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Natomiast, w świetle § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b (art. 29 ust. 4 ustawy).

Stosownie do art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na mocy art. 29 ust. 4b ustawy o VAT, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w:

1.

eksporcie towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów;

2.

dostawie towarów i świadczeniu usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

3.

sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy;

4.

pozostałych przypadkach, jeżeli w wystawionej fakturze, do której odnosi się korekta, nie wykazano kwoty podatku.

W wyżej cytowanym przepisie art. 29 ust. 4b ustawodawca zawarł więc przypadki, w których wystawca faktury nie ma obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru korekty faktury.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy).

Z brzmienia przedstawionych regulacji prawnych wynika, że kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę spowoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i przyzna prawo do takiego obniżenia.

Zatem, w przypadku wystawienia przez sprzedawcę faktury korygującej zmniejszającej podatek należny, jest on obowiązany do posiadania potwierdzenia jej odbioru. Potwierdzenia takiego dokonuje nabywca towarów i usług jako adresat faktury korygującej. Faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, a ten musi potwierdzić ten fakt i zawiadomić o tym sprzedawcę.

Podkreślenia wymaga fakt, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego u dostawcy.

Należy wskazać, że faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowania zawarte w art. 29 ust. 4a i ust. 4c ustawy, mają na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego u sprzedawcy, nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym po stronie nabywcy towarów i usług.

Z powyższego wynika, że skoro, będący podstawą opodatkowania, obrót i kwota podatku należnego ulegają zmniejszeniu, co skutkuje wystawieniem faktury korygującej, to czynność taka, dokonywana przez sprzedawcę towarów lub usług, powoduje konieczność zmniejszenia kwoty podatku naliczonego u nabywcy.

Należy zauważyć, iż przepisy nie narzucają formy w jakiej potwierdzenie odbioru faktur korygujących ma być dokonane, zatem strony mają swobodę wyboru metody tego potwierdzenia. Wobec tego, potwierdzenie może mieć dowolną formę, która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, iż sprzedawca to potwierdzenie otrzymał.

We wniosku przedstawiono następujące sytuacje:

* faktura VAT jest wystawiona i doręczona najemcy. Następnie, Spółka wystawia korektę do pierwotnej faktury i wysyła ją najemcy. Kontrahent odbiera zarówno fakturę, jak i jej korektę. Najemca nie wprowadza ich jednak do rejestru, ale też nie odsyła Spółce przedmiotowych faktur. W opisanej sytuacji, Spółka dysponuje jednak potwierdzeniem odbioru korekty faktury VAT w postaci podpisanego zwrotnego potwierdzenia odbioru przesyłki poleconej lub podpisanego przez odbiorcę listu przewozowego dokumentującego przesyłkę nadaną przez firmę kurierską,

* Spółka wystawia fakturę VAT na rzecz kontrahenta, którą najemca odbiera. Następnie, Spółka wystawia korektę pierwotnej faktury i wysyła ją najemcy. Spółka nie otrzymuje jednak potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Brak potwierdzenia wynika najczęściej z braku chęci współpracy ze strony kontrahenta po rozwiązaniu umowy najmu. Spółka posiada jednak w takich przypadkach inne dokumenty, które wskazują na faktyczny przebieg transakcji: np. wyciągi z kont bankowych wskazujące, iż płatność ceny wykazanej na pierwotnej fakturze nigdy nie wpłynęła na konto bankowe Spółki, kopię faktury korygującej oraz dokumenty potwierdzające podejmowanie działań zmierzających do uzyskania potwierdzenia odbioru, np. kopię pisma przypominającego kontrahentowi o konieczności odesłania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, odnośnie faktur korygujących, do których odnoszą się ww. pytania Wnioskodawcy, nie zachodzą przypadki, o których mowa w art. 29 ust. 4b ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym stanie rzeczy należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie, warunkiem obniżenia przez Wnioskodawcę podatku należnego na podstawie wystawionej faktury korygującej będzie posiadanie przez niego potwierdzenia odbioru tejże faktury przez nabywcę.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał prawo do wykazania w deklaracji VAT-7 zmniejszenia podatku VAT należnego w związku z wystawieniem tej faktury.

Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą - w formie listu poleconego - przesyłki zawierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, również w formie elektronicznej lub przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej. Zatem, żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż w przypadku gdy:

* Spółka wystawi korektę do pierwotnej faktury i wyśle ją najemcy, a kontrahent odbierze zarówno fakturę, jak i jej korektę, w konsekwencji czego Spółka dysponuje potwierdzeniem odbioru korekty faktury VAT w postaci podpisanego zwrotnego potwierdzenia odbioru przesyłki poleconej lub podpisanego przez odbiorcę listu przewozowego dokumentującego przesyłkę nadaną przez firmę kurierską, wówczas Wnioskodawca ma prawo do wykazania w deklaracji VAT-7 zmniejszenia podatku VAT z tytułu wystawienia faktury korygującej,

* Spółka nie otrzyma potwierdzenia odbioru faktury korygującej (brak potwierdzenia wynika najczęściej z braku chęci współpracy ze strony kontrahenta po rozwiązaniu umowy najmu), wówczas Wnioskodawca nie ma prawa do wykazania w deklaracji VAT-7 zmniejszenia podatku VAT z tytułu wystawienia faktury korygujacej.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

* pytania oznaczonego we wniosku nr 3 należało uznać za prawidłowe,

* pytania oznaczonego we wniosku nr 4 należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto należy zauważyć, iż w wyroku z dnia 26 stycznia 2012 r., C-588/10 Trybunał Sprawiedliwości UE uznał, że co do zasady, uzależnienie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania VAT od posiadania potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę, jest zgodne z prawem wspólnotowym. Zdaniem Trybunału, sam fakt uzależnienia możliwości obniżenia podstawy opodatkowania VAT od otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi nie stanowi naruszenia przepisów wspólnotowych. Innymi słowy, umieszczenie tego wymogu w polskiej ustawie o VAT nie oznacza naruszenia standardów wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej.

Wobec powyższego tut. organ pragnie zauważyć, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego (tekst jedn.: nie przeprowadza dowodów, tzn. nie dokonuje analizy czy w przypadku gdy wnioskodawca nie posiada potwierdzenia odbioru faktury korygującej może na podstawie innych dowodów/dokumentów dokonać obniżenia obrotu), lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym tut. organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do prawa do obniżenia obrotu stanowiącego podstawę opodatkowania z tytułu wystawienia faktury korygującej w przypadku gdy Wnioskodawca nie posiada potwierdzenia faktury korygującej.

Wobec powyższego wymóg posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi jest warunkiem, który bezpośrednio wynika z obecnie obowiązujących przepisów prawa tj. art. 29 ust. 4b ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. organ informuje, że ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca zagadnienia objętego pytaniami nr 1 i 2 (oznaczenie jak we wniosku), będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl