IBPP2/443-553/08/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-553/08/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Usług Budowlano-Handlowych N., przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2008 r. (data wpływu 13 czerwca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy prawidłowe jest zastosowanie jednej stawki podatku VAT w wysokości 7% do realizowanych robót budowlano-montażowych dotyczących budynku mieszkalno-usługowego, w którym znajdują się również lokale użytkowe i garaże czy też należy zastosować różne stawki podatku VAT do poszczególnych części obiektu liczonych współczynnikiem proporcji powierzchni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy prawidłowe jest zastosowanie jednej stawki podatku VAT w wysokości 7% do realizowanych robót budowlano-montażowych dotyczących budynku mieszkalno-usługowego, w którym znajdują się również lokale użytkowe i garaże czy też należy zastosować różne stawki podatku VAT do poszczególnych części obiektu liczonych współczynnikiem proporcji powierzchni.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w marcu 2008 r. zawarł ze spółdzielnią mieszkaniową umowę, której przedmiotem jest:

* Wycinka drzew i krzewów oraz zabezpieczenie roślin zachowanych przed przystąpieniem do prac budowlanych,

* Realizacja budynku mieszkalno-usługowego o czterech kondygnacjach nadziemnych, na który składają się 3 lokale użytkowe na parterze i 41 mieszkań usytuowanych na parterze, pierwszym, drugim i trzecim piętrze oraz 19 garaży dla samochodów osobowych w podziemiu wraz z infrastrukturą techniczną, drogami dojazdowymi, parkingami i zagospodarowaniem terenu.

Ustalono wynagrodzenie netto.

Kwota wynagrodzenia zostanie powiększona o obowiązujący podatek od towarów i usług. Załącznikiem do umowy jest harmonogram rzeczowo-finansowy określający technologiczne elementy robót np.

Wykopy............zł, fundamenty, ściany piwnic itd.

Fakturowanie odbywa się na podstawie zaawansowania wykonania poszczególnych elementów robót. W umowie nie ma podziału na wartość mieszkań, lokali użytkowych czy garaży.

Powierzchnia użytkowa mieszkań - 2 327,65 m 2

Powierzchnia użytkowa usług - 145,37 m 2

Powierzchnia piwnic lokatorskich 189,01 m 2

Powierzchnia wymiennikowni, pomieszczeń technicznych, magazynowych i gospodarczych, wózkowni, na rowery - 59,49 m 2

powierzchnia garaży i komunikacji związanej z garażem - 727,54 m 2

Powierzchnia komunikacji - 585,95 m 2, w tym: klatki schodowe 254,17 m 2

Wiatrołapy 13,95 m 2, komunikacja piwnic 117,97 m 2, komunikacja kondygnacji 199,86 m 2 Powierzchnia całkowita netto - 4 035,01 m 2

Realizowane budynki mieszczą się w klasyfikacji statystycznej w grupowaniu PKOB klasa 1122 - obiekty budownictwa mieszkalnego.

Wnioskodawca chce wystawić pierwszą fakturę sprzedaży dla inwestora za wykonanie części robót dotyczących samego budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaką stawkę VAT zastosować.

2.

Czy dla całości budynku 7%.

3.

Czy rozdzielać współczynnikiem proporcji powierzchni na 7% (mieszkania) i 22% (powierzchnie usługowe i garaże).

4.

Jeżeli należałoby dokonać takiego rozdzielenia jak liczyć ten współczynnik.

5.

Czy zliczyć powierzchnię mieszkań, powierzchnie usługowe i garaży i wyliczyć proporcję.

6.

Czy oddzielić powierzchnie samych garaży od powierzchni komunikacji związanej z garażem.

7.

Czy odnosić się do całkowitej powierzchni.

Zdaniem Wnioskodawcy, proporcja wynikająca z powierzchni nie odnosi się do stanu faktycznego, gdyż cały układ budynku jest ze sobą powiązany monolitycznie konstrukcją, instalacjami, robotami elewacyjnymi i innymi np. lokal użytkowy ma udział w budowie dachu choć technologicznie przykrywa trzecie piętro.Wnioskodawca uważa, że budynek powinien stanowić jedną całość, opodatkowaną stawką podatku VAT w wysokości 7%.Sporządzając wycenę kosztorysową na obiekt o różnych funkcjach niemożliwym jest wyliczenie kosztu lokali użytkowych, chyba że tylko w zakresie robót wewnętrznych (np. tynki, malowanie, glazura, posadzki, wyposażenie sanitarne czy elektryczne).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i sług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%. Jednakże zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.W myśl art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, 7% stawkę podatku stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy o VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

W myśl ust. 12b ww. artykułu do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m#178;;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m#178;.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.Obiekty budownictwa mieszkaniowego to zgodnie z art. 2 pkt 12 cyt. ustawy o VAT, budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Z powyższego wynika, iż o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy oraz § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.Wnioskodawca stwierdził, iż przedmiotowy obiekt budowlany tj. budynek mieszkalno-usługowy mieści się w ramach grupowania PKOB 1122.Według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych grupowanie PKOB 1122 obejmuje budynki o trzech i więcej mieszkaniach.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) obowiązującą dla celów podatku VAT do dnia 31 grudnia 2008 r., w Dziale 45 mieszczą się roboty budowlane. Dział ten obejmuje:

1.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

2.

prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

3.

montaż i wznoszenie budynków i budowli z prefabrykatów, montaż i wznoszenie konstrukcji stalowych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca podpisał umowę na realizację budynku mieszkalno-usługowego o czterech kondygnacjach nadziemnych (w którym znajdują się 3 lokale użytkowe na parterze i 41 mieszkań usytuowanych na parterze, pierwszym, drugim i trzecim piętrze oraz 19 garaży dla samochodów osobowych w podziemiu) wraz z infrastrukturą techniczną, drogami dojazdowymi, parkingami i zagospodarowaniem terenu. Wnioskodawca chce wystawić pierwszą fakturę sprzedaży dla inwestora za wykonanie części robót dotyczących samego budynku. Nie ma w umowie podziału na wartość mieszkań, lokali użytkowych czy garaży. Ponadto część robót, dotyczących np. elewacji budynku, dachu, fundamentów, itp., nie jest związana ściśle z konkretnym lokalem.

Strony w umowach cywilno-prawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. W oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz wskazany wyżej stan prawny należy stwierdzić, iż zastosowanie w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowej stawki podatku uzależnione jest od postanowień umowy na wykonanie wskazanych wyżej usług budowlanych.Jeżeli zatem przedmiotem umowy są, odnoszące się do budynku (o PKOB 1122) jako całości, usługi budowlane takie jak: wykonywanie elewacji budynku, dachu, fundamentów, itp., których nie da się przypisać wyłącznie do lokali użytkowych, zastosowanie będzie mała jedna stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7% dla robót wykonywanych w całym obiekcie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanego we wniosku budynku według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. obiektu według PKOB, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga także w kwestii usług polegających na wykonaniu wycinki drzew i krzewów, zabezpieczenia roślin oraz usług związanych z realizacją infrastruktury technicznej, dróg dojazdowych, parkingów i zagospodarowania terenu. Powyższe nie było bowiem przedmiotem zapytania i stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl