IBPP2/443-549/09/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-549/09/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. organu 13 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz wyposażenia sfinansowany przez Powiatowy Urząd Pracy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz wyposażenia sfinansowany przez Powiatowy Urząd Pracy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca będąc bezrobotnym, zarejestrowanym w Powiatowym Urzędzie Pracy otrzymał jednorazowo środki pieniężne na podjęcie działalności gospodarczej w ramach projektu - Program Operacyjny Kapitał Ludzki.

Działalność gospodarczą uruchomił w maju 2009 r.. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT oraz dla celów podatku dochodowego prowadzi podatkową książkę przychodów i rozchodów.

Za otrzymane środki pieniężne dokonał zakupu wyposażenia (notebook, meble do biura), środków trwałych (komputer stacjonarny) oraz wartości niematerialnych i prawnych (programy graficzne).

W momencie starania się o ww. dotację z PUP otrzymał do podpisania oświadczenie, które mówiło o tym, że w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zakupy dokonywane w ramach uzyskanych środków będą rozliczane w kwocie brutto i nie będzie się ubiegał o zwrot podatku VAT.

Powyższe oświadczenie sporządzone jest na podstawie wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego nr MRR/KL/1.1/07.2007 z dnia 9 lipca 2007 r. w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, gdzie w rozdziale 3, podrozdziale 1, punkt 7 b mówi:

"W ramach PO KL niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatku tzn. zrefundowanie całkowite lub częściowe danego wydatku dwa razy ze środków publicznych - wspólnotowych lub krajowych w szczególności zrefundowanie podatku od towarów i usług (VAT) w ramach PO KL, a następnie odzyskanie tego podatku ze środków budżetu państwa w oparciu o ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji pomimo podpisania oświadczenia, które było zamieszczone we wniosku z PUP o przyznanie jednorazowych środków pieniężnych na podjęcie działalności gospodarczej Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT naliczony od zakupionych przez niego środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz wyposażenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego o ile jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT.

Jeżeli więc zakup wyposażenia, wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych sfinansowanych ze środków otrzymanych z Urzędu Pracy jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych to przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ich zakupu (podobne stanowisko zajął Urząd Skarbowy w Ostrołęce 30 listopada 2006 r. US15/POIII/443/47/AG/06).

Pomimo, że odpisy amortyzacyjne od zakupionych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych sfinansowanych przez PUP nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodu to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od tych środków ponieważ od 1 grudnia 2008 r. w art. 88 został uchylony pkt 2 w ust. 1 oraz ust. 2 i 3.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawową cechą podatku od towarów i usług (VAT). Zapewnia ono bowiem neutralność tego podatku dla podatników VAT, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Ma ono zapewniać, że podatek płacony przez podatnika VAT przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego kosztu (obciążenia finansowego). Stąd też możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest jego fundamentalnym i podstawowym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść tego przepisu wskazuje, iż:

* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT czynnym,

* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych."

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z powyższego wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części (w takim zakresie), w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że będąc bezrobotnym, zarejestrowanym w Powiatowym Urzędzie Pracy otrzymał jednorazowo środki pieniężne na podjęcie działalności gospodarczej w ramach projektu - Program Operacyjny Kapitał Ludzki.

Działalność gospodarczą uruchomił w maju 2009 r.. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT oraz dla celów podatku dochodowego prowadzi podatkową książkę przychodów i rozchodów.

Za otrzymane środki pieniężne dokonał zakupu wyposażenia (notebook, meble do biura), środków trwałych (komputer stacjonarny) oraz wartości niematerialnych i prawnych (programy graficzne).

W ocenie Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Zdaniem Wnioskodawcy prawo to przysługuje mu również dlatego, ponieważ od 1 grudnia 2008 r. został uchylony w art. 88 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 i 3.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż została spełniona podstawowa przesłanka określona w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż jak wynika z wniosku, wymienione zakupy związane są z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a to determinuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących przedmiotowe zakupy.

Jednocześnie należy wskazać, że istotnie z uwagi na to, iż przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 oraz art. 88 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług, został uchylony z dniem 1 grudnia 2008 r. ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), przy ocenie prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego nie będzie mieć znaczenia okoliczność zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Należy także zauważyć, iż uchylony przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 nie dotyczył nabywanych przez podatników środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Ponadto dla prawa do odliczenia podatku naliczonego nie ma znaczenia źródło finansowania wydatków na nabycie towarów i usług. Także pokrycie tych wydatków (w tym podatku naliczonego) nie z własnych środków podatnika nie pozbawia go prawa do odliczenia podatku.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz wyposażenia sfinansowanych ze środków PUP, które wykorzystywane są w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podpisane oświadczenie, złożone w PUP, nie stanowi przeszkody do odliczenia podatku VAT od przedmiotowych zakupów. Może natomiast spowodować konsekwencje prawne lub finansowe związane z wypłaconymi środkami pieniężnymi w ramach projektu - Program Operacyjny Kapitał Ludzki.

Tym samym należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl