IBPP2/443-548/12/RSz - Ustalenie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zawarty w cenie nabycia lokalu wraz z garażem udokumentowanego fakturami VAT, które wystawione zostały przed datą rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-548/12/RSz Ustalenie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zawarty w cenie nabycia lokalu wraz z garażem udokumentowanego fakturami VAT, które wystawione zostały przed datą rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu w dniu 5 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

1.

1.prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zawarty w cenie nabycia lokalu wraz z garażem udokumentowanego fakturami VAT, które wystawione zostały przed datą rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej - jest prawidłowe,

2.

ustalenia momentu dokonania zgłoszenia do podatku VAT na formularzu VAT-R oraz możliwości złożenia pierwszej deklaracji za kwartał, w którym wystawiono pierwszą fakturę za zakup lokalu z garażem, czyli za IV kwartał 2010 r. oraz złożenia deklaracji VAT-7K wstecznych - jest prawidłowe,

3.

prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od zakupu lokalu wynikającego z faktur wystawionych na obojga małżonków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

1.

prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zawarty w cenie nabycia lokalu wraz z garażem udokumentowanego fakturami VAT, które wystawione zostały przed datą rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej,

2.

ustalenia momentu dokonania zgłoszenia do podatku VAT na formularzu VAT-R oraz możliwości złożenia pierwszej deklaracji za kwartał, w którym wystawiono pierwszą fakturę za zakup lokalu z garażem, czyli za IV kwartał 2010 r. oraz złożenia deklaracji VAT-7K wstecznych,

3.

prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od zakupu lokalu wynikającego z faktur wystawionych na obojga małżonków.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej, polegającej na wynajmie lokalu z garażem osobom trzecim. Wraz z żoną zaciągnął kredyt bankowy na zakup lokalu, gdyż tylko wtedy mógł otrzymać kredyt na znacznie korzystniejszych warunkach. Małżonkowie nie posiadają rozdzielności majątkowej. Wnioskodawca zamierza przeznaczyć lokal w 100% na wynajem osobom trzecim, wynajem ten będzie w całości opodatkowany podatkiem VAT. Zakup wynajmowanego lokalu odbywał się etapowo, tzn. pierwsza faktura zaliczkowa wystawiona na obojga małżonków na zakup lokalu wraz z garażem wystawiona została 25 października 2010 r., kolejne faktury zaliczkowe wystawiane były w okresie od grudnia 2010 r. do maja 2011 r., a ostateczna faktura końcowa wystawiona została w sierpniu 2011 r. Wnioskodawca z przyczyn osobistych nie mógł w tym czasie otworzyć działalności gospodarczej i chce tego dokonać jak najszybciej. W dniu otwarcia działalności gospodarczej żona Wnioskodawcy złoży oświadczenie pisemne, iż nieruchomość w całości przekazuje mężowi w celu prowadzenia działalności gospodarczej, a zyski z niej w całości będą opodatkowane w działalności męża.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zawarty w cenie nabycia lokalu wraz z garażem udokumentowanego fakturami VAT, które wystawione są przed datą rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej, a które stanowią koszty planowanej działalności gospodarczej i są z nią ściśle związane.

2.

Czy Wnioskodawca prawidłowo zamierza dokonać zgłoszenia do podatku VAT na deklaracji VAT-R, w której za okres złożenia pierwszej deklaracji podaje kwartał, w którym wystawiono pierwszą fakturę za zakup lokalu wraz z garażem, czyli jest to IV kwartał 2010 r., co spowoduje konieczność złożenia deklaracji VAT-7K wstecznych.

3.

Czy Wnioskodawca może odliczyć 100% podatku VAT od zakupu lokalu mimo, iż faktury za ten zakup zostały wystawione na Wnioskodawcę i jego żonę ale ściśle wiążą się z wykonywaną czynnością opodatkowaną w działalności gospodarczej Podatnika i są w 100% przeznaczone na tą działalność.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy może on obniżyć kwotę podatku należnego o podatek naliczony, który zawarty jest w cenie nabycia lokalu wraz z garażem, a który udokumentowany jest fakturami wystawionymi jeszcze przed datą rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej. Możliwość odliczenia VAT z faktur wystawionych przed dniem rejestracji określił Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 29 maca 2010 r. nr IBPP4/443-43/10/AZ: " (".) prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u podatnika, o ile wykaże, że zakupy były związane z działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego. Trzeba rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia podatku od momentu skorzystania z tego prawa. Realizacja tego prawa następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć - najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa - wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika. (...)".

Wnioskodawca kieruje się również stanowiskiem Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 22 lipca 2009 r. nr ITPP1/443-405/09/AP, który również uznał, że niezarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego w momencie zakupu nie wyklucza możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych przed dniem rejestracji. Izba Skarbowa w Bydgoszczy określiła, że: (...) Z art. 88 ust. 4 nie wynika bowiem, by do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadania statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury. Podatnik nabywa więc prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego. Prawo to podatnik może zrealizować w dniu złożenia deklaracji dla podatku od towarów i usług w obowiązującym do jej złożenia terminie. (...) Stwierdzić należy zatem, że ustawa o podatku VAT nie pozbawia prawa do dokonania odliczenia podatku od zakupów dokonanych przed rejestracją, o ile zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej lub przyszłej działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach powołanej ustawy)".

Wnioskodawca zakupił tę nieruchomość w celach inwestycyjnych, z zamiarem jej wynajmowania, zakup ten jest ściśle związany z działalnością gospodarczą, tak więc jeden warunek, który umożliwia odliczenie podatku VAT od zakupu lokalu jest spełniony. Drugim warunkiem koniecznym do odliczenia podatku VAT od zakupu lokalu jest dokonanie rejestracji do podatku VAT jako podatnik VAT czynny.

W tym aspekcie Zainteresowany kieruje się decyzją Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 16 marca 2010 r. nr ITPP2/443-1107/09/MD, który uznał za prawidłowe zgłoszenie do podatku VAT z datą wsteczną oraz złożenie w związku z tym wstecznych deklaracji VAT. Przepisy art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o VAT, wskazują terminy, w jakich podatnik może skorzystać z uprawnienia umożliwiającego odliczenie podatku należnego o podatek naliczony. Zgodnie z ich treścią prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem ust. 10 pkt 1-4 oraz ust. 11, 12, 16, 18. W art. 86 ust. 11 ww. ustawy pisze, że jeśli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Wnioskodawca uważa, za prawidłowe zgłoszenie się do podatku VAT z datą wsteczną, ponieważ takie stanowisko wyraził również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 22 lipca 2011 r. nr ILPP4/443-322/11-2/BA, który potwierdził, że żaden przepis prawa nie wyklucza, aby podatnik dokonał zgłoszenia z datą wsteczną wskazując w zgłoszeniu do VAT wcześniejszą datę rozpoczęcia wykonywania czynności opodatkowanych niż data złożenia zgłoszenia. Interpretacja ta potwierdza również: " (") jeśli podatnik nie dokonał obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego - art. 86 ust. 3 ustawy".

Wnioskodawca uważa również, że podatek VAT wynikający z faktur wystawionej na Wnioskodawcę i jego żonę zawierających imię i nazwisko, adres zamieszkania i numer NIP zarówno Wnioskodawcy jak i żony, może odliczyć w 100%, ponieważ sprzedaż usług świadczonych przez Zainteresowanego jest w 100% opodatkowana i nie ma przypadków sprzedaży zwolnionej od podatku VAT. Żona Wnioskodawcy w dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej męża oświadczy, że przekazuje nabytą nieruchomość do działalności gospodarczej, w której wszystkie przychody z tego tytułu będą opodatkowane podatkiem VAT. Dlatego też zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który mówi, że w zakresie, w jakiem towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie ma znaczenia fakt, że faktury wystawiane są na obojga małżonków, którzy pozostają we współwłasności małżeńskiej i nabywają dobro inwestycyjne, które używane jest w sposób wyłączny do celów zawodowych przez jednego z małżonków będących współwłaścicielami.

Stanowisko takie przedstawił Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 31 lipca 2009 r. nr ILPP2/443-713/09-2/MN przygotowanej dla podatnika, który kupił wraz z żoną lokal przeznaczony w 100% na prowadzoną działalność gospodarczą, Izba Skarbowa uważa, że " (...) rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. (...) Zainteresowany będzie miał prawo do odliczenia całości podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na niego i jego małżonkę, dokumentujących wpłaty zaliczek na zakup mieszkania przeznaczonego na prowadzenia działalności gospodarczej. Ustawodawca nie wiąże możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z danymi zawartymi na fakturze VAT wystawionej dla osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, lecz ze związkiem dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. A zatem, faktury dokumentujące zaliczki wpłacone na zakup mieszkania, wystawione na Wnioskodawcę i jego małżonkę, zawierające numer NIP Zainteresowanego, będą uprawniały go do odliczenia wynikającego z nich podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 9 października 2009 r. nr IPPP1-443-874/09-2/PR również stoi na stanowisku możliwości odliczenia 100% podatku VAT z faktur wystawianych na obojga małżonków zawierających NIP podatnika, który będzie wykorzystywał zakupiony lokal w 100% do prowadzonej działalności gospodarczej.

Podsumowując: Wnioskodawca na podstawie wskazanych powyżej przepisów uważa za prawidłowe odliczenie 100% podatku VAT wynikającego z nabycia nieruchomości poprzez złożenie w Urzędzie Skarbowym deklaracji VAT-7K za okresy wcześniejsze, czyli te przed otwarciem działalności, ale obejmujące okres, w którym wystawiono pierwszą fakturę zakupu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

1.

prawidłowe - w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zawarty w cenie nabycia lokalu wraz z garażem udokumentowanego fakturami VAT, które wystawione zostały przed datą rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej,

2.

prawidłowe - w zakresie ustalenia momentu dokonania zgłoszenia do podatku VAT na formularzu VAT-R oraz możliwości złożenia pierwszej deklaracji za kwartał, w którym wystawiono pierwszą fakturę za zakup lokalu z garażem, czyli za IV kwartał 2010 r. oraz złożenia deklaracji VAT-7K wstecznych,

3.

prawidłowe - w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od zakupu lokalu wynikającego z faktur wystawionych na obojga małżonków.

Ad. 1.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od dnia 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że związek zakupu z czynnością opodatkowaną jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania np. do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Terminy, w których powstaje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego ustawodawca określił w art. 86 ust. 10-13 ustawy o VAT.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 10 pkt 1 ww. ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Natomiast, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Natomiast, jeśli podatnik nie dokonał obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego - art. 86 ust. 13 ustawy o VAT.

Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z analizy treści art. 88 ust. 4 ww. ustawy, nie wynika, by do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury zakupowej.

W dacie otrzymania faktury koniecznym jest, aby podmiot, który ją otrzymuje był podatnikiem, w rozumieniu art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, czyli podmiotem wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w ust. 2 tegoż artykułu), bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Tak więc, podatnik, w rozumieniu art. 15 cyt. ustawy o VAT, nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego (podatnik musi posiadać taki status w momencie realizacji uprawnienia).

Wskazany powyżej przepis przewiduje sankcję w postaci pozbawienia podatnika prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku należnego w razie nie zarejestrowania się, ale nie wskazuje wprost z jakim momentem - z punktu widzenia niemożności odliczenia podatku naliczonego - należy wiązać status podatnika (zarejestrowany czy nie).

Stwierdzić należy zatem, że ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku od zakupów dokonanych przed rejestracją, o ile zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej lub przyszłej działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach powołanej ustawy). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej, polegającej na wynajmie lokalu z garażem osobom trzecim. Wnioskodawca wraz z żoną zaciągnął kredyt bankowy na zakup lokalu. Wnioskodawca zakupił tę nieruchomość w celach inwestycyjnych, z zamiarem jej wynajmowania, zakup ten jest ściśle związany z działalnością gospodarczą. Małżonkowie nie posiadają rozdzielności majątkowej. Wnioskodawca zamierza przeznaczyć lokal w 100% na wynajem osobom trzecim, wynajem ten będzie w całości opodatkowany podatkiem VAT. Zakup wynajmowanego lokalu odbywał się etapowo, tzn. pierwsza faktura zaliczkowa wystawiona na obojga małżonków na zakup lokalu wraz z garażem wystawiona została 25 października 2010 r., kolejne faktury zaliczkowe wystawiane były w okresie od grudnia 2010 r. do maja 2011 r., a ostateczna faktura końcowa wystawiona została w sierpniu 2011 r. Wnioskodawca z przyczyn osobistych nie mógł w tym czasie otworzyć działalności gospodarczej i chce tego dokonać jak najszybciej. W dniu otwarcia działalności gospodarczej żona Wnioskodawcy złoży oświadczenie pisemne, iż nieruchomość w całości przekazuje mężowi w celu prowadzenia działalności gospodarczej, a zyski z niej w całości będą opodatkowane w działalności męża.

Jak wskazano na wstępie warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Należy rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jak już wspomniano, jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć - najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa - wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika. Tym samym należy stwierdzić, iż ustawa nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania bieżącej lub przyszłej działalności opodatkowanej. Należy w tym miejscu podkreślić, iż to od podatnika zależy, czy ze swojego prawa do odliczenia skorzysta.

W świetle przedstawionego stanu prawnego, prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy będą związane z przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w sytuacji gdy, jak wskazał Wnioskodawca, przedmiotowy lokal z garażem będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach jego działalności gospodarczej, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących jego nabycie, dokonanych przed datą rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej oraz uzyskania statusu podatnika czynnego, o ile nie zachodzą inne wyłączenia wskazane w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podkreślić też należy, że w przypadku czynności najmu lokalu będącego współwłasnością małżonków, podatnikami z tytułu tej czynności są, co do zasady, oboje małżonkowie. Zatem dla realizacji prawa do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego przy nabyciu tego lokalu, tylko przez jednego z małżonków (w przedmiotowej sprawie przez Wnioskodawcę), niezbędnym jest aby z umowy najmu wynikało, iż wynajmującym jest właśnie ten współmałżonek.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, iż może on obniżyć kwotę podatku należnego o podatek naliczony, który zawarty jest w cenie nabycia lokalu wraz z garażem, a który udokumentowany jest fakturami wystawionymi jeszcze przed datą rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej, należało uznać za prawidłowe.

Ad. 2.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 ww. ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do art. 96 ust. 4 cyt. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" (...).

Artykuł 96 ust. 5 ww. ustawy stanowi, że jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1.

przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2.

przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3.

przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia;

4.

przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ww. ustawy o VAT. Przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić - należy więc przyjąć, iż nie ma to znaczenia. Powinna natomiast nastąpić najpóźniej w dzień poprzedzający dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej. Jest to termin o charakterze instrukcyjnym - ustawa nie wiąże żadnych rzeczywistych sankcji w przypadku późniejszej rejestracji lub braku rejestracji. Rejestracji należy dokonać w urzędzie skarbowym, którego właściwość określa art. 2 pkt 13 ustawy.

Wskazać należy, iż w momencie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego Wnioskodawca spełni warunek formalny i od tego momentu może realizować uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego.

Wzór dokumentu VAT-R zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług potwierdzającego zarejestrowanie podmiotu jako podatnika VAT określony został w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów (Dz. U. Nr 55, poz. 539 z późn. zm.).

Ustawodawca na podstawie art. 99 ust. 1 ww. ustawy o VAT nałożył na podatników, o których mowa w art. 15, obowiązek składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowych za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

W myśl art. 99 ust. 3 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1, inni niż podatnicy rozliczający się metodą kasową, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa. Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczął wykonywanie tych czynności.

Stosownie do art. 99 ust. 14 cyt. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3 i 8-11, wraz z objaśnieniami, co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

Przepis § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 211, poz. 1333 z późn. zm.) określa m.in. wzór deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług (VAT-7K), o której mowa w art. 99 ust. 2 lub 3 ustawy, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia oraz objaśnienia do tych deklaracji, stanowiące załącznik nr 4 do rozporządzenia.

Okoliczności przedstawione w niniejszym wniosku wskazują, że w miesiącach poprzedzających rozpoczęcie działalności (tekst jedn.: za październik 2010 r., za okres od grudnia 2010 r. do maja 2011 r., za sierpień 2011 r.) Wnioskodawca dokonywał zakupów udokumentowanych fakturami VAT, związanych z działalnością Wnioskodawcy - jak sam wskazał - w całości opodatkowaną podatkiem VAT. Wnioskodawca zamierza złożyć pierwszą deklarację za kwartał, w którym wystawiono pierwszą fakturę na zakup lokalu wraz z garażem, czyli jest to IV kwartał 2010 r.

Jak już wspomniano, realizacja tego prawa następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia.

W omawianym przypadku, ze względu na spełnienie pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie lokalu z garażem, dokonanych przed rejestracją przed datą rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej - jednakże w zgłoszeniu rejestracyjnym (VAT-R) składanym do urzędu Wnioskodawca winien wskazać faktyczną datę rozpoczęcia działalności, tj. 25 październik 2010 r., zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, z uwzględnieniem ograniczeń wskazanych w art. 88 tej ustawy.

W celu zrealizowania nabytego prawa do odliczenia podatku z tytułu zakupów związanych z przyszłą działalnością opodatkowaną koniecznym jest złożenie deklaracji dla potrzeb podatku od towarów i usług za okresy rozliczeniowe, w których podatnik otrzymywał faktury VAT dokumentujące przedmiotowe zakupy, lub odpowiednio za dwa kolejne okresy rozliczeniowe - zgodnie z art. 86 ust. 10 i 11 ustawy - po uprzednim złożeniu zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, w którym Wnioskodawca poprzez wskazanie okresu rozliczeniowego, od którego jako podatnik podatku VAT czynny chce korzystać z możliwości odliczania podatku naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami dotyczącymi zakupu lokalu z garażem.

Za prawidłowe zatem należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż dokona on zgłoszenia z datą wsteczną.

Ad. 3.

Należy wskazać, iż realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego ustawodawca uzależnia i łączy ściśle ze spełnieniem warunku formalnego, jakim jest otrzymanie faktury. Czynności otrzymania faktury przypisano bowiem w ustawie charakter konstytuujący prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, wynikają z przepisów rozdziału 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zgodnie z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Powyższy przepis określa niezbędne minimum elementów, które powinna zawierać faktura VAT. Nie ma zatem przeszkód, aby faktura dokumentująca określoną transakcję zawierała inne, dodatkowe elementy, które nie zostały wskazane w ww. katalogu.

Zauważyć należy, iż małżeństwo nie należy do żadnej kategorii wymienionej w art. 15 ust. 1 tej ustawy.

W związku z powyższym należy przytoczyć przepisy ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 788). Istotą współwłasności majątkowej małżeńskiej zarówno ustawowej, jak i umownej jest to, iż każdy z małżonków jest współwłaścicielem poszczególnych składników majątku wspólnego (dorobkowego) na zasadach współwłasności łącznej (bezudziałowej). W myśl art. 36 § 1 oraz § 2 ww. Kodeksu, oboje małżonkowie są obowiązani współdziałać w zarządzie majątkiem wspólnym, w szczególności udzielać sobie wzajemnie informacji o stanie majątku wspólnego, o wykonywaniu zarządu majątkiem wspólnym i o zobowiązaniach obciążających majątek wspólny.

Zgodnie z art. 37 § 1 pkt 1 cyt. ustawy, zgoda drugiego małżonka jest potrzebna m.in. do dokonania czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego nabycia nieruchomości lub użytkowania wieczystego, jak również prowadzącej do oddania nieruchomości do używania lub pobierania z niej pożytków.

Stosownie do art. 37 § 2 ww. ustawy, ważność umowy, która została zawarta przez jednego z małżonków bez wymaganej zgody drugiego, zależy od potwierdzenia umowy przez drugiego małżonka, natomiast zgodnie z § 4 tegoż przepisu, jednostronna czynność prawna dokonana bez wymaganej zgody drugiego małżonka jest nieważna.

Ustawodawca nie wiąże możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z danymi zawartymi na fakturze VAT wystawionej dla osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, lecz ze związkiem dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Przepisy prawa obowiązujące w zakresie wystawiania faktur i elementów, jakie winny one zawierać, nie regulują w sposób szczegółowy sytuacji, gdy towary i usługi nabywają małżonkowie, pozostający we wspólnocie majątkowej. Uznać zatem należy, że faktura VAT wystawiona na nazwisko obojga małżonków nie narusza obowiązujących przepisów prawa i nie powoduje negatywnych skutków w zakresie odliczania podatku naliczonego z niej wynikającego.

Biorąc po uwagę analizę powyższych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy małżonkowie pozostają we współwłasności małżeńskiej i nabywają dobro inwestycyjne, które jest używane w sposób wyłączny do celów prowadzonej działalności gospodarczej przez jednego z małżonków będących współwłaścicielami, to osoba ta (tu: Wnioskodawca) korzysta z prawa do odliczenia całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących wpłacone zaliczki i faktury końcowej na zakup lokalu z garażem, wystawionych na obojga małżonków, w zakresie, w jakim towary wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, że podatek VAT wynikający z faktur wystawionej na Wnioskodawcę i jego żonę zawierających imię i nazwisko, adres zamieszkania i numer NIP zarówno Wnioskodawcy jak i żony, może odliczyć w 100%, należało uznać za prawidłowe, o ile sprzedaż usług świadczonych przez Zainteresowanego będzie w 100% opodatkowana i nie będzie przypadków sprzedaży zwolnionej od podatku VAT.

Należy zauważyć iż fakt że wydatki, cyt. "stanowią koszty planowanej działalności gospodarczej i są z nią ściśle związane" pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego, bowiem przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT został uchylony przez art. 1 pkt 43 lit. a tiret pierwsze ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 209, poz. 1320).

Zaznaczenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl