IBPP2/443-544/11/ASz - Opodatkowanie podatkiem VAT wynagrodzenia uzyskanego z tytułu wykonania kontraktu menadżerskiego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-544/11/ASz Opodatkowanie podatkiem VAT wynagrodzenia uzyskanego z tytułu wykonania kontraktu menadżerskiego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data wpływu 4 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 27 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia uzyskanego z tytułu wykonania kontraktu menadżerskiego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 27 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia uzyskanego z tytułu wykonania kontraktu menadżerskiego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Wójta Gminy K. Przedmiotem działalności jest w głównej mierze wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi oraz świadczenie usług budowlanych. Z tego tytułu jest czynnym podatnikiem VAT.

W dniu 1 stycznia 2010 r. zawarł kontrakt menadżerski ze spółką z o.o., której jest wspólnikiem (udziały w wysokości 41%) na podstawie którego pełni funkcję prezesa zarządu.

W umowie określono jej przedmiot jako: sprawowanie zarządu, operacyjnego i strategicznego przez prowadzenie spraw Spółki w zakresie działalności produkcyjnej, handlowej, usługowej, marketingowej, w zakresie zarządzania personelem.

Działania wykonywane przez menedżera obejmować będą m.in.

* prowadzenie działalności marketingowej dla produktów i usług spółki,

* pozyskiwanie zamówień na dostawę produktów i usług,

* przeprowadzenie wstępnych rozmów i negocjacji z podmiotami zainteresowanymi zakupem produktów i usług Spółki,

* przygotowywanie merytorycznych założeń kontraktów handlowych,

* opracowywanie propozycji rozliczeń finansowych za realizowane dostawy,

* opracowywanie planów i strategii sprzedaży produktów i usług oferowanych przez spółkę na rynkach objętych umową,

* przygotowywanie opinii handlowych o podmiotach zainteresowanych współpracą ze spółką.

W kontrakcie określone jest także wynagrodzenie z tytułu wykonywania obowiązków Wnioskodawcy oraz odpowiedzialność zlecającego za wykonanie tych czynności wobec osób trzecich: "Spółka ponosi pełną odpowiedzialność za działania Wykonawcy z wyłączeniem sytuacji wymienionych w przepisach odrębnych."

W piśmie z dnia 27 lipca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

* podane sformułowanie w opisie stanu faktycznego "spółka ponosi pełną odpowiedzialność za działania Wykonawcy z wyłączeniem sytuacji wymienionych w przepisach odrębnych" oznacza, że umowa nie może wykluczyć odpowiedzialności wynikającej z przepisów prawa, np. z art. 291 Kodeksu spółek handlowych,

* Wnioskodawca uzyskuje przychody z czynności, do których ma zastosowanie art. 13 pkt 2-9 ustawy o p.d.o.f.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody uzyskiwane z tytułu kontraktu menadżerskiego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się m.in. czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o p.d.o.f., czyli m.in. przychody z kontraktów menadżerskich, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Wnioskodawca uważa, że czynności określone w przedmiotowym kontrakcie menedżerskim wyczerpują określony wyżej zakres działań nie podlegających ustawie o podatku od towarów i usług i nie należy kwalifikować ich jako podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podpisana przez Wnioskodawcę umowa wiąże go ze spółką ściśle sprecyzowanym stosunkiem prawnym co do warunków wykonywania umowy, wynagrodzenia oraz odpowiedzialności wobec osób trzecich, zatem wykonywane przez niego czynności nie powinny być uznane za działalność gospodarczą a co za tym idzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ww. ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Nie wszystkie jednak czynności wykonywane przez osoby fizyczne traktuje się jako wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą.

W myśl przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), odrębnymi źródłami przychodów są:

* działalność wykonywana osobiście,

* pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do przepisu art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Z przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że dla uznania, że określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest łączne spełnienie wszystkich elementów wymienionych w tym przepisie tj. związanie zleceniobiorcy ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym a wykonującym zlecane czynności co do warunków:

* wykonywania tych czynności,

* wynagrodzenia

* oraz odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż o tym czy dana działalność ma lub też nie ma charakteru samodzielnej działalności, decydują kryteria przedmiotowe określające m.in. czy działanie usługodawcy odbywa się na warunkach ryzyka gospodarczego, a tym samym kto ponosi odpowiedzialność za wykonane usługi. Nie stanowią bowiem samodzielnej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tylko i wyłącznie te czynności, gdy pomiędzy zlecającym ich wykonanie i wykonującym zlecone czynności istnieją więzy tworzące stosunek prawny w zakresie warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Odnośnie dwóch pierwszych warunków stwierdzić należy, iż każdy w zasadzie stosunek prawny o charakterze odpłatnym, istniejący pomiędzy podmiotem zlecającym wykonanie danej czynności a podmiotem, który daną czynność wykonuje jest w jakimś sensie określony co do warunków wykonywania danych czynności oraz wynagrodzenia. Jednakże nie w każdym stosunku cywilnoprawnym określony jest zakres odpowiedzialności zlecającego za wykonanie zlecanych czynności. Należy przy tym zauważyć, że sformułowanie art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług odnoszące się do odpowiedzialności, należy rozumieć jako odpowiedzialność zleceniodawcy w stosunku do osób trzecich, za czynności realizowane przez zleceniobiorcę w ramach wykonywania zlecenia. Tylko w takim przypadku ryzyko wykonania czynności zleconych przechodzi z faktycznego wykonawcy na osobę zlecającą ich wykonanie, co wyklucza samodzielny charakter działalności zleceniobiorcy. Tak rozumiana odpowiedzialność za wykonanie czynności wskazuje, kto ponosi ryzyko prowadzonej działalności, a tym samym wskazuje na wyłączenie ze sfery samodzielności (i z grona podatników podatku od towarów i usług) tego podmiotu, który nie odpowiada za efekt wykonywanej pracy wobec osób trzecich.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Wójta Gminy K. Przedmiotem działalności jest w głównej mierze wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi oraz świadczenie usług budowlanych. Z tego tytułu jest czynnym podatnikiem VAT.

W dniu 1 stycznia 2010 r. zawarł kontrakt menadżerski ze spółką z o.o., której jest wspólnikiem (udziały w wysokości 41%} na podstawie którego pełni funkcję prezesa zarządu.

W umowie określono jej przedmiot jako: sprawowanie zarządu, operacyjnego i strategicznego przez prowadzenie spraw Spółki w zakresie działalności produkcyjnej, handlowej, usługowej, marketingowej, w zakresie zarządzania personelem.

Działania wykonywane przez menedżera obejmować będą m.in.

* prowadzenie działalności marketingowej dla produktów i usług spółki,

* pozyskiwanie zamówień na dostawę produktów i usług,

* przeprowadzenie wstępnych rozmów i negocjacji z podmiotami zainteresowanymi zakupem produktów i usług Spółki,

* przygotowywanie merytorycznych założeń kontraktów handlowych,

* opracowywanie propozycji rozliczeń finansowych za realizowane dostawy,

* opracowywanie planów i strategii sprzedaży produktów i usług oferowanych przez spółkę na rynkach objętych umową,

* przygotowywanie opinii handlowych o podmiotach zainteresowanych współpracą ze spółką.

W kontrakcie określone jest także wynagrodzenie z tytułu wykonywania obowiązków Wnioskodawcy oraz odpowiedzialność zlecającego za wykonanie tych czynności wobec osób trzecich: "Spółka ponosi pełną odpowiedzialność za działania Wykonawcy z wyłączeniem sytuacji wymienionych w przepisach odrębnych." Wnioskodawca wyjaśnił, iż to wyłączenia oznacza, że umowa nie może wykluczyć odpowiedzialności wynikającej z przepisów prawa, np. z art. 291 Kodeksu spółek handlowych. Wnioskodawca uzyskuje przychody z czynności, do których ma zastosowanie art. 13 pkt 2-9 ustawy o p.d.o.f.

Mając na uwadze okoliczności przedstawione przez Wnioskodawcę, stwierdzić należy, że świadczonych przez Wnioskodawcę usług, o ile, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, nie stanowią czynności wykonywanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - nie będzie można uznać za samodzielnie wykonaną działalność gospodarczą w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem jednak, iż faktycznie z umowy, na podstawie której usługi te są świadczone, wynika, że spółka ponosi pełną odpowiedzialność za działania Wnioskodawcy.

Powyższe nie dotyczy przypadków uregulowanych w przepisach o odpowiedzialności cywilnoprawnej - ustawa z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). Przepisy tej ustawy normują przypadki, w jakich określone osoby ponoszą odpowiedzialność z mocy samego prawa (a nie z mocy umowy cywilnoprawnej). Umowa cywilnoprawne nie może zawierać postanowień sprzecznych z istniejącym prawem.

W konsekwencji powyższego z tytułu wykonywania tych czynności Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, tym samym wynagrodzenie uzyskane przez niego za wykonanie tych czynności nie będzie podlegało opodatkowaniu tym podatkiem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl