IBPP2/443-532/12/ICz - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, dotyczącego realizacji projektu pn. "zmiana funkcji hali widowiskowo-sportowej na centrum kulturalne i edukacyjne".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-532/12/ICz Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, dotyczącego realizacji projektu pn. "zmiana funkcji hali widowiskowo-sportowej na centrum kulturalne i edukacyjne".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2012 r. (data wpływu 31 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, dotyczącego realizacji projektu pn. "zmiana funkcji hali widowiskowo-sportowej na centrum kulturalne i edukacyjne (...)",

* nieprawidłowe w zakresie prawa dokonania korekty dotychczasowych rozliczeń podatku od towarów i usług na podstawie art. 91 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, dotyczącego realizacji projektu pn. "zmiana funkcji hali widowiskowo-sportowej na centrum kulturalne i edukacyjne (...) oraz w zakresie prawa dokonania korekty dotychczasowych rozliczeń podatku od towarów i usług na podstawie art. 91 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również: Gmina) realizuje projekt pn. "..." który jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest zaprojektowanie i wykonanie robót mających na celu ukończenie budowy, będącej w stanie surowym, hali widowiskowo-sportowej. W efekcie powstaną dwie niezależnie funkcjonalne części:

* teatralno-widowiskowa oraz edukacyjna, obejmująca m.in. sale konferencyjne, salę teatralną

* rekreacyjna, obejmująca m.in. salę gimnastyczną.

Oprócz części teatralno-widowiskowej i edukacyjnej oraz części rekreacyjnej, zostanie wyremontowany także dach nad częścią obejmującą nieczynną dziś halę sportową z zapleczem, z uwagi na fakt, że dach musi zostać odnowiony kompleksowo dla zachowania bezpieczeństwa całego obiektu.

Dodatkowo celem projektu jest dostosowanie obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych. Równocześnie w ramach projektu zostanie zagospodarowany teren wokół budynku, ze szczególnym uwzględnieniem parkingu. Zakupione na potrzeby realizacji projektu środki trwałe i wyposażenie po jego zakończeniu będą wykorzystywane do czynności związanych z funkcjonowaniem hali widowiskowo-sportowej. Realizację ww. zadań prowadzi Gmina i Miasto C.

Po zakończeniu przedsięwzięcia Gmina chce odpłatnie wynająć obiekt na okres 10 lat Miejskiemu Ośrodkowi Kultury w C. (zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 9c ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Rada Miejska podejmie stosowną uchwałę w tej sprawie). Miejski Ośrodek Kultury w C. jest samorządową instytucją kultury, posiadającą odrębną osobowość prawną utworzoną na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu nadanego Uchwałą nr XV1II/189/12 Rady Miejskiej w C., która prowadzi działalność jako instytucja samodzielna pod względem prawnym, ekonomiczno-finansowym oraz organizacyjnym. Czynsz zostanie ustalony poniżej wartości rynkowej. Przedmiot najmu będzie wykorzystywany przez Miejski Ośrodek Kultury do realizacji zadań zarówno związanych ze sprzedażą opodatkowaną, jak również do zadań zwolnionych z podatku.

Do obecnej chwili, wszystkie poniesione nakłady, zgodnie z zawartą umową z Instytucją Zarządzającą stanowiły koszty kwalifikowalne. Dotychczas Gmina nie obniżała kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach wykonawców usług związanych z realizacją ww. zadania. Aktualnie Gmina chce zmienić umowę, wskutek czego podatek od towarów i usług VAT będzie stanowił wydatek niekwalifikowalny. Aneks do umowy obejmie zarówno przyszłe, jak i już zaistniałe koszty dotyczące projektu.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Nabywane towary i usługi na realizację ww. projektu są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę i Miasto C.

W związku z powyższym m.in. zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawcy jako realizatorowi projektu pn. "Zmiana funkcji hali widowiskowo-sportowej na centrum kulturalne i edukacyjne w C.", po zmianie umowy z Instytucją Zarządzającą będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, dotyczącego realizacji ww. zadania.

2.

Czy, jeżeli Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z realizacją ww. zadania, należy dokonać korekt dotychczasowych rozliczeń podatku od towarów i usług na podstawie art. 91 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), a bieżące rozliczenia podatku VAT prowadzić zgodnie z art. 86 ust. 10 i 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, czy też korekty dotychczasowych rozliczeń podatku VAT mogą być oparte na art. 86 ust. 13 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1. Gmina stoi na stanowisku, iż po zmianie umowy z Instytucją Zarządzającą oraz w związku z przyszłym najmem obiektu Miejskiemu Ośrodkowi Kultury, który stanowić będzie sprzedaż opodatkowaną, przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu będą służyły sprzedaży opodatkowanej zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 15 ustawy o VAT.

Ad. 2. Jeżeli chodzi o prawidłowe rozliczenie podatku od towarów i usług, Gmina reprezentuje pogląd, iż należy dokonać korekt dotychczasowych rozliczeń podatku od towarów i usług na podstawie art. 91 ust. 7 i 7a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, natomiast bieżące rozliczenia podatku VAT należy prowadzić zgodnie z art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, dotyczącego realizacji projektu pn. "zmiana funkcji hali widowiskowo-sportowej na centrum kulturalne i edukacyjne (...)",

* nieprawidłowe w zakresie prawa dokonania korekty dotychczasowych rozliczeń podatku od towarów i usług na podstawie art. 91 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Podstawowa zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona została w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT. Zgodnie z tym zapisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Wskazany przepis stanowi o prawie do odliczenia przez podatnika podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, a mianowicie wykorzystywania zakupów do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Gmina realizuje projekt pn."...", który jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest zaprojektowanie i wykonanie robót mających na celu ukończenie budowy, będącej w stanie surowym, hali widowiskowo-sportowej. W efekcie powstaną dwie niezależnie funkcjonalne części:

* teatralno-widowiskowa oraz edukacyjna, obejmująca m.in. sale konferencyjne, salę teatralną

* rekreacyjna, obejmująca m.in. salę gimnastyczną.

Oprócz części teatralno-widowiskowej i edukacyjnej oraz części rekreacyjnej, zostanie wyremontowany także dach nad częścią obejmującą nieczynną dziś halę sportową z zapleczem, z uwagi na takt, że dach musi zostać odnowiony kompleksowo dla zachowania bezpieczeństwa całego obiektu.

Dodatkowo celem projektu jest dostosowanie obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych. Równocześnie w ramach projektu zostanie zagospodarowany teren wokół budynku, ze szczególnym uwzględnieniem parkingu. Zakupione na potrzeby realizacji projektu środki trwałe i wyposażenie po jego zakończeniu będą wykorzystywane do czynności związanych z funkcjonowaniem hali widowiskowo-sportowej. Realizację ww. zadań prowadzi Gmina i Miasto C.

Po zakończeniu przedsięwzięcia Gmina chce odpłatnie wynająć obiekt na okres 10 lat Miejskiemu Ośrodkowi Kultury w C.

Do obecnej chwili, wszystkie poniesione nakłady, zgodnie z zawartą umową z Instytucją Zarządzającą stanowiły koszty kwalifikowalne. Dotychczas Gmina nie obniżała kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach wykonawców usług związanych z realizacją ww. zadania. Aktualnie Gmina chce zmienić umowę, wskutek czego podatek od towarów i usług VAT będzie stanowił wydatek niekwalifikowalny. Aneks do umowy obejmie zarówno przyszłe, jak i już zaistniałe koszty dotyczące projektu.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Nabywane towary i usługi na realizację ww. projektu są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę i Miasto C.

W oparciu o powołane wyżej przepisy, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby nabywane przez podatnika towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, gdyż Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a poniesione przez nią wydatki mają bezpośredni, klarowny i ścisły związek z zamiarem wykonywania przez nią czynności opodatkowanych VAT, tj. wynajmem, gdzie w stosunku do czynności najmu przedmiotowego obiektu, Gmina występować będzie w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a czynności te w świetle ustawy o VAT traktowane będą jako odpłatne świadczenie usług, opodatkowane na zasadach ogólnych.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki ponoszone na realizację ww. zadania w trybie art. 86 ust. 1.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do wskazanej w pytaniu nr 2 kwestii możliwości dokonania korekt dotychczasowych rozliczeń podatku od towarów i usług, należy wskazać, że stosowanie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ww. ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Z kolei w art. 86 ust. 13 ustawy o VAT wskazano, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Natomiast obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, w przypadku zmiany ich przeznaczenia wynika z uregulowań zawartych w art. 91 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończenia roku podatkowego.

W art. 91 ust. 7 ustawy o VAT ustawodawca wprowadził obowiązek korygowania kwoty podatku odliczonego, odpowiednio według zasad określonych w ust. 1-6 w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Analizując problem, którego dotyczy pytanie Wnioskodawcy oznaczone nr 2 należy mieć na uwadze zamiar (cel), którym kierował się nabywca (w tym konkretnym przypadku - Wnioskodawca) dokonując nabycia towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że wydatki te zostały poniesione w celu realizacji, prowadzonej w dalszym ciągu, projektu pn. "...", Wnioskodawca po zakończeniu przedsięwzięcia zamierza wynająć gotowy obiekt odpłatnie na okres 10 lat Miejskiemu Ośrodkowi Kultury w C., który jest samorządową instytucją kultury, posiadającą odrębną osobowość prawną, która prowadzi działalność jako instytucja samodzielna pod względem prawnym, ekonomiczno-finansowym oraz organizacyjnym.

W tych okolicznościach należy zatem mówić nie o zmianie przeznaczenia lecz o fakcie nie odliczenia przez Wnioskodawcę, w terminach wskazanych w art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o VAT, podatku naliczonego przy nabyciach towarów i usług mających służyć przyszłej działalności opodatkowanej.

Fakt zmiany umowy dot. kwalifikowalności podatku VAT nie ma znaczenia skoro nabywając towary i usługi Wnioskodawca znał ich przeznaczenie tj. najem gotowego obiektu.

Zatem w stosunku do wydatków, od których Wnioskodawca nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, skoro jak wykazano wydatki te są związane z przyszłymi czynnościami opodatkowanymi (wynajem), zatem może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o VAT.

Ponadto bieżących rozliczeń podatku związanego z nabyciami dotyczącymi realizacji ww. projektu Wnioskodawca winien dokonywać w terminach, o których mowa w art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2, uznające iż korekt dotychczasowych rozliczeń podatku od towarów i usług należy dokonać na podstawie art. 91 ust. 7 i 7a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, dotyczącego realizacji projektu pn. "zmiana funkcji hali widowiskowo-sportowej na centrum kulturalne i edukacyjne (...). Natomiast kwestia zastosowania art. 32 ustawy o VAT, zostanie objęta odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl