IBPP2/443-528/10/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-528/10/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 czerwca 2010 r. (data wpływu 21 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy wystawienie faktury VAT korygującej w 36 - ostatnim miesiącu leasingu, która urealni wartość należnych odsetek za cały okres leasingu w stosunku do wartości wykazanej w pierwotnej fakturze VAT zgodnie ze wstępnym harmonogramem spłat jest zgodne z przepisami ustawy o VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy wystawienie faktury VAT korygującej w 36 - ostatnim miesiącu leasingu, która urealni wartość należnych odsetek za cały okres leasingu w stosunku do wartości wykazanej w pierwotnej fakturze VAT zgodnie ze wstępnym harmonogramem spłat jest zgodne z przepisami ustawy o VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 26 maja 2010 r. Wnioskodawca podpisał umowę leasingu finansowego na aparaturę elektryczną, której jest producentem.

Z § 3 umowy wynikają następujące ustalenia cyt.:

1.

Wartość umowy określona została na podstawie przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i zgodnie ze złożoną ofertą wynosi:

1.

razem raty kapitałowe netto 1 054 382,00 zł,

2.

razem raty odsetkowe netto 150 063,12 zł,

3.

podatek VAT - łącznie dla rat kapitałowych 231 964,04 zł,

4.

podatek VAT - łącznie dla rat odsetkowych 33 013,89 zł,

5.

łączna cenna brutto (1+2+3+4): 1 469 423,05 zł.

2.

Wartość niniejszej umowy zawiera wszelkie koszty poniesione w celu należytego wykonania umowy, w tym m.in. koszty:

1.

wykonania przedmiotu zamówienia, w tym finansowania (leasingu),

2.

dostawy do Zamawiającego (Leasingobiorca) łącznie z ubezpieczeniem na czas transportu,

3.

udziału w uruchomieniu przedmiotu zamówienia na dole kopalni,

4.

odbioru technicznego na dole kopalni,

5.

prowadzenia serwisu w okresie gwarancji.

3.

Strony określają, iż płatność za okres używania przedmiotu leasingu zostanie rozłożona na 36 rat.

4.

(...)

5.

Po podpisaniu Protokołu przekazania leasingu nastąpi wystawienie faktury obejmującej wartość przedmiotu leasingu (tekst jedn.: sumę rat kapitałowych) wraz z sumą czynszu odsetkowego rat (rat odsetkowych), z której w terminie płatności Zamawiający zobowiązany jest zapłacić kwotę podatku VAT na konto wskazane przez Wykonawcę. Podatek VAT zostanie uregulowany przez Zamawiającego wraz z zapłatą pierwszej raty leasingowej.

6.

Pierwsza rata leasingowa zostanie zapłacona ostatniego dnia następnego miesiąca po dacie podpisania Protokołu przekazania przedmiotu leasingu. Pozostałe raty leasingowe spłacane będą w miesięcznych odstępach zgodnie z wystawionymi przez Wykonawcę i przesyłanymi do Zamawiającego notami księgowymi/fakturami.

7.

Wskaźnik WiBOR 1M, w oparciu o który następować będzie wyliczenie podstawy oprocentowania, koniecznego do wystawienia faktury, o której mowa w pkt 5, ustala się na poziomie obowiązującym w dniu poprzedzającym dzień podpisania Protokołu przekazania przedmiotu leasingu.

8.

Termin płatności miesięcznych rat leasingowych ustala się na ostatni dzień danego miesiąca lub następny dzień roboczy, jeśli ostatni dzień miesiąca jest dniem wolnym. Przez dzień wolny rozumie się sobotę, niedzielę lub dzień ustawowo wolny od pracy.

9.

Każda rata leasingowa składa się z czynszu kapitałowego i czynszu odsetkowego, gdzie: - miesięczny czynsz kapitałowy jest to wartość netto przedmiotu leasingu rozdzielona równo na cały okres trwania leasingu, ostatnia (36-ta) rata może mieć inną wartość w celu wyrównania różnic wynikających z zaokrągleń obliczeniowych - tzw. rata wyrównująca, - czynsz odsetkowy wyliczany jest w układzie malejącym i obliczany w oparciu o zasadę 365 dni (lub 366 dni w roku przestępnym), co oznacza przyjęcie faktycznej ilości dni w okresie obrachunkowym oraz w oparciu o WiBOR 1M powiększony o marżę w wysokości 5,84 punktu procentowego.

10.

Strony postanawiają, iż naliczenie odsetek rozpocznie się od dnia następnego po dniu podpisania Protokołu przekazania przedmiotu leasingu.

11.

Oprocentowanie jest zmienne według notowań na dwa dni, w których było notowanie stawki WIBOR 1M, poprzedzające rozpoczęcie miesięcznego (kalendarzowego) okresu obrachunkowego za jaki należne odsetki są naliczane i spłacane. W przypadku zmiany oprocentowania dla kolejnego okresu, Wykonawca zawiadomi Zamawiającego o nowej wysokości rat leasingowych poprzez przekazanie nowego harmonogramu płatności rat leasingowych, co nie stanowi zmiany umowy, a nowy harmonogram nie wymaga podpisu Zamawiającego. W harmonogramie tym określone będą czynsze leasingowe wsteczne już wykonane, których wysokość nie ulega zmianie i nowe, których płatność dopiero nastąpi.

12.

W momencie uregulowania ostatniej raty leasingowej oraz wszystkich należnych opłat wynikających z umowy nastąpi przeniesienie prawa własności przedmiotu leasingu na Zamawiającego (bez dodatkowych opłat), co zostanie potwierdzone oświadczeniem stron.

(...)

23. Odpisów amortyzacyjnych w okresie trwania leasingu dokonuje Zamawiający."

W miesiącu lipcu 2010 r., po podpisaniu Protokołu przekazania zostanie wystawiona faktura VAT (zgodnie z § 3 pkt 5 cytowanej umowy), z której powstanie obowiązek w podatku VAT za sierpień 2010 r. W trakcie trwania leasingu będą wystawiane przez Wykonawcę noty księgowe określające miesięczną wartość odsetek w związku ze zmienną stawką WIBOR, która jest częścią stopy procentowej (§ 3 ust. 9 umowy). Wartość odsetek za cały okres 36 miesięcy będzie w związku z tym różna od wartości odsetek wyliczonych w pierwotnej fakturze VAT.

W związku z faktem, że Wnioskodawca jest leasingodawcą i jednocześnie producentem przedmiotu leasingu, uzyska dochód (marżę) z tytułu różnicy pomiędzy wartością kapitałową obiektu leasingu określoną w umowie, a wartością obiektu wynikającą z kosztów wytworzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wystawienie faktury VAT korygującej w 36 - ostatnim miesiącu leasingu, która urealni wartość należnych odsetek za cały okres leasingu w stosunku do wartości wykazanej w pierwotnej fakturze VAT zgodnie ze wstępnym harmonogramem spłat jest zgodne z przepisami ustawy o VAT. Jeśli nie, to czy w związku z tym konieczne jest wystawianie faktur korygujących wartość odsetek za każdy miesiąc leasingu.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktura korygująca VAT powinna być wystawiona jedna w ostatnim miesiącu leasingu, która skoryguje ostateczną wartość odsetek, a tym samym wartość umowy - usługi podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione.

Stosownie do art. 7 ust. 9 ustawy o VAT, przez umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub inne umowy o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się umowy w wyniku których, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający (tekst jedn.: leasing finansowy) oraz umowy leasingu w rozumieniu tych przepisów, których przedmiotami są grunty.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 i 4 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ww. ustawy podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Stosownie do art. 29 ust. 4a ustawy o VAT w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Powołany wyżej przepis art. 29 ust. 4a ustawy wyraźnie precyzuje termin obniżenia podstawy opodatkowania - okres rozliczeniowy w którym podatnik otrzyma potwierdzenie odbioru faktury korygującej od nabywcy. Natomiast w sytuacji odwrotnej gdy dojdzie do zwiększenia podstawy opodatkowania ustawodawca nie określił odrębnego terminu na dokonanie korekty podatku należnego (jak to jest w przypadku zmniejszenia podstawy opodatkowania) zatem w takiej sytuacji znajdzie zastosowanie ogólna zasada wyrażona w art. 19 ust. 1 ustawy. Podatnik będzie zobowiązany do wykazania zwiększenia podstawy opodatkowania w okresie rozliczeniowym w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dostawy towaru lub świadczenia usługi. Przyjęcie innego rozwiązania nie znalazłoby poparcia w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług i w przepisach wykonawczych.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Fakturę korygującą, zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż kwota należna Spółce (jako leasingodawcy) z tytułu umowy leasingu finansowego składa się z:

* części kapitałowej

* części odsetkowej ustalana na podstawie stóp procentowych obowiązujących w trakcie trwania umowy.

Ze względu na zmianę stóp procentowych w trakcie trwania umowy, kwota należna Wnioskodawcy określona w momencie wystawienia faktury nie jest równa tej, którą faktycznie zapłaci leasingobiorca z tytułu wykonania umowy leasingu. Zmiana podstawy opodatkowania (tekst jedn.: zmniejszenie lub zwiększenie) powoduje po stronie Spółki konieczność wystawienia faktury korygującej.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy należy uznać, że jeżeli łączna kwota wpłaconych w okresie leasingu przez leasingobiorcę odsetek będzie różna od kwoty odsetek wskazanej w fakturze, o której mowa w pkt 5 opisanej we wniosku umowy leasingowej, wówczas Wnioskodawca jako leasingodawca winien z momentem zakończenia umowy leasingowej wystawić fakturę korygującą ww. fakturę w celu udokumentowania prawidłowej kwoty należnych mu odsetek.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl