IBPP2/443-524/08/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-524/08/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółka z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2008 r. (data wpływu 6 czerwca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 sierpnia 2008 r. (data wpływu 21 sierpnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia sposobu dokumentowania otrzymania bonusu (premii pieniężnej) oraz prawa do odliczania podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez kontrahentów dokumentujących otrzymanie premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia sposobu dokumentowania otrzymania bonusu (premii pieniężnej) oraz prawa do odliczania podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez kontrahentów dokumentujących otrzymanie premii pieniężnej.Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 sierpnia 2008 r. (data wpływu 21 sierpnia 2008 r).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja i sprzedaż wyrobów ceramicznych - gresu. Wnioskodawca zawarł z dużymi kontrahentami umowy o warunkach sprzedaży swoich wyrobów. Zawarto w nich postanowienie, że kontrahent po osiągnięciu odpowiedniego poziomu obrotu w określonym czasie tj. miesiącu, kwartale, półroczu lub roku wystawi na rzecz Wnioskodawcy bonus (premię pieniężną). Wysokość bonusu (premii pieniężnej) jest ustalona procentowo i jest "ruchoma", uzależniona od wartości zakupionych przez kontrahenta wyrobów Wnioskodawcy. Bonus (premia pieniężna) nie jest związany z konkretną dostawą dokonaną przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta, lecz jest wynikiem wszystkich dostaw dokonanych w danym okresie tj. miesiącu, kwartale, roku.Dotychczas, w wyżej wymienionej sytuacji Wnioskodawca otrzymywał faktury VAT zaświadczoną usługę na rzecz dostawcy, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Odbiorcy nie świadczyli w ramach wypłacanych premiiusług o charakterze marketingowym czy reklamowym, które by dało się powiązać z ich konkretnymi działaniami a tym samym udokumentować poniesione koszty.Wnioskodawca wypłacał premię niezależnie od upustów cenowych lub w ich zastępstwiegdy w okresie rozliczeniowym stosowano ceny stałe. Sytuacja taka dotyczy głównieobrotów z sieciami handlowymi, gdzie wysokość premii ustalana jest z chwilązawarcia umowy a procentowy jej wskaźnik zależny jest od wielkości obrotuzrealizowanego, po odliczeniu zwrotów i korekt. Spółka nie ma wpływu na wielkość obrotów ani wybór wyrobów ceramicznych przeznaczonych do obrotu za działania te odpowiada odbiorca, ale jest to działanie zwyczajowo przyjęte w ramach uprawnień kupca.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W jaki sposób powinno być udokumentowanie otrzymanie bonusu (premii pieniężnej) fakturą VAT czy notą księgową.

Czy Spółka może odliczyć VAT z otrzymanych od kontrahenta faktur dokumentujących otrzymanie premii pieniężnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zamiast premii pieniężnych zaistniałą sytuację można by regulować jedną fakturą korygującą wystawianą dla danego kontrahenta za okres rozliczeniowy np. kwartał na kwotę odpowiadającą sumie udzielanych premii a w opisie należałoby wskazać wszystkie korygowane faktury. W efekcie taki sposób rozliczenia pomniejszałby obrót i podatek VAT. Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym przypadku w stanie faktycznym, wydatkowanie środków na bonus (premię pieniężną) od kontrahenta powinno być udokumentowane fakturą VAT tegoż kontrahenta, z której Wnioskodawca może odliczyć VAT naliczony. Waloru tego nie będzie spełniała nota księgowa gdyż dotyczy należności głównej a nie należności pobocznej i nie obrazuje w swoim charakterze transakcji dokonywanych z kontrahentem.W ocenie Wnioskodawcy sam fakt dokonywania obrotu jest świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ustawy o VAT, usług o charakterze ciągłym bez rozbijania na charakter czynności i ich ocenę, kwalifikację prawną (popularyzacja wyrobu, marketing, wizualizacja, wystawa i ekspozycja towaru).Wobec konsekwentnego stanowiska spółki zaliczania premii do czynności o charakterze usługowym i brak wyłączenia ustawowego w zakresie możliwości odliczania podatku VAT, spółka ma uprawnienia do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku z faktury bonusowej kontrahenta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powołanego przepisu wynika, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Podatnicy podejmują różnorodne działania motywacyjne, (zachęcające do dalszej współpracy), w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego 9zdarzenia przyszłego) wynika, iż Wnioskodawca w ramach umów zawartych ze swoimi odbiorcami wypłaca "bonusy" (premie pieniężne), które określone są procentowo za zrealizowanie obrotu w danym okresie czasu. a procentowy wskaźnik zależy od wielkości obrotu zrealizowanego, po odliczeniu zwrotów i korekt. Bonusy nie stanowią upustów cenowych. Bonus (premia pieniężna) nie jest związany z konkretną dostawą, lecz jest wynikiem wszystkich dostaw dokonanych w danym okresie tj. miesiącu, kwartale, roku. Odbiorcy nie świadczyli w ramach wypłacanych premii usług o charakterze marketingowym lub reklamowym.Wnioskodawca otrzymywał faktury za świadczona usługę przez kontrahentów.Stwierdzić zatem należy, iż w przedmiotowej sprawie "bonus" (premia pieniężna) jest ściśle uzależniona od określonego zachowania kupującego. Wypłacona przedmiotowa premia pieniężna jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się kontrahenta wobec dostawcy towaru (Wnioskodawcy).

W świetle powyższego zachowanie kontrahenta polegające na zrealizowaniu określonego poziomu zakupów należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Uzyskiwane przez kontrahentów "bonusy" (premie pieniężne) w świetle ustawy o VAT, powinny być traktowane jako wynagrodzenie za świadczenie usługi polegającej na dążeniu do osiągnięcia określonego poziomu zakupów w danym okresie czasu.Ponadto, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.W kwestii prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących świadczenie usług, za które wypłacane jest wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej, obowiązuje zasada, zgodnie z którą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i gdy nie wystąpią przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy o VAT.

Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie bonusy (premie pieniężne) są udzielane w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących świadczenie usług, za które wypłacane jest wynagrodzenie w postaci bonusu (premii pieniężnej). Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Reasumując, wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne za odpowiednie zachowanie kontrahentów wobec Wnioskodawcy polegające na wykonaniu przez nich określonych czynności tj. zrealizowaniu określonego poziomu zakupów za dany okres czasu, długofalowa współpraca i zamiar maksymalizacji obrotów, należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z powyższym, świadczenie ww. usług, za które wypłacane jest wynagrodzenie nazwane "bonusem" (premią pieniężną) przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahentów, podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. według stawki podatku VAT w wysokości 22% zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT.Wnioskodawcy, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących świadczenie ww. usług, za które przyznane zostało wynagrodzenie w postaci "bonusu" (premii pieniężnej), pod warunkiem, spełnienia przesłanek pozytywnych m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl