IBPP2/443-520/10/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-520/10/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2010 r. (data wpływu 16 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług na roboty budowlane w lokalach użytkowych wykonywane w ramach jednej umowy zawartej na roboty w budynku mieszkalnym-wielorodzinnym z wyszczególnieniem robót budowlanych dotyczących powierzchni mieszkalnych i odrębnie lokali użytkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2010 r. do tut. organu został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług na roboty budowlane w lokalach użytkowych wykonywane w ramach jednej umowy zawartej na roboty w budynku mieszkalnym-wielorodzinnym z wyszczególnieniem robót budowlanych dotyczących powierzchni mieszkalnych i odrębnie lokali użytkowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

M. ogłosił przetarg nieograniczony na podstawie... z dnia 6 maja 2010 r. pn.: Termomodernizacja budynku mieszkalnego-wielorodzinnego Wspólnoty Mieszkaniowej. W rozstrzygnięciu przetargu w dniu 31 maja 2010 r. Zamawiający uznał za prawidłową ofertę Konsorcjum Firm:

1.

Zakład Remontowo Budowlany Bronisław M.

2.

P.H.U. Dorota M.

Budynek którego dotyczył przetarg jest budynkiem mieszkalnym, w którym znajdują się lokale użytkowe.

Zamawiający poprzez wybór ww. oferty uznał, iż prawidłowe jest zastosowanie stawki VAT do robót remontowych ujętych w tej umowie odrębnym punktem a dotyczących lokali użytkowych (wymiana drzwi, okien, witryn oraz podejścia do budynku - schodów zewnętrznych) w wysokości 22%, a do pozostałej części robót budowlanych dotyczących budynku mieszkalnego, wyłączając roboty dotyczące infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu stawkę VAT w wysokości 7%.

W stosunku do oferty Wnioskodawcy złożono odwołanie przez jednego z uczestników przetargu, który uważa że powinny być zastosowane stawki VAT w wysokości 7% do całości robót w temacie przetargu, także w stosunku do lokali użytkowych znajdujących się w budynku mieszkalnym, wyłączając tylko roboty dotyczące infrastruktury. Przeciwko naszej ofercie i Zamawiającemu zostało złożone odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej przez jednego z uczestników, że oferta jest z błędnie naliczonym podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z faktami przedstawionymi wyżej jeśli przetarg oraz projekt umowy dotyczy tematu "Termomodernizacja budynku mieszkalnego - wielorodzinnego w T. i jest ujęty w jednej umowie, z tym że umowa ma wyszczególnione 2 punkty, które brzmią następująco:

1.

termomodernizacja budynku mieszkalnego wielorodzinnego - roboty podstawowe

2.

wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w lokalach użytkowych, remont schodów do budynków do lokali użytkowych, wykonanie robót brukarskich i wykopów fundamentowych,

prawidłowym jest wydzielenie robót budowlanych dotyczących lokali użytkowych i zastosowanie do nich stawki VAT w wysokości 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 7 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemajajcej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy. Stawka podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 33, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 12 1 ust. 12a ww. ustawy, stawkę podatku o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub Ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, i od 1 stycznia 2008 r. stawka 7% na usługi budowlane ma zastosowanie, gdy dotyczy:

* obiektów budownictwa mieszkaniowego łub ich części (PKOB 11), z wyłączeniem lokali użytkowych,

* lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w działa 12 PKOB,

* obiektów sklasyfikowanych w klasie ex 1264 PKOB - wyłącznie budynki Instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Po zmianie przepisów nie ma już wątpliwości, że w przypadku gdy usługa budowlana dotyczy budynków mieszkalnych, sklasyfikowanych jako mieszkalne (PKOB 11), do całości obrotu nie można stosować stawki 7%.

W stosunku do usług budowlanych dotyczących lokali użytkowych należy stosować stawkę 22% tj. w przedmiotowym wypadku jest to wymiana drzwi, okien i witryn sklepowych, oraz remont podejścia do budynku w lokalach użytkowych. Wszystkie obliczenia ceny zostały przez Wnioskodawcę podane zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług i nie ma znaczenia czy będzie zawarta jedna umowa z Zamawiającym w ramach tych robót czy więcej. Przy obliczeniu stawki podatku VAT należy stosować regulacje zawarte w ww. ustawie. Ponadto ustawa o podatku od towarów i usług nie reguluje formalności związanych umowami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) co do zasady stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według zapisu ust. 12b wskazanego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Ponadto w myśl § 37, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Wskazać należy, że nie zawsze budynki mają jednorodny charakter. W sytuacji, gdy część budynku wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, a pozostała część do innych celów, wówczas sposób zakwalifikowania danego budynku znajduje się w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. W przepisach tych zdefiniowano m.in. pojęcia takie jak:

* obiekty budowlane - to konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych;

* budynki - to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne:

* budynki mieszkalne - to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem,

* budynki niemieszkalne - to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny.

Część "mieszkaniowa" budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne - kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie, pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania (np. wózkarnie, suszarnie). Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

W tym miejscu należy podkreślić, że fakt zaklasyfikowania budynku do grupy 11 PKOB, nie stanowi jednoznacznej przesłanki do zastosowania od dnia 1 stycznia 2008 r. 7% stawki podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z cyt. powyżej przepisami art. 41 ust. 12 i 12a ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 37 rozporządzenia, stawką 7% nie są objęte lokale użytkowe.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż definicję pojęcia "lokal użytkowy" zawiera § 3 pkt 14 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.). Zgodnie z tą definicją, pod pojęciem lokalu użytkowego należy rozumieć jedno pomieszczenie lub zespół pomieszczeń, wydzielone stałymi przegrodami budowlanymi, niebędące mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym albo pomieszczeniem gospodarczym.

Należy zaznaczyć, iż strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie, co się składa na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Zastosowanie prawidłowej stawki podatku uzależnione jest od postanowień umowy na wykonanie robót budowlanych. Jeżeli przedmiotem umowy będą roboty budowlane w budynkach mieszkalnych (PKOB 11) jako całości - to należna stawka będzie 7%. Jeżeli jednak w umowie zostanie wskazane, iż roboty budowlane dotyczyć będą poszczególnych części budynku, tj. powierzchni mieszkalnych i odrębnie powierzchni niemieszkalnych (np. lokali użytkowych), wówczas w odniesieniu do usług wykonywanych w części mieszkalnej zastosowanie znajdzie 7% stawka podatku, natomiast do usług wykonywanych w części niemieszkalnej - 22% stawka podatku.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że M. ogłosił przetarg nieograniczony na podstawie... z dnia 6 maja 2010 r. pn.: Termomodernizacja budynku mieszkalnego - wielorodzinnego Wspólnoty Mieszkaniowej. W rozstrzygnięciu przetargu w dniu 31 maja 2010 r. Zamawiający uznał za prawidłową ofertę Konsorcjum Firm:

Zakład Remontowo Budowlany Bronisław M.

P.H.U. Dorota M.

Budynek którego dotyczył przetarg jest budynkiem mieszkalnym, w którym znajdują się lokale użytkowe.

Zamawiający poprzez wybór ww. oferty uznał, iż prawidłowe jest zastosowanie stawki VAT do robót remontowych ujętych w tej umowie odrębnym punktem a dotyczących lokali użytkowych (wymiana drzwi, okien, witryn oraz podejścia do budynku - schodów zewnętrznych) w wysokości 22%, a do pozostałej części robót budowlanych dotyczących budynku mieszkalnego, wyłączając roboty dotyczące infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu stawkę VAT w wysokości 7%.

W stosunku do oferty Wnioskodawcy złożono odwołanie przez jednego z uczestników przetargu, który uważa że powinny być zastosowane stawki VAT w wysokości 7% do całości robót w temacie przetargu, także w stosunku do lokali użytkowych znajdujących się w budynku mieszkalnym, wyłączając tylko roboty dotyczące infrastruktury. Przeciwko naszej ofercie i Zamawiającemu zostało złożone odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej przez jednego z uczestników, że oferta jest z błędnie naliczonym podatkiem VAT.

Odnosząc wskazane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 37 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów, 7% stawka podatku od towarów i usług, znajduje zastosowanie jedynie w odniesieniu do robót polegających na realizacji obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Z treści projektu umowy wynika, iż roboty budowlane dotyczyć będą poszczególnych części budynku, tj. powierzchni mieszkalnych (termomodernizacja budynku mieszkalnego wielorodzinnego - roboty podstawowe) i odrębnie powierzchni niemieszkalnych, tj. lokali użytkowych (wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w lokalach użytkowych, remontu schodów do budynku, wykonania robót brukarskich i wykopów fundamentowych).

Zatem w odniesieniu do robót budowlanych wykonywanych w lokalach użytkowych (w ramach jednej umowy zawartej na roboty w budynku mieszkalnym-wielorodzinnym, w której wyszczególniono roboty budowlane dotyczące powierzchni mieszkalnych i odrębnie lokali użytkowych) zastosowanie znajdzie 22% stawka podatku.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, mimo błędnej argumentacji, że " (...) nie ma znaczenia czy będzie zawarta jedna umowa z Zamawiającym w ramach tych robót czy więcej", należało uznać za prawidłowe. Należy bowiem zauważyć, iż dla zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT na wykonywane usługi, istotne znaczenie mają właśnie postanowienia zawarte w umowie określającej przedmiot wykonywanych robót.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja odnosi się tylko do Wnioskodawcy, nie odnosi się natomiast do drugiego podmiotu wchodzącego w skład Konsorcjum Firm, tj. P.H.U. Dorota M.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl